eBay bedrägeri efter desinformation från eBay.

Permalänk
Medlem

eBay bedrägeri efter desinformation från eBay.

Hejsan, 'sålde' för ett tag sedan en datorkomponent via eBay och fick som vanligt ett mejl från dem (DKIM/SPF/DMARC validerat) om att köparen betalat och att komponenten behöver skickas inom en arbetsdag. Några dagar senare får man ett mejl om att de tagit bort ett bud från auktionen då 'köparen' trots allt inte har betalt i tid och att man inte ska skicka något. Kundtjänsten säger att de inte skickat något mejl (dock så vidarebefordrade en representant mejlen till en överordnad som kunde se att de skickats); och vägrar ta något ansvar för desinformationen. Bara hänvisar till deras "terms of service" som enligt dem säger att eBay inte tar ansvar för något och sen ghostar en. Postnord kunde naturligtvis inte avbryta transporten.

Vad kan man göra? Har vi någon svensk version av en "small claims court"?
Har såklart polisanmält händelsen, men har inget större förtroende.

Permalänk
Medlem

Om köparen betalat med Paypal så kan du använda det för att få ersättning. De hjälper både köpare och säljare. Sverige har faktiskt en funktion i rättsväsendet som kallas för Småmål, där man kan få en förenklad hantering av ett rättsärende där ersättningsnivåerna är ringa. Du bör dock vara medveten om att Ebay säkert har en klausul i sina Terms of service som täcker detta och därmed kommer du ingenstans i rätten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

kanske var ett hackat konto då eller nåt ? men jag förstår inte, fick du inte betalt eller ? hur många omdömen hade köparen då nytt konto eller ett gammalt ?

Permalänk
Medlem

Fick inte betalt. Men eBay skickade ett mejl (DKIM/SPF/DMARC veriferat att det kom från eBay) om att de fått en betalning från 'köparen' och att komponenten måste skickas snabbt.

Permalänk
Medlem

ok, ja bara o strunta i det då. blocka kontot bara så han inte kan lägga fler bud helt enkelt i framtiden. skicka snabbt spelar ingen roll, står det i annonsen att man skickar 2 dagar efter betalning så ska man göra det såklart.

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Liksom det som är problemet. När eBay säger att man behöver skicka direkt eftersom köparen nu betalat och 4 dagar efter att man skickat säger att de bara skojade om att köparen betalat.

Permalänk
Medlem

Säker på att det verkligen var Ebay som skickade mailet? Låter ju verkligen som att du blivit scammad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Säker på att det verkligen var Ebay som skickade mailet? Låter ju verkligen som att du blivit scammad.

Detta du skriver, jag har aldrig handlat på ebay men undrar hur du, eller ja, trådskaparen, verifierar att mailet kommer från ebay?

Tycker det luktar scam, eller något bugg i deras system. Ebay lär ju veta vad de sysslar med, de har ju varit med ett tag ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Detta du skriver, jag har aldrig handlat på ebay men undrar hur du, eller ja, trådskaparen, verifierar att mailet kommer från ebay?

Tycker det luktar scam, eller något bugg i deras system. Ebay lär ju veta vad de sysslar med, de har ju varit med ett tag ändå.

Det går ju att maskera emailadressen. Många scams görs ju så. Men det går oftast att kolla någon parameter, typ "return-path" eller nåt, det orginaladressen brukar stå.

Exempel på hur det ser ut från Sweclockers

Det går att kolla på t.ex Gmail. Gå in på mailet och tryck på "Mer" (3 prickar lodrätt uppe till höger) och "Visa orginal"

Permalänk
Medlem

@m4gnify: @anon5930: DKIM, SPF, och DMARC verifierat att det kommer från deras servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av convery:

@m4gnify: @anders190: DKIM, SPF, och DMARC verifierat att det kommer från deras servrar.

https://i.imgur.com/eySLk8l.png

Sjukt. Försök driv det vidare inom Ebay. Dom har ju klart gjort fel.

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Mejlen skickades 24 Juni. Har suttit med deras support i en månad. Majoriteten av svaren säger att de inte skickat mejlen och nån bara spoofat deras IP/certifikat/signatur (dock en som vidarebefordrade allt till chefen och chefen kunde se att mejlen skickats, så låter som att de tagit bort mejlet från vad normala supporten kan se), resten säger att deras TOS säger att de aldrig kan göra fel och sen ghostar en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du bör dock vara medveten om att Ebay säkert har en klausul i sina Terms of service som täcker detta och därmed kommer du ingenstans i rätten.

Förutsatt att de faktiskt skickade ut ett mail om att ”köparen betalat och att komponenten behöver skickas inom en arbetsdag”, vilken skälig hypotetisk klausul i ett ToS skulle kunna befria dem från ansvar om komponenten skickats enligt instruktion och köparen inte betalar?

