Permalänk
Medlem

Speldator 15000

Hej!

Har inte byggt datorer på länge, och har således noll koll på vad som gäller nuförtiden.
Sist jag byggde datorer var liksom i5 2600k, 8gb ram och ett GTX670 en helt okej budgetdator.

Har i nuläget i5 4670k, gtx970 och 8gb ddr3 och en 144hz 1080p skärm från Asus. Typ 8 år gammal(?)
Det mest krävande jag spelar nu är Warzone i 1080p absolut lägsta inställningar på allt. Kanske 50 fps.
Vore kul att höja till "high" och ha över 100 fps eller så. Kunna lira kommande AAA-titlar med bra grafik

Kanske tillochmed investera i en 1440p skärm/144hz? Är det värt?

Har förstått att både nvidia och amd är på G med nya grejer. Är det värt att vänta tror ni?

Vad tror ni om det här?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14033949

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Nvidia ska lansera nya GPU:er den 1:a september, och AMD ska lansera nya processorer och troligen även nya GPU:er någon gång i höst. Jag skulle ha väntat åtminstone ett par månader, och hålla ut med den rigg du har. Kanske prova en överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Hej!

Har inte byggt datorer på länge, och har således noll koll på vad som gäller nuförtiden.
Sist jag byggde datorer var liksom i5 2600k, 8gb ram och ett GTX670 en helt okej budgetdator.

Har i nuläget i5 4670k, gtx970 och 8gb ddr3 och en 144hz 1080p skärm från Asus. Typ 8 år gammal(?)
Det mest krävande jag spelar nu är Warzone i 1080p absolut lägsta inställningar på allt. Kanske 50 fps.
Vore kul att höja till "high" och ha över 100 fps eller så. Kunna lira kommande AAA-titlar med bra grafik

Kanske tillochmed investera i en 1440p skärm/144hz? Är det värt?

Har förstått att både nvidia och amd är på G med nya grejer. Är det värt att vänta tror ni?

Vad tror ni om det här?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14033949https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14033949

Det är lite knepigt det där med vänta vs inte vänta, men nu är det ju faktiskt bara ett par veckor kvar till Nvidia släpper sina grafikkort som det verkar och då kan jag tycka att det ändå känns som att det skulle kunna vara värt att vänta De nya Ryzen cpu-erna förväntas släppas någon gång under Q3, så det kan ju också kanske vara värt att vänta då även det ju är inom en månad ungefär.

Vill du kan du ju sälja ditt gtx 970 för typ 7-800:- och köpa typ ett gtx 1060 6gb för runt 1200:- eller ett gtx 980 för runda tusenlappen och ha medan du väntar

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

För att vara ett lite sämre läge för att köpa dator en tidigare så skall du ha en dator nu så ser det rätt ok ut. Jag skulle väntat till någon dag in i September iaf. Jag tror att Nvidia kommer gå ut med högre priser men sänka 2000 serien för att sälja av. Sedan om det syns på Svenska marknaden vet jag inte.

Men det ör inte ett dåligt grafikkort direkt och till ett bra pris ändå.

Något du skulle kunna kika på är att ta fram en AMD build med antingen en 3600x eller 3700x och kolla lite olika benchmarks mot den typ av spel som du planerar att köra. Båda kommer vara billigare än denna build och då kan du vara mer flexibel på GPU sidan eller bara ha ett billigare bygga eller mer på ny skärm.

Exempelvis en snabb koll med 3700x vs 10600k här (https://www.youtube.com/watch?v=DrhbRLeccWw) visar att i någon titel drog 3700x vassaste strået och i flera 10600k. Men detta är i ett system med 2080ti.

Så om du verkligen känner att du inte har lust att vänta så tycker jag inte direkt det är en dålig build. Du kan byta Intel mot AMD och få mer flexibilitet redan nu om du vill och bibehålla möjligheter till uppgraderingar.

Men om du lirat på en gammal dator länge och inte är jätte stressad att spela något särskilt spel just NU utan mer vill has möjligheten att spela AAA med bra kvalité kommande åren så kan det vara bra att vänta. Kanske till och med så länge så att AMD kommer med GPU & nya CPUer.

En sak jag dock hade gjort hade varit att köpa 2x utav dom minnena du valt. En väldigt liten peng men jag tror att vi inte är långt ifrån 16gb minimum 32gb recommended och då är det lika bra att köra på det direkt så att du har 4x sticks som är identiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nvidia ska lansera nya GPU:er den 1:a september, och AMD ska lansera nya processorer och troligen även nya GPU:er någon gång i höst. Jag skulle ha väntat åtminstone ett par månader, och hålla ut med den rigg du har. Kanske prova en överklockning?

Har överklockat grafikkortet lite, och det hjälpte en hel del, men tyvärr har jag inte chipset att överklocka cpun.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Det är lite knepigt det där med vänta vs inte vänta, men nu är det ju faktiskt bara ett par veckor kvar till Nvidia släpper sina grafikkort som det verkar och då kan jag tycka att det ändå känns som att det skulle kunna vara värt att vänta De nya Ryzen cpu-erna förväntas släppas någon gång under Q3, så det kan ju också kanske vara värt att vänta då även det ju är inom en månad ungefär.

Vill du kan du ju sälja ditt gtx 970 för typ 7-800:- och köpa typ ett gtx 1060 6gb för runt 1200:- eller ett gtx 980 för runda tusenlappen och ha medan du väntar

Har liksom (egentligen) behöve ny dator i typ två år, så att vänta någon månad överlever jag.
Skulle vara fint om man fick lite förståelse för vad det är man väntar på. Känns så vagt att bara veta att det "blir bättre".
Vad jag kan läsa mig till så rör det sig inte om några dunder-revolutionerande grejer som kommer.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Har överklockat grafikkortet lite, och det hjälpte en hel del, men tyvärr har jag inte chipset att överklocka cpun.

Har liksom (egentligen) behöve ny dator i typ två år, så att vänta någon månad överlever jag.
Skulle vara fint om man fick lite förståelse för vad det är man väntar på. Känns så vagt att bara veta att det "blir bättre".
Vad jag kan läsa mig till så rör det sig inte om några dunder-revolutionerande grejer som kommer.

Det är ju svårt att säga vad som blir bättre innan de har avtäckt det som är nytt . För Nvidias del blir det både en ny arkitektur och en ny tillverkningsprocess (7/8 nm), som tidigare generationer inneburit rejäla prestandaförbättringar. Så länge inte prishöjningen på korten är för stor så borde du som konsument få ut mer prestanda per krona. Om det blir stora prishöjningar borde du trots det kunna köpa utgående modeller till ett lägre pris.

För AMD:s CPUer spås det bli kraftigt förbättrad enkeltrådad prestanda, med både högre IPC (instruction per clock) och högre klockfrekvenser.