Asus TUF VG27AQL1A , Kalibreringsresultat m.m.

Permalänk
Inaktiv

Asus TUF VG27AQL1A , Kalibreringsresultat m.m.

Inledning
Jag är en van CalMan användare men försökte i ett tappert försök förstå mig på DisplayCal för att kunna använda det som att det är gratis. Men det slutade med att jag använde mig av CalMan och Clent 3.
Jag är riktigt nöjd med skärmen och älskar den, efter profileringen/kalibreringen försvann alla störande färgfel.
Om ni har några åsikter kring mina inställningar eller funderar över något bara att skriva så ska jag försöka att kolla upp det.

Utrustning
OS: Windows 10 version 2004
Grafikkort: Geforce RTX 2070 Super
Drivrutiner: 452.06
Kabel: Displayport

Mjukvara: Portrait Display CalMan 2019 & Client 3 (4.0.32)
Colormeter: X-Rite 1Idisplay Pro Rev B
Target: D65 ITU BT.1886
PC-Levels 0-255

Inställningar på skärmen
Jag försökte ha det default men var tvungen att ändra lite inställningar men behöll profilen "Racing Mode" as default.

Gaming
Overclocking: On (170Hz)
OverDrive: 60
(Kom fram till att det var bäst)
Adaptive-Sync: ON (G-Sync)
ELMB Sync: Off (default)
GameVisual: Racing Mode (default)
Shadow Boost: Off (default)

Image
Brightness: 24 (155 cd/m2 blev det)
Contrast: 80 (default)
Dynamic Dimming: Off (default)
VividPixel: Off (default)
Blue Light Filter: Off (default)

Color
Color Temp.: Warm

Hur det såg ut före kalibreringen

Gamma kurvan efter kalibrering

Före och efter kalibrering

Target

Det jag gjorde sen var följande:
Öppnade "Color Management" och ändrade System default profile till den som Client 3 hade.

@Laxpudding
Några invändningar och tankar?

Edit:
Här kommer lite bilder från två andra "modes" som ni ser ser dom inte bra ut "out-of-box" och racing mode är den bästa. Jag testade även dom andra men dom såg ännu värre ut än dessa så jag fann ingen mening med att publicera kort på dom.

FPS

Cinema

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon300311: Mätningarna ser ut som de ska

BT.1886 som EOTF försöker närma sig en gamma 2.4-tonkurva men kompenserar för skärmena svartnivå som är rätt hög på en LCD och därför istället närmar sig gamma-2.2. BT.1886 är framtagen för att efterlikna CRT-monitorer i en SDR/HDTV-produktion. För mer allroundbruk i en ljusare miljö kan en 2.2-gamma fungera bättre. Men ändra bara om du tycker det är svårt att särskilja skuggnyanser i den miljö du har datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@rstolpe: Mätningarna ser ut som de ska

BT.1886 som EOTF försöker närma sig en gamma 2.4-tonkurva men kompenserar för skärmena svartnivå som är rätt hög på en LCD och därför istället närmar sig gamma-2.2. BT.1886 är framtagen för att efterlikna CRT-monitorer i en SDR/HDTV-produktion. För mer allroundbruk i en ljusare miljö kan en 2.2-gamma fungera bättre. Men ändra bara om du tycker det är svårt att särskilja skuggnyanser i den miljö du har datorn.

Så jag borde sätta en power 2.2 gamma target alltså?

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon300311: Borde och borde – beror på vad du vill uppnå. 2.2 är så allround det kan bli. BT.1886 kan resultera i mer subjektiv upplevd kontrast eller "djup" i filmtittande men samtidigt bli för mörk för webb och spel. 2.2-gamma tvärtom kan upplevas tvärtom.

Det är här man lyfter blicken från mätgrafen och börjar titta på bilden.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding: Testade lite nu och när jag ändrade till Power 2.2 blev bilden tämligen bättre och inte lika mörk i vissa scenarion.
Tack för inputen.

