Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@snajk: eller så kör man bara in på en mack man passerar då dom finns överallt. Sluta påstå att det tar 10 minuter att tanka, det krävs otroligt mycket mental gymnastik för att ta sig dit. Att du ens föreslår att gå in på en mack och betala om du enbart ska tanka och använder det som argument visar ju dock på en hel del mental gymnastik

Behöver man inte köra till en laddare? Betala där? Koppla in laddkontakten? Tiden det tar att ladda en elbil är garanterat mer OM man inte har tillgång till laddning hemma.

Jag har inte ens en stor tank men tar mig runt 70-80 mil, med en elbil skulle jag ta mig runt 40-50 vilket betyder att jag måste ladda dubbelt så många gånger per månad som jag tankar i dagsläget. Om jag tankar och vi leker med att ditt påstående på hutlösa 10 minuter per gång för en ICE stämmer så har jag lagt ner lika mycket tid på en månad att tanka min ICE som jag lägger ner på 1 enda laddning av en elbil. Om vi räknar med tiden det tar mig att tanka så är vi troligtvis under 10 minuter per månad på en mack.

Generellt tycker jag det är tråkigt att argumenten i den här tråden är så otroligt överdrivna. Att påstå att det tar 10 minuter att tanka för det tar så lång tid att fylla bensin, komma till macken och det är alltid kö är ju helt absurda argument.
Om något så är det väl vid superchargers det brukar vara kö för att ladda en elbil? Att laddare för elbilar inte finns i varje håla som en bensinmack gör?
Om man håller sig till vettiga argument och erkänner att det finns infrastrukturproblem för elbilar i dagsläget blir det en vettigare diskussion. Hade jag kunnat ladda utanför min bostad hade det självklart varit en fördel elbil, men alla kan inte det i dagsläget och att försöka påstå att det tar mer tid att tanka på en mack än att ladda en elbil är bara löjligt.

Det tar tid på Ingo i Östersund i Köpcentrum området för först ska jag lyckas ta mig in och sedan oftast kö till pumparna och sedan kö ut för dom flesta verkar passa på att tanka på vägen hem från jobbet och då är det oftast mycket trafik och antar att det är så det är i dom flesta städerna.

Så räknar man från avfarten från motorvägen innan du är ute igen och påväg hem är jag säker att det tagit 10 min xtra om inte mer tid och detta slipper du helt med Elbilen som kan tanka hemma istället och du kan åka direkt hem istället.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Volkswagen ID4 är i produktion i Tyskland nu och har varit det några veckor redan i Kina så hoppas det går fortare en ID3 som tog 10 månader från produktion till Kundleveranser.

Sista September har dom ett launch event för ID4 då lär vi veta mer om tidslinjer på denna bilen
https://electrek.co/2020/08/20/vw-starts-id-4-electric-suv-pr...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Generellt tycker jag det är tråkigt att argumenten i den här tråden är så otroligt överdrivna. Att påstå att det tar 10 minuter att tanka för det tar så lång tid att fylla bensin, komma till macken och det är alltid kö är ju helt absurda argument.
Om något så är det väl vid superchargers det brukar vara kö för att ladda en elbil? Att laddare för elbilar inte finns i varje håla som en bensinmack gör?
Om man håller sig till vettiga argument och erkänner att det finns infrastrukturproblem för elbilar i dagsläget blir det en vettigare diskussion. Hade jag kunnat ladda utanför min bostad hade det självklart varit en fördel elbil, men alla kan inte det i dagsläget och att försöka påstå att det tar mer tid att tanka på en mack än att ladda en elbil är bara löjligt.

Du kan ju komma hit och försöka tanka i rusningstrafik utan att tappa 10 minuter om du vill, jag säger lycka till då det aldrig hänt för mig (jag har tagit tid på det). Det är ju inte som att macken ligger med en egen avfart utan man måste köa med alla som skall byta mellan motorvägarna för att ens leta sig fram till macken, och eftersom alla kör samtidigt är det ju också många som vill tanka samtidigt. Det är ju nackdelen med storstad, det är många som bor där. Men som sagt spelar det ingen roll om det är 10 eller 5 minuter, att behöva åka till macken blir mycket jobbigare än att koppla in en sladd 2 ggr i veckan (med en laddstation tar det på riktigt 10 sekunder per gång).

