Permalänk

SSD cache?

Tjena tjena,

Tänkte skaffa en SSD för att ha spelbibliotek på och sneglar lite på Samsungs 860 EVO och 870 QVO serier.

Efter lite efterforskning tror jag att jag förstår den mest grundläggande principen angående hur SLC cachen funkar. Om man tar 4TB modellerna till exempel så skriver man alltså 78 GB i full hastighet och sedan sjunker det rejält. Detta demonstreras i nästan alla test och reviews jag sett.

Men det jag inte hittar någon information om är vad som händer när jag skriver till disken i långsammare takt som till exempel när jag installerar ett spel medans jag laddar ned det i cirka 10 MB/s. Stöter jag på samma gräns vid 78GB skrivna, och hur/när återhämtar sig den här SLC cachen igen och disken återgår till full prestanda?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Tjena tjena,

Tänkte skaffa en SSD för att ha spelbibliotek på och sneglar lite på Samsungs 860 EVO och 870 QVO serier.

Efter lite efterforskning tror jag att jag förstår den mest grundläggande principen angående hur SLC cachen funkar. Om man tar 4TB modellerna till exempel så skriver man alltså 78 GB i full hastighet och sedan sjunker det rejält. Detta demonstreras i nästan alla test och reviews jag sett.

Men det jag inte hittar någon information om är vad som händer när jag skriver till disken i långsammare takt som till exempel när jag installerar ett spel medans jag laddar ned det i cirka 10 MB/s. Stöter jag på samma gräns vid 78GB skrivna, och hur/när återhämtar sig den här SLC cachen igen och disken återgår till full prestanda?

Tack på förhand!

Ska du köra Samsungs SSD som du säger, behöver du inte oroa dig ett endaste dyft.
Samsungs är snabba, speciellt vad du ponerar att göra med diskarna.

Cache har mer att göra om man kör SSD som systemdisk. Jag var dumsnål nog att en gång i tiden köpa en WD SSD Green, den saknar cache, och jag satte den som systemdisk. (Alltså kör OS på). I princip slöare än en mekanisk HDD.

Men de diskar (SSD) av märket Samsung du funderar på, så borde dessa fungera ypperligt bra.

Permalänk
Medlem

@Maggiepoo:

Som jag har förstått det har du tre "nivåer" av minne (från snabbast till långsammast).
1. DRAM av fix storlek
2. SLC cache av dynamisk storlek
3. TLC eller QLC minne

När du skriver mycket data så kommer SSD:n först fylla SLC-cachen, och sedan när denna tar slut kommer SSD:n vara tvungen att skriva direkt till TLC eller QLC minnet, vilket är väldigt mycket långsammare. Eftersom SSD:n "vet" att TLC/QLC är mycket långsammare kommer den alltid försöka hålla SLC-cachen så tom som möjligt. Dvs om du skriver säg 10 GB (som då alltså hamnar i SLC cachen) så kommer den vid idle eller låg belastning börja jobba på att tömma SLC-cachen och skriver då alltså detta till TLC/QLC. Eftersom det verkar som att man kan skriva direkt till QLC minnet i 160 MB/s skulle det alltså i detta exemplet ta ca 1 minut för SLC cachen att tömma sin data till TLC/QLC-minnet. Så för normal användning kommer du förmodligen aldrig träffa på läget då SLC-cachen är tömd, möjligen om du verkligen fyller disken (vilket som sagt tenderar att minska storleken på SLC-cachen) eller om du installerar extremt stora spel och har en väldigt snabb uppkoppling.

Jag hittar inga specs på hur liten SLC-cachen blir på 860 EVO eller 870 QVO när disken blir nära full, men på 860 QVO verkar SLC cachen (på 4TB modellen) kunna variera mellan 6-78GB (beroende på hur full SSD:n är). Dvs hur full den är gör väldigt stor skillnad, åtminstone på 860 QVO.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

@Maggiepoo:

Som jag har förstått det har du tre "nivåer" av minne (från snabbast till långsammast).
1. DRAM av fix storlek
2. SLC cache av dynamisk storlek
3. TLC eller QLC minne

När du skriver mycket data så kommer SSD:n först fylla SLC-cachen, och sedan när denna tar slut kommer SSD:n vara tvungen att skriva direkt till TLC eller QLC minnet, vilket är väldigt mycket långsammare. Eftersom SSD:n "vet" att TLC/QLC är mycket långsammare kommer den alltid försöka hålla SLC-cachen så tom som möjligt. Dvs om du skriver säg 10 GB (som då alltså hamnar i SLC cachen) så kommer den vid idle eller låg belastning börja jobba på att tömma SLC-cachen och skriver då alltså detta till TLC/QLC. Eftersom det verkar som att man kan skriva direkt till QLC minnet i 160 MB/s skulle det alltså i detta exemplet ta ca 1 minut för SLC cachen att tömma sin data till TLC/QLC-minnet. Så för normal användning kommer du förmodligen aldrig träffa på läget då SLC-cachen är tömd, möjligen om du verkligen fyller disken (vilket som sagt tenderar att minska storleken på SLC-cachen) eller om du installerar extremt stora spel och har en väldigt snabb uppkoppling.

