Nvidia Geforce RTX 3090 skymtas med referenskylare för tre kortplatser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja bulk var bra skit, då visste man att man inte fick med något onödigt nonsens.

Nu kändes det mer som att de lagt pengar på en flashig ytterkartong som kunde använts till bättre grejer.

Ja en brun kartong med en skiva och kortet i, hade man tur låg det i en antistat påse, speciellt om man köpte billigare saker så som nätverkskort eller billigaste grafik korten man kunde hitta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det jag är mest intresserad av att se är hur vattenblocken för dessa kort kommer se ut. Med tanke på att "co-processorn" sitter på baksidan av PCBn måste väl vattnet rimligtvis gå på båda sidor?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Satan vilken tjock och stor kylfläns, om deras standard kort ser ut sådär så har jag svårt att se hur partner tillverkare kan få det mindre eftersom de ofta brukar bumpa upp klocksen lite. kanske får vi se kort som tar 4-5 kort platser
har ändå inget där men fortfarande lite väl kan jag tycka. hoppas man får med stag så man kan stadga kortet i lådan så vikten inte får pcie platsen att lossna och med en sådan kylar anordning så lär den dra rejält med ström får bara hoppas prestandan väger upp det.

Ett Strix från Asus.. haha tar upp alla 7 platserna i chassit.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag får inte ihop fläktarnas geometri; om man vänder på fläkten på den undre (vanliga) sidan så stämmer det inte med den övre (nya) fläkten. Bladen är krökta (i radialplanet) åt det håll som de borde men böjningen i djupled går ut andra hållet. Så det ser ut som båda fläktarna drar in luft men de roterar åt olika håll. (Motsols där nere och medsols där uppe.)
Den lite taffliga dekalen på den övre fläkten tyder på att det är fläktens kabelsida vilket indikerar att den fläkten roterar medsols.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja en brun kartong med en skiva och kortet i, hade man tur låg det i en antistat påse, speciellt om man köpte billigare saker så som nätverkskort eller billigaste grafik korten man kunde hitta.

Ja och eventuell antistatpåse var alltid den där billiga transparenta sorten, aldrig de aluminiserade mylarpåsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Det jag är mest intresserad av att se är hur vattenblocken för dessa kort kommer se ut. Med tanke på att "co-processorn" sitter på baksidan av PCBn måste väl vattnet rimligtvis gå på båda sidor?

Ja den märkliga fläktkonfigurationen kommer antagligen av att det sitter en blower-kylare på vardera sida kortet.

Skrivet av Dragnet:

Jag får inte ihop fläktarnas geometri; om man vänder på fläkten på den undre (vanliga) sidan så stämmer det inte med den övre (nya) fläkten. Bladen är krökta (i radialplanet) åt det håll som de borde men böjningen i djupled går ut andra hållet. Så det ser ut som båda fläktarna drar in luft men de roterar åt olika håll. (Motsols där nere och medsols där uppe.)
Den lite taffliga dekalen på den övre fläkten tyder på att det är fläktens kabelsida vilket indikerar att den fläkten roterar medsols.

Edit: nu insåg jag att fläkten på undersidan sitter ute vid I/O-plåten, men den på ovansidan sitter längst bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Ett Strix från Asus.. haha tar upp alla 7 platserna i chassit.

Dom löser det så istället, behöver inte stadgas då kylaren är så stor att den ligger mot botten i lådan

Skrivet av Sveklockarn:

Ja och eventuell antistatpåse var alltid den där billiga transparenta sorten, aldrig de aluminiserade mylarpåsarna.

Då brydde dom sig inte om nurdarna så mycket men idag är det till och med marvel karaktärer på lådorna

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja, 3090 ser väldigt stort ut, men notera perspektivet i bilden. Om man jämför PCIE-kontakterna i första bilden så ser den ungefär 6% längre ut på 3090 för att kortets tjocklek får kontakten att hamna närmare kameran. Det är förstås en stor skillnad som återstår, men bilden lurar ögonen lite.

Permalänk
Medlem

mmmmm.....
Hur kan den går i en Ghost Louqe S1 chassi? Dremmel verktyg!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

1660 Super klarar alla spel i 1080P med hög fps, och dom flesta i 1440P med höga inställningar i över 60 fps. Duger åt dom flesta, och är prissatt åt dom flesta.

Det alla här diskuterar är Premium, Premium kostar.

