Försökte överföra sålda bitcoin från kraken till icabanken, nekades.

Permalänk

Försökte överföra sålda bitcoin från kraken till icabanken, nekades.

Sålda av Bitcoin nyligen och försökte göra en SEPA-överföring från Kraken till icabanken men den överföringen nekades. Tydligen "vill ingen bank ta emot 'kryptovalutor'" enligt icabanken tidigare idag. Hur gör jag för att få ut mina pengar från Kraken? Någon som stött på samma problem?

Permalänk
Medlem

Har du vänt dig till Kraken? Lär inte det vara den bästa kanalen att får hjälp och svar på alla frågor via?

Jag har personligen ingen erfarenhet av Kraken, men de är väll så pass stora att de bör ha en support som är villig att hjälpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rm96P3Wwl6:

Sålda av Bitcoin nyligen och försökte göra en SEPA-överföring från Kraken till icabanken men den överföringen nekades. Tydligen "vill ingen bank ta emot 'kryptovalutor'" enligt icabanken tidigare idag. Hur gör jag för att få ut mina pengar från Kraken? Någon som stött på samma problem?

Fast din bank ska inte ta emot några kryptovalutor, du har ju redan sålt dom. Låter som att din kontakt på ICA-banken har missförstått det hela. Prata med Kraken.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Har du vänt dig till Kraken? Lär inte det vara den bästa kanalen att får hjälp och svar på alla frågor via?

Jag har personligen ingen erfarenhet av Kraken, men de är väll så pass stora att de bör ha en support som är villig att hjälpa till?

Juste! Har bara frågat dem om när min överföring kommer tillbaka på mitt konto, men de borde ju ha koll på hur jag får över pengarna så att jag kan använda dem.

Skrivet av Curik:

Fast din bank ska inte ta emot några kryptovalutor, du har ju redan sålt dom. Låter som att din kontakt på ICA-banken har missförstått det hela. Prata med Kraken.

Eftersom överföringen nekades tolkade jag det som att Icabanken inte tar emot stora SEPA-överföringar från e.x. Kraken eller andra kryptovalutasidor. Hur hon sa det är ju fel, "att de inte tar emot kryptovalutor", men att de nekade överföringen stämmer fortfarande.

Permalänk
Medlem

Om icabanken nekar, ring en annan bank, kolla ifall de är chill med det och i så fall öppna ett konto där. Sen kan du ju flytta från den banken till ICA. Lite krångligt men kanske fungerar bättre`?

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Om icabanken nekar, ring en annan bank, kolla ifall de är chill med det och i så fall öppna ett konto där. Sen kan du ju flytta från den banken till ICA. Lite krångligt men kanske fungerar bättre`?

Representanten på icabanken sa att alla "stora" svenska banker nekar "kryptovalutor". Det enda jag kunde googla mig fram är att Revolut möjligtvis accepterar kryptovalutor. Revolut känns lite otydliga om det samt att jag är osäker på om jag vågar göra en större överföring till dem.

Permalänk

Kan inte fatta att jag inte vetat om att det här är ett problem, hittar ingen sida som förklarar att svenska banker nekar halvstora överföring från kryptovalutosidor. Tycker att de sidor som lobbar för att man ska investera borde varna om att det är svårt att överföra till bank, när man väl sålt sin valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rm96P3Wwl6:

Kan inte fatta att jag inte vetat om att det här är ett problem, hittar ingen sida som förklarar att svenska banker nekar halvstora överföring från kryptovalutosidor. Tycker att de sidor som lobbar för att man ska investera borde varna om att det är svårt att överföra till bank, när man väl sålt sin valuta.

Så länge ingen stat går in och garanterar en valuta så kommer det alltid finnas riskmoment inblandat. Det här är väl ett av de mindre problemen för valutorna. Den starkt fluktuerande kursen ser jag som det största hindret att investera.

Hoppas personligen på en svensk e-krona baserad på block chain teknologi.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du överföra via PayPal kanske?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Såhär säger Kraken:

"
Ironically, most of the issues we've seen with funding have been with online-only "cloud" banks. In contrast, traditional banks with physical branches have generally worked fine with our clients.

If your bank doesn't like transfers to/from cryptocurrency exchanges for whatever reason, you can try opening an account with one of the banks we work with.

In your Kraken account, on the deposit instructions page for each fiat funding method, you'll see the relevant funding provider's name as part of the instructions. For example, for EUR SEPA deposits, we work with Fidor bank.

Alternatively, if you have another bank in mind, our funding team can check its Bank Identifier Code (BIC) to see if we've had any recent issues with it.
"

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kan du överföra via PayPal kanske?

Kraken tillåter inte uttag till paypal.

Permalänk
Medlem

@Rm96P3Wwl6: Hittade faktiskt en artikel om detta...
Bitcoin ICA-banken

Edit:

Handelsbanken verkar var den enda som accepterat det...
5 av 6 banker accepterar ej Bitcoin

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

@Rm96P3Wwl6: Hittade faktiskt en artikel om detta...
Bitcoin ICA-banken

Snyggt! Hittade den också, men det står ju inte hur han löste det utan bara att han funderar på en annan bank?!

