Valves nya riktlinjer för Steam tillåter inte omnämnande av andra butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det finns väl ganska gott om spel på steam som kräver inloggning i andra butiker för att spelas,
uplay, betsheshedada, microsoft etc. Och väl inne i spelet får man säkert länka till vad man vill.

Det där är min fundering också. Om spelet (också) kräver inloggning hos annan distributör för att kunna köras måste det ju nämnas.
Exemplet jag själv stött på är Dirt-serien som kräver Xbox-inlogg efter att man startat spelet i Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det beror helt på vad det är för spel och hur betalningsmodellen ser ut.

Ta ett exempel som DCS World. Bas-spelet är gratis, men man behöver köpa moduler för att kunna flyga olika flygplan, flyga på olika kartor, etc. Valve har kostnader för att distributera spelet, och om de inte får någon procent på den DLC som säljs heller, så finns det inget att vinna på affären för Valve.

Eller tänk dig något prenumerationsbaserat spel som t.ex. World of Warcraft. (Som för övrigt inte heller finns på Steam, men tänk om.) Absoluta lejonparten av intäkterna kommer via prenumerationerna. Visst, expansionerna som kommer ut lite då och då kostar ju också pengar men det är ju bara en liten andel av intäkterna.

Hm tänkte inte på de. Men är väl inte mer komplicerat än att om du köpt spelet på steam, så måste du köpa DLC där med, likväl prenumerationer osv. Men det gör det så klart bökigt för slutanvändaren, eller ja bökigt, steam är ju smidigast men kanske ofta dyrare/dyrast.

Permalänk

Det känns som vi börjar se hur steam,applestore,googleplaystores dominerande och dyra försäljningsportaler kommer falla. Det är för enkelt helt enkelt att konkurrera med dem och mer pengar kommer hamna hos dem som skapar innehåll så då blir det bättre för mig för jag är mer intresserad av spelen än platformen.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Hm tänkte inte på de. Men är väl inte mer komplicerat än att om du köpt spelet på steam, så måste du köpa DLC där med, likväl prenumerationer osv. Men det gör det så klart bökigt för slutanvändaren, eller ja bökigt, steam är ju smidigast men kanske ofta dyrare/dyrast.

Det vore ju en försämring jämfört med den policy som Valve faktiskt anammat, och det är att spelutgivarna inte får marknadsföra andra spelbutiker eller andra betalsätt in-game. De tillåter fortfarande rent teoretiskt att man ändå köper sina DLC utanför spelet eller en annan spelbutik och sedan använda den DLC:n i spelet man annars köpt på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du någonsin undrat varför det inte medföljer USB- och strömkablar i förpackningarna till skrivarna? Det är för att återförsäljarna ska kunna dra in sina marginaler på försäljning av tillbehör. En apparatsladd för 149 kr och en USB-kabel (med guldpläterade kontakter så klart för bästa möjliga utskriftskvalitet) för 249 kr senare (för två produkter som kostar i storleksordningen 5-50 kr i inköp...) så är det fortfarande en bra affär för mig i den hypotetiska rollen som databutikinnehavare att sälja skrivarna.

Det plus att skrivarna drar in kunder till butiken till att börja med, kan väga upp att skrivaren i sig innehåller marknadsföring som rundar återförsäljaren som faktiskt fick ut skrivaren till kunden till att börja med. Det kanske till och med är så att om jag är en liten butik med begränsat lager att det inte ens är lönt för mig att lagerhålla en massa toner för en massa olika skrivarmodeller, med tanke på hur många olika sorters toner som finns och hur sällan man behöver byta ut den, och att det därför lönar sig mer att hänvisa till HP själva för tillbehören.

Med andra ord, det beror på. Ibland kan man acceptera att en produkt man säljer innehåller marknadsföring som rundar en som återförsäljare, ibland inte.

Ett annat hypotetiskt exempel, ta ett Free To Play-spel som tjänar alla sina pengar på DLC, skins, kosmetika etc. Du använder Steam för att marknadsföra ditt spel i princip helt gratis, och Valve får inte en spänn av försäljningarna som sker på andra butiker. Varför ska Valve göra det enkelt?

Istället för att Valve ska behöva göra individuella bedömningar av gränsfall är det enklare, mer konsekvent, mer rättvist, och mindre öppet för missbruk att ha en tydlig regel på den här punkten.

Jag köpte ny skrivare för någon månad sedan och där fick man med strömkabel. Jag skulle snarare bli förvånad om man inte fick med en strömkabel till skrivaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Så långt är det fullt rimligt, men notera att de inte heller tillåter något omnämnande av andra plattformar inuti själva spelet heller. Den biten är inte fullt så självklar att den är rimlig.

Här håller jag med. Tycker det är okej att Valve begränsar så att utvecklarna inte kan skriva att spelet finns i en konkurrerande butik på butikssidan. Däremot så tycker jag det är rimligt att utvecklarna får skriva i t.ex spelets "credits" att spelet från början släpptes på Epic t.ex.