Windows 95 fyller 25 år – ett arv som lever vidare än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://www.youtube.com/watch?v=cMSdaPTuV8E#t=0m25s är en annan intressant tolkning av canyon.mid.
En trave "riktiga" midisynthars (Roland MT-32, Roland SC-55mkII, Yamaha MU80, Korg NS5R) tolkning av Canyon.mid ihopmixade.

Förvånansvärt bra resultat, men det säger väl mest att de professionella midisyntharna är relativt konsekventa.

Haha ja det där var ju prylar man bara kunde drömma om på den tiden!

Minns i alla fall att jag lyssnade igenom MIDI-filerna från Windows 95 med ett Sound Blaster Live! och att MIDI-uppspelning lät bra mycket bättre än på det Sound Blaster 16 jag hade ett antal år tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

jag hatade windows 95.. det gick sönder hela tiden då så fick jämnt lämna in den på service vet ej varför.... föräldrarna var inte så glada i det hur ofta det gick sönder av nån anledning... dyrt som fan var det installera om på den tiden, antar pc butiker då var dyra som fan...''

sen med tiden lärde jag mig själv installera om o meka när jag fick nog en dag...

Warez?
Minns själv de som hade mest bekymmer då pysslade mycket med illegitim mjukvara. Behöver ju inte vara det i alla fallen förstås, dåliga drivare samt att Windows då inte var lika evolverad som den är idag förstås.

Permalänk
Hedersmedlem

Minns när jag installerade det på 386an och det dröjde ända till julen 1998 (!) innan jag fick ny dator. Tillbringade många timmar med den datorn och i stort sett så kördes alla spel i rent dos-läge medan skolarbete sköttes från Windows.

Hade på den tiden en 386DX 33, cirka 500mb hårddisk, på slutet hade jag 20mb ram och det gjorde stor skillnad i hur det upplevdes. Dock var det ändå en på tok för slö dator...

Gamla goda tider. Ångrar mig djupt att jag tillät att den datorn fick gå till skroten för några år sedan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Installerade Windows 95 på disketter, då jag inte lyckades få igång min helt nya 8x CDROM.

Fick låna Win95 av en släkting på disketter, för att sedan skapa en startdiskett med mscdex.exe med hjälp av en guide i tidningen "PC Hemma" ;).

Var min första riktiga PC, en Pentium 150Mhz och 16MB Ram, och hela 1MB i videominne (S3 Trio tror jag det var).

Windows 95 var underbart, var bara kul att sitta i Windows och pilla, speciellt när man bara kört Amiga ändå fram tills 96-97 nångång...

Hade helt förträngt det där med startdiskett, visst kunde man använda den för att felsöka Windows med också om jag inte minns fel?

Tror vi köpte våran första dator med CD-ROM och win95 nån gång 96-97 så jag var bara 7-8år, men kan än idag komma ihåg när pappa sa att han skulle komma hem med en överraskning.
När han körde in med bilen på gården sa jag till mamma tänk om han köpt en dator med CD-ROM och mamma sa att då får han stryk för det har vi inte råd med.
In kom pappa med ett helt ny komplett dator med CD-ROM, mamma var måttligt imponerad medans jag och pappa var helt lyriska och satt uppe halva natten efter en evighets väntan när den installerades.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Minns när jag installerade det på 386an och det dröjde ända till julen 1998 (!) innan jag fick ny dator. Tillbringade många timmar med den datorn och i stort sett så kördes alla spel i rent dos-läge medan skolarbete sköttes från Windows.

Hade på den tiden en 386DX 33, cirka 500mb hårddisk, på slutet hade jag 20mb ram och det gjorde stor skillnad i hur det upplevdes. Dock var det ändå en på tok för slö dator...

Gamla goda tider. Ångrar mig djupt att jag tillät att den datorn fick gå till skroten för några år sedan.

Hehe, läste i min trötthet först "Minns när jag installerade det på 386an och det dröjde ända till julen 1998 (!) innan installationen var klar" först. Men det vore lite väl långsamt.