Premium kostar mer än det någonsin har gjort.
+$200 från 2080 ti, som i sin tur var +$500 från 1080 ti, som var +$50 från 980 ti.

msrp på 3090 (om det nu stämmer) är +100% från vad 1080 ti såldes för, och det var 3 år sedan.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Discokungen
Skrivet av darrenj:

mmmmm.....
Hur kan den går i en Ghost Louqe S1 chassi? Dremmel verktyg!!

Det bööör gå om kortet sticker upp i top haten. Men tajt lär det bli.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Så moderkorts titanium-förstärkta PCI-E slottar går från estetiska till praktiska nu? , maffigt kort.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om att jämföra 3090 med 60/70/80/80ti, när ni borde jämföra med f.d. prosumer/consumer Titan linjen.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Mycket snack om att jämföra 3090 med 60/70/80/80ti, när ni borde jämföra med f.d. prosumer/consumer Titan linjen.

Så sade en del när 2080TI släpptes också. "Det ska jämföras med tidigare Titan, Nvidia har bara flyttat på produktkategorierna ett steg så priset är helt OK för ett Titan-kort!"

Sen släpptes ett RTX Titan också som var ännu dyrare och då blev det plötsligt tyst med de tidigare jämförelserna

Permalänk
Medlem

Undrar hur många chassin som kommer få problem med det där kortet? Det är ju inte bara längden utan även höjden på kortet som kan bli problem.

Permalänk
Medlem

Det stort och tungt ut.
Frågan är om moderkort klarar tyngden tror man kan behöva kontrollera innan man inskaffar grafikkortet, sedan får man kontrollera att det fungerar med ens chassi och kylning.

Permalänk
Medlem

Märkligt egentligen när man tänker på det att inte en annan lösning har blivit standard för GPUer i expansionsplatserna på moderkortet istället för att bara hänga dem direkt på moderkortet. Känns som att dagens lösning med expansionskort/grafikkort till PCIe är kvar för att "det alltid har varit så" och något som får hänga med från chipset till chipset etc. Tycker det börjar bli allt mer opraktiskt när korten bara blir större, tyngre och tar mer plats.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Det stort och tungt ut.
Frågan är om moderkort klarar tyngden tror man kan behöva kontrollera innan man inskaffar grafikkortet, sedan får man kontrollera att det fungerar med ens chassi och kylning.

Du drar ju fast det i chassit med 3 skruv och detta kortet bör vara rätt styvt så det blir nog inte så farligt mycket belastning på PCIE platsen. Är du orolig kan du dra 8pins sladdarna från ovandelen av chassit så att kortet även hänger lite i de kablarna

Och när du fraktar datorn ska den helst vara liggande så att CPU kylare och Grafikkortets tyngt hamnar rakt ner mot moderkortet men det gäller ju typ alltid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Märkligt egentligen när man tänker på det att inte en annan lösning har blivit standard för GPUer i expansionsplatserna på moderkortet istället för att bara hänga dem direkt på moderkortet. Känns som att dagens lösning med expansionskort/grafikkort till PCIe är kvar för att "det alltid har varit så" och något som får hänga med från chipset till chipset etc. Tycker det börjar bli allt mer opraktiskt när korten bara blir större, tyngre och tar mer plats.

Det räcker med att snurra tillbaka klockan till tiden när man har fullängds ISA-kort. Då fanns det stödskenor som motsatt kortsida av kortet gled in i. Kort som inte var långa nog förekom med en passbit av plast som gjorde att även dom fick stöd.

Antar att det fanns någon anledning till att det systemet försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Märkligt egentligen när man tänker på det att inte en annan lösning har blivit standard för GPUer i expansionsplatserna på moderkortet istället för att bara hänga dem direkt på moderkortet. Känns som att dagens lösning med expansionskort/grafikkort till PCIe är kvar för att "det alltid har varit så" och något som får hänga med från chipset till chipset etc. Tycker det börjar bli allt mer opraktiskt när korten bara blir större, tyngre och tar mer plats.

Många chassin har ju uttag för vertikal placering av grafikkortet, jag har det på tre av mina chassin, då har man ju en mjuk PCIE riser cable till moderkortet och slipper all stress på detta. Det kanske blir vanligare att folk de facto monterar sina kort så, jag har inte gjort det ännu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Spelar ju ingen större roll om korten blir bättre, jag anser ju inte att ett kort blir bättre när storleken på kortet blir större.

