Valves nya riktlinjer för Steam tillåter inte omnämnande av andra butiker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Jahapp, då har Valve alltså till slut sjunkit till samma låga nivå som andra. Tråkigt att se.

Är väl en ganska rimligt ändring?

Konstigt att det inte varit så sen tidigare.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse för att de inte vill tillåta marknadsföring av andra butiker på Steams butiksidor, men "In the game you ship via Steam" tycker jag känns lite väl drastiskt. Har du väl köpt spelet och sedan letar efter DLC inifrån själva spelet så borde det vara upp till utvecklaren att få guida spelaren till alternativa butiker.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara ta bort alla jävla spelbutiker/launchers istället så jag kan köpa spel som förr.
Dvs installera och starta utan värdelösa launchers o skit ska dra igång.

Bethesta launcher, Epic launcher, Ubisoft launcher, Steam launcher, Battle.net launcher, GOG launcher, Origin Launcher etc. Liksom wtf.

Spela 1 spel, måste installera en jävla launcher först.

Permalänk
Medlem

Det finns väl ganska gott om spel på steam som kräver inloggning i andra butiker för att spelas,
uplay, betsheshedada, microsoft etc. Och väl inne i spelet får man säkert länka till vad man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Valve har inte monopol på spelmarknaden. De får själva välja vilka slags produkter de vill sälja och hur de ser ut.

Finns ju inte mycket data om det, men 2013 hade Valve/Steam 75% av marknaden för digitala PC-spel köp. Någon som verkligen tror att andelen har minska? Snarare det omvända. Samtidigt har ju andelen PC-spel som köps digital ökat kraftigt.

Konkurrenter som GOG, Uplay, Origin, Epic, etc har ju bara småsmulor.

Och negativa effekter pga monopolställning uppkommer rätt så tidigt sett till marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Nya logon:

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med detta. Helt naturligt.

Det vore en helt annan sak om Valve förbjöd utvecklare att nämna andra plattformar överhuvudtaget (alltså om de t.ex. inte ens skulle få göra det på sin egen hemsida), men så är det ju alltså inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jahapp, då har Valve alltså till slut sjunkit till samma låga nivå som andra. Tråkigt att se.

Vad menar du med "låga nivå"? Alltså, vad är det dom gör som är fel?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Steam är fortfarande mitt goto men jag gillar inte riktigt riktningen dom tar, känns för fokuserat på dominans via alternativa metoder än ex pris och funktionalitet. Dom är fortfarande bäst när det gäller funktioner men det är sådana här steg som leder företag till att införa mer och mer restriktioner som går ut över kunderna.

Permalänk
Medlem

Att spelutvecklare inte får göra reklam på steam om att spelet finns på andra konkurrerande plattformar är helt rimligt, det får utvecklaren göra på sin egna hemsida.

Däremot är det helt vidrigt av steam att utvecklaren INTE får berätta att det t.ex. finns en DLC av spelet tillgängligt på olika plattformar i deras egna spel. Deras egna spel är utvecklarens egna plattform, steam har inget med de att göra.
Helt ok att begränsa på Steams egna plattform men steam ska inte diktera vad utvecklaren får eller inte får göra inom sitt egna spel.

Ni som envisas med analogier så får ni en här, köper du t.ex. en electrolux diskmaskin från elgiganten så tvingas electrolux att hänvisa enbart till elgiganten för bl.a. tillbehör och reservdelar.

Köper du en hp dator från elgiganten så måste all form av mjukvaruköp eller hårdvaruuppgradering som hp erbjuder i datorn, eller på hemsidan via dator du köpte enbart visa erbjudanden via elgiganten. T.ex. den "fantastiska" förinstallerade Norton trial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ser inget problem med detta. Helt naturligt.

Det vore en helt annan sak om Valve förbjöd utvecklare att nämna andra plattformar överhuvudtaget (alltså om de t.ex. inte ens skulle få göra det på sin egen hemsida), men så är det ju alltså inte.

1. Att man inte får marknadsföra andra konkurrerande tjänster i Steam store (eller på något annat ställe i Steam) känns rimligt och inget konstigt
2. Att man inte får nämna andra plattformar inne i själva spelet känns däremot som censur, något som Valve inte borde lägga sig i. Hur blir det med spel som säljs på Steam men som går via Origin, Uplay, Microsoft store etc? Måste dessa utvecklare göra specialversioner för Steam om andra plattformen omnämns? Blir dyrt och krångligt och kommer säkert drabba oss konsumenter i slutändan.

Tycker punkt 2 är löjlig och visar desperation/rädsla från Valve, punkt 1 är däremot rimlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Då har du inte läst texten.

Restriktionerna nämner alltså vad du skriver i själva spelet och på Steam, inte vad du skriver utanför steam.