Sen är det självklart att det finns problem med för få laddplatser där folk parkerar på sina ställen i landet. Kan man varken ladda hemma eller på jobbet så är det ju kört för elbil, då får man ju inte den positiva effekten. Här kan man ju dock påverka själv en hel del genom att ställa krav på t.ex. arbetsgivaren om att installera en laddare.

I övrigt har jag aldrig köat för en laddplats, men sen har jag också alltid undvikit att åka till fjällen under sportlovsveckor eftersom det blir så fullt i liftarna, så jag har sluppit de värsta tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@snajk: eller så kör man bara in på en mack man passerar då dom finns överallt. Sluta påstå att det tar 10 minuter att tanka, det krävs otroligt mycket mental gymnastik för att ta sig dit. Att du ens föreslår att gå in på en mack och betala om du enbart ska tanka och använder det som argument visar ju dock på en hel del mental gymnastik

Behöver man inte köra till en laddare? Betala där? Koppla in laddkontakten? Tiden det tar att ladda en elbil är garanterat mer OM man inte har tillgång till laddning hemma.

Jag har inte ens en stor tank men tar mig runt 70-80 mil, med en elbil skulle jag ta mig runt 40-50 vilket betyder att jag måste ladda dubbelt så många gånger per månad som jag tankar i dagsläget. Om jag tankar och vi leker med att ditt påstående på hutlösa 10 minuter per gång för en ICE stämmer så har jag lagt ner lika mycket tid på en månad att tanka min ICE som jag lägger ner på 1 enda laddning av en elbil. Om vi räknar med tiden det tar mig att tanka så är vi troligtvis under 10 minuter per månad på en mack.

Generellt tycker jag det är tråkigt att argumenten i den här tråden är så otroligt överdrivna. Att påstå att det tar 10 minuter att tanka för det tar så lång tid att fylla bensin, komma till macken och det är alltid kö är ju helt absurda argument.
Om något så är det väl vid superchargers det brukar vara kö för att ladda en elbil? Att laddare för elbilar inte finns i varje håla som en bensinmack gör?
Om man håller sig till vettiga argument och erkänner att det finns infrastrukturproblem för elbilar i dagsläget blir det en vettigare diskussion. Hade jag kunnat ladda utanför min bostad hade det självklart varit en fördel elbil, men alla kan inte det i dagsläget och att försöka påstå att det tar mer tid att tanka på en mack än att ladda en elbil är bara löjligt.

Själv har jag utvecklat ett hat mot att åka på macken att tanka. Det känns alltid som att man måste tanka tex. När man är påväg hem från jobbet en fredagkväll (då känns varje minut extra sjukt dryg). Väl på macken måste man stå och andas en cancerogen ånga från en vätska som man betalar väldigt mycket pengar för, bara för att elda upp.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen har alla olika uppfattning hur lång tid det tar att tanka och hur stort besvär det medför för dem. Jag passerar 20 meter från en mack på väg till/från jobbet och ser från vägen om det står några bilar där. Min bil går 100 mil på en tank så jag kör 3 veckor mellan tankningar och det tar inte många minuter att fylla (i med kort, öppna tanklock, slå koden, välja pump, i med munstycke och knäppa fast sprärren. Då kan man passa på att läsa några mail medan den fyller).
Jag är övertygad om att jag skulle förlora tid på att byta till en elbil där jag måste koppla in en laddkabel nästan varje dag.
Men spelar det någon roll för mig? Nej! Tycker detta är lite av en ickediskussion om jag ska vara helt ärlig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@snajk: eller så kör man bara in på en mack man passerar då dom finns överallt. Sluta påstå att det tar 10 minuter att tanka, det krävs otroligt mycket mental gymnastik för att ta sig dit. Att du ens föreslår att gå in på en mack och betala om du enbart ska tanka och använder det som argument visar ju dock på en hel del mental gymnastik

Jag sa inte tio minuter utan fem-tio minuter och det är enligt min erfarenhet normalt. Har man tur och det finns en ledig pump, ingen trafik och automaten fungerar bra så kanske man kan komma ner runt fyra minuter, men det är verkligen ett undantag. Behöver man köra en omväg på en mil enkel väg, stå i kö in och ut och bråka med automaten så kan det ta bra mycket längre tid än så. Att gå in och betala tog jag bara upp som ett sämre alternativ, jag gör aldrig det men en del har inte alltid de där 1500-2000 på kontot som krävs för att kunna automattanka.

