2080 Super - Bra i 4K och 1080p men laggar rejält i 1440p

Permalänk
Medlem

2080 Super - Bra i 4K och 1080p men laggar rejält i 1440p

Uppgraderade min dator med ett nytt grafikkort för ett tag sen men har inte hunnit spela så mkt. Nu när jag kommit igång mer märker jag dock att något är lite "off".

Alla spelen jag testat hittills har samma problem, spelen flyter på bra i 60fps 4k med high/medel-inställningar. När jag ställer ner till 1440p däremot så börjar det kännas som 30fps även fast afterburner visar 120+fps.
Spelar jag i 4k så arbetar GPU:n till 99% enligt afterburner och runt cirka 50% i 1440p. CPU:n som är en 4790k @ 4.5GHz verkar ligga runt 30-40% i båda lägen.

Varför spelar jag då inte i 4k hela tiden? I vissa spel går frameraten ner till 50fps ibland vilket är enormt störigt. Jag å frugan spelar co-op och har tv-apparaterna precis bredvid varandra och man ser dessutom otroligt liten skillnad på 4k och 1440p som hon kör på, då kör jag hellre lägre upplösning om jag får KONSTANT 60fps. (TV är Sony 75" 4K)

Blev lite rörigt här nu men hoppas jag gjort mig begriplig haha. Är det så att min gamla 4790 inte hänger med längre? Byter gärna men vet inte när AMD:s nya CPU:s kommer ut så vill försöka få en lösning på detta fram tills dess.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Moderator
Forumledare

@MinpinStudios: Det är inte så att 1440p skalar illa på din tv och det är därför det upplevs som flimrande och pixligt?

4k skalar oftast finfint till 1080p men (mycket?) sämre till 1440.
Personligen kör jag antingen i 1080 med allt på max eller 4k och drar ner AA då det oftast inte behövs lite ofta

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@MinpinStudios: Det är inte så att 1440p skalar illa på din tv och det är därför det upplevs som flimrande och pixligt?

4k skalar oftast finfint till 1080p men (mycket?) sämre till 1440.
Personligen kör jag antingen i 1080 med allt på max eller 4k och drar ner AA då det oftast inte behövs lite ofta

Tjejen kör på 1440p i alla spel och det ser riktigt bra ut på hennes tv som är en exakt likadan.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios: Hej,

Du kan ju testa att rensa drivrutiner för din GPU med Display Driver Uninstaller. Sedan även passa på att kontrollera om det finns någon tillgänglig firmware/uppdatering för skärmen.

Permalänk
Medlem

Testade i remnant from the ashes nu att köra i windowed 1440p och det flyter på smooth as butter. Ändrar man till fullscreen så börjar det lagga igen. Windowed fullscreen 1440p finns inte som alternativ tyvärr.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Jag har troligen kommit på vad problemet är men har ingen lösning. I grafikkortsinställningarna i windows där alla upplösningslägen visas finns bland annat 3840x2160 @ 60Hz som är skärmens native. Finns sedan en hel rad andra upplösningar på 60Hz MEN 1400 går inte högre än 30Hz.

Jag vet att det inte är TV:n som problemet då tjejen har en exakt likadan TV och på hennes dator finns 1440 @ 60Hz som alternativ. Även HDMI-kablarna är exakt samma på både hennes dator och min. Det som skiljer är grafikkorten.

Kan man inte spela i 1440p med ett 2080 Super eller vad f-n är det som är fel?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jag har troligen kommit på vad problemet är men har ingen lösning. I grafikkortsinställningarna i windows där alla upplösningslägen visas finns bland annat 3840x2160 @ 60Hz som är skärmens native. Finns sedan en hel rad andra upplösningar på 60Hz MEN 1400 går inte högre än 30Hz.

Jag vet att det inte är TV:n som problemet då tjejen har en exakt likadan TV och på hennes dator finns 1440 @ 60Hz som alternativ. Även HDMI-kablarna är exakt samma på både hennes dator och min. Det som skiljer är grafikkorten.

Kan man inte spela i 1440p med ett 2080 Super eller vad f-n är det som är fel?

Jag spelar 1440p med mitt 2080 super, det fungerar klockrent :), så det ska du kunna göra.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios: prova att göra en custom inställning för upplösning och uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@MinpinStudios: prova att göra en custom inställning för upplösning och uppdateringsfrekvens.

Testade det men skärmen blir svart och så står det ”no signal” tills upplösningen återställs så det funkar tyvärr inte.

På något märkligt sätt så verkar ju mitt grafikkort inte vara kompatibelt med min tv?!

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Testade det men skärmen blir svart och så står det ”no signal” tills upplösningen återställs så det funkar tyvärr inte.

På något märkligt sätt så verkar ju mitt grafikkort inte vara kompatibelt med min tv?!

Kan lika gärna vara fel på tv'n testa att koppla upp mot andra tv'n

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kan lika gärna vara fel på tv'n testa att koppla upp mot andra tv'n

Jag har testat att koppla min dator till den andra tv:n och det är samma fel, bara 30hz. Testade att koppla den andra datorn till min tv och då funkar 60hz så det är inget fel på någon av tv-apparaterna.