Men i spelet måste de ju få nämna annat än Steam. Så det är väl bara på steams launcher förhoppningsvis. Vore ju bra kundupplysning att skriva vart det säljs ifrån dock. Finns ju en massa launchers som säger att de säljer på Steam också och ger marknadsföring åt det hållet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elumes:

Jag har full förståelse för att de inte vill tillåta marknadsföring av andra butiker på Steams butiksidor, men "In the game you ship via Steam" tycker jag känns lite väl drastiskt. Har du väl köpt spelet och sedan letar efter DLC inifrån själva spelet så borde det vara upp till utvecklaren att få guida spelaren till alternativa butiker.

Skrivet av HappyPie:

Att spelutvecklare inte får göra reklam på steam om att spelet finns på andra konkurrerande plattformar är helt rimligt, det får utvecklaren göra på sin egna hemsida.

Däremot är det helt vidrigt av steam att utvecklaren INTE får berätta att det t.ex. finns en DLC av spelet tillgängligt på olika plattformar i deras egna spel. Deras egna spel är utvecklarens egna plattform, steam har inget med de att göra.
Helt ok att begränsa på Steams egna plattform men steam ska inte diktera vad utvecklaren får eller inte får göra inom sitt egna spel.

Ni som envisas med analogier så får ni en här, köper du t.ex. en electrolux diskmaskin från elgiganten så tvingas electrolux att hänvisa enbart till elgiganten för bl.a. tillbehör och reservdelar.

Köper du en hp dator från elgiganten så måste all form av mjukvaruköp eller hårdvaruuppgradering som hp erbjuder i datorn, eller på hemsidan via dator du köpte enbart visa erbjudanden via elgiganten. T.ex. den "fantastiska" förinstallerade Norton trial.

kan det inte var så att den lilla snuten finns så att t.ex. Epic inte lägger in länker i deras spel till DLC som sen bara länka till EGS och inte till Steam store där du har köpt spelet för att börja med.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

kan det inte var så att den lilla snuten finns så att t.ex. Epic inte lägger in länker i deras spel till DLC som sen bara länka till EGS och inte till Steam store där du har köpt spelet för att börja med.

Snut? vad har steam för rättigheter på framtida köp? Absolut inget!
Det är helt upp till spelutvecklaren att bestämma vad de vill förmedla i sitt spel, inte någon butik, inte någon snut.
För kunder är alternativ det absolut bästa och det är önskvärt är att utvecklaren visa samtliga plattformar de erbjuder från.
Vill steam ha framtida köp får de förtjäna det från kunden, inte tvinga kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan dom inte bara ta bort alla jävla spelbutiker/launchers istället så jag kan köpa spel som förr.
Dvs installera och starta utan värdelösa launchers o skit ska dra igång.

Bethesta launcher, Epic launcher, Ubisoft launcher, Steam launcher, Battle.net launcher, GOG launcher, Origin Launcher etc. Liksom wtf.

Spela 1 spel, måste installera en jävla launcher först.

Japp, jag är helt med på att launchers i allmänhet är ett mög.
-Dock, i GOG's fall kan tilläggas, är GOG-launcher valfri vilket i sig är en skön inställning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finns ju inte mycket data om det, men 2013 hade Valve/Steam 75% av marknaden för digitala PC-spel köp. Någon som verkligen tror att andelen har minska? Snarare det omvända. Samtidigt har ju andelen PC-spel som köps digital ökat kraftigt.

Konkurrenter som GOG, Uplay, Origin, Epic, etc har ju bara småsmulor.

Och negativa effekter pga monopolställning uppkommer rätt så tidigt sett till marknadsandelar.

Försökte också hitta info om marknadsandelar men det var knepigt, Epic ska tydligen ha 15% enligt https://www.pcgamer.com/tim-sweeney-says-epic-games-store-giv... och 15% är ju inte småsmulor om det stämmer.
Steam bör vara helt klart störst men jag tror inte de har 75% längre, 2013 fanns det inte så många "spelbutiker" som det gör idag och Epic har ju varit rätt aggressiva för att plocka marknadsandelar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Kan dom inte bara ta bort alla jävla spelbutiker/launchers istället så jag kan köpa spel som förr.
Dvs installera och starta utan värdelösa launchers o skit ska dra igång.

Bethesta launcher, Epic launcher, Ubisoft launcher, Steam launcher, Battle.net launcher, GOG launcher, Origin Launcher etc. Liksom wtf.

Spela 1 spel, måste installera en jävla launcher först.

Jag tycker faktiskt att det är en förbättring mot innan. Förut så behövde varje spel sin egen launcher/auto-updater med egna konton etc. Eller ännu värre, man fick installera alla uppdateringar själv manuellt. Idag behöver man bara ett konto per launcher, vilket är mycket färre än alternativet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Men i spelet måste de ju få nämna annat än Steam. Så det är väl bara på steams launcher förhoppningsvis. Vore ju bra kundupplysning att skriva vart det säljs ifrån dock. Finns ju en massa launchers som säger att de säljer på Steam också och ger marknadsföring åt det hållet.

Det är ju dock inte det de skriver. Detta täcker även information in-game. Eftersom Valve är så stora så har de ju möjligheten att påverka produktutforming till en viss del.

