Har du någonsin undrat varför det inte medföljer USB- och strömkablar i förpackningarna till skrivarna? Det är för att återförsäljarna ska kunna dra in sina marginaler på försäljning av tillbehör. En apparatsladd för 149 kr och en USB-kabel (med guldpläterade kontakter så klart för bästa möjliga utskriftskvalitet) för 249 kr senare (för två produkter som kostar i storleksordningen 5-50 kr i inköp...) så är det fortfarande en bra affär för mig i den hypotetiska rollen som databutikinnehavare att sälja skrivarna.
Det plus att skrivarna drar in kunder till butiken till att börja med, kan väga upp att skrivaren i sig innehåller marknadsföring som rundar återförsäljaren som faktiskt fick ut skrivaren till kunden till att börja med. Det kanske till och med är så att om jag är en liten butik med begränsat lager att det inte ens är lönt för mig att lagerhålla en massa toner för en massa olika skrivarmodeller, med tanke på hur många olika sorters toner som finns och hur sällan man behöver byta ut den, och att det därför lönar sig mer att hänvisa till HP själva för tillbehören.
Med andra ord, det beror på. Ibland kan man acceptera att en produkt man säljer innehåller marknadsföring som rundar en som återförsäljare, ibland inte.
Ett annat hypotetiskt exempel, ta ett Free To Play-spel som tjänar alla sina pengar på DLC, skins, kosmetika etc. Du använder Steam för att marknadsföra ditt spel i princip helt gratis, och Valve får inte en spänn av försäljningarna som sker på andra butiker. Varför ska Valve göra det enkelt?
Istället för att Valve ska behöva göra individuella bedömningar av gränsfall är det enklare, mer konsekvent, mer rättvist, och mindre öppet för missbruk att ha en tydlig regel på den här punkten.