Testade även min dator på en gammal 1440p-skärm jag har och där funkar 60hz.

Så det är inte fel på kablarna, inte fel på tv:n och inte fel på datorn. Det är inte fel på något men ändå funkar det inte 😰 verkar precis som att mitt grafikkort inte är kompatibel med tv:n.

Blir inte klok på detta

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Jag skulle skylla på processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle skylla på processorn

Men frågan är varför processorn kan visa 2160p men inte 1440 på tv:n? 1440 på datorskärmen går ju bra. Är inte superkunnig på sånt här men det låter lite märkligt?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios: I NVIDIA kontrollpanel, får du bara 30Hz även när du scrollar ner i listan och väljer 2560x1440 bland PC-upplösningarna? De har ju av någon anledning delat upp listan med upplösningar så att det finns "Ultra HD, HD, SD"-upplösningar och "PC"-upplösningar, vilket brukar kunna ställa till en del problem eftersom TV-upplösningarna brukar vara mer begränsade.

Skrivet av MinpinStudios:

Men frågan är varför processorn kan visa 2160p men inte 1440 på tv:n? 1440 på datorskärmen går ju bra. Är inte superkunnig på sånt här men det låter lite märkligt?

Ja, självklart har processorn inget med detta att göra, det är endast grafikkortet och TV:n som är inblandade när det gäller vilka upplösningar som stöds.

Tillägg: Hittade denna tråd som föreslår att man ska ställa TV:n på 1080p först och sen lägga in en custom-upplösning för 1440p. Låter väldigt underligt, men det verkar fungera för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Men frågan är varför processorn kan visa 2160p men inte 1440 på tv:n? 1440 på datorskärmen går ju bra. Är inte superkunnig på sånt här men det låter lite märkligt?

Jag läste dåligt, jag tänkte det kunde vara flaskhals när man spelar på lägre upplösning, det har såklart inte med ren presentation av bilden att göra.

Testa att låta grafikkortet skala istället för TV om det kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tillägg: Hittade denna tråd som föreslår att man ska ställa TV:n på 1080p först och sen lägga in en custom-upplösning för 1440p. Låter väldigt underligt, men det verkar fungera för många.

Vilken hjälte! Jag testade igår att göra en custom-upplösning ifrån 2160p till 1440p 60hz men det blev bara svart. Ändrade till 1080p upp till 1440p 60Hz och dp funkar det! Testkörde remnant igen för att se och nu kan jag köra i 1440p, bara hoppas det funkar med alla andra spel också men det ska det nog göra.

Stort tack för hjälpen!

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Det har visat sig att det inte alls löst sig 😰 när jag ställer in 1440p i spelen är det bara 1080p

Blir så trött på pc alltså...

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Om du byter upplösning med hjälp av Windows kontrollpanel så går det ibland att behålla den aktiva signal-upplösningen på 2160p men skrivbordsupplösningen blir 1440p. Vet inte exakt hur Windows gör för att bestämma när du får en "virtuell" upplösning men ibland så händer det. Vet inte om du måste slå på GPU-skalning i Nvidias inställningar för att det ska funka. Prova utan först.

Under avancerade bildskärmsinställningar ser du den aktiva signal-upplösningen och skrivbordsupplösningen.

Du kan titta under Display adapter properties -> Monitor vad du har för olika bilduppdateringsfrekvenser att välja mellan enligt Windows.

Eftersom det är en TV så kanske den funkar med 59 hz istället för 60 hz.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinpinStudios:

Jag har testat att koppla min dator till den andra tv:n och det är samma fel, bara 30hz. Testade att koppla den andra datorn till min tv och då funkar 60hz så det är inget fel på någon av tv-apparaterna.

Testade även min dator på en gammal 1440p-skärm jag har och där funkar 60hz.

Så det är inte fel på kablarna, inte fel på tv:n och inte fel på datorn. Det är inte fel på något men ändå funkar det inte 😰 verkar precis som att mitt grafikkort inte är kompatibel med tv:n.

Blir inte klok på detta

Kan vara din kabel som är vajsing med. Testa med en ny HDMI kabel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinpinStudios:

Det har visat sig att det inte alls löst sig 😰 när jag ställer in 1440p i spelen är det bara 1080p

Blir så trött på pc alltså...

Använd Nvidia GE kan jag rekommendera i spel för att ändra upplösning osv. Oftast ca 90% av gångerna optimerar Nvidia GE spelet för ditt grafikkort

Permalänk
Medlem

Är din tv i pc läge?
Hade samma problem med min lg oled, 2560x1440 fanns bara i 30Hz som en tv upplösning, bytte ingången till pc och fick direkt tillgång till 2560x1440 120Hz, jag har en lg oled.