Citat:

Behöver man inte köra till en laddare? Betala där? Koppla in laddkontakten? Tiden det tar att ladda en elbil är garanterat mer OM man inte har tillgång till laddning hemma.

Självklart tar det mycket längre tid att ladda sin elbil om man måste snabbladda den hela tiden, jag har inte påstått något annat. Har man inte möjlighet att få till laddning hemma eller på jobbet så är elbil än så länge jobbigare och dyrare. Har man publik "långsamladdning" nära där man bor så behöver det inte vara så mycket jobbigare, men å andra sidan tjänar man inte så mycket i bränslekostnad mot en fossilbil, om något.

Citat:

Jag har inte ens en stor tank men tar mig runt 70-80 mil, med en elbil skulle jag ta mig runt 40-50 vilket betyder att jag måste ladda dubbelt så många gånger per månad som jag tankar i dagsläget. Om jag tankar och vi leker med att ditt påstående på hutlösa 10 minuter per gång för en ICE stämmer så har jag lagt ner lika mycket tid på en månad att tanka min ICE som jag lägger ner på 1 enda laddning av en elbil. Om vi räknar med tiden det tar mig att tanka så är vi troligtvis under 10 minuter per månad på en mack.

Jo självklart. Men du argumenterar mot saker som ingen påstått här. Att snabbladda bilen och därmed behöva sitta och vänta är ett undantag, inte det normala. Hade det varit det normala för din situation förstår jag att du inte är så sugen på att köpa en elbil, inga motargument från min sida.

Citat:

Generellt tycker jag det är tråkigt att argumenten i den här tråden är så otroligt överdrivna. Att påstå att det tar 10 minuter att tanka för det tar så lång tid att fylla bensin, komma till macken och det är alltid kö är ju helt absurda argument.
Om något så är det väl vid superchargers det brukar vara kö för att ladda en elbil? Att laddare för elbilar inte finns i varje håla som en bensinmack gör?
Om man håller sig till vettiga argument och erkänner att det finns infrastrukturproblem för elbilar i dagsläget blir det en vettigare diskussion. Hade jag kunnat ladda utanför min bostad hade det självklart varit en fördel elbil, men alla kan inte det i dagsläget och att försöka påstå att det tar mer tid att tanka på en mack än att ladda en elbil är bara löjligt.

Men om argumenten är så överdrivna i tråden, varför måste du då ta i och överdriva dom än mer för att argumentera emot?

Skrivet av Jonas79:

Det tar tid på Ingo i Östersund i Köpcentrum området för först ska jag lyckas ta mig in och sedan oftast kö till pumparna och sedan kö ut för dom flesta verkar passa på att tanka på vägen hem från jobbet och då är det oftast mycket trafik och antar att det är så det är i dom flesta städerna.

Så räknar man från avfarten från motorvägen innan du är ute igen och påväg hem är jag säker att det tagit 10 min xtra om inte mer tid och detta slipper du helt med Elbilen som kan tanka hemma istället och du kan åka direkt hem istället.

Precis. Där jag tankar mest, vilket är den närmaste Ingo-stationen, så är det nästan alltid kö både på själva macken och i trafiken runtomkring. På andra sidan leden därifrån finns flera laddstationer från olika leverantörer, och ett hyfsat köpcentrum.

Skrivet av glemmy:

Uppenbarligen har alla olika uppfattning hur lång tid det tar att tanka och hur stort besvär det medför för dem. Jag passerar 20 meter från en mack på väg till/från jobbet och ser från vägen om det står några bilar där. Min bil går 100 mil på en tank så jag kör 3 veckor mellan tankningar och det tar inte många minuter att fylla (i med kort, öppna tanklock, slå koden, välja pump, i med munstycke och knäppa fast sprärren. Då kan man passa på att läsa några mail medan den fyller).
Jag är övertygad om att jag skulle förlora tid på att byta till en elbil där jag måste koppla in en laddkabel nästan varje dag.
Men spelar det någon roll för mig? Nej! Tycker detta är lite av en ickediskussion om jag ska vara helt ärlig.

