Utrymmet på C försvinner (W10)

Permalänk

Utrymmet på C försvinner (W10)

Har problem med att utrymmet på C minskar ordentligt.
Slog på datorn imorse och hade 2.54GB ledigt på C, nu 1.5 timme senare så är det bara 1.3GB. Då har bara datorn stått utan att jag startat något program alls utöver de i Autostart, vilket är bara de vanligaste programmen. Igår minskade det från 4.5GB till 3GB när datorn stod i viloläge någon timme.
Har inte laddat ner något speciellt de senaste dagarna.

Var ska jag börja leta efter problemet. Har kört Malwarebytes utan att den hittade något.

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem

Kan vara temporära filer som din webbläsare laddar hem

Permalänk
Medlem

Ladda ner SpaceSniffer, den kör en snabb scanning av din hårddisk och du ser enkelt vad som tar mest plats. Antagligen filer för viloläge/hibernate som äter upp utrymme. Det är även toppen när man vill rensa bland installerade program o spel

https://www.fosshub.com/SpaceSniffer.html

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Kör en rensning med Disk Cleanup.

Permalänk
Hjälpsam

Jag använder https://www.jam-software.com/treesize_free TreeSize för att hitta stora filer/mappar.

Har varit med om Dropbox och liknande molnsynkning som synkar fel och laddar om samma filer om och om igen tex.

Men steg 1, hitta var med detta programmet eller SpaceSniffer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ett annat program som också funkar utmärkt för att hitta stora filer eller stora mappar som gömmer sig på hårddisken är WinDirStat. Har själv använt det med gott resultat!

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Thriss:

Ett annat program som också funkar utmärkt för att hitta stora filer eller stora mappar som gömmer sig på hårddisken är WinDirStat. Har själv använt det med gott resultat!

Jag kan rekommendera att börja använda WizTree istället, mycket snabbare än WinDirStat.

Permalänk
Medlem

Kör diskrensning som administratör och välj ta bort återställningar för windowsuppdateringar. Går att spara 10-20 GB på det om det gått in någon större systemuppdatering.

Permalänk

Tack för alla förslag förra veckan.
Tog några dagar på sjön och återkom igår, startade datorn och den slukar i sig utrymme.

Rensat så gott jag kunnat och sedan kört SpaceSniffer och får delvis detta resultat. Installer ligger på 109Gb efter någon timme och den var 101Gb vid uppstart
spacesniffer

Under tiden jag skrivit detta inlägg så har utrymmet på C: minskat från 750Mb till 200Mb
Då har jag bara haft Chrome och Spacesniffer öppnat

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snöflinga:

Tack för alla förslag förra veckan.
Tog några dagar på sjön och återkom igår, startade datorn och den slukar i sig utrymme.

Rensat så gott jag kunnat och sedan kört SpaceSniffer och får delvis detta resultat. Installer ligger på 109Gb efter någon timme och den var 101Gb vid uppstart
spacesniffer

Under tiden jag skrivit detta inlägg så har utrymmet på C: minskat från 750Mb till 200Mb
Då har jag bara haft Chrome och Spacesniffer öppnat

Den mappen innehåller installationsfiler till Windows patchar.

Du kan prova detta verktyget. Inte provat själv, men sett att det hjälpt andra vid ett antal tillfällen.
https://www.homedev.com.au/Free/PatchCleaner

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Du har så extremt lite ledigt utrymme att det innebär problem eftersom datorn konstant måste hålla på att försöka frigöra utrymme och så fort det finns nått ledigt så kommer det att användas av nått annat som tvunget måste ha det.
Har du bara 200Mbyte ledigt så behöver du genast rensa minst 30 Gbyte om det ens ska vara värt att rensa, om inte det är möjligt så skaffa en systemenhet med vettigare storlek.
En 500 Gbyte enhet är det minsta man ska ha idag om det ska fungera rimligt bra utan att man hela tiden ska behöva rensa, har man endast win och inga program installerade på systemenheten kan det i värsta fall funka med 250 Gbyteklassen men då krävs det verkligen disciplin om det ska funka..

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antar att du kört diskrensning och chkdsk? Ibland kan ju windows ställa till det och räkna "fel", en kontroll av disken brukar lösa problemet.

