Är det dags för SSD som krav för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du checksummat hela den disken? Troligen inte... hur kan du vara säker att några bits inte fallerat? Hela poängen med denna typ av förlust är att det är just slumpmässiga bits som ändrar värde. Nästan helt omöjligt att upptäcka. Disken kommer med största sannolikhet vara läsbar, samma med filsystemet

SSD har så starka hash-värden/BCH-koder att om det är läst utan IO-fel så är det korrekt - de är inte som en (micro)SD-minne i osäkerhet och plötsliga korrupta sektorer utan att det indikeras något vid läsning.

finns anledning varför man ofta hänvisar till att köra RPI med OS och data på en SSD via USB hellre än att det körs på befintlig microSD-minne när det är viktigt att det inte krånglar under lång tid och använder bara microSD-minnet som boot - en del modeller kan också starta från SSD direkt utan boot på microSD alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

SSD har så starka hash-värden/BCH-koder att om det är läst utan IO-fel så är det korrekt - de är inte som en (micro)SD-minne i osäkerhet och plötsliga korrupta sektorer utan att det indikeras något vid läsning.

finns anledning varför man ofta hänvisar till att köra RPI med OS och data på en SSD via USB hellre än att det körs på befintlig microSD-minne när det är viktigt att det inte krånglar under lång tid och använder bara microSD-minnet som boot - en del modeller kan också starta från SSD direkt utan boot på microSD alls.

Det jag menade som du kanske förstår är att man ofta testar att stoppa in en disk och ser filstrukturen, kanske testar någon fil och är nöjd. Det är inte samma som att läsa varje sektor och vara säker på att all data finns kvar.

Som tidigare nämnts så hade många SSD just problemet med sektorer som tappade data för att de inbyggda checkarna inte var bra nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Problemet med att inte kräva det av alla tvingar utvecklare att fortsätta att utveckla spelen efter användare med HDD's.

Vi förlorar saker som folk nämner i tråden som tex spel som kräver mindre lagring.

Vi förlorar världar som vi aldrig skulle få med en HDD, kolla på tex Ratchet and Clank så kan man se vad vi kommer få med ett spel utvecklat med SSD.

Jag är ingen expert på spel utveckling men kolla på senaste gameplay från Cyberpunk 2077. Det har problem med pop-ins och jag tror att sånt skulle försvinna helt och hållet om dom bara hade utvecklat till SSD's.

Det är mig veterligen just utvecklarna som sätter kraven på spelen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Det är mig veterligen just utvecklarna som sätter kraven på spelen.

Fast dom lär anpassa sig efter marknaden.

För övrigt är de lite pinsamt att HDD lever kvar inom konsumentmarknaden vi har SSD -> Pcie3 nvme och nu är vi på pcie 4 nvme.

Att kräva SSD för spel borde inte vara svårt, jag själv håller på att fasa ut alla mina SSD mot pcie 3 nvme diskar.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha speciellt många moderna AAA-spel liggande i burken för att en 512 GB och tom. 1024 GB SSD skall kännas trång - var gör man med resten eller det som man inte använder så ofta, svaret är oftast - snurrdisk, ibland kanske på en extern sådan via USB. - en modern 3.5" snurrdiskt på 10 TB ,kan ofta toppa uppemot 260 Mbyte/s i sekventiella skrivning/läsning och spelfiler brukar också ofta vara rätt stora sammanhängande filer (nu finns det förstås undantag som World of Warship mm. på samma spelmotorsystem med makalösa mängder med småfiler där det tom. går långsamt att kopiera mellan SSD då det mesta av tiden går till att hantera själva NTFS-filsystemet under kopieringen)

Och för att förekomma nästa påstående - det går mycket fortare att flytta en +50 GB spel från en snurrdisk till en SSD för intensivt spelande än att tanka om alltihopa igen från steam, epic, blizzard.

Även om det ofta behöver uppdateras så är det fortfarande en snabbare affär att patch upp ett befintligt spel man redan har än att tanka om alltihop från början igen - och till sist, många har fortfarande inte fiber för sina Internetabonnemang och därmed betydligt mindre bandbredd än typ 100 MBit/s

---

En del spel är heller inte speciellt känsliga om en lagring är snabb eller inte när man väl kommit förbi laddningen innan spelet startar - andra är mer känsliga och då får man välja långsammare eller snabbare lagring efter dessa egenskaper och behov för spelupplevelsen.

