Microsoft stöttar Epic Games i rättstvisten med Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ja, det är ju deras mål förstås att skapa konkurrens för att kunna tjäna mer pengar. Och om de inför en lösning för mikrotransaktioner som är inbyggd i unreal engine och förbjuder andra lösningar, så vore det inget jag skulle stötta direkt.

Jag menade precis tvärt om att ingen annan får konkurrera där för det är Epics plattform

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du och många andra har låtit sig duperas av Epic för att de använder ett visst språk när de beskriver sina egna handlingar, när alla omständigheter runt omkring bara pekar på att de aggressivt försöker expandera sin egen ekonomi.

Apple har absolut inget monopol i ordet betydelse, och knappast något de facto-monopol på marknaden heller. Det som har hänt är att Epic vill dra nytta av Apples starka varumärke samt deras etablerade plattform utan att betala vad de kommit överens om genom att begå medvetna avtalsbrott.

Du försvarar alltså egentligen att Epic stjäl pengarna från Apple, som de tidigare kommit överens om att de ska betala för att få använda Apples plattform, bara för att Epic säger att det är för kundernas bästa. Vem tjänar pengarna i det här fallet? Vad tror du förresten att Epic har för kostnad för att distribuera sin Fortnite-valuta respektive vad Apple lägger på att driva serverparkerna som håller allt igång?

Självklart försöker Epic expandera sin ekonomi. Det är tydligt och ingenting jag förnekar.

Appel och Google har i praktiken oligopol på mobilmarknaden i många länder (ursäkta att jag skrev monopol). Mobiltelefoner har även blivit en stor del av våra samhällen. Att försöka bryta mobiljättarnas makt kring mjukvaruekosystemet gynnar samhället då mer och mer kretsar kring dem.

Epic själ inga pengar. Jag ser detta som en strejkauktion. På pappret inte tillåtet, men ibland kan det ändå anses rättfärdigat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Epic själ inga pengar. Jag ser detta som en strejkauktion. På pappret inte tillåtet, men ibland kan det ändå anses rättfärdigat.

Ok, din arbetsgivare slutar betala in arbetsgivaravgiften som ni kommit överens om i anställningsavtalet, för arbetsgivaren tycker att arbetsgivaravgiften är för hög. Arbetsgivaren kämpar faktiskt bara för arbetares rättigheter att få behålla mer av sin lön. Det är att betrakta som en strejkaktion, stunt samma att de plötsligt själva cashar in dessa 30%.

På pappret inte tillåtet, men ibland kan det ändå anses rättfärdigat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Vad motsvarar det i antal mobilanvändare? 1,5 miljarder? Det är en extremt stor marknad som de styr med järnhand.

Det är många personer men fortfarande en liten andel då android i princip står för resten av marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mycket väl varför Epic protesterar mot att Apple och Google ska ha 30% av kakan bara för att distribuera t.ex. ett spel plus 30% på alla in-game transaktioner. De finansierar inget av kostnaderna för att ta fram spelet och tar ingen risk, utan håvar bara in. Tänk om posten krävde 30% av varans värde för att leverera ett paket och 30% på det du tjänar på paketet. De borde isåfall ta mer eftersom de faktiskt fysiskt levererar paket med alla de kostnader och personalresurser det kräver. Nä, 30% är alldeles hutlöst för mycket för att distribuera mjukvara. Max 5% är rimligt. Det bästa vore om Apple förbjöds att låsa sina telefoner och paddor till att bara kunna använda deras egna store eller om folk vaknade och slutade köpa den låsta och begränsade skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur någon vill ha det lagrat på en "öppen plattform" övergår mitt förstånd.

Vad tror du egentligen menas med en öppen plattform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Finns det inget alternativ till att köpa en Apple-telefon? Eller menar du att det är en väl förborgad hemlighet att Apple-telefoner bara har tillgång Apples egen appbutik, så att konsumenten blir varse om detta först efter köp?

