Seagate Ironwolf 12TB som gaming disk?

Permalänk
Medlem

Seagate Ironwolf 12TB som gaming disk?

Snackade med en vän om hårddiskar häromdan. Har letat runt lite då jag knappt han blinka då min 2tb samsung var full. Spel som gta5, skyrim, osv så flyger 2 tb iväg....
Innan var det inte nåt större problem att radera nåt spel som man inte spelat på länge, men nu när det tar 1-2 dagar att ladda ner et spel så tänker jag två gånger...
Hence the question!
Vill ha större lagring, då framtidens spel kommer va större också ju...
Jag spelar bara solo, single player i spel. läst ssd håller långt längre än gamla, men det lila jag förstod så sa min vän att en server hårdisk, typ Seagate Ironwolf 12TB är tåligare och har ända bra hastighet om man inte är en proffs online spelare och behöver det snabbaste på marknaden
Tittade på samsung 4tb ssd, 6200kr komplett
Seagate Ironwolf 12TB inet 4500kr

Permalänk
Medlem

Du kommer märka att spelen laddar långsammare, men om du fortfarande har kvar din SSD för windows så kan du prioritera vissa spel på SSD andra du inte spelar så ofta kan ligga på HDDn.

Kan inte svara på hur länge diskarna fungerar, verkar vara som lotto (Beror på användningsområde, temperatur, osv). Ändå ingen som kan säga hur länge den kommer hålla.
Finns statistik från datacenter, men vet inte om de hjälper.
Tror både SSDn eller HDDn kommer leva längre än din dator vid normal användning.

Permalänk
Medlem

Jag har en IronWolf 10TB där vissa spel är installerade (den mindre prioriterade skaran av mitt Steam-bibliotek), och det fungerar helt klart för spel om man inte så kräsen.

Men det är väl just i singel player-spel (där nya chapters/nivåer laddas) som en SSD märks mest, utöver själva uppstarten av spelet då. Som någon sa ha en 1-2TB SSD där du har OS + dina primära spel för tillfället, och sedan en större HDD för biblioteket av spel. Det är väldigt lätt att byta installationsplats på spel via Steam och många andra klienter så att du slipper ladda ner spel mer än en gång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Oooohhh, tack!!! Visste inte det där om att man kunde bytta installations plats på steam och köra från annan hårddisk!

Tack för hjälpen!!

Claes