Somliga pratar om SSD eller snurrdisk som om det inte är förenliga saker och kräver att man skall välja sida - men i de flesta fallen är det hybridsystem med flashlagring på det som behöver gå snabbt och snurrdisk för bulklagringen och det som inte är så tidskritiskt och/eller kan skrivas/läsas i stora block. Och vid stora lagringsvolymer är SSD/NVMe fortfarande väldigt för dyrt för att lagra stora mängder lågrörlig data på en snabb SSD och tål heller inte lagras längre tider strömlöst i arkivlagring... SSD/NVMe skall användas, hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och för att förekomma nästa påstående - det går mycket fortare att flytta en +50 GB spel från en snurrdisk till en SSD för intensivt spelande än att tanka om alltihopa igen från steam, epic, blizzard.

Även om det ofta behöver uppdateras så är det fortfarande en snabbare affär att patch upp ett befintligt spel man redan har än att tanka om alltihop från början igen

Det kan jag absolut hålla med om. Det jag inte gillar är ljudet från hårddiskar, som framstår som öronbedövande i förhållande till resten av datorn som bara ger ifrån sig en viskning.

Skrivet av xxargs:

- och till sist, många har fortfarande inte fiber för sina Internetabonnemang och därmed betydligt mindre bandbredd än typ 100 MBit/s

Det är inte ofta jag citerar mig själv, men:

Skrivet av Sveklockarn:

Enligt PTS hade drygt 85% av alla hushåll tillgång till fiber med minst 100 Mbit/s, samt drygt 48% utanför tätort och småort (d.v.s. folk som bor på landet) år 2019.

Känns inte som att det är någon övervägande andel som lider av det problemet längre?

Skrivet av xxargs:

En del spel är heller inte speciellt känsliga om en lagring är snabb eller inte när man väl kommit förbi laddningen innan spelet startar - andra är mer känsliga och då får man välja långsammare eller snabbare lagring efter dessa egenskaper och behov för spelupplevelsen.

Det är långt ifrån alltid som spel är begränsade av I/O-prestanda, men detta med SSD är ju ett enkelt och ganska billigt sätt att öka på hela systemets I/O-prestanda rejält, eller helt enkelt frigöra resurser som inte behöver användas till att vänta på data.

Skrivet av xxargs:

Somliga pratar om SSD eller snurrdisk som om det inte är förenliga saker och kräver att man skall välja sida - men i de flesta fallen är det hybridsystem med flashlagring på det som behöver gå snabbt och snurrdisk för bulklagringen och det som inte är så tidskritiskt och/eller kan skrivas/läsas i stora block. Och vid stora lagringsvolymer är SSD/NVMe fortfarande väldigt för dyrt för att lagra stora mängder lågrörlig data på en snabb SSD och tål heller inte lagras längre tider strömlöst i arkivlagring... SSD/NVMe skall användas, hela tiden.

Min personliga lagringsbehov har planat ut vid någon enstaka terabyte. Jag värdesätter personligen mer att komma åt informationen snabbt jämfört med att betala en lägre engångskostnad för själva lagringsenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Fast dom lär anpassa sig efter marknaden.

För övrigt är de lite pinsamt att HDD lever kvar inom konsumentmarknaden vi har SSD -> Pcie3 nvme och nu är vi på pcie 4 nvme.

Att kräva SSD för spel borde inte vara svårt, jag själv håller på att fasa ut alla mina SSD mot pcie 3 nvme diskar.

Absolut, så är det ju.

Tycker inte det är något konstigt att vanliga mekaniska diskar fortfarande är så pass populära som de är. Priset håller dem kvar... vilket det lär göra ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte dags att börja sätta detta som ett krav för att kunna spela.

Vad som skulle kunna göras är att lägga till SSD som en rekommendation med kanske möjliga fördelar.