Man kan ju tänka så inom en generation, att en toppkort får vara större än ett budgetkort. Men att resonera att en nyare och snabbare generation kan vara större är inte hållbart i längden. Ett 2080 är nästan 28 gånger snabbare än ett 8800GTX, i ren rå shaderprestanda t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Många chassin har ju uttag för vertikal placering av grafikkortet, jag har det på tre av mina chassin, då har man ju en mjuk PCIE riser cable till moderkortet och slipper all stress på detta. Det kanske blir vanligare att folk de facto monterar sina kort så, jag har inte gjort det ännu.

Det blir dock en väldig hävarm på I/O-plåten istället...

De flesta bättre moderkort verkar köra med stålförstärkningar på PCI-platsen numera, och jag har personligen hellre kortet upphängt på två punkter istället en. Mitt förra Asus 980 Ti Strix DC2 OC hade en tillräckligt tung kylare för att permanent böja själva kretskortet efter bara ett par års användning, men det tuggar på än idag såvitt jag vet, fem år senare, på samma moderkort utan stålförstärkt PCIe-plats.

Jag skulle dock inte transportera datorn någonstans med ett sånt grafikkort monterat, oavsett förstärkningar.

Permalänk
Medlem

Det är 3080 TI jag vill ha! Gått på "niten" och köpte 1080 direkt vid lansering ist för att ha lite is i magen och vänta på TI modellen. Kommer inte göra samma misstag igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja den märkliga fläktkonfigurationen kommer antagligen av att det sitter en blower-kylare på vardera sida kortet.
Edit: nu insåg jag att fläkten på undersidan sitter ute vid I/O-plåten, men den på ovansidan sitter längst bak.

Den på undersidan in, den på ovansidan ut eller viceversa.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@the squonk: Tror värme är en anledning till att man fortfarande kör med horizontelmontering.
Många chassin har sina vertikala slots mellan de horizontella och sidoplåten/glaset vilket stryper kortet väldigt hårt.

Jag körde mitt vertikalt med en vertikal bracket från coolert master vilket gav den lite mer utrymme, ca 6-7cm till sidoplåten,
tillsammans med NZXT G12 för AIO vattenkylning på kortet.
Kortet klarade sig bra pga kylaren men hela chassit blev väldigt mycket varmare än med vanlig mount.

Sidenote: Har man inte kvar garantin på kortet kan jag inte rekomendera nog att skaffa G12 med en AIO kylare.

Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Det är 3080 TI jag vill ha! Gått på "niten" och köpte 1080 direkt vid lansering ist för att ha lite is i magen och vänta på TI modellen. Kommer inte göra samma misstag igen

3090 är nya namnet för ”3080 TI”, -90 numret var förut ämnat för dubbel GPU-korten men tydligen ändrat nu.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Den på undersidan in, den på ovansidan ut eller viceversa.

Jag tänker att det stora kylbehovet borde vara på den traditionella GPU-sidan, d.v.s. neråt i chassit, men där sitter en fläkt mitt i smeten som borde minska ner arean på eventuell kylfläns ganska markant, medan den som blåser från bakkant skulle kunna vara en blower till ovansidan av kortet, där den nya mystiska "traversal co-processor" verkar hamna. Den designen verkar lämna massa plats för kylflänsar på ovansidan av kortet, på motstående sida GPUn.

Hade haft lättare att förstå om kylpaketet var omvänt i förhållande till kortet d.v.s. en blower-kylare för GPU på undersidan och en hjälpfläkt till "traversal co-processor" som bara ventilerar ut i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Många chassin har ju uttag för vertikal placering av grafikkortet, jag har det på tre av mina chassin, då har man ju en mjuk PCIE riser cable till moderkortet och slipper all stress på detta. Det kanske blir vanligare att folk de facto monterar sina kort så, jag har inte gjort det ännu.

Vertikal montering fungerar i stort sett bara med vattenblock och vattenkylning. Provade mitt 2080ti vertikalt innan jag monterade vattenblock på det och det blev 10 grader varmare än monterat vanligt. Gick över 90 grader och började throttla. Denna pjäs ser ut att kunna skapa riktigt mycket värme så vanlig montering blir nog att föredra för luftkylning.

Permalänk
Medlem

Varför har man räknat med ”bara” 10% påslag på USD priser, svensk moms är ju 25% då bör 3060 hamna på ca 5k, 3070 ca 7,5k och 3080 ca10k ...

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Varför har man räknat med ”bara” 10% påslag på USD priser, svensk moms är ju 25% då bör 3060 hamna på ca 5k, 3070 ca 7,5k och 3080 ca10k ...

MSRP är rekommenderat pris till konsument, inte priset distributörerna betalar för korten.

De har givetvis marginaler på korten, annars skulle de inte kunna sälja dem.