386'a så sent var inte så roligt kan jag tänka mig, utvecklingen var brutal då. Synd datorn inte var klar heller, hade nog varit perfekt retro-burk.
Gjort lite samma misstag, ångrar att jag inte sparade första egna datorn då den ändå är speciell. Men då när det begav sig var den uttjänt och skulle vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Windows 9x fick ju GUI delen rätt.
Allt är enkelt och snabbt att komma åt.

Jag kan fortfarande navigera Windows 9x snabbare än 10:an som ska ha olika kontrollpaneler, saker gömda på olika ställen och ändra allt från build till build.

windowstangenten + börja skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det ena av mina tydligaste musikminnen från 1995 är "Edie Brickell - Good Times".
https://www.youtube.com/watch?v=iqL1BLzn3qc

Det andra är den fläskiga MIDI-filen "Canyon.mid".
https://www.youtube.com/watch?v=VwEnx_NMZ4I

Känner igen canyon.mid men hade aldrig kunnat placera från var.

Den enda riktiga musik jag förknippar med Windows 95 är Weezer - Buddy Holly som låg som musikvideo på en CD för Windows 95 uppgradering av något slag.

Skrivet av Meathim:

windowstangenten + börja skriva.

Och hur håller du då kaffekoppen/energidrycken/läsken?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, läste i min trötthet först "Minns när jag installerade det på 386an och det dröjde ända till julen 1998 (!) innan installationen var klar" först. Men det vore lite väl långsamt.

386'a så sent var inte så roligt kan jag tänka mig, utvecklingen var brutal då. Synd datorn inte var klar heller, hade nog varit perfekt retro-burk.
Gjort lite samma misstag, ångrar att jag inte sparade första egna datorn då den ändå är speciell. Men då när det begav sig var den uttjänt och skulle vidare.

Nog för att det tog tid men riktigt så illa var det inte. Minns jag rätt så gjordes hela installationen över nätverket vilket gjorde att jag slapp oändligt många diskettbyten.

Användningsmässigt var det smått plågsamt, men förvånansvärt många program gick att köra helt okej ändå. Office 95 funkade fint till skolarbeten så länge man inte hade några bilder med i dokumenten. Enklare cad i AutocadLT gick ganska bra men stora filer skulle man inte ge sig på... det var dödsdömt från början. Bildbehandling, ja... det skulle man inte ens försöka med om det inte var pixelplockande i småbilder. 386an var egentligen väldigt trött redan när jag tog över den nån gång 1996 när pappa byggde en Pentium 133. Den finns dock kvar i samlingarna här.

Har som tur är en del andra kul retrobyggen som gör det 386an gjorde, fast lite bättre och lite coolare

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nu kände jag mig gammal, tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

windowstangenten + börja skriva.

ja jo fungerar ju så bra i praktiken, not.

Kan säga att jag har aldrig sett en svensson använda sök funktionen heller och jag undviker den då den ofta inte ger relevanta resultat om man specifikt vet vad man ska söka på för att komma dit man vill men i det läget vet jag oftas hur jag ska knöla mig fram i windows 10 usla gui numera ändå.

Men jag kör linux så kan väl säga samma sak, kör locate och whereis om du inte hittar.

Fattar att det var ironiskt men det som windows folket prisat windows för alla decennier var guit och i Windows 10 är det trash, sorjligt när ett par klick och några rörelser med musen tar en direkt dit man vill i ett 25 år gammal OS medans Windows 10 verkar flytta runt eller ta bort saker så man måste ta till register hack eller cmd istället.

Numera spenderar jag mer tid i cmd/shell i windos för att fixa få saker som jag vill första timman än på en ny Linux Mint install..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Känner igen canyon.mid men hade aldrig kunnat placera från var.

Det roliga är att jag började nynna på den för något år sedan och inte kunde komma på vad det var förutom att den kändes väldigt bekant. Tog flera veckor innan jag lyckades lista ut att det var en MIDI-fil som skickats med Windows.

Permalänk
Medlem

Lite nostalgi har man, men saknar inte behovet om att behöva ominstallera operativsystemet efter nästan varje blåskärm. >.<

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Hover! 😊

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Installerade Windows 95 på disketter, då jag inte lyckades få igång min helt nya 8x CDROM.