En liten siodnot om skärmen är att den har 4st lagringsalternativ för inställningar likt en TV och det är riktigt bra.
Har 4st profiler beroende på ljusnivån.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding: Ja, man märker att i detta fall får man vad man betalar för. Har knappt någon "Gloa" i kanterna på den heller skulle påstå att den är obefintlig.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt samma monitor och undrar lite hur du gjorde kalibreringen (var det bara mjukvara eller användes optisk hårdvara också)? Jag tänkte inte köpa någon optisk utrusning så om det inte funkar med bara mjukvara så kanske du kan dela med dig av din kalibrerings fil (jag vet att den är unik men jag kanske får en bättre bild utan kalibrering)?

Jag undrar också om hur ditt exemplar var med backlight bleed? Min har en del BLB och att byta till en ny blir ett lotteri så kanske den inte är så farlig. Jag har vinklat den så att jag har en perfekt vinkel mot ögonen och det blir lite bättre. Hade varit intressant och se hur din var mot min och om det finns bättre exemplar att hoppas på. Jag kan skicka en bild så kanske vi kan jämföra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_lans:

Har precis köpt samma monitor och undrar lite hur du gjorde kalibreringen (var det bara mjukvara eller användes optisk hårdvara också)? Jag tänkte inte köpa någon optisk utrusning så om det inte funkar med bara mjukvara så kanske du kan dela med dig av din kalibrerings fil (jag vet att den är unik men jag kanske får en bättre bild utan kalibrering)?

Jag undrar också om hur ditt exemplar var med backlight bleed? Min har en del BLB och att byta till en ny blir ett lotteri så kanske den inte är så farlig. Jag har vinklat den så att jag har en perfekt vinkel mot ögonen och det blir lite bättre. Hade varit intressant och se hur din var mot min och om det finns bättre exemplar att hoppas på. Jag kan skicka en bild så kanske vi kan jämföra.

Jag tycker inte min har så mycket background bleed om ens någon alls. Ev kanske nere i höger hörn som syns väldigt sällan om inte skärmen är helt svart.

Skicka bild i PM så skickar jag filen sen när jag är vid datorn. Det är 4st beroende på olika ljus nivåer men jag skulle säga att skärmen är bra direkt när den levereras.

Jag kalibrerar med mjukvara+hårdvara (colormeter)
Men vill du pröva med filerna så kan jag skicka dessa inga problem.

Permalänk
Medlem

@anon300311:
Super jag skall ordna med bilder under dagen men det är alltid svårt att fånga en upplevelse på bild men jag gör ett försök får vi se.

Permalänk
Medlem

Köpte skärmen för någon vecka sedan och det är ett stort hopp från en 1080p TN panel. Hittade denna i mitt sök https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/tuf-gaming-vg27aq... och ser att även de tycker att racing mode är det bästa.

Det jag inte förstår är hur du (och de) resonerar kring brightness. Ni sätter den till 24 respektive 14...jag tycker det är jäkligt lågt och spontant föredrar typ 70+....men jag kanske missar något här? Jag använder skärmen till gaming framförallt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Claudius:

Köpte skärmen för någon vecka sedan och det är ett stort hopp från en 1080p TN panel. Hittade denna i mitt sök https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/tuf-gaming-vg27aq... och ser att även de tycker att racing mode är det bästa.

Det jag inte förstår är hur du (och de) resonerar kring brightness. Ni sätter den till 24 respektive 14...jag tycker det är jäkligt lågt och spontant föredrar typ 70+....men jag kanske missar något här? Jag använder skärmen till gaming framförallt.

Beror ju på hur många cd/m2 man vill få ut dvs ljus. Jag sitter mörkt så 80cd/m2 är perfekt för mig. Annars blir de för ljust tycker jag. De där är en smaksak.

Såg att i posten ovan va de 155cd/m2 dvs min dagprofil

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Claudius:

Köpte skärmen för någon vecka sedan och det är ett stort hopp från en 1080p TN panel. Hittade denna i mitt sök https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/tuf-gaming-vg27aq... och ser att även de tycker att racing mode är det bästa.