Även CC Cleaner rekommenderas, och scanna registret samt allt annat.
Låter nästan som det är fel på partitionen / och eller disken.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Kan vara temporära filer som din webbläsare laddar hem

Webbläsare brukar väl inte ladda hem filer utan att man startat dem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Superthug:

Webbläsare brukar väl inte ladda hem filer utan att man startat dem?

Webbläsaren laddar ingen om den inte är startad men har du startat webbläsaren så laddar den hem massor om du inte förbjudit den att göra så.
De laddar hem/uppdaterar de flikar som är öppna och kan även lägga undersidor i cache för att lura dig att uppleva dem som snabbare än vad de egentligen är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Håller med dig helt om att 500GB är minimum för bekvämt användande. Förstår inte varför inte det är minimum nu mer, gällande datorer och bärbara. Att det t.ex. finns bärbara för närmare 20tkr med 256GB SSD är skrämmande sjukt.

Permalänk
Medlem

Ta backup på allt som behöver sparas. Blås rent disken och gör en nyinstallation av operativsystemet på tom disk. Då lär det garanterat bli utrymme över. Windows 10 tar inte mer än 20-30 GB, allt annat är saker man själv lagt in eller gamla uppdateringar som inte rensats bort.

Det kan vara någon automatisk uppdatering som den försöker ladda ner i bakgrunden. Om du ändå vill försöka rensa så försök stäng av alla uppdateringar åtminstone tillfälligt tills du fått någorlunda rent på disken. Och mitt gamla tips i tråden - diskrensning högerklicka kör som admin och markera att rensa även systemfiler, markera allt i diskrensning och låt den rensa bort gamla windowsuppdateringar. Detta brukar jag göra efter varje uppdatering av windows. Har blivit rätt bra på att rensa då jag bara har 60 GB utrymme för Windows i en virtuell maskin. En windowsuppdatering och 20 GB använt utrymme blir plötsligt 40. Rensa och det blir ungefär 20 GB igen. (Använder mest Linux, därav kan jag hålla windows litet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snöflinga:

Igår minskade det från 4.5GB till 3GB när datorn stod i viloläge någon timme.

Antar att det är Windows som försöker uppdatera datorn, vilket det inte finns tillräckligt med diskutrymme för.

Rekommenderar att du kör Wise Disk Cleaner (kräver ingen installation):
https://downloads.wisecleaner.com/soft/WDCFree_10.3.1.783.zip

På fliken "Slimming System" lär du hitta dina 109GB gamla installationsfiler.

Bleachbit samt Dism++ är andra bra verktyg för att rensa och underhålla systemet, men Wise Disk Cleaner är mitt "go to" program för att rensa systemet ett par ggr i månaden.

CCleaner har jag övergett och kör istället program som Wise Disk Cleaner, Wise Registry Cleaner samt Geek Uninstaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snöflinga:

Tack för alla förslag förra veckan.
Tog några dagar på sjön och återkom igår, startade datorn och den slukar i sig utrymme.

Rensat så gott jag kunnat och sedan kört SpaceSniffer och får delvis detta resultat. Installer ligger på 109Gb efter någon timme och den var 101Gb vid uppstart
spacesniffer

Under tiden jag skrivit detta inlägg så har utrymmet på C: minskat från 750Mb till 200Mb
Då har jag bara haft Chrome och Spacesniffer öppnat

750 MB är alldeles på tok för lite ledig utrymme på disken - du bör ha minst 20 GB ledigt eller minst 20% av disken ledigt även när windows och dess uppdateringar har tagit sitt (vilket kan vara över 10 GB medans det jobbar) - rent generellt säger man att filsystem oavsett slag skall inte fyllas mer än max 80% av dess totala kapacitet då dess effektivitet och att lägga ut filer på smart sett för snabb skrivning och läsning utan för mycket fragmentering drabbas väldigt hårt i prestanda och kan bli efterhängset långsamt när man går för mycket över 80% fyllnad...

(och vissa filsystem som ZFS återhämtar sig aldrig riktigt igen prestandamässigt även om man tömmer hela filsystemet på filer om man kört till stopp med många små skrivningar och ändringar under en tid och den enda vägen för att få tillbaka farten igen är att scrappa filsystemet och göra en ny från början igen)...

Nu när det är så lite kvar så avbryts nedladdning och du kan få lägen där det loopar med försök och försök och försök och det är inte alls säkert att de halva nedladdningarna städas upp utan istället fyller på disken med mer filer hela tiden.

