AMD "Van Gogh" blir först med integrerad RDNA 2-grafik år 2021

Permalänk
Melding Plague

AMD "Van Gogh" blir först med integrerad RDNA 2-grafik år 2021

Uppgifter om AMD:s produktplan för år 2021 antyder också att integrerad grafik letar sig in i stationära Ryzen-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande en kompakt tystnad om RDNA2-grafikkorten?

Permalänk
Medlem

Hmm... Navi under Raphael har en annan färg än Navi2 på de andra processorerna. Navi3 2022? Eller nån annan form av specialvariant det inte skrivits mycket om?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Fortfarande en kompakt tystnad om RDNA2-grafikkorten?

Naä, är väl spikat att det rör sig om en krets med mellan 30 och 40 TF nu!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Ja då bör vi börja se bra integrerad grafik i bärbara nästa vår kanske.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag förstår ingenting. En Apu med Zen2+RDNA2 är ju givet eftersom konsolerna kör exakt det, men varför skulle något med Zen3 sedan gå tillbaka till Vega?

Jag har sett samma rykten länge nu, så jag förstår att de nog är på riktigt, men jag ser ingen som helst logik i det, eller är det bara jag?

Först tänkte jag att det kanske var nästa chiplet arkitektur med Zen3 skulle ha lite vega för att alla ska ha en GPU, men den linjen är ju separat...

Permalänk
Medlem

Jag förstår att den är ett skämt, men hälften borde ju stämma? 80 CU, 2GHz boost, 512-bit GDDR6 känns ju rimligt, eller?

Permalänk
Medlem

Så dem ska hoppa över APU'er med RDNA1 då? Märkligt att fortsätta med Vega på Zen 3.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag förstår ingenting. En Apu med Zen2+RDNA2 är ju givet eftersom konsolerna kör exakt det, men varför skulle något med Zen3 sedan gå tillbaka till Vega?

Jag har sett samma rykten länge nu, så jag förstår att de nog är på riktigt, men jag ser ingen som helst logik i det, eller är det bara jag?

Först tänkte jag att det kanske var nästa chiplet arkitektur med Zen3 skulle ha lite vega för att alla ska ha en GPU, men den linjen är ju separat...

Någon exklusivitetsdeal med MS/Sony kanske? Eller RDNA kanske inte skalar jättebra nedåt? vOv

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Naä, är väl spikat att det rör sig om en krets med mellan 30 och 40 TF nu!

Just det, jag såg faktiskt ett test av kylaren till det kortet nu när du säger det.

Permalänk
Medlem

Tråkigt om Warhol (5000-serien) blir en ny vända zen3 på 7nm, och inte zen4 5nm.

Permalänk
Medlem

Det var ett bra aprilskämt
https://wccftech.com/amd-radeon-rx-gamma-gpu-big-navi-benchma...

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del rykten i denna tweet.

Van Gogh beskrivs som "en streamlinead version av XSX/PS5 med TDP begränsad till 9W , menad för tunna och lätta mobila enheter". Det har dock funnits rykten för 7,5W till 18W. Jag har några egna idéer om CVML (Computer Vision and Machine Learning). Ett sådant exempel är t.ex Xbox Series X:

"Xbox Series X is able to leverage an innovative HDR reconstruction technique to enhance existing SDR games with no work from developers and no impact to available CPU, GPU or memory resources. "

Vilket, om det är sant, berättar möjligtvis mycket mer än vad de borde.

Rembrandt är Zen3+ , 6nm, DDR5, RDNA2

Det finns också en Van Gogh Lite (Gfx1040, så första ur RDNA3 om jag tolkar det rätt. Gfx103x är RDNA2).

Skrivet av Sveklockarn:

Fortfarande en kompakt tystnad om RDNA2-grafikkorten?

Att tiga är guld . Tror att de vill undvika en "poor volta" situation (förmodligen varför dem snubbarna inte är kvar). Men att vänta till att se om de faktiskt har något att kontra med kan vara en bra idé? Eller så vill de rida tillsammans med konsolvågen eller så. Eller så har de kanske totaltabbat sig? Kan vara lite allt möjligt ¯\_(ツ)_/¯ . Vi får se.

Men helst vill de nog inte dröja för länge, annars kommer alla redan ha köpt Ampere.

Skrivet av medbor:

Jag förstår ingenting. En Apu med Zen2+RDNA2 är ju givet eftersom konsolerna kör exakt det, men varför skulle något med Zen3 sedan gå tillbaka till Vega?

Jag har sett samma rykten länge nu, så jag förstår att de nog är på riktigt, men jag ser ingen som helst logik i det, eller är det bara jag?

Först tänkte jag att det kanske var nästa chiplet arkitektur med Zen3 skulle ha lite vega för att alla ska ha en GPU, men den linjen är ju separat...

Jag vet inte varför, men de utvecklas väl separat? Men om det skulle ta extra tid att implementera RDNA2 i det formatet, så skulle det nog inte vara värt det. Värdet som AMD ser är ju att de får riktigt vassa laptop CPU:er , och om extra GPU kraft skulle behövas, så är det bara att para ihop den med Navi23 eller någon annan Navi2x. Så de tänker kanske att det är ingen större förlust om de räknar med att de som behöver grafikprestandan förmodligen tar en laptop med ett externt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det finns en hel del rykten i denna tweet.

