Valves nya riktlinjer för Steam tillåter inte omnämnande av andra butiker

Permalänk
Medlem

Tror inte det är många spel du kan få att fungera korrekt om du köpt spelet på steam sen köper ett DLC från en annan store. Och när spelet sen inte fungerar ska du gnälla på Steam då ?
Om du inte har huvudspelet på Origin/Egs//uplay, hur ska du installera DLC.n då ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ser mest bara två punkter där den här policyn kan vara lite jobbig, både för utvecklare och användare.

1) Det innebär troligen i praktiken att ett spel inte får informera om cross-platform multiplayer, då detta promotar närvaro på andra plattformar.

2) Det innebär också att det kan vara mot denna policy att informera att spelet kräver installation av en tredjeplats launcher (som t.ex Uplay) för att spelet skall fungera. Som följd till detta... bryter inte samtliga spel som har en launcher med inbyggd store automatiskt mot detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är väl en ganska rimligt ändring?

Konstigt att det inte varit så sen tidigare.

Skrivet av Jumpcut:

Vad menar du med "låga nivå"? Alltså, vad är det dom gör som är fel?

En av Valves absolut största och bästa inställningar har varit att de inte engagerar sig i konkurrenshämmande handlingar. De har aldrig tvingat utvecklare att vara exklusiva till Steam, eller gett sig in på vem man som utvecklare arbetar med eller för, eller vem man säljer till eller från. Nu ger de sig in i denna lek, där nedlåsning är svaret. Det är i mina ögon tråkigt, och definitivt en slippery slope. Vi vet alla hur den extremen ser ut.

Vill t.ex EA Games visa att deras spel också finns på Origin eller någon annan vill visa att deras spel finns på GoG så har man kunnat det tidigare. Nu kan man inte det. Man får alltså inte annonsera att spelet finns tillgänglig någon annanstans. Ungefär som att Spotify inte får berätta för Apple-användare att deras produkt är billigare direkt via hemsidan istället för via App Store.

Detta för mig är konkurrenshämmande, tragiskt, och i slutändan väldigt illa för alla kunder. Valve har historiskt sett varit dem som alltid försöker se till att den enskilde inte hamnar i kläm, och har gjort mycket gott för konsumenterna. Detta ser jag som första steget till att Valve nu kommer gå ned för samma linje som alla andra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Med lite tur kanske Valve dras inför monopoljuristernas granskande ögon för en gångs skull.

Permalänk
Medlem

Vadå? Var detta ett problem menar de?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

2. Att man inte får nämna andra plattformar inne i själva spelet känns däremot som censur, något som Valve inte borde lägga sig i. Hur blir det med spel som säljs på Steam men som går via Origin, Uplay, Microsoft store etc? Måste dessa utvecklare göra specialversioner för Steam om andra plattformen omnämns? Blir dyrt och krångligt och kommer säkert drabba oss konsumenter i slutändan.

Tycker punkt 2 är löjlig och visar desperation/rädsla från Valve, punkt 1 är däremot rimlig.

Ok, min läsförståelse var kanske lite trasig tidigare. Håller med om att den biten inte låter bra!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Sammarbetar SweClockers numera med Aftonbladet för det här känns mer som Clickbait än en faktisk nyhet?

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så handlar det inte om Epic, utan om att vissa mindre utvecklare släpper spel och sedan marknadsför i forumet att 18+ patchar finns utanför Steam, något Valve vill förbjuda då patcharna kan vara på gränsen till olagligheter. Valve vill inte handskas med sånt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Lite click-bait på titeln.

Att nämna är inte emot deras riktlinjer, men att marknadsföra en motståndare till Steam är inte godkänt.

Skulle jag göra reklam eller säga till folk att gå till Mio då jag står på IKEA, så skulle jag nog bli tillsagd att gå med.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett förbyggande svar på konflikten mellan Apple och Epic. För att förhindra att Epic gör samma sak på steam. (dvs, inför in-game betalningar som går direkt via Epic) Mao, för att undvika att Epic gör samma sak på Steam. Och då menar jag att dom inte vill hamna i samma situation där Unreal engine blir utan utvecklingsverktyg, som sedan skulle påverka en jävla massa andra developers. (Epic drar sig uppenbarligen inte för att utnyttja deras kunder som vapen för att pressa Apple)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fullt rimligt. Det står inte hos Webhallen t.ex. att du kan köpa samma vara på Inet, och om någon skulle försöka skicka en sådan produktbeskrivningstext till t.ex. Webhallen så skulle de rimligen inte acceptera den.