Tja, hade alla konsumenter tagit perfekta beslut så hade onekligen en fri marknad fungerat bättre. Men att tro att en majoritet ens är medvetna om Apples begränsningar och avtal med utvecklare är inte realistiskt. Och ovanpå det så vill de aktivt förbjuda apputvecklare att informera konsumenter om det. Det finns mycket som inte är acceptabelt bara för att man stoppar in det i ett avändaravtal.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En sak att blockera Fortnite, en helt annan att som extra påtryckning blockera Unreal Engine.
Där har Apple helt klart gått för långt.

Mjo, men samtidigt så visste Epic helt klart vad dom gav sig in på. Dom visste att det skulle bli så här, och hoppades antagligen på det. Så nu kan dom få underdog poäng, samtidigt som dom dragit in alla deras kunder i deras tvist. (unreal devs)
Satans fult gjort av Epic att vapenisera,,, weaponise deras unreal kunder för detta, som är en kamp mellan Epic store och Apple store. Men dom visste väl att dom inte skulle ha en chans annars.

Så även om man kan tycka att Apple gjort fel här, så är det Epic som medvetet sett till att det blivit så här.
Om Epic vinner här så kommer dom göra samma sak på andra plattformar. Om dom inte vinner så finns fortfarande risken att dom gör samma sak på andra plattformar. Som developer på unreal engine så ligger man jävligt illa till, när Epic gör så här. Och sen ska vi ju inte glömma att Epic kopierade Pubg mer eller mindre, rakt av, och lanserade Fortnite som free2play. Detta när PubG använde deras unreal engine och jobbade väldigt nära Epic för att utveckla PubG.

Nä, det här är slutet för unreal engine, för vilken dev vill riskera att bli blåsta av Epic på ett eller annat sätt. Det kanske inte sker över en natt, men jag skulle tro att devs redan börjat titta på andra motorer.

eller för att sammanfatta , what a shitshow. *suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tja, hade alla konsumenter tagit perfekta beslut så hade onekligen en fri marknad fungerat bättre. Men att tro att en majoritet ens är medvetna om Apples begränsningar och avtal med utvecklare är inte realistiskt. Och ovanpå det så vill de aktivt förbjuda apputvecklare att informera konsumenter om det. Det finns mycket som inte är acceptabelt bara för att man stoppar in det i ett avändaravtal.

Tror mer på att majoriteten helt enkelt inte bryr sig, även om de de facto skulle känna till avtalen.
Vad spelar det för roll för Billy, 12, om epic games tjänar $7 eller $10?
I slutändan betalar Billy $10 oavsett.

Fråga dig själv, hade du aktivt valt bort den betallösning som du alltid har använt för att ge ett annat megaföretag högre vinst?

Apple bistår med rätt mycket här, infrastruktur och en enorm kundbas som statistiskt sett spenderar mer.

Och det är värt att betrycka igen, Apple är ingen girig gigant här, 30% är en branchstandard som i stort sett alla tar (med några undantag).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Tror mer på att majoriteten helt enkelt inte bryr sig, även om de de facto skulle känna till avtalen.
Vad spelar det för roll för Billy, 12, om epic games tjänar $7 eller $10?
I slutändan betalar Billy $10 oavsett.

Fråga dig själv, hade du aktivt valt bort den betallösning som du alltid har använt för att ge ett annat megaföretag högre vinst?

Apple bistår med rätt mycket här, infrastruktur och en enorm kundbas som statistiskt sett spenderar mer.

Och det är värt att betrycka igen, Apple är ingen girig gigant här, 30% är en branchstandard som i stort sett alla tar (med några undantag).

Du kan mycket väl ha rätt. Min kommentar svarade på ett utlåtande som totalt förvrängde vad jag sagt tidigare. Det var inte menat att ge en komplett bild av läget.