Van Gogh beskrivs som "en streamlinead version av XSX/PS5 med TDP begränsad till 9W , menad för tunna och lätta mobila enheter". Det har dock funnits rykten för 7,5W till 18W. Jag har några egna idéer om CVML (Computer Vision and Machine Learning). Ett sådant exempel är t.ex Xbox Series X:

"Xbox Series X is able to leverage an innovative HDR reconstruction technique to enhance existing SDR games with no work from developers and no impact to available CPU, GPU or memory resources. "

Vilket, om det är sant, berättar möjligtvis mycket mer än vad de borde.

Rembrandt är Zen3+ , 6nm, DDR5, RDNA2

Det finns också en Van Gogh Lite (Gfx1040, så första ur RDNA3 om jag tolkar det rätt. Gfx103x är RDNA2).

Att tiga är guld . Tror att de vill undvika en "poor volta" situation (förmodligen varför dem snubbarna inte är kvar). Men att vänta till att se om de faktiskt har något att kontra med kan vara en bra idé? Eller så vill de rida tillsammans med konsolvågen eller så. Eller så har de kanske totaltabbat sig? Kan vara lite allt möjligt ¯\_(ツ)_/¯ . Vi får se.

Men helst vill de nog inte dröja för länge, annars kommer alla redan ha köpt Ampere.

Jag vet inte varför, men de utvecklas väl separat? Men om det skulle ta extra tid att implementera RDNA2 i det formatet, så skulle det nog inte vara värt det. Värdet som AMD ser är ju att de får riktigt vassa laptop CPU:er , och om extra GPU kraft skulle behövas, så är det bara att para ihop den med Navi23 eller någon annan Navi2x. Så de tänker kanske att det är ingen större förlust om de räknar med att de som behöver grafikprestandan förmodligen tar en laptop med ett externt grafikkort?

Jag förstår att det kanske inte är fokus på GPU i en snabb laptop-processor, men varför ens porta vega till EUV-noderna? Känns som så mycket onödigt jobb på helt döda generationer av arkitektur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag förstår att det kanske inte är fokus på GPU i en snabb laptop-processor, men varför ens porta vega till EUV-noderna? Känns som så mycket onödigt jobb på helt döda generationer av arkitektur...

Nu fattar jag inte. Cezanne är vad jag förstått inte EUV så finns väl ingen vits med att porta där? Annars så har de ju Rembrandt med RDNA2, så finns ingen vits att porta vega när de väl har EUV.

All fokus ligger på att få Zen3 till laptops. Koden för Vega bör ju i stort sett vara klar => knappt något arbete på grafikdelen => snabbare release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Nu fattar jag inte. Cezanne är vad jag förstått inte EUV så finns väl ingen vits med att porta där? Annars så har de ju Rembrandt med RDNA2, så finns ingen vits att porta vega när de väl har EUV.

All fokus ligger på att få Zen3 till laptops. Koden för Vega bör ju i stort sett vara klar => knappt något arbete på grafikdelen => snabbare release?

Men Zen3 är väl ändå EUV? Är inte det hela poängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Att tiga är guld . Tror att de vill undvika en "poor volta" situation (förmodligen varför dem snubbarna inte är kvar). Men att vänta till att se om de faktiskt har något att kontra med kan vara en bra idé? Eller så vill de rida tillsammans med konsolvågen eller så. Eller så har de kanske totaltabbat sig? Kan vara lite allt möjligt ¯\_(ツ)_/¯ . Vi får se.

Negative campaigning funkar sällan speciellt bra om man själv inte har haft något vettigt att komma med.

Volta tog åtminstone raytracing till massmarknaden, vad gjorde AMD under tiden, kan man fråga sig.

Skrivet av Radolov:

Men helst vill de nog inte dröja för länge, annars kommer alla redan ha köpt Ampere.

Precis. Det duger inte att komma med nästan samma prestanda ett halvår senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Att tiga är guld . Tror att de vill undvika en "poor volta" situation (förmodligen varför dem snubbarna inte är kvar). Men att vänta till att se om de faktiskt har något att kontra med kan vara en bra idé? Eller så vill de rida tillsammans med konsolvågen eller så. Eller så har de kanske totaltabbat sig? Kan vara lite allt möjligt ¯\_(ツ)_/¯ . Vi får se.

Men helst vill de nog inte dröja för länge, annars kommer alla redan ha köpt Ampere.

Om Amd tror sig kunna hålla bättre priser och/eller svalare kort så borde ju bästa tidpunkt att släppa mer info vara dagen efter att nVidia släpper Ampere. Och givet att Ampere har den största stock-fläkt och behöver så mycket ström att de blivit tvungna att ta fram en specialadapter till nätaggen, så verkar ju i alla fall det ena kunna inträffa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Om Amd tror sig kunna hålla bättre priser och/eller svalare kort så borde ju bästa tidpunkt att släppa mer info vara dagen efter att nVidia släpper Ampere. Och givet att Ampere har den största stock-fläkt och behöver så mycket ström att de blivit tvungna att ta fram en specialadapter till nätaggen, så verkar ju i alla fall det ena kunna inträffa...

Nu är det väl antagligen knappast mainstream-modellerna som kommer råka ut för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men Zen3 är väl ändå EUV? Är inte det hela poängen?

Osäkert. Läs.

Men om det verkligen var N7+ så hade AMD förmodligen inte ändrat namnet från 7nm+ tilll 7nm.