Fick låna Win95 av en släkting på disketter, för att sedan skapa en startdiskett med mscdex.exe med hjälp av en guide i tidningen "PC Hemma" ;).

Var min första riktiga PC, en Pentium 150Mhz och 16MB Ram, och hela 1MB i videominne (S3 Trio tror jag det var).

Windows 95 var underbart, var bara kul att sitta i Windows och pilla, speciellt när man bara kört Amiga ändå fram tills 96-97 nångång...

Ja det var många disketter. De var om jag inte minns fel max formaterade, eller hur man ska se på det hela. De var 1,72MB formaterade istället för 1,44.

AMD K6-200Mhz som var första "nya" datorn då jag började lite mer seriöst hade en cd-rom från creative. De skickade med drivrutinerna på en CD. Tror det var en floppy också men den gick bara att starta i windows 3.1x. Så för att få in Windows 9X fick jag först installera dos 6.22 sen windows 3.1 sedan extrahera filerna för att kunna installera windows. Kopiera filerna och det som behövdes i autoexec.bat och config.sys lägga in på en bootdisk.
Sen installera Windows från skiva. Var säkert senare varianten av W95 eller första W98.

Man lärde sig lite på vägen i alla fall, även om det inte var så kul då. Den cd läsren var ett unikum i sig. Då gårdefelts data hörda att jag hade den och skulle felanmäla sa de bara. Kom in vi byter ut den. De ville inte höra mer. Det som inte gick sönder i den datorn var 3dfx kortet och awe64 kortet. Annars var den inte många hästar hemma.

S3 virge DX eller om det var GX, den långsamma hade jag för övrigt @pskjonte

Edit:
Att installera pluspaketet från diskett kändes lite slöseri med tid.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vad vore tråden utan Bob Rivers?

Postdatorn som farsan kom hemkånkandes med körde Windows 95.. P100 med 1gb hårddisk!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag gillade Windows 95, men den första versionen var inte mycket att hänga i julgranen. Har för mig att både FAT32 samt stöd för USB saknades, vilket senare versioner rättade till. I slutändan var det väldigt liten skillnad mellan en patchad Windows 95 och Windows 98.

För oss som tidigare körde OS/2 samt AmigaOS, så kändes Windows 95 som bilden nedan vid lanseringen:

Både 95 och 98:an var relativt stabila såvida man inte lät överflöden av shareware-program skriva över dll:er i systemkatalogen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Warez?
Minns själv de som hade mest bekymmer då pysslade mycket med illegitim mjukvara. Behöver ju inte vara det i alla fallen förstås, dåliga drivare samt att Windows då inte var lika evolverad som den är idag förstås.

Mer att göra hur det är uppbyggt, om ett program kraschar så riskerar hela datorn att krascha. Det är ju först med NT-kärnan som man slapp det eftersom alla program fick sin egen del av minnet. Först med XP så gillade jag windows, allt annat var eländigt.
Minns fortfarande att Win98 kraschade direkt efter ominstallation. Inte kul. (och nej, det var inte crackat, det kom med min första dator som jag köpte genom Expert 1997)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mins hur brorsan hade tankat ner betaversionen, Windows Chicago, som jag installerade från en drös med disketter.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@hACmAn: haha, ja det var en h-vetes massa disketter minns jag, och som du säger man lärde sig en hel del på vägen.

Mitt datorintresse var nog som störst under de åren 95-2000, då det kom något nytt hårdvarumässigt nästan varje månad (kändes så iaf).

Uppgraderade senare till Windows98 vilket jag tyckte var snäppet bättre än 95:an, (dock utan Active Desktop-dravlet).
Körde också en K6-2 350MHz från AMD senare, runt 97-98 när Half Life 1 och Voodoo2 var aktuellt. Riktigt kul tid.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

@hACmAn: haha, ja det var en h-vetes massa disketter minns jag, och som du säger man lärde sig en hel del på vägen.

Mitt datorintresse var nog som störst under de åren 95-2000, då det kom något nytt hårdvarumässigt nästan varje månad (kändes så iaf).