Vill dock poängtera vikten av att de förbjuder utvecklare att ta mer betalt i appstore och att de inte får länka till andra ställen att göra "in app"-köp. Tycker dessa två i kombination med höga avgifter är det problematiska. Inte avgiften i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, din arbetsgivare slutar betala in arbetsgivaravgiften som ni kommit överens om i anställningsavtalet, för arbetsgivaren tycker att arbetsgivaravgiften är för hög. Arbetsgivaren kämpar faktiskt bara för arbetares rättigheter att få behålla mer av sin lön. Det är att betrakta som en strejkaktion, stunt samma att de plötsligt själva cashar in dessa 30%.

På pappret inte tillåtet, men ibland kan det ändå anses rättfärdigat.

Jag ser din poäng, men jämförelsen är inte så värst bra. I det här fallet så var priserna lägre om man köpte direkt ifrån Epic, 20% lägre. Även om Epic hade tagit hela vinsten så hade det gynnat oss kunder. Epic som spelföretag verkar på en konkurrensutsatt marknad. Konkurrensen mellan app-affärer däremot är försumbar (det finns konkurrens mellan telefoner och därmed även iOS/Android, men inte inom respektive app-affärer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En sak att blockera Fortnite, en helt annan att som extra påtryckning blockera Unreal Engine.
Där har Apple helt klart gått för långt.

Man kan se det på olika sätt, men jag tror Epic inte räknade med att deras utvecklarkonto var i fara utan att det skulle räcka med Fortnite endast. Jag ser det dock som logiskt att om en utvecklare öppet, aktivt, medvetet och välplanerat bryter mot utvecklingsavtalen så skulle det snarare vara konstigt om de fick fortsätta utveckla appar. Det är väl samma för någon som utvecklar malware eller något annat. Många som gömt emulatorer i andra appar och sånt som blivit utsparkade förr. Epic gjorde något med ena handen och trodde inte den andra skulle få smisk med... de hade inte räknat med att det fanns ett så rakt kort att bolla tillbaka med, lite som UNO och Apple hade en +4 över, så är det bara ibland

Permalänk
Medlem

Microsoft är väl sura på apple efter att de portat xcloud på ios.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Hur kommer det sig att alla kastar skit på Apple? Säg åt Epic att ta bort sin egen betallösning och följa villkoren så kommer ju utvecklarkontona att få vara fortsatt aktiva. Sen kan de lösa hela grejen i domstol under hur lång tid de vill och agera i enlighet med utfallet.

Att Epics agerande nu får konsekvenser för andra utvecklare är kanske något de borde ha tänkt på innan de gick in i den här striden. Bara för att de är beredda på att slåss i flera år om detta betyder det inte att andra utvecklare som är beroende av dem är det.

Sen att Apple inte brukar slå såhär hårt utan göra upp om saker håller jag med om och skulle väldigt gärna se vad det är som försiggår bakom lyckta dörrar för det känns som att vi inte riktigt har hela bilden. Min gissning är att kontona faktiskt kommer att stängas ner och Apple strax därefter släpper en hotfix av någon udda säkerhetsrutin som kräver en patch för att UE/Fortnite ska fortsätta fungera, då börjar vi komma in på riktigt fulspel däremot...

Apple har inte rätt att tvinga användare att betala en skatt till dem för att använda program på sin mobil/dator o.s.v

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är många personer men fortfarande en liten andel då android i princip står för resten av marknaden.

Vad spelar procenten för roll? Om man kan påverka nästan en miljard människors liv bör man också ha enormt hårda krav på sig. Detta gäller förstås Google än mer då de har en ännu större del av kakan.

Om det varit en liten del av världen som använde mobiler, skulle jag inte bry mig. Men mobiltelefoner är en mycket viktig del av nästan alla människors liv och då kan man inte, ur demokratisk synvinkel, låta dem göra hur de vill. De har enorm ekonomisk makt, men förhållandevis litet ansvar, förutom mot sina aktieägare. Samhället måste granska och även, om det behövs, reglera.