Ja det är en ickediskussion. Men uppenbarligen är det där skon klämmer för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Gällande din jämförelse med mobiltelefon så skulle jag säga att det är oerhört få (givetvis finns det undantag), som planerar sin dag/liv efter mobiltelefonens laddning. Mobilen bestämmer inte när du ska stanna eller hur länge. Det gör dock elbilen i dagsläget.

Det där är direkt felaktigt, iafl för vår familj. Vi har aldrig behövt planera vart vi ska stanna och hur länge. Vi kör på och stannar på samma ställen som vi gjorde med vår dieselbil.
Jag förstår att de som inte kör elbil till vardags har såna uppfattningar och att alla har inte samma förutsättningar att köra elbil. Men vill man så går det. Det är inte jobbigt att åka längre än räckvidden anger med en modern elbil som har ett relativt stort batteri.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Det där är direkt felaktigt, iafl för vår familj. Vi har aldrig behövt planera vart vi ska stanna och hur länge. Vi kör på och stannar på samma ställen som vi gjorde med vår dieselbil.
Jag förstår att de som inte kör elbil till vardags har såna uppfattningar och att alla har inte samma förutsättningar att köra elbil. Men vill man så går det. Det är inte jobbigt att åka längre än räckvidden anger med en modern elbil som har ett relativt stort batteri.

Sen ser jag inte riktigt problemet heller med att planera sin resa eller vardag heller. Ska du åka tåg så planerar du och väljer en lämplig avgång.
Tror det handlar om att hitta fel och då är kanske inte elbilen rätt för hen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Sen ser jag inte riktigt problemet heller med att planera sin resa eller vardag heller. Ska du åka tåg så planerar du och väljer en lämplig avgång.
Tror det handlar om att hitta fel och då är kanske inte elbilen rätt för hen

Jo så är det, men det handlar nog inte bara om just elbilar utan om nästan allt som är nytt. Men samtidigt förstår jag att många är rädda för att pröva livet med elbil.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du kan ju komma hit och försöka tanka i rusningstrafik utan att tappa 10 minuter om du vill, jag säger lycka till då det aldrig hänt för mig (jag har tagit tid på det). Det är ju inte som att macken ligger med en egen avfart utan man måste köa med alla som skall byta mellan motorvägarna för att ens leta sig fram till macken, och eftersom alla kör samtidigt är det ju också många som vill tanka samtidigt. Det är ju nackdelen med storstad, det är många som bor där. Men som sagt spelar det ingen roll om det är 10 eller 5 minuter, att behöva åka till macken blir mycket jobbigare än att koppla in en sladd 2 ggr i veckan (med en laddstation tar det på riktigt 10 sekunder per gång).

Sen är det självklart att det finns problem med för få laddplatser där folk parkerar på sina ställen i landet. Kan man varken ladda hemma eller på jobbet så är det ju kört för elbil, då får man ju inte den positiva effekten. Här kan man ju dock påverka själv en hel del genom att ställa krav på t.ex. arbetsgivaren om att installera en laddare.

I övrigt har jag aldrig köat för en laddplats, men sen har jag också alltid undvikit att åka till fjällen under sportlovsveckor eftersom det blir så fullt i liftarna, så jag har sluppit de värsta tiderna.

Tycker det är stökigt med 3 minuter på landet utan kö så om man hade elbil och i med kontakten och in vore rätt gott. Köpte min lilla bensin Mitsubishi ny för 100K och kommer det en elbil för den summa med i alla fall 20 mils räckvidd skulle man köpa bums.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@snajk: Vad överdrev jag mer tycker du? Jag tog dina exempel och tog det absoluta extremfallet för en ICE enligt dig och räknade bara på hur mycket tid som skulle gå åt till laddning.

@Aktsu du förespråkar ju alltid att det är inte jobbigt med elbil man behöver bara planera lite mer, en tanke då är väl att man kanske inte ska försöka tanka i rusningstrafik utan planera lite?

Jag försöker vara positiv och öppen men det finns stora nackdelar som är svåra att ignorera, här uppe finns inte infrastrukturen och vinter är också döden för elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu du förespråkar ju alltid att det är inte jobbigt med elbil man behöver bara planera lite mer, en tanke då är väl att man kanske inte ska försöka tanka i rusningstrafik utan planera lite?

Jag försöker vara positiv och öppen men det finns stora nackdelar som är svåra att ignorera, här uppe finns inte infrastrukturen och vinter är också döden för elbilar.

