Testpilot: LG OLED 48CX – alla rätt

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: lån? Pft

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Bildexpert

@Pyoko: Återigen så är minnet lite svajigt då jag inte längre har någon LG OLED, men vad jag minns så saknades reglage i exempelvis Cinema när jag laborerade. Möjligt att det har ändrats eller att jag helt enkelt missat något. Har aldrig använt något annat än ISF för SDR under längre perioder heller.

Jag har aldrig fått till övergången från svart (16) till nivå över svart (17) riktigt rätt på en LG OLED utan att uppoffra svärtan. Av min erfarenhet spelar både gammakurvan och uniformiteten in i det problemet. Nivåer över 17 får också lätt posterisering beroende på hur man sätter brightness. Reglaget är inte så precist eller konsekvent som jag själv önskar, medan som sagt Panasonic har fått bukt på det i princip helt och hållet på deras OLEDs som jag har kalibrerat.

Gällande WTW så skall det vara synligt så länge man följer SMPTE Legal Levels. Klipper man vid nominell nivå för vitt (235) riskerar man att klippa RGB fel och ge skiftningar i vitbalans samt i en del fall högdagrar. På enklare modeller är det särskilt tydligt, där man lätt får ett tydligt rödstick när man sätter contrast för högt. Även beräkning av gamma blir fel om man ankrar vitt vid referenspunkt. Samtidigt finns det många bildvisare, tjänster/spelare, konverterare etc. som klipper informationen vad man än gör och då är det bara att gilla läget. Men LG har, under väldigt lång tid, gjort rätt. Och då deras OLED-apparater också kan ge mer än tillräckligt ljusflöde* för SDR med WTW intakt ser jag inget skäl alls att klippa det. Philips har, å sin sida, inte lyckats på de OLEDs av dem jag har sett utan klipper både WTW and BTB. Kan mycket väl finnas undantag dock.

Jag har full förståelse att man väljer LG av funktionella skäl (t.ex. HDMI 2.1) samt för deras pris. Det i sig ifrågasätter jag på intet vis. Däremot har jag själv aldrig känt mig nöjd med OLED TVs från LG just på grund av att de bildmässiga egenskaperna inte levt upp till mina personliga önskemål, vilket gör att jag i slutändan mestadels suttit missnöjd dessvärre. De nyare modellerna, som jag har kalibrerat åt kunder, har visat förbättringar men inte tillräckligt för att motivera mig att skaffa en LG igen. Betalar personligen mycket hellre för korrekt, stabil bild än modern teknik.

Det svåra med Panasonic, för min del, är dock deras problem med hantering av 23.976Hz. Av vad jag har sett själv, och även fått bekräftat av andra, är att det hanteras som 24Hz vilket ger ett hack var 41a sekund. Har dock läst att problemet är mindre på årets modeller till största delen men det har jag inte kunnat undersöka själv. Det får mig att avstå från ett inköp i dagsläget. Tills dess att jag hittar bildvisaren med rätt avvägningar för mig så får min fjorton år gamla BVM med duallink HD-SDI fortsätta vara trotjänaren...

*Lite OT, men iaf...

Det var en längre diskussion gällande WTW på AVSForums för många år sedan där det undersöktes mer djupgående vad informationen fyllde för funktion rent konkret, just eftersom många projektorägare valde att höja contrast för att klippa vid referensvitt och således för mer ljusflöde. I ett sådant scenario kan det, i vissa fall, vara en form av avvägning jag kan ha förståelse för även om risken finns att man uppoffrar vitbalans och EOTF. Går att prova sig fram.

Däremot finns det, vanligtvis inte, någon väsentlig bildinformation i WTW eller BTB när det gäller långfilmer. I de fallen det gör det så är det oftast felmastrat. Eurekas komboutgåva av Västfronten 1918 och Kamratskap är ett tydligt exempel på det, där man felaktigt konverterat filmen från SMPTE till Data Levels och nyttjar alltså 0 som referensnivå för vitt och 255 som referensnivå för svart. Detta rättades till på Criterion.

