Permalänk
Medlem

Router eller switch?

Har 12 nätverksuttag i vårt hus (dessutom är där två sladdar till varje uttag..) fiberboxen har 5 nätverksutgångar. Skulle jag kunna spara en slant genom att köpa en billig switch för att få internet i alla nätverksuttag? Vi har två stationära datorer och jag tänker att man ibland kanske vill koppla in sin bärbara med tråd. I övrigt så använder vi aldrig mer än 5 uttag samtidigt - men vi vill ju förstås inte gå in i teknikrummet för att byta uttag

Långt och förvirrat kanske.. hoppas ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dava:

Har 12 nätverksuttag i vårt hus (dessutom är där två sladdar till varje uttag..) fiberboxen har 5 nätverksutgångar. Skulle jag kunna spara en slant genom att köpa en billig switch för att få internet i alla nätverksuttag? Vi har två stationära datorer och jag tänker att man ibland kanske vill koppla in sin bärbara med tråd. I övrigt så använder vi aldrig mer än 5 uttag samtidigt - men vi vill ju förstås inte gå in i teknikrummet för att byta uttag

Långt och förvirrat kanske.. hoppas ni förstår vad jag menar.

Du lär ha router först (brukar ha 5 LAN uttag) sen koppla in en switch i den sen vidare till alla dina uttag:

WAN (internet) -> fiberkonverter -> router -> switch -> uttag

Permalänk
Rekordmedlem

Alltid router och komplettera med switch vid behov av flera portar.
Även om du skulle få mer än en publik ip vill du inte ansluta klienterna direkt mot internat av säkerhetsskäl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det inte en router i fiberboxen? Där är ju en WAN-port och 5 LAN..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dava:

Är det inte en router i fiberboxen? Där är ju en WAN-port och 5 LAN..

Det är nog en tjänstefördelare som även översätter fiber till koppar, oftast brukar portarna ha olika färger, typ röd för IPTV, blå för IPTelefoni, sen gul för internet, osv osv.

Om det är så att du har en router där så har du nog din fiberconverter någonstans där du inte ser den, eller glömt nämna den.

Visar det sig att det är en router du har inkopplad så är det bara att köpa en switch, slänga in i skåpet och koppla kablar från switchen till uttagen, annars är det en router + switch du vill ha.

Det bästa är om du kan ta kort inne i skåpet så man ser vad det är för skoj som gömmer sig där.

Permalänk
Medlem

Du får dubbelkolla vad portarna på fiberboxen är till för, kan vara så att vissa är för IP-TV/Telefoni osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Är det inte en router i fiberboxen? Där är ju en WAN-port och 5 LAN..

Oftast är det en switch. Ibland med endast ett fungerande uttag och ibland med dedikerade portar för iptv och iptele

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dava:

Är det inte en router i fiberboxen? Där är ju en WAN-port och 5 LAN..

De är oftast en switch med vlan taggad trafik till portarna.
Varje port har då ett publikt ip om alla är aktiverade. I ditt fall är nog endast en aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Oftast är det en switch. Ibland med endast ett fungerande uttag och ibland med dedikerade portar för iptv och iptele

Det är sant. Pratade med supporten nu på morgonen. Det är bara LAN 1 som är till internet, vill jag använda internet på flera datorer samtidigt så måste jag ha en Router. De andra portarna är till för IPTV.

Det är en CTS HES-3106

Så då behöver jag helt enkelt en router med många portar? Eller kan man köpa en vanlig router och koppla en switch till den?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Det är sant. Pratade med supporten nu på morgonen. Det är bara LAN 1 som är till internet, vill jag använda internet på flera datorer samtidigt så måste jag ha en Router. De andra portarna är till för IPTV.

Det är en CTS HES-3106

Så då behöver jag helt enkelt en router med många portar? Eller kan man köpa en vanlig router och koppla en switch till den?

En router, och har den inte tillräckligt med portar så köper du en switch också och sätter den efter routern.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Okej. Tack för all hjälp!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10