Oculus inför Facebook-krav i oktober

Permalänk
Medlem

Då kan jag stryka Oculus som ett alternativ vid framtida köp av VR-headsets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Själv har jag funderat på att radera mitt Facebook konto helt och hållet. Utesluter oculus helt och hållet för min del då.

Gör det. Bästa jag har gjort.

Permalänk

Ok, jag kastar in en fackla i ett redan brinnande inferno här... och kommer inte svara eller kommentera vidare på svar jag får av en massa haters...
Men vad är problemet med att skapa ett konto på FB? Det är ju inte så att du måste sälja hela din själ för det... skapa ett konto med en ändå redan rutten mailadress (som du angivit på vilket forum som helst). Slå av alla default "sekretess"-inställningar och aviseringar till din mail (som du ändå antagligen aldrig läser ändå). Lägg inte upp nån information om dig själv... logga in på din oculus-enhet och spela på.
Ni som tror att FB är de enda som utvinner information om vad du faktiskt spelar i ditt VR-headset är ju lite naiva...

Permalänk

Bra timing då mitt Oculus Rift S dyker upp ikväll. Suck... Nåväl, kommer troligtvis spela spel via Steam och Epic, och dessutom har man troligtvis bytt upp sig inom 2 år, ingen big deal.

Permalänk

Det här såg man ju komma i sin framtidskikare redan när facebook köpte oculus.
Sörjde redan då att just facebook av alla lade sina slemmiga vantar på VR.

Men skitsamma, jag undrar bara vad dom kan tjäna på att tvinga vr-användare att använda facebook.
Jag menar, det måste ju vara en promille-liten procent som är vr-användare...

Permalänk
Skrivet av Liverpoolarn:

Ok, jag kastar in en fackla i ett redan brinnande inferno här... och kommer inte svara eller kommentera vidare på svar jag får av en massa haters...
Men vad är problemet med att skapa ett konto på FB? Det är ju inte så att du måste sälja hela din själ för det... skapa ett konto med en ändå redan rutten mailadress (som du angivit på vilket forum som helst). Slå av alla default "sekretess"-inställningar och aviseringar till din mail (som du ändå antagligen aldrig läser ändå). Lägg inte upp nån information om dig själv... logga in på din oculus-enhet och spela på.
Ni som tror att FB är de enda som utvinner information om vad du faktiskt spelar i ditt VR-headset är ju lite naiva...

Vad är problemet med att inte behöva skapa ett facebook konto?
(frågar jag facebook eftersom du inte kommer att svara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Men skitsamma, jag undrar bara vad dom kan tjäna på att tvinga vr-användare att använda facebook.
Jag menar, det måste ju vara en promille-liten procent som är vr-användare...

Min gissning: De vill egentligen inte få VR-användare att använda Facebook, utan de vill få Facebook-användare att använda VR och Oculus kommande sociala VR-app Horizon, och då är ett steg att utgå från deras befintliga sociala nätverk.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Behöver inte ens vara helt falskt. Skriv in ditt andra namn och efternamn.
Använd inte facebook. Profit ja.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

SKulle faktist hävda att discord är värre än facebook vad det gäller datainsamling.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mitt Oculus Rift S trots detta
Kommer säkerligen ha köpt något annat VR Headset inom 2 år, så detta berör inte mig särskilt mycket.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

SKulle faktist hävda att discord är värre än facebook vad det gäller datainsamling.

Fick mig direkt att skicka en begäran om att se vilken data de samlat om kring mig på discord ;=)

Permalänk
Medlem

facebook är en gratistjänst, och vi har ju tyvärr vant oss vid att man betalar för det med sin personliga information.
Men problemet här är ju att VR headset är något man köper och betalar för. Nu kräver dom alltså förutom pengar även att man ska dela med sig av personliga uppgifter. (dold avgift,, typ) Så även om man skiter i den personliga integriteten, så får man ju alltså betala dubbelt upp ändå med dold datainsamling.

Börjar bli sjuk less på att allt och alla tycker att dom har rätt att gräva igenom mina privata uppgifter. Ung som att man tar in en snickare som frågar om dom får låna toaletten. Visst, inget problem om du frågar. Och sen när man kollar vad snickaren pysslar med så står han i köket och bläddrar igenom din telefon. fuck That!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Själv har jag funderat på att radera mitt Facebook konto helt och hållet. Utesluter oculus helt och hållet för min del då.

Som flera andra skrivit: gör det! Det är lite meckigt att hålla kontakten på andra sätt, men jag har fått mina bästa kompisar att skaffa Signal. Övriga kan jag messa eller ringa. Om du är ok med att använda Facebooks produkter (Whatsapp, Messenger) lär det bara vara lite mer krångel I början.