Jag hittar inga specs på hur liten SLC-cachen blir på 860 EVO eller 870 QVO när disken blir nära full, men på 860 QVO verkar SLC cachen (på 4TB modellen) kunna variera mellan 6-78GB (beroende på hur full SSD:n är). Dvs hur full den är gör väldigt stor skillnad, åtminstone på 860 QVO.

Jo det var ungefär såhär jag förstod det med, att den skriver tills SLC är förbrukad sen skriver direkt till TLC/QLC med försämrad prestanda. Men om det är som du säger att den kan skyffla om det som ligger på SLC till TLC/QLC under låg belastning så skulle det vara intressant att veta ungefär hur pass snabbt man kan skriva till SLC i samma takt som den skriver till TLC/QLC. Så skulle man tekniskt sett kunna få ut mer än de 78GB som det står i specen ifall man inte skriver i maximal hastighet?

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 970 evo som jag använder som systemdisk. Jag öppnar en massa bots i spel och det är ganska RAM-krävande. Jag har också satt storleken på "pagefile" till 24gb. Ungefär 50% av 16Gb RAM och 60% av pagefile används. Efter några timmar blir datorn så pass "unresponsive" så att Windows file explorer tar t.ex. några sekunder att öppna och saker och ting startar efter några sekunder. Har det här att göra med dåligt optimerat bot eller är det tal om någon sorts fel på SSD cache som ni pratar om?

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt.

Är det trångt eller dåligt optimerat mjukvara så åker man på write amplification, även med SSDs är det snabbare och skriva sekventiellt.

Men det är väldigt många faktorer som påverkar det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification
Mer RAM minne för operativt systemet att kunna sköta I/O scheduleringen bättre borde underlätta.

Allting med datorer är data-jonglering. Ju närmare CPUns cache desto snabbare.
Mer CPU cache minne = snabbare. Mer RAM = snabbare. Mer SSD kontroller cache = snabbare. Däremot blir det trång och datorn behöver spela några partier Sokoban straffar det givetvis prestandan. Och därför är inte heller prestanda statiskt.

Permalänk
Medlem

@futhark14: Att datorn blir långsam har nog mer att göra med att du använder så mycket pagefile, d.v.s. du använder SSDn som RAM. Även en snabb SSD som 970 EVO har 10x lägre bandbredd och latenser som i regel är 1000-10000x högre jämfört med vanliga DDR4-minnen.

En SSD är med andra ord inte ett substitut för RAM, så orsaken till att din dator blir långsam med tiden beror troligtvis på att saker skyfflas ut till pagefile och tar sen tid att komma åt igen när det behövs. Lösningen är då helt enkelt att stoppa i mer RAM, att pilla på inställningarna för pagefile kommer bara göra marginell skillnad och kan mycket väl göra det värre om du inte vet vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@futhark14: Att datorn blir långsam har nog mer att göra med att du använder så mycket pagefile, d.v.s. du använder SSDn som RAM. Även en snabb SSD som 970 EVO har 10x lägre bandbredd och latenser som i regel är 1000-10000x högre jämfört med vanliga DDR4-minnen.

En SSD är med andra ord inte ett substitut för RAM, så orsaken till att din dator blir långsam med tiden beror troligtvis på att saker skyfflas ut till pagefile och tar sen tid att komma åt igen när det behövs. Lösningen är då helt enkelt att stoppa i mer RAM, att pilla på inställningarna för pagefile kommer bara göra marginell skillnad och kan mycket väl göra det värre om du inte vet vad du gör.

Jag har även försökt att slå av pagefile helt så att allting hamnar på RAM, använt 800mb(lägst rekommenderad) pagefile och köpt 32gb RAM men ingendera har förbättrat situationen. Hur bör jag gå tillväga om jag vill få bort det här unresponsive tillståndet? Jag är inte så intresserad av att pilla längre men kanske värt ett försök.

Konstant tillstånd:

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |