Microsoft stöttar Epic Games i rättstvisten med Apple

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stöttar Epic Games i rättstvisten med Apple

Epic Games får medhåll av Microsoft som anser att förlusten av spelmotorn Unreal Engine skulle vara skadligt för spelutvecklare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vara lite skoj om samtliga speltillverkare slutade gör spel till IOS, lite lagom tryck på Apple då.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd:
Kommer aldrig att ske, för mycket pengar i det.

Permalänk
Medlem

Synd att spelutvecklarna får ta smällen då storpojkarna slåss.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Nackdelen med helt stängda plattformar där de kan godtyckligt utesluta vem de vill, när som helst.

Permalänk
Medlem

Lustigt att microsoft ger sig in i detta. De kör ju samma walled garden för xbox...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Lustigt att microsoft ger sig in i detta. De kör ju samma walled garden för xbox...

För Microsoft har spel som bygger på Unreal Engine i App Store och skulle ta skada om Unreal Engine blockeras.

Permalänk
Medlem

Det är nu "nördarna" går samman och skapar SWEC-Engine, Open Source, 2% av alla transaktioner går till vidareutveckling -thats it #backedbymircrosoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Det är nu "nördarna" går samman och skapar SWEC-Engine, Open Source, 2% av alla transaktioner går till vidareutveckling -thats it #backedbymircrosoft

Finns ju nästan, men den heter Godot och har inget med SweClockers att göra, var bara open source som stämde in där.

Permalänk
Hjälpsam

En sak att blockera Fortnite, en helt annan att som extra påtryckning blockera Unreal Engine.
Där har Apple helt klart gått för långt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nackdelen med helt stängda plattformar där de kan godtyckligt utesluta vem de vill, när som helst.

Det är väl inget som har skett godtyckligt denna gången dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En sak att blockera Fortnite, en helt annan att som extra påtryckning blockera Unreal Engine.
Där har Apple helt klart gått för långt.

Det handlade dock inte om en blockeringen av unreal engine, utan ta ifrån epic games tillgången till Apples SDK så att de inte kan vidareutveckla unreal engine (för ios). Det kanske inte är så långt ifrån, men en relevant skillnad. Oavsett håller jag verkligen med om att det är att gå för långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nackdelen med helt stängda plattformar där de kan godtyckligt utesluta vem de vill, när som helst.

Fast Epic har ju brutit mot villkor som de var väl bekanta med. Och i villkoren står det att kontot kan stängas.

Så Apple gör bara vad de sagt att de skulle göra redan när Epic signa upp sig för tio år sedan. Så godtyckligt är ju helt fel.

Sen tycker jag personligen att Apple gör helt fel, men det ändrar ju inte faktum att det INTE är en godtycklig handling

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DevilsDad:

Det handlade dock inte om en blockeringen av unreal engine, utan ta ifrån epic games tillgången till Apples SDK så att de inte kan vidareutveckla unreal engine (för ios). Det kanske inte är så långt ifrån, men en relevant skillnad. Oavsett håller jag verkligen med om att det är att gå för långt.

Tack för förtydligandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så passande, de företagen är som gjorda för varandra när det kommer till exklusivitet och walled gardens...

"Lika barn, leka bäst"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast Epic har ju brutit mot villkor som de var väl bekanta med. Och i villkoren står det att kontot kan stängas.

Så Apple gör bara vad de sagt att de skulle göra redan när Epic signa upp sig för tio år sedan. Så godtyckligt är ju helt fel.

Sen tycker jag personligen att Apple gör helt fel, men det ändrar ju inte faktum att det INTE är en godtycklig handling

Facebook och Uber har brutit mot villkoren flera gånger. Apple har gjort godtyckliga bedömningar och valt att inte offentligt hota att stänga av deras konton eller stängt av deras konton. Apples tillämpning av deras egna regler är ogenomskinliga, godtyckliga och svåra att förutspå.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Facebook och Uber har brutit mot villkoren flera gånger. Apple har gjort godtyckliga bedömningar och valt att inte offentligt hota att stänga av deras konton eller stängt av deras konton. Apples tillämpning av deras egna regler är ogenomskinliga, godtyckliga och svåra att förutspå.

Aha, visste inte att de också hade kringgått betallösningen men blivit skonade. Ja då döms ju kunder onekligen godtyckligt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Unreal engine känns gammal och unken, den bör kanske inte bannas, men att spelutvecklare skulle skadas är en rejäl överdrift. Det vore istället en frisk fläkt om spelutvecklare kunde utveckla fler spelmotorer, och för omväxlings skull, göra sitt jobb istället för att ta genvägar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl inget som har skett godtyckligt denna gången dock.

Att ta bort Fortnite som tydligt bryter mot Apples villkor är kanske inte det, men hotet att spärra utveckling baserat på Unreal Engine ter sig godtyckligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Unreal engine känns gammal och unken, den bör kanske inte bannas, men att spelutvecklare skulle skadas är en rejäl överdrift. Det vore istället en frisk fläkt om spelutvecklare kunde utveckla fler spelmotorer, och för omväxlings skull, göra sitt jobb istället för att ta genvägar.

Det finns inget självändamål i att regelbundet kasta allt man gjort i sjön för att nyutveckla en programvara. Att refaktorera och utveckla kod är nästan alltid bättre än att nyutveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Lustigt att microsoft ger sig in i detta. De kör ju samma walled garden för xbox...