Permalänk
Medlem

Tyvärr just nu är banker väldigt random vad de gör och inte när det kommer till växlingar/överföringar. Inga banker löser exempelvis in en amerikansk check från departement of treasury utan krav och vissa löser inte in alls.
Handelsbanken löser inte in några utländska checkar, SEB gör det men bara för helkunder med flera månader av att vara kund osv. Tittar man på banklagstiftmingen är detta beteende väldigt suspekt, men få som bryr sig och ingen som håller dem ansvariga för att betjäna sina kunder typ.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Borde ju också gå att överföra till en online-bank, finns många, sen från dem till ICA-banken

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tyvärr just nu är banker väldigt random vad de gör och inte när det kommer till växlingar/överföringar. Inga banker löser exempelvis in en amerikansk check från departement of treasury utan krav och vissa löser inte in alls.
Handelsbanken löser inte in några utländska checkar, SEB gör det men bara för helkunder med flera månader av att vara kund osv. Tittar man på banklagstiftmingen är detta beteende väldigt suspekt, men få som bryr sig och ingen som håller dem ansvariga för att betjäna sina kunder typ.

Men vem betalar med check sen typ 1995? Snacka om ickeproblem...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rm96P3Wwl6:

Snyggt! Hittade den också, men det står ju inte hur han löste det utan bara att han funderar på en annan bank?!

Okej, men om vi säger såhär då. Jag har tagit ut fiat från både Kraken, Coinbase och Binance till mina konton på Danske och Handelsbanken. Jag vet inte hur mycket pengar det rör sig om i ditt fall, men i mitt fall var det inga fantasisummor. Några tusen.

Permalänk
Skrivet av Rm96P3Wwl6:

Kan inte fatta att jag inte vetat om att det här är ett problem, hittar ingen sida som förklarar att svenska banker nekar halvstora överföring från kryptovalutosidor. Tycker att de sidor som lobbar för att man ska investera borde varna om att det är svårt att överföra till bank, när man väl sålt sin valuta.

Detta är nog bara ett lokalt problem med din bank, kanske är det bara ett missförstånd. I värsta fall kan du öppna upp ett konto på en annan. Jag använder också Kraken och har gjort många SEPA-överföringar till SEB.

Visa signatur

OS: Debian och Windows i VM med GPU-passthrough
HW: 5800X, Radeon 6700 XT & 460, 4x TridentZ 8GB, ~5TB SSD, PRIME-B450-P

Permalänk
Medlem

Jag har överfört från Coinbase til Sbanken. Tror den heter Skandiabanken i Sverige? Kanske fixa en konto där och prova.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Jag har Revolut-konto/användare där i kan jag handla med BitCoin, dvs öppna ett konto med BitCoin och sen växla från SEK till BTC om jag vill. Jag vet dock inte om det betyder att man kan göra en insättning från Kraken tyvärr.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men vem betalar med check sen typ 1995? Snacka om ickeproblem...

Amerikanska myndigheter bland andra, att inte kunna lösa en check från en myndighet från en av världens största ekonomier kan vara ett problem ja

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Amerikanska myndigheter bland andra, att inte kunna lösa en check från en myndighet från en av världens största ekonomier kan vara ett problem ja

Fast varför skulle en svensk få en check från en amerikansk myndighet? Då lär de ju jobba i USA och därmed ha ett amerikanskt konto att lösa in den i

Nä, som sas ovan: snacka om ickeproblem

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har Revolut-konto/användare där i kan jag handla med BitCoin, dvs öppna ett konto med BitCoin och sen växla från SEK till BTC om jag vill. Jag vet dock inte om det betyder att man kan göra en insättning från Kraken tyvärr.

Verkar inte så.

https://support.kraken.com/hc/en-us/articles/360030946691-Ban...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Å andra sidan är ju inte du en av de som skulle få den specifika checken om du inte är i USA. Så bara bra att det strular låter det som.

Man måste inte vara i USA för att få den, återigen måste man bara på något sätt skatta i USA och flera i Sverige som fått den inkl. min mor.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nordea har behandlat mig som guld gällande krypto. Inga problem what so ever. Men alla har la olika upplevelser. Aldrig haft några problem vare sig köpa eller sälja eller flytta cash mellan konton. Sällan några större summor men 6 siffrigt har skett.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast varför skulle en svensk få en check från en amerikansk myndighet? Då lär de ju jobba i USA och därmed ha ett amerikanskt konto att lösa in den i

Nä, som sas ovan: snacka om ickeproblem

Öhm, jag har jobbat i USA när jag sedan flyttade hem och fick tillbaka på skatten så fick jag det som en check, nu vet jag att man kan få det insatt på ett konto hos en Amerikansk bank men så var det inte för något år sedan.

Så att säga att det ett icke-problem är nog lite utav att överdriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ja, och checken är menad för att underlätta för den amerikanska befolkningen pga deras corona-kris. Är du inte i USA är du inte den tänkta mottagaren.
Så jag tycker fortfarande att det är bra att det var komplicerat att lösa in den, skall man göra något "osolidariskt" kan man gärna få jobba lite för det.

Den är menad att underlätta för de som betalar skatt i USA och därmed är med och driver deras ekonomi , vilket är kravet för att få den och inte medborgarskap. Du visar dock klart vad du är för typ av människa med din kommentar, så ser ingen mening att diskutera detta vidare med dig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rm96P3Wwl6:

Sålda av Bitcoin nyligen och försökte göra en SEPA-överföring från Kraken till icabanken men den överföringen nekades. Tydligen "vill ingen bank ta emot 'kryptovalutor'" enligt icabanken tidigare idag. Hur gör jag för att få ut mina pengar från Kraken? Någon som stött på samma problem?

Jag förde över euro i veckan från Kraken (SEPA) till Swedbank. Gick utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tanjer45:

Jag förde över euro i veckan från Kraken (SEPA) till Swedbank. Gick utan problem.

Same same, för några månader sen. Bara ~15k dock. Att någon här lyckades få ut >100k på Nordea var iaf uppmuntrande!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Till TS så har det gått bra att föra över till SEB för mig, dock är jag helkund.

§1 /Mod