Öhhh ...Snarare som om att ICA förbjuder Arla att på kartongen informera om att mjölk finns att köpa hos ett antal olika återförsäljare.
Skulle vilja se en enda vettig människa försvara det beteendet.

Permalänk
Avstängd

Typiskt Gabe Newell:

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

En av Valves absolut största och bästa inställningar har varit att de inte engagerar sig i konkurrenshämmande handlingar. De har aldrig tvingat utvecklare att vara exklusiva till Steam, eller gett sig in på vem man som utvecklare arbetar med eller för, eller vem man säljer till eller från. Nu ger de sig in i denna lek, där nedlåsning är svaret. Det är i mina ögon tråkigt, och definitivt en slippery slope. Vi vet alla hur den extremen ser ut.

Vill t.ex EA Games visa att deras spel också finns på Origin eller någon annan vill visa att deras spel finns på GoG så har man kunnat det tidigare. Nu kan man inte det. Man får alltså inte annonsera att spelet finns tillgänglig någon annanstans. Ungefär som att Spotify inte får berätta för Apple-användare att deras produkt är billigare direkt via hemsidan istället för via App Store.

Detta för mig är konkurrenshämmande, tragiskt, och i slutändan väldigt illa för alla kunder. Valve har historiskt sett varit dem som alltid försöker se till att den enskilde inte hamnar i kläm, och har gjort mycket gott för konsumenterna. Detta ser jag som första steget till att Valve nu kommer gå ned för samma linje som alla andra.

Men va?

Så ifall jag har en produkt, som jag säljer i två butiker, t.ex Elgiganten och Media Markt, så ska det alltså vara OK för mig att gå in på Elgiganten och sätta upp lappar vid mina produkter som säger att det är rea på mina produkter hos Media Markt? Är det konkurrenshämmande av Elgiganten ifall de skulle neka mig det, eller har de all rätt att stoppa mig från att marknadsföra deras konkurrent i deras butik?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woaini:

Öhhh ...Snarare som om att ICA förbjuder Arla att på kartongen informera om att mjölk finns att köpa hos ett antal olika återförsäljare.
Skulle vilja se en enda vettig människa försvara det beteendet.

Jag har aldrig sett en mjölkkartong som marknadsför en viss butikskedja, förutom om det är butikens egna mjölk.

Hade jag drivit butik så hade jag haft synpunkter på om mjölken som jag köper in för att ställa på mina hyllor börjar få reklambudskap som slussar folk till andra butiker. Förmodligen bytt leverantör om jag inte lyckades komma överens med tillverkaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Jag tolkar det dock som att det även menas på inne i spelet? Dvs om du köper en produkt på webhallen, tar hem den, öppnar kartongen och i instruktionsmanualen finns det en logga på Inet, Komplett och Webhallen. Är det så jäkla illa, när du redan köpt produkten menar jag?

Att det står i manualen skulle inte vara så illa, men om produkten sedan varje gång man använder den skulle visa reklam för en konkurrerande butik för att köpa tillbehör till produkten så skulle jag nog ha lite synpunkter om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att det står i manualen skulle inte vara så illa, men om produkten sedan varje gång man använder den skulle visa reklam för en konkurrerande butik för att köpa tillbehör till produkten så skulle jag nog ha lite synpunkter om det.

Som, för att ta ett hypotetiskt exempel, om en skrivare från HP meddelar dig när tonern börjar ta slut och meddelandet även säger att du kan köpa toner direkt från HP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

En av Valves absolut största och bästa inställningar har varit att de inte engagerar sig i konkurrenshämmande handlingar. De har aldrig tvingat utvecklare att vara exklusiva till Steam, eller gett sig in på vem man som utvecklare arbetar med eller för, eller vem man säljer till eller från. Nu ger de sig in i denna lek, där nedlåsning är svaret. Det är i mina ögon tråkigt, och definitivt en slippery slope. Vi vet alla hur den extremen ser ut.