Om jag hade varit spelutvecklare så hade jag dock även i samma veva tagit bort all information om man kan köpa spelet på Steam från "icke-Steam-utgåvan". Det vore bara rättvist.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Kan dom inte bara ta bort alla jävla spelbutiker/launchers istället så jag kan köpa spel som förr.
Dvs installera och starta utan värdelösa launchers o skit ska dra igång.

Bethesta launcher, Epic launcher, Ubisoft launcher, Steam launcher, Battle.net launcher, GOG launcher, Origin Launcher etc. Liksom wtf.

Spela 1 spel, måste installera en jävla launcher först.

Skrivet av krigelkorren:

Japp, jag är helt med på att launchers i allmänhet är ett mög.
-Dock, i GOG's fall kan tilläggas, är GOG-launcher valfri vilket i sig är en skön inställning.

Det som launchers gör så bra är ju slippa krånglandet att googla patcher. Vilken jungel det kunde vara att hitta senaste patchen till vad man nu ville spela. Ofta på någon halvskum sida.

Permalänk
Medlem

Håller med om att punkt 1 är rimlig med att man inne i steam inte får länka/marknadsföra andra butiker än steam (på steam).
Men att steam skulle få diktera vad som länkas inne i spelet är något jag inte tycker de har att göra med, farligt nära orsak till bojkott.
Tur att de enda spel man köper i dag går genom Humble-bundle och liknande

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Just Steam being Steam. 💁🏻‍♀️

Permalänk
Medlem

Det är väl främst punkten om att spel köpta på steam måste sköta alla köp i spelet via steam som man kan ha åsikter om.

I det fallet tycker jag det är precis samma sak som det pratas om i epics bråk med apple och google. Lite drygt av samtliga butiksplattformsleverantörerna, men å andra sidan något som spelets tillverkare får ta ställning till när dom väljer att använda steam.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pv2b:

Nästan. Det är mer som om t.ex. Wilfa skulle få springa runt på Elgiganten och sätta upp affischer om att deras våffeljärn finns att köpa billigare hos Media Markt.

Eller:
Som om ASUS springer runt på Elgiganten och säger att man kan köpa deras produkter billigare på ASUS.com. Då det här ju egentligen handlar om att förbjuda utgivare som pushar sina egna storefronts på steam. (Snarare än typ indieutvecklare som säger "köp den på epic istället").

Men men, kontentan är ju det samma: det är ganska orimligt att göra reklam för butik A inuti butik B.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gäller detta överallt på Steam - även i vanliga användares recensioner, foruminlägg, chatt, på profilsidor etc?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Eller:
Som om ASUS springer runt på Elgiganten och säger att man kan köpa deras produkter billigare på ASUS.com. Då det här ju egentligen handlar om att förbjuda utgivare som pushar sina egna storefronts på steam. (Snarare än typ indieutvecklare som säger "köp den på epic istället").

Men men, kontentan är ju det samma: det är ganska orimligt att göra reklam för butik A inuti butik B.

Den biten har jag inte heller några problem med, men att ASUS sen skulle vara tvungna att länka alla mjukvaruköp/hårdvaru-uppgraderingar för sagda laptop till Elgiganten är något jag inte kan stå bakom

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat avtalet origin, uplay eller Epic har men vid andra tillfällen så har steka ofta varit sist på bollen att ta beslut som ger kritik även där de har de enda som inte gjorde så.
Här varit intressant att se om andra spelbutiker redan har liknande förbud som detta, bara att vi inte tittat efter det.
Det brukar synas hos Valve först för det är enklare att hitta sådan information och dyker upp på nätet rätt fort de gör någon ändring, vad det än är.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om ett spel exempelvis finns på Steam och GoG så får speltillverkaren alltså inte nämna detta inuti spelet, utan det måste antingen göras en säskild utgåva av spelet för Steam eller så får tillverkaren (kanske en ensam utvecklare utan budget) nöja sig med att bara nämna Steam i spelet oavsett plattform.
#Valvecandonowrong

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Den biten har jag inte heller några problem med, men att ASUS sen skulle vara tvungna att länka alla mjukvaruköp/hårdvaru-uppgraderingar för sagda laptop till Elgiganten är något jag inte kan stå bakom

Så är det väl redan? Kan du köpa DLC på Epic till ett grundspel köpt på Steam och få det att fungera?

Permalänk
Medlem

Oavsett om man inte annonserar andra butiker i ens egna butik, så tycker jag ändå detta är riktigt dumt i den digitala världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fullt rimligt. Det står inte hos Webhallen t.ex. att du kan köpa samma vara på Inet, och om någon skulle försöka skicka en sådan produktbeskrivningstext till t.ex. Webhallen så skulle de rimligen inte acceptera den.

Jag tolkar det dock som att det även menas på inne i spelet? Dvs om du köper en produkt på webhallen, tar hem den, öppnar kartongen och i instruktionsmanualen finns det en logga på Inet, Komplett och Webhallen. Är det så jäkla illa, när du redan köpt produkten menar jag?