Ja visst kan jag ju åka ut och tanka på helgen men eftersom bilen inte alltid används ens en helg i månaden (nu när frun jobbar hemma 100% har den blivit stående upp till 2 månader utan att användas alls) så kostar det ännu mer tid om jag skulle ta bilen bara för att tanka. Brukade tanka när jag tvättade bilen förut just för att det då inte kostade så mycket tid men det var ju inget jag gjorde varje/varannan vecka direkt.

Sen vet jag inte om jag skulle säga att man måste planera mer med elbil faktiskt, navigatorn sköter det mesta när man hoppar in i bilen. Det man kan göra för att underlätta för sig själv är ju att kolla upp att det finns laddplats vid hotellet om man skall bo på sådant. Brukade faktiskt planera in tankstoppen på vägen till fjällen med bensinbilen, eftersom det blev svårare att hitta 98 oktan ju högre upp i landet jag kom.

Och ja det är ju viktigt att kunna ladda där man bor eller jobbar, så bor man inte nära de garage som finns i de flesta städer med laddplatser, bor i villa eller har en arbetsplats som satt upp laddplatser så är det ju svårt. Jag kan ladda på gatan utanför (närmare än garaget är) eller så laddar frun på jobbet, alternativt hade vi kunnat hyra en garageplats med inkluderad laddning men det är lite onödigt för oss eftersom det finns andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett riktigt räckvidds test av Polestar 2

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Har mailat Polestar 2 om möjligheter för provkörning. Men helt tyst.
Vet dom har/haft showroom i Stockholm och Göteborg. Men vet någon om det är möjligt med provkörning i Malmö?

Provkört Audi E tron och Tesla model 3, vill testa polestar också. Men tror den är för liten.

Tror det är Göteborg och Stockholm som gäller än så länge. Men det borde de väl kunna svara på tycker man
Enligt hemsidan så ska de ha provkörningsevengemang runt om i Sverige, då och där lär de med största sannolikhet dyka upp i Malmö.

Sen förstår jag inte riktigt hur du kan tro att Polestar 2 är för liten men inte Model 3? Skiljer inte mycket mellan dem.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv

glöm inte bort att, enligt instruktionsboken (på mina senaste bilar) så ska man kolla oljan vid varje tankning... där har vi 30 sekunder till varje månad ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Sen förstår jag inte riktigt hur du kan tro att Polestar 2 är för liten men inte Model 3? Skiljer inte mycket mellan dem.

Model 3 är en hel del större där bak tycker jag, var rätt trångt bakom mig själv i Polestaren.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Model 3 är en hel del större där bak tycker jag, var rätt trångt bakom mig själv i Polestaren.

Har ju sett att vissa klagar på baksätet på Model 3, att benen hamnar i en hög och obekväm vinkel i Model 3 på grund av att batterierna höjer golvet. Eftersom Polestar 2 inte har sina batterier där så lider den inte av samma problem.

Har även sett att bagaget på Model 3 hindras av att den har en fast hatthylla som stjäl utrymme på höjden. Eftersom Polestar 2 är en Hatchback så lider den inte av samma problem. Automotorsport testade ju hundar i både Polestar 2 samt Model 3, det gick liksom inte att ha hundar i bagaget på Model 3, men de hundar de testade med gick in bra i bagaget på Polestar 2.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Sen ser jag inte riktigt problemet heller med att planera sin resa eller vardag heller. Ska du åka tåg så planerar du och väljer en lämplig avgång.
Tror det handlar om att hitta fel och då är kanske inte elbilen rätt för hen

Självklart är det så när en annan får frågor om företags certifieringar för Kinesiska bilar som importeras till eller från denna marknaden.

Elcertfieringsregler inom EU och Typbestämmelser förstår att detta är intressant om man ska starta ett företag eller är en importör som planerar att ta in en Kinesisk bil till Europa men för konsumenten är detta helt ointressant.

Innan ett bilmärke får säljas på Europeiska marknaden så måste den bli godkänd och anpassad till våran marknad.

Det sköts av Importören eller en General agent inom Europa så har bilen redan gått igenom denna process och tror inte ens bilfirman kan alla Typcert, Elcert & vilka företagscert & anpassningar dom gått igenom.