Förväntar mig inte att du också får 120hz, det är något min tv har. Men 60hz borde du absolut få ut

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Om du byter upplösning med hjälp av Windows kontrollpanel så går det ibland att behålla den aktiva signal-upplösningen på 2160p men skrivbordsupplösningen blir 1440p. Vet inte exakt hur Windows gör för att bestämma när du får en "virtuell" upplösning men ibland så händer det. Vet inte om du måste slå på GPU-skalning i Nvidias inställningar för att det ska funka. Prova utan först.

Under avancerade bildskärmsinställningar ser du den aktiva signal-upplösningen och skrivbordsupplösningen.

Du kan titta under Display adapter properties -> Monitor vad du har för olika bilduppdateringsfrekvenser att välja mellan enligt Windows.

Eftersom det är en TV så kanske den funkar med 59 hz istället för 60 hz.

Testade att aktivera GPU-skalning men problemet kvarstår, jag kan få ut 1440p 60Hz men då står tv:n i 1080p å skalar väl upp bilden snarare än att stå i 2160p-läge och skala ner bilden. Jämför jag exakt samma scen på min tv och tjejens exakt likadana tv bredvid som visar 1440p nedskalat från 2160p så ser man en tydlig skillnad.

Skrivet av anon300311:

Kan vara din kabel som är vajsing med. Testa med en ny HDMI kabel

Det är inget fel å någon av kablarna jag testat med.

Skrivet av anon300311:

Använd Nvidia GE kan jag rekommendera i spel för att ändra upplösning osv. Oftast ca 90% av gångerna optimerar Nvidia GE spelet för ditt grafikkort

Men jag vill ju inte ändra upplösning i Nvidia GE, upplösningen vill jag ändra i spelen. Drygt att ändra till och från 1440p där innan och efter man har spelar eller vad menar du?

Skrivet av MaxieTheHatter:

Är din tv i pc läge?
Hade samma problem med min lg oled, 2560x1440 fanns bara i 30Hz som en tv upplösning, bytte ingången till pc och fick direkt tillgång till 2560x1440 120Hz, jag har en lg oled.

Förväntar mig inte att du också får 120hz, det är något min tv har. Men 60hz borde du absolut få ut

Vet inte riktigt vad du menar med pc-läge men saken är den att om jag jämför ingångar och inställningar på de båda tv-apparaterna så sitter HDMI i samma ingång och alla inställningar och lägen är 100% identiska ändå skalar min upp från 1080p medans tjejens tv skalar ner från 2160p med en tydligt mer detaljrik bild jämfört med min.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinpinStudios:

Testade att aktivera GPU-skalning men problemet kvarstår, jag kan få ut 1440p 60Hz men då står tv:n i 1080p å skalar väl upp bilden snarare än att stå i 2160p-läge och skala ner bilden. Jämför jag exakt samma scen på min tv och tjejens exakt likadana tv bredvid som visar 1440p nedskalat från 2160p så ser man en tydlig skillnad.

Det är inget fel å någon av kablarna jag testat med.

Men jag vill ju inte ändra upplösning i Nvidia GE, upplösningen vill jag ändra i spelen. Drygt att ändra till och från 1440p där innan och efter man har spelar eller vad menar du?

Vet inte riktigt vad du menar med pc-läge men saken är den att om jag jämför ingångar och inställningar på de båda tv-apparaterna så sitter HDMI i samma ingång och alla inställningar och lägen är 100% identiska ändå skalar min upp från 1080p medans tjejens tv skalar ner från 2160p med en tydligt mer detaljrik bild jämfört med min.

Nvidia GE ändrar bara i spelet och optimerar inställningarna för varje enskilt spel.

Vissa hdmi kablar klarar inte av 60hz i vissa upplösningar då de är en sämre version av hdmi på kabeln.

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios:
Vet inte specifikt vilken tv du har men på min gör man såhär:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b8-oled/settings
Se under avsnittet "Miscellaneous settings"

Kanske inte behövs på din, men skadar inte att dubbelkolla

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Nvidia GE ändrar bara i spelet och optimerar inställningarna för varje enskilt spel.

Vissa hdmi kablar klarar inte av 60hz i vissa upplösningar då de är en sämre version av hdmi på kabeln.

Har testat med samma kabel som tjejen har till sin dator som fungerar men det hjälper inte på min tyvärr. Det måste på något vis vara mitt grafikkort som inte är kompatibelt med min tv. Helt bisarrt

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Testa med att stoppa ditt grafikkort i din tjejs dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Testa med att stoppa ditt grafikkort i din tjejs dator..

Ja det blir sista testet om jag inte hittar felet.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa tråden, har heller aldrig kunnat lira i 2560x1440@60Hz utan bara 30Hz.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ska bli intressant att följa tråden, har heller aldrig kunnat lira i 2560x1440@60Hz utan bara 30Hz.

Testade du att göra en custom-upplösning som jag gjorde? Kan ju funka för dig kanske

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Testade du att göra en custom-upplösning som jag gjorde? Kan ju funka för dig kanske

Jag köpte faktiskt en ny HDMI kabel (15m) då min gamla endast var 1.4 och egentligen bara hade stöd för 4K@30Hz. Skaffade en 2.0 nu och har dessutom äntligen HDR.

Ska testa ikväll, återkommer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9