Vill t.ex EA Games visa att deras spel också finns på Origin eller någon annan vill visa att deras spel finns på GoG så har man kunnat det tidigare. Nu kan man inte det. Man får alltså inte annonsera att spelet finns tillgänglig någon annanstans. Ungefär som att Spotify inte får berätta för Apple-användare att deras produkt är billigare direkt via hemsidan istället för via App Store.

Detta för mig är konkurrenshämmande, tragiskt, och i slutändan väldigt illa för alla kunder. Valve har historiskt sett varit dem som alltid försöker se till att den enskilde inte hamnar i kläm, och har gjort mycket gott för konsumenterna. Detta ser jag som första steget till att Valve nu kommer gå ned för samma linje som alla andra.

Ok, bra svar. Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Som jag förstått det så handlar det inte om Epic, utan om att vissa mindre utvecklare släpper spel och sedan marknadsför i forumet att 18+ patchar finns utanför Steam, något Valve vill förbjuda då patcharna kan vara på gränsen till olagligheter. Valve vill inte handskas med sånt.

Det har varit förbjudet i snart 3 år på steam, så nej. Reglerna som dykt upp nu gäller för alla och inte enbart extra patchar som oftast är gratis och inte har med någon storefront alls att göra.

Förövrigt stoppar inte det vanliga användare att prata om det på forumet, och inte gör dessa nya regler det heller.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det har varit förbjudet i snart 3 år på steam, så nej. Reglerna som dykt upp nu gäller för alla och inte enbart extra patchar som oftast är gratis och inte har med någon storefront alls att göra.

Förövrigt stoppar inte det vanliga användare att prata om det på forumet, och inte gör dessa nya regler det heller.

Ja förbjudet på steam, men utvecklare har promoatat sådant via steam forums. Nu blir även det förbjudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ja förbjudet på steam, men utvecklare har promoatat sådant via steam forums. Nu blir även det förbjudet.

Inga utvecklare har promotad sådana patcher på steam i åratal som jag redan skrev, då det inte varit tillåtet. Här har du bland annat en tre år gammal artikel om det. Så åter igen, nej du har fel.

https://www.polygon.com/2017/10/31/16570552/steam-adult-games...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

@loevet @UndaC Kanske ska förtydliga nyheten, eftersom den inte stämmer helt? Det är ju inte några nya riktlinjer det handlar om.

https://www.pcgamer.com/valve-clarifies-rule-against-using-st...

"Regarding the updated language on the Steamworks Community FAQ; the general spirit of this update was to remind content creators that their Steam pages should not be used for certain activities such as for the promotion of a game’s exclusive availability on a competing platform, the promotion of an external download that circumvents Steam content policies, or the promotion of other activity that conflicts with the Steam Distribution Agreement," Valve said.

"The new language on the FAQ was not really the introduction of any new policy or policing that should concern the majority of those publishing on Steam, but more of a reminder of existing rules for a small number of developers exploring the boundaries of the existing policies."

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@Mithras: Nu handlar det endast om att marknadsföra produkten utanför steam. Vilket aldrig varit tillåtet. Tror du det är tillåtet att coop marknadsför sina produkter på Ica? Eller Microsoft i en apple store?

Detta är ingen nyhet utan sweclockers har clickbaitat ett gammalt ToS-avtal för att Valve uppdaterade ordvalen i det.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

@Woaini: Det är inte förbjudet att skriva det på kartongen i det här fallet heller.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att det står i manualen skulle inte vara så illa, men om produkten sedan varje gång man använder den skulle visa reklam för en konkurrerande butik för att köpa tillbehör till produkten så skulle jag nog ha lite synpunkter om det.

Fast hade det verkligen gjort så mycket om spelet redan var köpt? Förvisso kanske det finns några ytterst få som hellre sparar $3-5 genom att då refunda på steam å köpa på uplay eller whatever, men jag tror nog en majoritet hellre väljer att ha det på steam.