Jag tog bort kontot för kanske 5 år sedan och det känns riktigt skönt när jag ser kollegor sitta och skrolla att jag inte slösar tid på något jag egentligen inte tycker om. Enda gången jag saknar det är när vissa företag främst har support via Facebook. Och idrottsklubbar som använder det som nyhetskanal.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara datainsammling som är jobbigt. Jag är inte ett dugg intresserad av att låta släkt, vänner, kollegor och löst bekanta få upp min vr aktivitet i sina flöden och litar inte på att facebook inte gör det. Vet att bekanta redan sen tidigare fått upp liknande saker om mig i sina flöden kring netflix utan att jag aktivt gjort något.

Att skaffa ett slaskkonto verkar inte heller vara en jättebra lösning då sådana konton vad jag förstår kan bli bannade. Följdfrågan är väl vad som händer med oculus kontot isåfall.

Tror tyvärr att dom flesta inte kommer bry sig och det har väl facebook räknat på men får väl vara glad för dom två åren man fått. Därefter kanske det endå är dags för en uppgradering.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av Liverpoolarn:

Ok, jag kastar in en fackla i ett redan brinnande inferno här... och kommer inte svara eller kommentera vidare på svar jag får av en massa haters...
Men vad är problemet med att skapa ett konto på FB? Det är ju inte så att du måste sälja hela din själ för det... skapa ett konto med en ändå redan rutten mailadress (som du angivit på vilket forum som helst). Slå av alla default "sekretess"-inställningar och aviseringar till din mail (som du ändå antagligen aldrig läser ändå). Lägg inte upp nån information om dig själv... logga in på din oculus-enhet och spela på.
Ni som tror att FB är de enda som utvinner information om vad du faktiskt spelar i ditt VR-headset är ju lite naiva...

Jag tror inte det är det kopplade kontot som bekymrar folk mest, utan misstanken att Oculus kommer skicka diverse data till FB av vad den kan uppfatta eller lära sig av spelaren.

T.ex om du ger FB-appen i mobilen tillåtelse att använda kameran kommer den tjuvkika på ditt ansikte när du tittar på videoklipp för att se när du ler för att lära sig vid vilken tidsangivelse där det passar bäst att infoga reklam för nästa användare som tittar på samma klipp.

Det skulle helt enkelt inte förvåna någon om FB tittar på när man spelar med sin Oculus för att bygga upp deras profil de har om en.

Visa signatur

OS: Debian och Windows i VM med GPU-passthrough
HW: 5800X, Radeon 6700 XT & 460, 4x TridentZ 8GB, ~5TB SSD, PRIME-B450-P

Permalänk
Proffsmoddare

Då vet man iaf vilket fabrikat man kan ignorera vid eventuellt köp Å andra sidan har de inte varit ett alternativ sen de blev uppköpta, men bra att de sätter spiken i kistan till slut.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ca 4600kr från oculus.com, 7000kr vore ett rån i jämförelse.

Dock skickas väl denna vara från USA (eller?) vilket i sådana fall innebär att Tullverket kommer bli inblandat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Dock skickas väl denna vara från USA (eller?) vilket i sådana fall innebär att Tullverket kommer bli inblandat också.

Nej, det är inom EU (skickas från Holland) och inga dolda avgifter tillkommer.

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat innan FB skulle börja ta över spakarna...var lite intresserad innan denna nyhet just för dom har ett par billiga och relativt trevliga "brillor" men nu går det bort helt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

För oss som redan kör Oculus och använder det online, har vänn listor och använder alla sociala funktioner i Oculus mm så är detta ingen skillnad från vad det är nu.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vilken tur att min Quest har handspårning så att Facebook kan se när jag pekar finger åt dem.

Permalänk
Medlem

Då har jag allt jag behöver för att ta beslutet, att aldrig någonsin inskaffa nåt från dem.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Testpilot

Är det inte någon här som ens övervägt tanken att göra ett FB-konto (eller konto för andra tjänster för den delen) med skitinformation bara?

Man måste ju inte göra en FB-konto där man börjar dela sina semesterbilder, ladda upp en profilbild på ansiktet o.s.v.

Vet inte hur många mejladresser jag har som bara är fylld med skräp namn som Trollers McTrollsson o annat nonsens vid registrering. Dessa konton används för att regga mig på sidor som jag inte vill riskera mina vanliga adresser på eller som jag planerar att bara glömma bort och skiter i vad som händer efter jag nyttjat tjänsten för stunden - Ser inte hur det ska vara något annorlunda med t.ex. Oculus och ett FB konto om man inte är intresserad av FB/Messenger som tjänster utöver Oculus

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är det inte någon här som ens övervägt tanken att göra ett FB-konto (eller konto för andra tjänster för den delen) med skitinformation bara?