Epic med flera pekar på ett problem, och samhället utreder om det behövs en förändring eller inte. Jag personligen tycker det, men juridikens kvarnar får mala, så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Intressant länk, särskilt den här biten:
Of the 2.2 million apps available on the App Store, the 30% fee is billed to more than 350,000. Apple reduces the fee to 15% after a consumer uses a subscription for more than a year.

Det är alltså 15,9% som får betala dessa 30%, 84,1% (1,85 miljoner) betalar bara 15%. Undrar just hur många som ondgjort sig över fel siffror här i tråden som kommer att göra avbön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag ser din poäng, men jämförelsen är inte så värst bra. I det här fallet så var priserna lägre om man köpte direkt ifrån Epic, 20% lägre. Även om Epic hade tagit hela vinsten så hade det gynnat oss kunder. Epic som spelföretag verkar på en konkurrensutsatt marknad. Konkurrensen mellan app-affärer däremot är försumbar (det finns konkurrens mellan telefoner och därmed även iOS/Android, men inte inom respektive app-affärer).

Det är fortfarande ren stöld. Om Epic inte behövde Apple så skulle de inte gått dit från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intressant länk, särskilt den här biten:
Of the 2.2 million apps available on the App Store, the 30% fee is billed to more than 350,000. Apple reduces the fee to 15% after a consumer uses a subscription for more than a year.

Det är alltså 15,9% som får betala dessa 30%, 84,1% (1,85 miljoner) betalar bara 15%. Undrar just hur många som ondgjort sig över fel siffror här i tråden som kommer att göra avbön?

Helt fel analys av siffrorna. 84% av apparna är gratis, delar av de resterande 16 procenten är reducerad från 30 till 15, men inte preciserat hur stor del av dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt fel analys av siffrorna. 84% av apparna är gratis, delar av de resterande 16 procenten är reducerad från 30 till 15, men inte preciserat hur stor del av dessa

Ja i så fall finns det ju ännu mindre för Apples belackare att ondgöra sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revener:

Apple har inte rätt att tvinga användare att betala en skatt till dem för att använda program på sin mobil/dator o.s.v

Vilken tur då att man inte tvingas betala en ”skatt” till Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja i så fall finns det ju ännu mindre för Apples belackare att ondgöra sig över.

Dock innehåller ju inte den datan något om antal köp och spenderade pengar per användare och sånt. Om jag förstått det rätt betalar sig varje Apple anvndare flera gånger om jämfört med Android sett till betalningar och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är fortfarande ren stöld. Om Epic inte behövde Apple så skulle de inte gått dit från början.

Du kan inte påstå att det är stöld dock. Det Epic har gjort är att skapa en konkurrerande betalmöjlighet vilket går emot Apples användarvillkor. Hela poängen är ju att epic inte har behov av Apples betalsystem, men de har inte alternativet att inte använda det. Det är just detta som är i en gråzon om Apple utnyttjar sin ställning för att hämma konkurrens på deras plattform.

Edit: Sedan kan man ju alltid ha åsikten att Apple ska få lov att hämma konkurrens på deras egna plattform hur mycket de vill. Men försök inte dölja det ställningstagandet genom att kalla Epics agerande för något det inte är.

Edit2:

Skrivet av Sveklockarn:

Ok, din arbetsgivare slutar betala in arbetsgivaravgiften som ni kommit överens om i anställningsavtalet, för arbetsgivaren tycker att arbetsgivaravgiften är för hög. Arbetsgivaren kämpar faktiskt bara för arbetares rättigheter att få behålla mer av sin lön. Det är att betrakta som en strejkaktion, stunt samma att de plötsligt själva cashar in dessa 30%.

På pappret inte tillåtet, men ibland kan det ändå anses rättfärdigat.