Dold text
Permalänk
Skrivet av issue:

Iom att du måste fråga om lov, din pappas pengar?

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Spontant låter det inte riktigt rätt att behöva gå ner så långt för att få svart att vara svart, min misstanke är också att nivåerna för videosignalen är felinställd, men det kanske är ett så pass udda exemplar. Gäller det med inbyggda Netflix-appen också? (Där nivåerna är låsta och alltid bör vara rätt.) Om du kollar någon widescreen-film där, får du då grå letterbox med Ljus på 50?

Säker? När jag experimenterat så verkade Cinema, ISF och Technicolor helt likvärdiga, med enda skillnaden att ISF av någon anledning har separat kontroll för vertikal och horisontell skärpa (inget man använder ändå.)

Jag kanske haft extremt tur då för på min C7 kan jag se skillnad mellan 0 och 1 (i 8-bitar) med Brightness på 50, måste bara ha mörkt rum och vänta ett par sekunder för ögonen att vänja sig. Det är möjligt att de lägsta värdena kanske inte beter sig helt enligt reglerna och att de försökt trycka ner dem för att dölja artifakter eller liknande, men för mig är huvudsaken att kurvan ner till svart i alla fall ser naturlig ut, det ser aldrig plötsligt klippt eller digitalt konstigt ut.

Lite tangentiellt men behöver man WTW till något i konsumentsammanhang?

LGs OLEDs är väldigt prisvärda och duger ganska långt, men klart finns det skavanker och irritationsmoment. Hade hemskt gärna uppgraderat till en 1000 nit Panasonic OLED, tyvärr har de ju sumpat sig och missat HDMI 2.1-tåget två generationer i rad nu, inte en chans att jag betalar det priset för förlegad teknik mitt i ett skifte.

Så lågt som 43 är det inte utan sa bara mina två dagsprofiler men kommer jag runt 47 så går nog gränsen där nånstans vad mina ögon tycker. Är bara Netflix inbyggda app jag pratat om. Ska eventuellt kanske kolla på Blue Ray DVD ikväll och ska kika lite där med.

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: nä men en fru å vi letar nytt hus

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Skrivet av issue:

@JonkenPonken: nä men en fru å vi letar nytt hus

Visste jag väl (fru)

Permalänk
Medlem

Hur får man ett definitivt svar om eARC, problem eller inte? Tänkte investera i både receiver och TV i år och ser eARC som nödvändigt då de nya receivrarna bara har en eller två HDMI 2.1-ingångar. Jag behöver tre och vill helst koppla dessa direkt till TVn (Dator, Xbox och PS)

Permalänk
Medlem

@Laxpudding @Nissling
Tack för svar. Funderade just på om det inte likt projektorsituationen hade gått att ge den lite mer spelrum för beräkningar/avrundningsfel genom att strunta i allt utanför videonivåerna (med bara minimum overhead för att ingen av färgerna ska gå igenom taket) och anpassa bilden efter dessa istället, men det hade väl knappast gjort någon vidare skillnad här.

Lustigt att du nämner Eureka, då en av anledningarna till att jag funderade på WTW/BTB var att jag nyligen såg deras The Lost Weekend som var felmastrad på exakt samma sätt.

Ryck/hack på Panasonic är jag lite orolig över också. Vill minnas att Vincent Teoh på HDTVTest har nämnt något om det på vissa rökiga scener, men om det faktiskt händer en gång i minuten låter det ju riktigt illa.

Permalänk
Bildexpert

Att det även gällde The Lost Weekend hade jag missat, fastän jag har den i samlingen någonstans (inte sett än dock). Även Wings led av ett liknande problem även om det inte är lika påtagligt där eftersom filmen i överlag ändå har rätt hög svartnivå, även om jag kommer ihåg att det såg rätt FUBAR ut. Paramounts utgåva rättade till felet.

