Förlorat electron lösenord..

Permalänk

Förlorat electron lösenord..

Hej jag försöker hjälpa en vän ich tänkte höra om någon här kanske vet om det går att lösa problemet eller om kontot är förlorat...

Som jag har förstått d hela har han ett electron konto han ej kommer åt pga att hans telefon helt har dött... Efter Mkt om och men fick han igång den men då hade den återställt sig.... Och då han använde sig av google authenticator i sin gamla lur så kan han ej komma åt sitt konto längre.... Finns d nån väg att gå.... Är helt novis försöker bara hjälpa till o vet det finns många kunniga här...

Permalänk
Medlem

Han behöver ta fram sin säkerhetskopia på "private keys" till sin wallet.
Han han ingen säkerhetskopia så är den förlorad.

Permalänk

det var ju inget kul då är det tydligen förlorat då luren han använde ej fungerar längre...
Är ju lite sorgligt det kan bränna inne så... finns det verkligen inget att göra

Permalänk

Det går inte på nått sätt få tillgång till google autheticator trån en annan enhet på någor vis? Dumma frågor kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersvbg:

Det går inte på nått sätt få tillgång till google autheticator trån en annan enhet på någor vis? Dumma frågor kanske..

Det är ju det som är poängen

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ja, "koden" lagras väl lokalt på telefonen, och ska man "flytta" till en ny telefon måste den gamla appen användas för att genomföra det för alla siter man är inloggad på. Har för mig att Google Authenticator funkar så.

Jag tycker tvåfaktorsauktorisering är bra, men det är tusan riskabelt om man bara sitter med 1 enhet som kan användas för att verifiera.

Jag har ingen vidare koll på Electrum (?), men det här kan väl inte vara helt ovanligt så man bör nog höra med dem. Eller Trustedcoin, eller vad man kan hitta om man googlar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Som jag förstått så har just Google Authenticator ingen backup-lösning, tyvärr.
Om nu allt måste börjas om ändå, så prova med Authy eller Duo istället.

Permalänk
Medlem

Google authenticator har en backup lösning, men den är tyvärr inte uppenbar.
När du aktiverar 2 faktor får du en QR kod att scanna in i Google authenticator, ta en bild av denna, det är din backup.
Då kan du ha Google authenticator på flera enheter.
Tänk dock på att om bilden hamnar i fel händer så är poängen med 2-faktor borta.

Permalänk
Medlem

Håller med @m4gnify. Jag kör Authy, du krypterar allt med ditt master-lösenord och kan sedan synka de krypterade OTP-nycklarna till nästa telefon eller andra enheter du har.

Med det sagt: beroende på hur mycket man tycker det är värt kan man ju kolla med data recovery-firmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersvbg:

det var ju inget kul då är det tydligen förlorat då luren han använde ej fungerar längre...

Har telefonen gått sönder? Inget simpelt som att skärmen är spräckt och går att byta?

Permalänk

Den var spräckt och han bytte skärm själv och nu är telefonen återställd

Permalänk

gissar d e lite kört då om man inte kan hitta nån som kan d här med data recovery.....men det är väl en dyr historia..