Jag gillar denna jämförelsen mer, ju mer jag tänker på det. I denna jämförelsen är Apple staten som har monopol på att ta ut skatt. Att sätta ett privat företag i en sådan position är väldigt farligt och bra att det belyses. Sedan har inte Apple ett faktiskt monopol på hela marknaden utan bara på deras plattform, men att det liknar över huvud taget är en tydlig varningssignal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är fortfarande ren stöld. Om Epic inte behövde Apple så skulle de inte gått dit från början.

Stöld är det inte.

Om konkurrens inom app-affärer hade funnits så hade hela det här debaklet inte startat. Det hela kokar ner till om Apple har skapat sig en situation där det kan börja vädras ocker. Är jag i beroendeställning till Apple? Nej det tycker jag inte då det Android finns som alternativ till iOS. Är jag i beroendeställning till Apple och Google? Mjaaeee, typ nästan. För att kunna använda många av samhällets tjänster så behövs en smartphone, ofta med iOS eller Android. I det senare fallet även Google Play.

Nu räknas inte spel som en samhällsnödvändig tjänst, men app-affären hos Apple och Google kan nog snart börja räknas till det. Och om det är så blir ocker-lagar relevanta i en mycket högre utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dock innehåller ju inte den datan något om antal köp och spenderade pengar per användare och sånt. Om jag förstått det rätt betalar sig varje Apple anvndare flera gånger om jämfört med Android sett till betalningar och sånt

Givetvis, de driver sin plattform på affärsmässig grund, inte av välgörenhetsskäl.

Tyvärr blir "jag ska ha"-generationen väldigt tydlig i såna här trådar.

Alla har rättigheter men ingen har några skyldigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fördelen med stängda plattformar är att de kan utesluta vem som helst. Det är vad jag betalar för på iOS. Det finns fördelar med walled gardens, fördelar jag uppskattar på mina privata enheter.

Absolut.

Det är en fördel när de utesluter appar för oss konsumenters skull (av säkerhetsskäl för att skydda oss användare), och en stor orsak till att jag föredrar iOS.

Det är däremot en nackdel för oss konsumenter när Apple gör det av vinstskäl (när de vill få bort en potentiell konkurrent), och en stor orsak till att jag funderar på att lämna iOS (speciellt pga. Xcloud).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Microsoft är väl sura på apple efter att de portat xcloud på ios.

Med all rätt!

Även jag som Appleanvändare är sur på Apple pga. det. Varit stort fan av Apple under många år, och köpt massor av deras produkter för väldigt många pengar (sexsiffrigt belopp om jag räknar in mina företagsinköp). Nu funderar jag dock om det kanske, trots att jag ogillar operativsystemet och hatar Googles spioninsamling/datahording, blir Android i framtiden.

Lite av pest eller kolera.

Skitföretag bägge två (men på olika sätt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken tur då att man inte tvingas betala en ”skatt” till Apple.

Tror nog att du förstår varför jag skrev så.
Vem som helst får sälja vad de vill till vilken plattform som helst att att betala tillverkaren ett skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revener:

Tror nog att du förstår varför jag skrev så.
Vem som helst får sälja vad de vill till vilken plattform som helst att att betala tillverkaren ett skit.

Om man tar betalt utanför appen så kommer man runt problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Absolut.

Det är en fördel när de utesluter appar för oss konsumenters skull (av säkerhetsskäl för att skydda oss användare), och en stor orsak till att jag föredrar iOS.

Det är däremot en nackdel för oss konsumenter när Apple gör det av vinstskäl (när de vill få bort en potentiell konkurrent), och en stor orsak till att jag funderar på att lämna iOS (speciellt pga. Xcloud).

Kruxet är naturligtvis att det är svårt (omöjligt?) att få det ena utan att öppna dörren för det andra. Till syvende och sist får man göra en totalbedömning.

Och man måste också inse att Apple också gör en totalbedömning. På något sätt skall det tjänas pengar, och att ta en avgift på all försäljning på plattformen är en rimlig metod. De skulle kunna dra in pengar på samma sätt som Google också, men jag föredrar status quo.