Vilken privatkonsument ställer ens dessa frågor och vad har har man för intresse av dessa uppgifter är det något som man baserar sitt inköp på verkligen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Jonas79 Nu tror jag inte alls du pratar om samma saker som @Wiinis. Är du en bot eller?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Tror det är Göteborg och Stockholm som gäller än så länge. Men det borde de väl kunna svara på tycker man
Enligt hemsidan så ska de ha provkörningsevengemang runt om i Sverige, då och där lär de med största sannolikhet dyka upp i Malmö.

Sen förstår jag inte riktigt hur du kan tro att Polestar 2 är för liten men inte Model 3? Skiljer inte mycket mellan dem.

Tack, anmälde mig till deras nyhetsbrev så man har koll om de kommer till Malmö.
Kanske inte, men de testar jag sett säger den är mindre i baksätet än model 3, att den känns trång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Sen förstår jag inte riktigt hur du kan tro att Polestar 2 är för liten men inte Model 3? Skiljer inte mycket mellan dem.

Model 3 har betydligt längre axelavstånd 288cm vs 270cm. Även om axelavståndet inte är hela sanningen om hur stor en bil upplevs så är det en bra indikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Har ju sett att vissa klagar på baksätet på Model 3, att benen hamnar i en hög och obekväm vinkel i Model 3 på grund av att batterierna höjer golvet. Eftersom Polestar 2 inte har sina batterier där så lider den inte av samma problem.

Har även sett att bagaget på Model 3 hindras av att den har en fast hatthylla som stjäl utrymme på höjden. Eftersom Polestar 2 är en Hatchback så lider den inte av samma problem. Automotorsport testade ju hundar i både Polestar 2 samt Model 3, det gick liksom inte att ha hundar i bagaget på Model 3, men de hundar de testade med gick in bra i bagaget på Polestar 2.

Ja och jag har suttit i båda (äger 3an och kollat på PS2). I Polestaren var det trångt bakom mig själv och det saknades huvudutrymme så som man tvingades sitta för att få plats med benen, medan i 3an funkar det bra. Visst är golvet i 3an högre men eftersom man har mer plats för benen blir vinkeln typ samma ändå, får inte massvis med stöd för låren i någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Jonas79 Nu tror jag inte alls du pratar om samma saker som @Wiinis. Är du en bot eller?

"Hitta fel" var det jag baserade mitt svar & text på.

Vissa tycker om att leta fel varför man ej ska köpa nyteknik som känns osäkert för då måste man gå ur sin komfort zon och lära om sig.

Även fast Ice bilar är dubbelt så dyra i Norge vs Bev så är dom först nu uppe på 50% Bev.

Tänk om vi hade samma skatteregler i Sverige att en Tesla modell 3 vs en BMW 3 serie & Tesla var halva priset skulle samma personer som argumenterar emot hålla fast vid dessa det tror jag för dom känner en trygghet & så slipper man ändra sina vanor.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja och jag har suttit i båda (äger 3an och kollat på PS2). I Polestaren var det trångt bakom mig själv och det saknades huvudutrymme så som man tvingades sitta för att få plats med benen, medan i 3an funkar det bra. Visst är golvet i 3an högre men eftersom man har mer plats för benen blir vinkeln typ samma ändå, får inte massvis med stöd för låren i någon av dem.

De ser ganska likvärdiga ut tycker jag. Teslan har aningen bättre utrymme för huvudet men sämre stöd för låren. Knävinkeln ser inte så rolig ut i mina ögon. Från AMS (PS är den med guldbälten förstås):

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De ser ganska likvärdiga ut tycker jag. Teslan har aningen bättre utrymme för huvudet men sämre stöd för låren. Knävinkeln ser inte så rolig ut i mina ögon. Från AMS (PS är den med guldbälten förstås):
https://p39szw.am.files.1drv.com/y4mR9j37rCIw-QShOBDTby3Gmi2pzAEFVre04CLGZfJvm1fM87uZe_xNJ4BLINCl86VU-xhrfen128v4TpwahI8zW6zxjf32gTiHUdYjpdz-dUTvAZBd6LHVPbTFkhmaWQyG8V09RlRBgKGr1fustOmQwZi1YMn7NCK9IZzqxaW-qGZdXz-X45XP0WfDT1HmY2S1nYGky1Da8GZC95z5d-B2g?width=660&height=534&cropmode=none

Nu vet jag ju inte hur lång han är men jag är typ normallång (187 cm) och jag slår i taket om jag sitter upprätt, mina fötter går inte heller så lätt att trycka in speciellt långt under förararsätet när det i nedersta läget (som jag alltid har i alla bilar). Så kontentan blir att jag kan inte sitta upprätt men sjunker jag ner får jag samma lårstöd som i 3an men mindre plats för benen så det blir mindre bekvämt ändå. I PS2an fanns det egentligen ett enda sätt att sitta på och det gick inte att röra sig så mycket, 3an har mer utrymme så där kan man skifta sittposition osv.