Vartefter så byter ändå alla de flesta ifrån HDD till SSD i samband med byte av datorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SAFA:

Jodå, dom diskarna kommer jag ihåg. Huvudena hade en tendens att kladda fast mot skivorna så motorn orkade inte starta. Hade en maskin på jobbet med en sån disk... lösningen var att borra ett hål i chassit så man kom åt med en skruvmejsel för att peta igång disken när maskinen varit avstängd ett tag.
Även en del nyare diskar utan utgående axel hade problemet. Då fick man knacka med en skruvmejsel på sidan på disken under start, hårdare o hårdare tills man hörde motorn spinna upp. Hade man inte bra backup på datat så var det läge att ta det då.

on-topic: Kör mest linux, och har maskinen varit igång ett tag så funkar det rätt OK med mekanisk HDD, men prova tex win10 så inser man problemet

När jag var lite yngre stötte jag på en kompressor som sades ha använts för att blåsa in i ett läshuvud för att bygga upp en luftkudde innan lagringen fick startas, jag har inte sett nått annat än kompressorn men det kan ju vara så att nån tillverkare hade löst problemet om det visade sig vara vanligt på "60-70 talslagring"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Men hur fixar man det? Spelen kopieras väl in på en HDD med en massa andra spel o hur fragmenterad HDD:n är har man väl ingen koll på vid installationen?

Bra poäng, det kan de ju inte riktigt styra, men vad de i första hand gör är att paketera hela banan inklusive alla resurser i en fil, det är det som de kan göra, sen är det ju lite upp till användaren och OS:et att se till att filen i sig inte är fragmenterad.

Problemet ser då lite ut som så (bara exempel, vet inte vilka typiska siffror det skulle kunna vara):
Bana1.zip 10GB
Bana2.zip 10GB
Bana3.zip 10GB
Men i varje zip fil finns 5GB identiskt material, så om man har en SSD kan man:
Bana1.zip 5GB
Bana2.zip 5GB
Bana3.zip 5GB
Common.zip 5GB
Och därmed använda 20GB istället för 30GB
Ett riktigt exempel handlar så klart inte om identiska filer i alla banor, för då kan man som jag gjort här ha en common fil, utan det är tusentals delade filer som skiljer en aning mellan banorna, så om man inte ska duplicera alla delade filer så blir det tusentals IO sökningar när en bana laddas in, vilket går helt ok med en SSD men inte med en HDD.

Permalänk
Medlem

Det Mark Cerny pratar om i The Road To PS5 från 5:05 gäller även för PC.

"A lot of developer time was being spent designing around slow load speeds."

Utvecklare får lägga massa tid på att designa runt dålig hårdvara, istället för att utveckla spelet som de vill.

Han förklarar mellan 5:48-7:04 hur lång tid det tar att hämta data från HDD. Detta är alltså inte något Playstation-specifikt utan en begränsning av att lagra på hårddisk.

Han förklarar mellan 08:43-10:00 hur HDD förstör alla utsikter till spelvärldar som är stora och sammanhängande utan att använda sig av olika visuella trick med begränsad siktradie, nedsaktad fart på din karaktär, dörrar/hissar/åkturer, segmentering av kartan osv.

Det är inte frågan om HDD förstör spel, för det har de redan gjort.

Hur konstigt det än är så leder konsolerna plötsligt spelutvecklingen genom att spel i närtid fått strypas i utvecklingsskedet p.g.a. att alldeles för många fortfarande sitter med ålderdomlig hårdvara -- detta trots att SSDs funnits tillgängliga för konsumenter i mer än 10 år på PC.

Det är ett slags moment 22 där spelen blivit för utrymmeskrävande för billiga SSDs för att folk sitter med hårddiskar där samma sak måste packas med om och om igen på lagringsenheten för att det ska finnas en chans till någon komplexitet i spelvärlden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det Mark Cerny pratar om i The Road To PS5 från 5:05 gäller även för PC.

"A lot of developer time was being spent designing around slow load speeds."

Utvecklare får lägga massa tid på att designa runt dålig hårdvara, istället för att utveckla spelet som de vill.

Han förklarar mellan 5:48-7:04 hur lång tid det tar att hämta data från HDD. Detta är alltså inte något Playstation-specifikt utan en begränsning av att lagra på hårddisk.
https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?t=348

Han förklarar mellan 08:43-10:00 hur HDD förstör alla utsikter till spelvärldar som är stora och sammanhängande utan att använda sig av olika visuella trick med begränsad siktradie, nedsaktad fart på din karaktär, dörrar/hissar/åkturer, segmentering av kartan osv.

Det är inte frågan om HDD förstör spel, för det har de redan gjort.

Hur konstigt det än är så leder konsolerna plötsligt spelutvecklingen genom att spel i närtid fått strypas i utvecklingsskedet p.g.a. att alldeles för många fortfarande sitter med ålderdomlig hårdvara -- detta trots att SSDs funnits tillgängliga för konsumenter i mer än 10 år på PC.