De har mig veterligen inte blockerat någon från tillgång till Microsofts utvecklarverktyg (vilket skulle motsvara denna åtgärd från Apple).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att alla kastar skit på Apple? Säg åt Epic att ta bort sin egen betallösning och följa villkoren så kommer ju utvecklarkontona att få vara fortsatt aktiva. Sen kan de lösa hela grejen i domstol under hur lång tid de vill och agera i enlighet med utfallet.

Att Epics agerande nu får konsekvenser för andra utvecklare är kanske något de borde ha tänkt på innan de gick in i den här striden. Bara för att de är beredda på att slåss i flera år om detta betyder det inte att andra utvecklare som är beroende av dem är det.

Sen att Apple inte brukar slå såhär hårt utan göra upp om saker håller jag med om och skulle väldigt gärna se vad det är som försiggår bakom lyckta dörrar för det känns som att vi inte riktigt har hela bilden. Min gissning är att kontona faktiskt kommer att stängas ner och Apple strax därefter släpper en hotfix av någon udda säkerhetsrutin som kräver en patch för att UE/Fortnite ska fortsätta fungera, då börjar vi komma in på riktigt fulspel däremot...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Så passande, de företagen är som gjorda för varandra när det kommer till exklusivitet och walled gardens...

"Lika barn, leka bäst"

Detta gäller i princip alla stoa globala företag, och inget unikt för just de. Bara att se på Google, Facebook, Amazon, etc.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Detta gäller i princip alla stoa globala företag, och inget unikt för just de. Bara att se på Google, Facebook, Amazon, etc.

Nej det är naturligtvis inget unikt, men det blir en smula ironiskt när de blir osams om EULA's... för själva är de ju inga helgon precis, något av dem.
Så min slutsats är att de förtjänar varandra.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Hur kommer det sig att alla kastar skit på Apple? Säg åt Epic att ta bort sin egen betallösning och följa villkoren så kommer ju utvecklarkontona att få vara fortsatt aktiva. Sen kan de lösa hela grejen i domstol under hur lång tid de vill och agera i enlighet med utfallet.

Att Epics agerande nu får konsekvenser för andra utvecklare är kanske något de borde ha tänkt på innan de gick in i den här striden. Bara för att de är beredda på att slåss i flera år om detta betyder det inte att andra utvecklare som är beroende av dem är det.

Sen att Apple inte brukar slå såhär hårt utan göra upp om saker håller jag med om och skulle väldigt gärna se vad det är som försiggår bakom lyckta dörrar för det känns som att vi inte riktigt har hela bilden. Min gissning är att kontona faktiskt kommer att stängas ner och Apple strax därefter släpper en hotfix av någon udda säkerhetsrutin som kräver en patch för att UE/Fortnite ska fortsätta fungera, då börjar vi komma in på riktigt fulspel däremot...

Självklart har Epic tänkt på det innan. Varför tror du att de inte gjort det bara för att de bestrider Apples reaktion? Hela poängen är ju att de vill utmana Apples system och visa varför de tycker det stängda systemet medför en massa problem på en stor plattform. Att Apple indirekt bestraffar en massa andra utvecklare gör ju bara att det sätts än mer press på dem.

Apple kan dock klara sig genom att de inte har tillräckligt stor marknadsandel. Hade de haft det hade de blivit smiskade på samma sätt som t ex Microsoft kring browsers i Windows (där man trots allt fritt kunde installera precis vad man ville efter Windows-installationen), då Apples metoder absolut inte skulle tillåtas om de hade något som närmade sig monopol. Nu får vi dock se vad som händer.

I vilket fall är det inte dumt att man ser över hur situationen kring företags samt konsumenters rättigheter ser ut, oavsett vad man tycker om någon av parterna i denna fråga. Lagar måste kontinuerligt revideras för att hantera ett samhälle i utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De har mig veterligen inte blockerat någon från tillgång till Microsofts utvecklarverktyg (vilket skulle motsvara denna åtgärd från Apple).

Har ingen info om det men däremot men heller inte sökt. Microsoft har varit väldigt hårdhänta med användarna som moddar spel och slängt ut miljontals användare från deras egna bibliotek. Det är samma girighet i alla dessa företag.

Samtidigt har ju Microsoft inte ens behövt slänga ut utvecklare eftersom vem som helst inte fått vara det trots att man är villig att betala. På det viset är ju de än mer kontrollerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nackdelen med helt stängda plattformar där de kan godtyckligt utesluta vem de vill, när som helst.

Fördelen med stängda plattformar är att de kan utesluta vem som helst. Det är vad jag betalar för på iOS. Det finns fördelar med walled gardens, fördelar jag uppskattar på mina privata enheter.

Permalänk
Medlem

Men kan dom inte bara dra tillbaka betaltjänsten som fick dom att bli blockerade från början medan rättsprocessen fortgår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fördelen med stängda plattformar är att de kan utesluta vem som helst. Det är vad jag betalar för på iOS. Det finns fördelar med walled gardens, fördelar jag uppskattar på mina privata enheter.

Utesluta något kan du ju göra själv från ditt användande. Det är ju bara att inte använda ett visst företags appar. Att använda något som Apple inte vill ska finnas är däremot svårare och kräver att man själv strider mot deras regler.

Du får självklart uppskatta precis vad du vill, jag belyser bara att båda sidorna av det myntet inte är helt likvärdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Unreal engine känns gammal och unken

Ursäkta? UE är branschledande och teknikdrivande.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.