Det jag inte förstår är hur du (och de) resonerar kring brightness. Ni sätter den till 24 respektive 14...jag tycker det är jäkligt lågt och spontant föredrar typ 70+....men jag kanske missar något här? Jag använder skärmen till gaming framförallt.

Du sitter i ljust rum förmodligen. Och sitter du inte i ett ljust blir du bländad. Men kanske är så van att bli bländad att du inte tänker på det utan hur kroppen/hjärnan fungerar upplever du kortsiktigt den relativa skillnaden. Ungefär som att köra hörlurar på trumhinnespräckande volym. Det blir tråkigare när man sänker. I längden mår kroppen kanske inte så bra.

Ungefär samma sak här. Kanske är det inom toleransen för vad din kropp tål. Men den dag du märker ögonvärk, spänningar i ansiktet, torra ögon eller alla möjligt diffusa symptom runt ögonen efter du spelat – ja, då vet du var du ska börja.

Permalänk
Medlem

Har lite spottar i taket så absolut inte kolsvart på kvällarna men inte ljusterapi heller.
Kan nog stämma 100% att det är en vanesak. Känns som färgerna tappar lyster och studs vi de lägre brightness-inställningarna.

Skulle nog heller inte landat i "rätt" färg-mode om jag inte hittat källor som sade racing.

Jag kommer ge det en chans och se hur det går.

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Gjorde en profilering med 1profiler och detta var resultatet:

Permalänk
Inaktiv

@laxpudding har du varit med om att om mna försöker kalibrerar mot d65 2.2 gamma så får man fel? Om jag kör mot BT1886 och D65 då blir allt spot on. Antar att skärmen inte är "gjord" för att kalibreras mot 2.2 gamma.

Verkar inte få till 2.2 som sagt, men ställer jag den på bt1886 blir allt gör bra.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du behöver ställa om skärmen till något bildläge/inställning där den ger en EOTF motsvarande gamma 2.2. Om det finns vill säga. Att skärmen mäter rätt mot BT.1886 beror antagligen på att den är närmare en 2.4-potens och BT.1886 är en 2.4-kurva med anpassning för den mätbara svartnivån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver ställa om skärmen till något bildläge/inställning där den ger en EOTF motsvarande gamma 2.2. Om det finns vill säga. Att skärmen mäter rätt mot BT.1886 beror antagligen på att den är närmare en 2.4-potens och BT.1886 är en 2.4-kurva med anpassning för den mätbara svartnivån.

Nollade skärmen och sedan gjorde om allt då fungerade det bra, verkar som att något "buggade" eller liknande.
Såg när jag kollade på BT1886 att den kom upp till ca 2.25 - 2.3 så tror nog Gamma 2.2 är ett bättre target.

Tack för all din input

Beställ i1display Pro Plus som ska hantera black bättre än den tidigare så det blir intressant när man får den.
Den ska även hantera BT1886 bättre vilket blir intressant att testa på TV:n sen med

Permalänk
Medlem

Det här var rätt bra, tack! Minskade BLB en hel del på mina skärmar. Ljusstyrkan är rätt låg dock på 24 även i ett mörkt rum.

Tillägg: efter ett tag så tycker jag inte längre att ljusstyrkan är låg alls och jag får inte ont i ögonen längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Nollade skärmen och sedan gjorde om allt då fungerade det bra, verkar som att något "buggade" eller liknande.
Såg när jag kollade på BT1886 att den kom upp till ca 2.25 - 2.3 så tror nog Gamma 2.2 är ett bättre target.

Tack för all din input

Beställ i1display Pro Plus som ska hantera black bättre än den tidigare så det blir intressant när man får den.
Den ska även hantera BT1886 bättre vilket blir intressant att testa på TV:n sen med

Med 2.2 som target, innebär det att du fick lite andra settings i ditt slutresultat för skärmens inställningar kontra det du noterade i första inlägget?
Intresserad utifrån att jag själv har dålig koll men gärna ställer in skärmen så bra det går utifrån andras erfarenheter och mätningar (sedan blir det utifrån det lite tweak för egen preferens säkert)