Det är ett slags moment 22 där spelen blivit för utrymmeskrävande för billiga SSDs för att folk sitter med hårddiskar där samma sak måste packas med om och om igen på lagringsenheten för att det ska finnas en chans till någon komplexitet i spelvärlden.

Då är det nog samma presentation vi sett men tolkar otroligt olika, en ssd i en pc är som ps4an i den presentationen, dvs dubbelt så snabb som en hdd medans lagringslösningen i PS5 är nått helt annat som visserligen använder samma typ av minneskretsar men där slutar all lllikhet med en pc vad gäller funktion och prestanda. Det är närmast ojämförbara lösningar och pcn kommer inte att kunna dra nytta av det PS5ans kretsar runt minneskretsen gör eftersom en pc inte har dessa kretsar och interfacemöjligheter.

En pc måste konstrueras om i grunden för att uppnå samma prestanda, det räcker inte med en snabbare ssd för då fastnar man kring dubbla verkliga prestandan jämfört med hdd och det duger ändå inte för att göra det ps5an kan utan pcplattformen i sig är problemet, inte ssdn och därför blir det ändå ganska små skillnader på en pc med hdd och en med en supersnabb ssd och så kommer det att förbli tills det vi idag känner som pc görs om på nått fundamentalt sätt, det är naturligtvis tekniskt möjligt men idag har inte pcn de funktionerna. Krav på det vi idag förknippar med ssd tillför alltså väldigt lite i en pc.

Det är lite som förr i tiden när folk tittade på Amigan och tyckte att cpun var slö och att en pc naturligtvis måste vara bättre men helt missade de övriga kretsarna som gavc den totalt överlägsdsen grafikprestanda långt in i pc tidsålder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är det nog samma presentation vi sett men tolkar otroligt olika, en ssd i en pc är som ps4an i den presentationen, dvs dubbelt så snabb som en hdd medans lagringslösningen i PS5 är nått helt annat som visserligen använder samma typ av minneskretsar men där slutar all lllikhet med en pc vad gäller funktion och prestanda. Det är närmast ojämförbara lösningar och pcn kommer inte att kunna dra nytta av det PS5ans kretsar runt minneskretsen gör eftersom en pc inte har dessa kretsar och interfacemöjligheter.

En pc måste konstrueras om i grunden för att uppnå samma prestanda, det räcker inte med en snabbare ssd för då fastnar man kring dubbla verkliga prestandan jämfört med hdd och det duger ändå inte för att göra det ps5an kan utan pcplattformen i sig är problemet, inte ssdn och därför blir det ändå ganska små skillnader på en pc med hdd och en med en supersnabb ssd och så kommer det att förbli tills det vi idag känner som pc görs om på nått fundamentalt sätt, det är naturligtvis tekniskt möjligt men idag har inte pcn de funktionerna. Krav på det vi idag förknippar med ssd tillför alltså väldigt lite i en pc.

Det är lite som förr i tiden när folk tittade på Amigan och tyckte att cpun var slö och att en pc naturligtvis måste vara bättre men helt missade de övriga kretsarna som gavc den totalt överlägsdsen grafikprestanda långt in i pc tidsålder.

Det stämmer ju dock inte, de själva säger ju senare i videon att en PCIe4 disk med bra prestanda räcker för att matcha PS5 systemet. Sen att de har hårdvaruaccelererad kraken är inget problem på en PC med 16 kärnor...

Nej jag tror helt klart att en PC kan matcha fint

Skillnaden för SSD vs HDD är ju latens och inte bandbredd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är det nog samma presentation vi sett men tolkar otroligt olika, en ssd i en pc är som ps4an i den presentationen, dvs dubbelt så snabb som en hdd medans lagringslösningen i PS5 är nått helt annat som visserligen använder samma typ av minneskretsar men där slutar all lllikhet med en pc vad gäller funktion och prestanda. Det är närmast ojämförbara lösningar och pcn kommer inte att kunna dra nytta av det PS5ans kretsar runt minneskretsen gör eftersom en pc inte har dessa kretsar och interfacemöjligheter.

De tidsstämplar jag har angivit diskuterar inte den nya lösningen utan SSD vs HDD generellt.

En PC har en enorm outtömd potential på spelsidan idag, även utan förändrad I/O-teknologi.