Permalänk
Medlem

Ser inget fel med det.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Inga utvecklare har promotad sådana patcher på steam i åratal som jag redan skrev, då det inte varit tillåtet. Här har du bland annat en tre år gammal artikel om det. Så åter igen, nej du har fel.

https://www.polygon.com/2017/10/31/16570552/steam-adult-games...

Det är iallafall vad folk rapporterat på olika spelforum.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urbanbeach:

Det som launchers gör så bra är ju slippa krånglandet att googla patcher. Vilken jungel det kunde vara att hitta senaste patchen till vad man nu ville spela. Ofta på någon halvskum sida.

GOG.com
Utvecklingen har gått framåt.

Launchers var kanske det som var bra en gång i tiden, när problemet du nämner var ett faktum, men idag har kulturen med launchers gått över till att bli mer av den invasiva sorten, med launchers i launchers. "Launchception."
T.ex. först starta en Store launcher, sedan en game launcher osv.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

@Woaini: Det är inte förbjudet att skriva det på kartongen i det här fallet heller.

Haha det verkar råda vitt skilda uppfattningar om vad detta egentligen handlar om. Blir spännande att följa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Som, för att ta ett hypotetiskt exempel, om en skrivare från HP meddelar dig när tonern börjar ta slut och meddelandet även säger att du kan köpa toner direkt från HP?

Har du någonsin undrat varför det inte medföljer USB- och strömkablar i förpackningarna till skrivarna? Det är för att återförsäljarna ska kunna dra in sina marginaler på försäljning av tillbehör. En apparatsladd för 149 kr och en USB-kabel (med guldpläterade kontakter så klart för bästa möjliga utskriftskvalitet) för 249 kr senare (för två produkter som kostar i storleksordningen 5-50 kr i inköp...) så är det fortfarande en bra affär för mig i den hypotetiska rollen som databutikinnehavare att sälja skrivarna.

Det plus att skrivarna drar in kunder till butiken till att börja med, kan väga upp att skrivaren i sig innehåller marknadsföring som rundar återförsäljaren som faktiskt fick ut skrivaren till kunden till att börja med. Det kanske till och med är så att om jag är en liten butik med begränsat lager att det inte ens är lönt för mig att lagerhålla en massa toner för en massa olika skrivarmodeller, med tanke på hur många olika sorters toner som finns och hur sällan man behöver byta ut den, och att det därför lönar sig mer att hänvisa till HP själva för tillbehören.

Med andra ord, det beror på. Ibland kan man acceptera att en produkt man säljer innehåller marknadsföring som rundar en som återförsäljare, ibland inte.

Ett annat hypotetiskt exempel, ta ett Free To Play-spel som tjänar alla sina pengar på DLC, skins, kosmetika etc. Du använder Steam för att marknadsföra ditt spel i princip helt gratis, och Valve får inte en spänn av försäljningarna som sker på andra butiker. Varför ska Valve göra det enkelt?

Istället för att Valve ska behöva göra individuella bedömningar av gränsfall är det enklare, mer konsekvent, mer rättvist, och mindre öppet för missbruk att ha en tydlig regel på den här punkten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Fast hade det verkligen gjort så mycket om spelet redan var köpt? Förvisso kanske det finns några ytterst få som hellre sparar $3-5 genom att då refunda på steam å köpa på uplay eller whatever, men jag tror nog en majoritet hellre väljer att ha det på steam.

Det beror helt på vad det är för spel och hur betalningsmodellen ser ut.

Ta ett exempel som DCS World. Bas-spelet är gratis, men man behöver köpa moduler för att kunna flyga olika flygplan, flyga på olika kartor, etc. Valve har kostnader för att distributera spelet, och om de inte får någon procent på den DLC som säljs heller, så finns det inget att vinna på affären för Valve.

Eller tänk dig något prenumerationsbaserat spel som t.ex. World of Warcraft. (Som för övrigt inte heller finns på Steam, men tänk om.) Absoluta lejonparten av intäkterna kommer via prenumerationerna. Visst, expansionerna som kommer ut lite då och då kostar ju också pengar men det är ju bara en liten andel av intäkterna.