På plasmatiden var det så gott som varje minut. Idag vet jag inte med säkerhet, förhoppningsvis är det endast i specialfall på årets modeller. Ska se om jag kan sätta mig in i det. Vill man uppleva det utan att skaffa sig en OLED kan man istället köpa, återigen, Eurekas utgåva av Journey to the Shore som är konverterad från 24p till 23.976p utan ändrad hastighet. De gör bra ifrån sig ibland! Filmerna är ju intressanta åtminstone

Sedan ska det erkännas (med viss skam) att jag är glad över att WTW finns med oss än, då det underlättar att rätta till eventuella fel vid första pass av en scan eller grade. Senast i måndags skulle jag leverera en fil åt klient där jag hade missat att säkerställa nivåer i en scen och högdagrar hade hamnat över referensvitt på exporten. Allt gick dock att återställa före leverans med den exporterade filen som källa utan kompromiss. Svettigt värre!

Permalänk

@Sienar: ibland varierar lite, den går typ hela dagarna då jag har en fru som är förtidspensionerad och ungarna spelar switch på den, kan spela spel me datorn på den ibland me när de kommer till trine, men som renodlad dataskärm nej

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mordekai:

Hur får man ett definitivt svar om eARC, problem eller inte? Tänkte investera i både receiver och TV i år och ser eARC som nödvändigt då de nya receivrarna bara har en eller två HDMI 2.1-ingångar. Jag behöver tre och vill helst koppla dessa direkt till TVn (Dator, Xbox och PS)

Flatpanelshd påstår att det inte är ett problem på 2020-modellerna. Jag kan inte verifiera det tyvärr.

https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

@Sienar: ibland varierar lite, den går typ hela dagarna då jag har en fru som är förtidspensionerad och ungarna spelar switch på den, kan spela spel me datorn på den ibland me när de kommer till trine, men som renodlad dataskärm nej

Tack för svaret! Undrar hur många som har den som renodlad datorskärm och får det att fungera väl. Med min erfarenhet av inbränning av Oled så känns det ju som att det borde gå väldigt fort. Dels Oled skärmen med ett fåtal timmar av Text-TV och dels min S8 mobil som blev rejäl inbränd efter att jag råkat ha streamat videos från youtube över en natt på hög ljusstyrka. Det gick dock på garantin och sen dess(ca 2 år sen) har jag inte märkt någon inbränning. Däremot tror jag färgerna och ljusstyrkan blivit sämre överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Tack för svaret! Undrar hur många som har den som renodlad datorskärm och får det att fungera väl. Med min erfarenhet av inbränning av Oled så känns det ju som att det borde gå väldigt fort. Dels Oled skärmen med ett fåtal timmar av Text-TV och dels min S8 mobil som blev rejäl inbränd efter att jag råkat ha streamat videos från youtube över en natt på hög ljusstyrka. Det gick dock på garantin och sen dess(ca 2 år sen) har jag inte märkt någon inbränning. Däremot tror jag färgerna och ljusstyrkan blivit sämre överlag.

Helt fel så det är tur du bara tror. LG säger själva att deras nya generationer oleds klarar 100k h, ca 20% mindre vid konstant HDR.
Min B6a har max 4kh efter snart 4 år och inte en tendens till bildförsämring eller inbränningar.
Inbränningar hör till de tidigare generationerna samt garantin täcker det i 3 år. Det räcker för mig och kör glatt på med max HDR och Oled light på min nya "skärm"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Tack för svaret! Undrar hur många som har den som renodlad datorskärm och får det att fungera väl. Med min erfarenhet av inbränning av Oled så känns det ju som att det borde gå väldigt fort. Dels Oled skärmen med ett fåtal timmar av Text-TV och dels min S8 mobil som blev rejäl inbränd efter att jag råkat ha streamat videos från youtube över en natt på hög ljusstyrka. Det gick dock på garantin och sen dess(ca 2 år sen) har jag inte märkt någon inbränning. Däremot tror jag färgerna och ljusstyrkan blivit sämre överlag.

Jag lusläste diverse olika forum innan jag köpte min, finns relativt gott om folk som kört oled som monitor i flera år utan problem.
Jag har misshandlat min maximalt sen jag fick den tidigt i somras, utan tecken till problem. Har lämnat pixelshift på, och satt en screensaver, men i övrigt behandlat den som en vanlig monitor.