Mittenbaksätet är också faktiskt användbart i 3an vilket gör att det går att vara 5 vuxna i den om man bara åker runt stan. Inte ens när det inte satt någon annan i baksätet i PS2 gick det speciellt bra att klämma in mig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu vet jag ju inte hur lång han är men jag är typ normallång (187 cm) och jag slår i taket om jag sitter upprätt, mina fötter går inte heller så lätt att trycka in speciellt långt under förararsätet när det i nedersta läget (som jag alltid har i alla bilar). Så kontentan blir att jag kan inte sitta upprätt men sjunker jag ner får jag samma lårstöd som i 3an men mindre plats för benen så det blir mindre bekvämt ändå. I PS2an fanns det egentligen ett enda sätt att sitta på och det gick inte att röra sig så mycket, 3an har mer utrymme så där kan man skifta sittposition osv.

Mittenbaksätet är också faktiskt användbart i 3an vilket gör att det går att vara 5 vuxna i den om man bara åker runt stan. Inte ens när det inte satt någon annan i baksätet i PS2 gick det speciellt bra att klämma in mig där.

När blev 187 normalt? 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Nu vet jag ju inte hur lång han är men jag är typ normallång (187 cm) och jag slår i taket om jag sitter upprätt, mina fötter går inte heller så lätt att trycka in speciellt långt under förararsätet när det i nedersta läget (som jag alltid har i alla bilar). Så kontentan blir att jag kan inte sitta upprätt men sjunker jag ner får jag samma lårstöd som i 3an men mindre plats för benen så det blir mindre bekvämt ändå. I PS2an fanns det egentligen ett enda sätt att sitta på och det gick inte att röra sig så mycket, 3an har mer utrymme så där kan man skifta sittposition osv.

Mittenbaksätet är också faktiskt användbart i 3an vilket gör att det går att vara 5 vuxna i den om man bara åker runt stan. Inte ens när det inte satt någon annan i baksätet i PS2 gick det speciellt bra att klämma in mig där.

Nej mittenplatsen på PS2 tappar ju mycket på grund av "kardantunneln" där en del av batterierna sitter. Å andra sidan är det ju lite därför som man får bättre fotutrymme då batterierna inte sitter i golvet där. Men det finns väl ingen direkt bekväm mittplats på någon bil egentligen, om man inte går upp till typ en van med tre "kaptensstolar" eller så.

Sen är 187 cm faktiskt ganska långt, inte extremt men medellängden för de födda 1990 är 181,5 cm exempelvis.

Sen måste jag tillägga att denna bild inte är superbra. Han sitter ju mycket mer upprätt i PS2 än i Tesla där det ser ut som han har sjunkit ihop en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen är 187 cm faktiskt ganska långt, inte extremt men medellängden för de födda 1990 är 181,5 cm exempelvis.

Medellängd för män gissar jag här ,dvs hälften av männen är under 181.5, och typ alla kvinnor. Så ca 75% av den vuxna befolkning är under 182, sen är det ju oftast barn som sitter i baksätet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Medellängd för män gissar jag här ,dvs hälften av männen är under 181.5, och typ alla kvinnor. Så ca 75% av den vuxna befolkning är under 182, sen är det ju oftast barn som sitter i baksätet...

Jo. Män födda 1990 mätta när de var 18 år gamla. Medellängden går ju också sakta men säkert uppåt så snittet för vuxna män lär vara en bit lägre.

Permalänk
Medlem

MG 5 Estate börjar säljas Q4 2020 för 28995£ i UK.
52.5 Kwh battery & 344 Km Wltp räckvidd.

MG ZS Ev började i UK först men kom sedan ganska fort till övriga Europa.

https://uk.motor1.com/news/437256/mg-5-roewe-ei5-electric-wag...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.