Skrivet av mrqaffe:

En pc måste konstrueras om i grunden för att uppnå samma prestanda, det räcker inte med en snabbare ssd för då fastnar man kring dubbla verkliga prestandan jämfört med hdd

Det stämmer inte. Den stora avgörande skillnaden är accesstiden, där en HDD aldrig kommer i närheten. En budgetsegmentens SSDs läser de minsta datablocken bortåt 100 gånger läshastigheten av vad som kan uppnås med en HDD. Det är först med stora sekventiella läsningar som prestandan jämnas ut, men då är vi fortfarande beroende av att det är en stor fil samt att datan inte är fragmenterad på disken.

Skrivet av mrqaffe:

och därför blir det ändå ganska små skillnader på en pc med hdd och en med en supersnabb ssd och så kommer det att förbli tills det vi idag känner som pc görs om på nått fundamentalt sätt,

Det förändras när spelen slutar använda sig av knep som t.ex. att samma data paketeras om och om igen. Det är sättet att hantera datan som är problemet framförallt. Spel på PC använder sig knappast av okomprimerad data heller, så skillnaden är antagligen inte större än att PC kommer vara ikapp inom 1-2 generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det stämmer ju dock inte, de själva säger ju senare i videon att en PCIe4 disk med bra prestanda räcker för att matcha PS5 systemet. Sen att de har hårdvaruaccelererad kraken är inget problem på en PC med 16 kärnor...

Nej jag tror helt klart att en PC kan matcha fint

PS5 minskar dock overhead på ett betydande sätt genom att data inte först behöver behandlas av CPU innan den flyttas till GPU, det är något som tidigast kommer med GeForce 30-serien... och sen ska det komma några spel som drar nytta av det också.

Skrivet av medbor:

Skillnaden för SSD vs HDD är ju latens och inte bandbredd

Det är ju både och. Ett sätt att se på det är som Jen-Hsun Huang förklarar i en video att du som utvecklare har ungefär 80-100 ms på dig från att data börjar läsas till resultatet måste visas, inkluderat alla steg att flytta till olika minnen, rendera och skicka ut det till skärmen, detta på grund av hur hjärnan sätter ihop händelser till ett sammanhängande flöde. Börjar det ta längre tid så kommer spelaren successivt att börja märka att spelets respons är dålig.

Problemet med HDDs är att de tappar sin överföringshastighet om de måste jobba på mer än ett ställe, medan SSDs är tvärtom, att de blir snabbare ju fler ställen de läser ifrån parallellt (upp till en viss gräns).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

PS5 minskar dock overhead på ett betydande sätt genom att data inte först behöver behandlas av CPU innan den flyttas till GPU, det är något som tidigast kommer med GeForce 30-serien... och sen ska det komma några spel som drar nytta av det också.
Det är ju både och. Ett sätt att se på det är som Jen-Hsun Huang förklarar i en video att du som utvecklare har ungefär 80-100 ms på dig från att data börjar läsas till resultatet måste visas, inkluderat alla steg att flytta till olika minnen, rendera och skicka ut det till skärmen, detta på grund av hur hjärnan sätter ihop händelser till ett sammanhängande flöde. Börjar det ta längre tid så kommer spelaren successivt att börja märka att spelets respons är dålig.

Problemet med HDDs är att de tappar sin överföringshastighet om de måste jobba på mer än ett ställe, medan SSDs är tvärtom, att de blir snabbare ju fler ställen de läser ifrån parallellt (upp till en viss gräns).

Intressant hur din hjärna fungerar, du svarade mer eller mindre ordagrant samma som mig på mrqaffes inlägg ovan, men sen tycker du att jag har helt fel? Jag sammanfattade bara, inte skrev ut allt bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Bra poäng, det kan de ju inte riktigt styra, men vad de i första hand gör är att paketera hela banan inklusive alla resurser i en fil, det är det som de kan göra, sen är det ju lite upp till användaren och OS:et att se till att filen i sig inte är fragmenterad.

Problemet ser då lite ut som så (bara exempel, vet inte vilka typiska siffror det skulle kunna vara):
Bana1.zip 10GB
Bana2.zip 10GB
Bana3.zip 10GB
Men i varje zip fil finns 5GB identiskt material, så om man har en SSD kan man:
Bana1.zip 5GB
Bana2.zip 5GB
Bana3.zip 5GB
Common.zip 5GB
Och därmed använda 20GB istället för 30GB
Ett riktigt exempel handlar så klart inte om identiska filer i alla banor, för då kan man som jag gjort här ha en common fil, utan det är tusentals delade filer som skiljer en aning mellan banorna, så om man inte ska duplicera alla delade filer så blir det tusentals IO sökningar när en bana laddas in, vilket går helt ok med en SSD men inte med en HDD.