Sedan verkar lg ha bra rykte att vara snälla mot inbrännings-garantiärenden.

Har också haft en oled-telefon varannat år ca sedan galaxy s1, och en 2012 7.7" samsung oled tablet som dog i år, som alla gått hårt.
Enda som fick något problem var min galaxy s2 som fick statusraden längst upp inbränd och generellt urvattnade färger.

Min uppfattning är att modern oled är rätt likt hur crt var, generellt tryggt men du kan få inbränning om du verkligen misshandlar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Sedan verkar lg ha bra rykte att vara snälla mot inbrännings-garantiärenden.

Nej, de gör väl inte ett dugg mer än vad som krävs enligt konsumentköplagen?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Nej, de gör väl inte ett dugg mer än vad som krävs enligt konsumentköplagen?

Finns andra tillverkare som ej tar inbränningar på garanti/reklamation utan hävdar "användarfel"
LG har en av de bättre garantierna på Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Finns andra tillverkare som ej tar inbränningar på garanti/reklamation utan hävdar "användarfel"
LG har en av de bättre garantierna på Oled

Då får man stå på sig så får man rätt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Då får man stå på sig så får man rätt.

Ja lycka till om det finns inskrivet djupt i manualen någonstans att överdrivet tittande på statisk skärm eller logos kan orsaka inbränningar och ska undvikas. Då har de friskrivit sig det ansvaret och du kan kämpa hur mycket du vill, för du kommer aldrig få rätt.
Bättre att välja en tillverkare som man vet tar mer ansvar och inte försöker skylla ifrån sig på användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ja lycka till om det finns inskrivet djupt i manualen någonstans att överdrivet tittande på statisk skärm eller logos kan orsaka inbränningar och ska undvikas. Då har de friskrivit sig det ansvaret och du kan kämpa hur mycket du vill, för du kommer aldrig få rätt.
Bättre att välja en tillverkare som man vet tar mer ansvar och inte försöker skylla ifrån sig på användarna.

Om produkten blir defekt av vanligt användande skulle jag med största sannolikhet få rätt med stöd av lagen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag har mixtrat lite med settings i game mode, för att få så bra bild som möjligt utan black crush.
Kör jag 100 contrast med brightness 51 (52 dödar klart och tydligt oled-svärtan), så kan man på http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php se både 1 i blacklevel, och 254 i white saturation.
Dock är både 1 och 254 jävligt vaga, men 2 och 253 är relativt tydliga.

Är det någon nackdel att köra 100 contrast? För blotta ögat ser dessa settings väldigt bra ut på min enhet, jag har faktiskt ett kalibreringsverktyg men behöver en usb-förlängare för att kunna köra

(bt.1886 gamma, oled light 80).

Permalänk
Bildexpert 📺

@JBE: Ifall 100 i contrast hade klippt på lägre nivåer så att du inte sett skillnad mellan nyansstegen längre, då hade det varit nackdel (eller snarare felinställning) att köra med reglaget för högt.

Mätutrustning säger inte alltid så mycket för hur man ankrar svart och vitt i bilden, utan man kommer längst via testbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@JBE: Ifall 100 i contrast hade klippt på lägre nivåer så att du inte sett skillnad mellan nyansstegen längre, då hade det varit nackdel (eller snarare felinställning) att köra med reglaget för högt.

Mätutrustning säger inte alltid så mycket för hur man ankrar svart och vitt i bilden, utan man kommer längst via testbilder.

Tack. Har du också en? kan du eller någon annan orka se om era beter sig likadant och totalt förstör svärtan vid 52 brightness/100contrast men är fin vid 51? Om man kan få ett exemplar som "klarar" 52+ brightness med bibehållen svärta så vore det antagligen guld då 51 är så nära så nära perfekt.