Det finns många fall i MS olika uppdateringar under åren där man kan hamna i 'evighetsloopar' för att i ett fall tex. loggfilen över installation blev över 4 MB stor men programmet som komprimerar filen efter visade sig bara vara gammal 16-bitar och kan inte hantera filer över 4MB storlek, krachar, temporärfilen blir kvar och försöker igen, igen, igen... och innan man vet ordet av så är hela disken full...

---

Den första åtgärden är att tömma disken på lätt återinstallerbara program (som spel via steam) så att du får minst 40 GB ledig på disken - låta windows göra sina uppdateringar och göra dem färdiga - köra olika städprogram och surfa på problemet fyllda diskar på bl.a MS och hur man städar - kan innebära att man måste köra kommandorader i powershell då de klickbara GUI-programmen tar inte allt eller väldigt svårfunna vägar för att hitta dessa.

Som redan nämnt 240 GB SSD börja bli trångt på en systemdisk idag med dagens windows - det går om du inte har några spelprogram alls utan bara typ office och surf.

Program som tex körs med powershell (admin)

"Dism.exe /Online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore" för att se hur mycket slack det ligger på disken som inte används och sedan
"Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup" (tar en god stund på sig) för att städa upp och sådan kan lätt ge mer än 4 GB ledigt utrymme som ingen annan städprogram hittar eller våga peta i.

ccleaner och open source-versionen bleachbit plockar bort rätt mycket skräp från kända program och OS-saker men långt ifrån allt.

Det som brukar kunna ha mycket skräp under sig är 'appdata' hos varje användare och den är svår att rensa då det är vilda västern när det gäller att skräpa ned blandat med kvarglömda filer, backupper och förstås mitt i alltihop livsviktiga filer som inte får tas bort och sedan aldrig städa efter sig - när man städar där så raderar man inte filer - man flyttar dem till annan mapp, sedan provar man sina program att de fungerar som vanligt och därefter kan man ta bort dessa filer - så illa är det...

Appdata kan bli enormt stor med olika grader av temporära och cache-filer och kvarglömda filer efter tex. uppackning av ziparkiv, iso-filer som monterats men man loggade inte ut på normalt sätt och så blev denna kvar som kopia i appdata även om orginalet är borta sedan länge (programmen gör sk. hård länk när tex. iso-filen monteras vilket gör att filen finns fysiskt kvar till den sista av filreferenserna är borta - och eftersom ingen vanlig användare tittar i den dolda appdata så kan stora filer blir kvar för 'evigt' fast man är säker på att man har städat i sina synliga mappar...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Webbläsare brukar väl inte ladda hem filer utan att man startat dem?

Om man har gått in på en sida som implementerar background tasks så kan den köra grejer utan att du startat webbläsaren jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Om man har gått in på en sida som implementerar background tasks så kan den köra grejer utan att du startat webbläsaren jo.

"Brukar" väl inte ladda hem menade jag att det inte är helt vanligt.
Sen så ja dem startar bg tasks när du varit inne på sidan och låtit den starta men en omstartad dator som
startar webbläsar aktiviteter från diverse sidor ( förutom egna updates) är väl inte vanligt?

Och jag menar även denna gång inte att det aldrig hänt eller inte kan hända utan helt enkelt att det inte "brukar" vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

"Brukar" väl inte ladda hem menade jag att det inte är helt vanligt.
Sen så ja dem startar bg tasks när du varit inne på sidan och låtit den starta men en omstartad dator som
startar webbläsar aktiviteter från diverse sidor ( förutom egna updates) är väl inte vanligt?

Och jag menar även denna gång inte att det aldrig hänt eller inte kan hända utan helt enkelt att det inte "brukar" vara så.

Samtidigt får du tänka på att när folk beskriver problem i alla former så säger de sällan hela sanningen heller.

"Inget är startat" så har de fortfarande 40 tasks nere i högra hörnet; medan definitionen kan vara rätt diffus de menar "jag har inte startat något utöver" (i.e gå till aktivitetsmenyn och starta upp VLC eller dylikt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Samtidigt får du tänka på att när folk beskriver problem i alla former så säger de sällan hela sanningen heller.

"Inget är startat" så har de fortfarande 40 tasks nere i högra hörnet; medan definitionen kan vara rätt diffus de menar "jag har inte startat något utöver" (i.e gå till aktivitetsmenyn och starta upp VLC eller dylikt)

Ja det har du helt rätt i