Man måste ju inte göra en FB-konto där man börjar dela sina semesterbilder, ladda upp en profilbild på ansiktet o.s.v.

Vet inte hur många mejladresser jag har som bara är fylld med skräp namn som Trollers McTrollsson o annat nonsens vid registrering. Dessa konton används för att regga mig på sidor som jag inte vill riskera mina vanliga adresser på eller som jag planerar att bara glömma bort och skiter i vad som händer efter jag nyttjat tjänsten för stunden - Ser inte hur det ska vara något annorlunda med t.ex. Oculus och ett FB konto om man inte är intresserad av FB/Messenger som tjänster utöver Oculus

Man kan ner eller mindre göra ett anonymt Facebook konto.
Jag vet folk som har Facebook konton men inte använder riktig information nånstans.
Döper man sig inte till nå mumbojumbo namn eller börjar skriva en massa desinformation på sin sida och i grupper så är man "Safe"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Man kan ner eller mindre göra ett anonymt Facebook konto.
Jag vet folk som har Facebook konton men inte använder riktig information nånstans.
Döper man sig inte till nå mumbojumbo namn eller börjar skriva en massa desinformation på sin sida och i grupper så är man "Safe"

Mjo men det är precis vad jag menade också!

Förstår inte paniken folk har över att behöva använda ett FB-konto för Oculus, när det i praktiken är ett företag redan och har varit i flera år nu. Och man måste som sagt inte fylla i riktiga uppgifter, enda man behöver är en mejladress man kommer åt för konfirmation av kontot, resten kan vara vilket trams som helst i teorin om det enda man ska göra är att spela VR.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Mjo men det är precis vad jag menade också!

Förstår inte paniken folk har över att behöva använda ett FB-konto för Oculus, när det i praktiken är ett företag redan och har varit i flera år nu. Och man måste som sagt inte fylla i riktiga uppgifter, enda man behöver är en mejladress man kommer åt för konfirmation av kontot, resten kan vara vilket trams som helst i teorin om det enda man ska göra är att spela VR.

Jag har Quest.
För att kunna lägga till vänner i Quest så måste man koppla ihop sitt Oculus konto med Facebook konto.
Det syns inget om mitt VR spelande på Facebook om jag inte aktivt väljer att tex streama mitt spelande till Facebook.
Lika så syns inget från Facebook på Oculus om jag inte aktivt väljer att visa mitt Facebook namn och då visas det för vänner som jag har både på Facebook och Oculus, inte vänner jag bara har på Oculus.
Så för min egen del är detta ingen fara.
Har man köpt ett Oculus headset efter 2014 så är det nog lite sent att börja gnälla om Facebook då dom ägt Oculus sen dess.
Så Facebook har redan information via Oculus kontot.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ca 4600kr från oculus.com, 7000kr vore ett rån i jämförelse.

Gjorde bara en snabb google sökning på pris, hade jag sett det priset för någon vecka sedan hade det nog blivit ett köp. Så då har jag sparat 4600kr till nästa resa/impulsköp

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Bra att de meddelar detta i god tid så jag vet att jag inte ska köpa några fler Oculus-headset.

Min Quest får leva offline från 1 januari 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har Quest.
För att kunna lägga till vänner i Quest så måste man koppla ihop sitt Oculus konto med Facebook konto.
Det syns inget om mitt VR spelande på Facebook om jag inte aktivt väljer att tex streama mitt spelande till Facebook.
Lika så syns inget från Facebook på Oculus om jag inte aktivt väljer att visa mitt Facebook namn och då visas det för vänner som jag har både på Facebook och Oculus, inte vänner jag bara har på Oculus.
Så för min egen del är detta ingen fara.
Har man köpt ett Oculus headset efter 2014 så är det nog lite sent att börja gnälla om Facebook då dom ägt Oculus sen dess.
Så Facebook har redan information via Oculus kontot.

Men om man inte har ett vanligt Facebook-konto, så har de minimalt med personlig information genom Oculus-kontot.

Om man gärna vill fortsätta använda Oculus-produkter från 1 januari 2023 kan man naturligtvis skapa ett Facebook-konto endast för att kunna köpa appar i Oculus-butiken, inte lägga upp en enda vän, aldrig posta något på Facebook, och naturligtvis se till att man aldrig någonsin är inloggad på sitt Facebook-konto i webbläsaren på någon enhet, för då spårar Facebook vad man gör på massor av siter.

Eller så undviker man Oculus, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Fasen va skönt, då behöver jag inte fundera på hur länge jag ska behålla riften utan 2023 ska den ut. Nice, alltid skönt när någon annan beslutar om att det är dags för mig att uppgradera