Kan starkt rekommendera mina settings som en bas för game mode, men det hade varit intrerssant att veta om det är stor varians mellan exemplar, det lät som att @nissling har sett en del varians.
(dvs; är det värt att köpa en bunt och testa ut den bästa )

Bonusobservation: På CX, som ju skall ha ny fin processor, etc, så verkar faktiskt sharpness fungera som en ganska kompetent post-processing-AA. (inget extra input lag, eller iaf inom felmarginalen, har testat med kamera).
Då den _verkar_ vara en sorts PPAA påverkar den inte bara skarpa kanter, utan även färg och struktur på texturer, så sätter man det för högt förstör man bilden.
För att klara att driva 4k 120 i spel, så får men även med en 2080ti ibland slå av AA. Upptäckte detta fenomen då jag i en bekant omgivning i ett spel med AA off satt och testade vad sharpness faktiskt gör, och tydligt såg att jaggies i ett hus mot himmelen som bakgrund väldigt fint jämnades ut med lite sharpness på.
En bra nivå av sharpness verkar vara 15-25, jag kör 22 och spelar med AA av. Det är inte en perfekt AA, utan mellan tummen och pekfingret kanske jämförbar med msaa x4 eller så.

Permalänk
Medlem

Bump!
OBS! Ville bara att den här gamla recensionen ska bli en nyhet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Inte illa, skulle vara rätt lagom att ha i husvagnen, i övrigt för liten, dvs för TV bruk..
som monitor till datorn kanske bra dock..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Wesslan1:

Känns lite som du missar det som flesta tar upp som problemet i denna diskussion. I dagens drivrutiner för nvidia (osäker på amd) så stöds inte just 10-bitar färgdjup i 4:4:4 med HDR och detta är det stora orosmolnet. De stödjer 8-bitar vilket du inte vill ha på en 10-bitar panel i ett HDR (utökad färgrymd) spel pga allehanda artefakter som bandning och liknande eller 12-bitar men då får du begränsningen med icke full sampling och möjliga färgproblem på text osv i windows. Att 4K UHD filmer och konsollspelande täcks fullt ut har många koll på men lurigheten är PC där 4k@120 4:4:4 12-bitar i HDR är mest önskvärt. En brasklapp är att nvidia stödjer just 10-bitar på sina quaddro kort men inget än har visat att de tänker ge oss det med 3xxx serien även om jag hoppas det för att komma runt LG:s hdmi begränsning på årets serie.

Sen kanske dithering och andra tekniker hjälpa men det blir väl aldrig lika bra som native eller? Du kan detta mycket bättre än oss alla

Kan hälsa 4K 120 Hz 4:4:4 10 bpc funkar fint med RTX 3000 och CX!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan hälsa 4K 120 Hz 4:4:4 10 bpc funkar fint med RTX 3000 och CX!

VRR funkar felfritt också?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JBE:

VRR funkar felfritt också?

Mjae, faktiskt inte. Hade stora problem med VRR, återkommande blinkande oavsett upplösning. Det har jag dock INTE med RTX 2060, så är antingen bugg med HDMI 2.1, med RTX 3080 eller med drivrutinerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mjae, faktiskt inte. Hade stora problem med VRR, återkommande blinkande oavsett upplösning. Det har jag dock INTE med RTX 2060, så är antingen bugg med HDMI 2.1, med RTX 3080 eller med drivrutinerna.

*gråter*
Hoppas det är något som kan fixas snabbt då, tål nästan inte att spela utan VRR

Permalänk
Medlem

Det anges "Nej" i slutomdömet när det kommer till nackdelar, men det som står i texten "Den har en väldigt reflekterande yta" är en nackdel som får mig att inre välj denna TV.

Permalänk
Bildexpert 📺

@NutCracker: Utav de TV som har en reflekterande yta av högblank karaktär är reflexfiltret på OLED-TV förmodligen det minst reflektiva. Så det är en möjligtvis en fördel, inte en nackdel eftersom absoluta majoriteten filter faktiskt är sämre.

Det finns filter som dämpar reflexer på andra sätt, till exempel filtret på Samsungs toppmodeller i Q9-serien. Inte alls lika blankt, men då får du istället andra nackdelar, likt regnbågsfärgade refraktionsmönster och överstrålning.

Så en smaksak vad man ogillar minst.