Ok, bra, så då vet man att man ska ha sin HDD ordentligt defragmenterad innan man lägger in nya spel om man vill ha bästa prestanda.

Permalänk
Medlem

Nu kom specs för nya samsung 980 pro: https://www.samsung.com/sg/memory-storage/980-pro-nvme-m2-ssd...
Sequential Read
Up to 7,000 MB/s

Inte för sequential reads är så noga antagligen. Random Read (4KB, QD32) Up to 1,000,000 IOPS

Permalänk
Medlem

På tal om SSD som krav för spel, the time is now!
https://us.battle.net/support/en/article/256565

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

På tal om SSD som krav för spel, the time is now!
https://us.battle.net/support/en/article/256565

Helt klart rätt drag imo.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alexraptor:

På tal om SSD som krav för spel, the time is now!
https://us.battle.net/support/en/article/256565

1024 x 768 minimum display resolution
Ladda snabbt men se ut som skit...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

På tal om SSD som krav för spel, the time is now!
https://us.battle.net/support/en/article/256565

Det är nog inte det första, men bra att ett såpass stort spel får med det i systemkraven.

Skrivet av mrqaffe:

1024 x 768 minimum display resolution
Ladda snabbt men se ut som skit...

Det kan ha med att göra vilken lägsta upplösning klienten är byggd för att hantera. Vilket spel som än släpps så är det alltid någon som kommer försöka spela på en potatis.

Tänk för övrigt på hur i stort sett hela webben fortfarande är anpassad för sån låg upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1024 x 768 minimum display resolution
Ladda snabbt men se ut som skit...

Det har väl snarare med alla multi-account människor som kör många klienter i windowed mode på samma dator? Sånt var vanligt förr i alla fall

Permalänk
Medlem

Om vi får se en motsvarande funktion från AMD med Navi2x som Nvidias RTX IO (som förövrigt tydligen skall fungera även på Turingkorten, hur väl är dock en annan femma), så kommer vi nog få se många spel som drar nytta av snabba nvme SSDs inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Om vi får se en motsvarande funktion från AMD med Navi2x som Nvidias RTX IO (som förövrigt tydligen skall fungera även på Turingkorten, hur väl är dock en annan femma), så kommer vi nog få se många spel som drar nytta av snabba nvme SSDs inom 1-2 år.

Oavsett vilket namn Nvidia ger tekniken så är det ju en Microsoft implementation som ligger till grund. Detta borde AMD kunna utnyttja lika bra

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oavsett vilket namn Nvidia ger tekniken så är det ju en Microsoft implementation som ligger till grund. Detta borde AMD kunna utnyttja lika bra

Sannolikt har AMD något liknande i Big Navi med tanke på att båda konsolerna med AMD-tech har det. Vi får nog se mycket snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

På tal om SSD som krav för spel, the time is now!
https://us.battle.net/support/en/article/256565

Okay, så World of Warcraft får SSD som rekommenderat systemkrav för Shadowlands expansionen.
Notera dock att minimikravet fortfarande för spelet fortfarande inte inkluderar SSD.

Med andra ord: SSD rekommenderas, men krävs inte för spelet.

Inte så mycket att diskutera om den saken - att SSD är bra att ha är väl alla överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Okay, så World of Warcraft får SSD som rekommenderat systemkrav för Shadowlands expansionen.
Notera dock att minimikravet fortfarande för spelet fortfarande inte inkluderar SSD.

Med andra ord: SSD rekommenderas, men krävs inte för spelet.

Inte så mycket att diskutera om den saken - att SSD är bra att ha är väl alla överens om.

Det var väl ett krav men ändrades för folk klagade har jag läst.
Nå väl provade testade att köra bfa på min ena HDD och tycker det funkar helt ok.
Inte så illa som folk får det att låta när de säger att ladda städerna och logga in i spelet tar en evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Okay, så World of Warcraft får SSD som rekommenderat systemkrav för Shadowlands expansionen.
Notera dock att minimikravet fortfarande för spelet fortfarande inte inkluderar SSD.

Med andra ord: SSD rekommenderas, men krävs inte för spelet.

Inte så mycket att diskutera om den saken - att SSD är bra att ha är väl alla överens om.

Det stod helt klart SSD på minimum när jag läste det (när den posten du citerade postades i tråden)