Permalänk
Medlem

Så, några förslag på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av convery:

Så, några förslag på vad man kan göra?

Som någon nämnde tidigare så är väl småmåls-domstol ditt nästa steg, om det är värt det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av convery:

Så, några förslag på vad man kan göra?

Om du ska kunna få din vara tillbaka eller ersättning för Ebays fel så bör du nog kolla med en jurist hur du ska gå tillväga. Ofta har man rättshjälp i sin hemförsäkring eller via fackets försäkringar som man kan utnyttja. Du kan även prata med konsumentombudsmannen i din kommun.

Du kan ju även se om du på nåt vis kan få tag i personen som du skickade varan till och be denne att returnera den. Den har ju egentligen ingen rätt till den då ni inte har nåt köpekontrakt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kan säga att deras återbetalning suger i övrigt.

Fick info från eBay OCH PayPal att jag fått tillbaka mina pengar efter att säljaren avbröt ett köp (i stil med "Du ska nu ha pengar på ditt konto!"). Det har gått över en vecka, fortfarande inga pengar.

Det tar upp till 30 dagar för pengarna att åka tillbaka till kortet man köpt med, men mailet säger att jag ska ha pengar på mitt PayPal-konto.

Så jäkla sugigt.

Fortsätt pressa eBay, de ska kunna återbetala dig.

Permalänk
Medlem

Så, kontaktade eBay igen och nämnde småmål. Fick tillbaka ett mejl om att både DKIM/SPF/DMARC/IP och tidigare support-chefen ljuger om att de skickat ett mejl, för att om det var riktigt så skulle det finnas ett eBay meddelande i inkorgen på hemsidan. Tror jag sett ett där tidigare men kan inte hitta något relaterat till auktionen längre, liksom vanliga supporten inte längre kan se att några mejl skickats. Fulltext:

Citat:

Hello Tobias,

This is Junfil, Account Supervisor from eBay.. I see that you're concerned about the computer part sold to a fraudulent buyer. I'll be happy to help.

Tobias, let me start off by clarifying that the payment notification you received was not coming from us eBay. Please note that when we send an email to our members, there's always a copy of it in your my eBay messages and I'm seeing none for the transaction we're concerned of. Please accept our sincere apology if my colleague Anthony overlooked the whole thing. Let me assure you that appropriate feedback and action will be served against him.

Now with regards to getting compensated, I'm sad to say that this is something we can't do since as I've said the payment notification was not coming from us. My colleague may have overlooked and wrongly confirmed that the notification was coming from us but based on the tracking number, your item was already shipped to the fraudulent buyer right before Anthony confirmed. So even if we correctly confirmed the payment notification right off the bat, still that's not going to turn things around since you've already shipped the item.

See facts below.

Item shipped date (base on tracking) : June 24, 2020
Anthony's confirmation about payment notification : June 30, 2020

Tobias, I know this has been explained by my colleagues already but let me reiterate that you really have to work with your shipping carrier to retrieve the item.

Moving forward whenever you receive an eBay notification especially about payment, you must check if there's a copy of it in your my eBay messages to confirm if it's really coming from us. If none, please ignore and delete it right away. Also, it's best to check your PayPal account as well linked to the listing if there's a payment received as a confirmation that you already get paid for the sale.

Tobias, since we've already explained clearly what happened, we may not be able to respond to follow up emails about this.

I trust that I've explained clearly what happened, the things you need to do to retrieve the item and how you can avoid this from happening again in your future sales. I wish you all the best in eBay in the future.

RE: Anthony

Citat:

Hello Tobias,

Thank you for contacting eBay about the message from us about the misinformation message. I'm more than happy to look closer into this and see what I can do to help you today.

Tobias, we do apologize for the inconvenience this has caused you and this is not the experience that we have.

I consulted with my manager about your concern and we figure out that the notification you received about payment is correct. However, our Trust and Safety team conducted investigation on the buyer’s account and they find out that they have some concern with their account and that is why we took action.

By the time we took action, we did not know that you already shipped the item and that is the notification you received about the bid on auction that had been canceled due to the buyer no longer having an eBay account. This is an automated message so if there is any confusion to this we apologize for the confusion

Right now, since you already shipped the item what you need to do is to coordinate with your shipping carrier and asked them about on how you can get the item back. You don’t have to worry since we already refunded back the Final Value Fee for this transaction.

Kind Regards,
Anthony A.

Permalänk
Medlem

Ett ft-mål behöver i princip riktas mot den som är skyldig dig pengar och det är köparen!

Har du fått från Paypal att pengarna varit insatta har du däremot deras köpskydd att luta dig mot.