Uppgraderade senare till Windows98 vilket jag tyckte var snäppet bättre än 95:an, (dock utan Active Desktop-dravlet).
Körde också en K6-2 350MHz från AMD senare, runt 97-98 när Half Life 1 och Voodoo2 var aktuellt. Riktigt kul tid.

Går att köra 95c (OSR2.5) utan active desktop med. Döda IE4 installen efter installationen så slipper man det.
Man kan köra in IE5 eller 5.5 för att få stöd för mjukvara som kräver minst IE4 också och slipper då Active Desktop.

Så jag kör mina 486:or nu och inte allt men mycket fungerar som annars bara vill gå på 98SE tex.

Permalänk
Medlem

Jag fick Windows 95 gratis på Åhlens City i Sthlm som delade ut det

Minns jag skaffade OS/2 Warp året efter!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Windows 85 har jag förmodligen att tacka för mitt djupare datorintresse. Var väl 10.11 år och inte särskillt kunnig och trodde jag var smart som tog bort någon "oviktig" systemmapp som tog upp mycket utrymme, sen kom jag inte in i Windows mer. Inga datornördar i släkten på den tiden och efter att ha fått ett prisförslag från Lappower (tror jag) på 600Kr i timmen för att en tekniker skulle komma hem och fixa problemet så blev det att installera om Windows själv och det var väl så det tog fart. Minns även att jag tyckte musikvideos med Weeser var fräsig då jag inte var van vid sådant på en dator. Så härliga minnen allt som allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja det där Globen eventet som sagt.
Jag minns att det var sådan kalabalik där, det var nästan slagsmål om kartongerna.
Fick i alla fall med mig Windows 95 hem, det är några år sedan nu. tror den kartongen ligger i en låda någonstans fortfarande.

De där specialformaterade disketterna tror jag att jag hade något obskyrt specialprogram till som kunde hantera formatet så man kunde göra backup på disketterna.

Permalänk
Medlem

Oj, nu känner man sig gammal. Är det redan 25 år sedan...
Många som pratar om inkluderade musikvideor här. Har själv inget minne av några video-filer. Kanske för att vi installerade win 95 på en 486 dx4 från diskett. Jag vill minnas att den datorn precis kunde spela upp mp3-filer (så länge man inte gjorde något annat samtidigt). Men video skulle jag inte tro var möjligt.. men jag kanske har fel.

Permalänk
Medlem

Wezer med budyholy kom man ihåg den video följde med.

Virtua fighter försökte jag få igång men gick segt

Var mycket snack om plug and play men minns att man i alla fall fick ladda ner drivrutiner och installera manuellt.

Minns att man fick avsluta Windows 95 hela tiden och gå ut i dos för att kunna spela spel.

Minns att jag varje som köpte dator fick man hjälpa till med massa skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Wezer med budyholy kom man ihåg den video följde med.

Virtua fighter försökte jag få igång men gick segt

Var mycket snack om plug and play men minns att man i alla fall fick ladda ner drivrutiner och installera manuellt.

Minns att man fick avsluta Windows 95 hela tiden och gå ut i dos för att kunna spela spel.

Minns att jag varje som köpte dator fick man hjälpa till med massa skit.

Vad PnP gör är att det låter OS'et hitta hårdvaran automatiskt.

Så utan PnP hårdvara eller PnP stöd i OS'et så får du igen "en ny enhet har hittats".

i windows 95 fans Hardware Wizard du kunde köra, den hjälpte främst till med Icke PnP hårdvara, vanligt var att ljudkorten var av ISA och många isa kort var ej PnP så stoppade du i ett nytt ljudkort så såg windows inte det.
Körde du guiden så sökte windows activt efter ny hårdvara och då kunde du installera det.

Windows NT 4.0 har inte PnP stöd så NT låg faktiskt efter där, kom inte förens med Windows 2000 på NT sidan.

Kör en Datorn med 4.0 och det finns igen hardware wizard, finns inte ens en enhetshanterare så du kan inte se vad för enheter din dator har på samma överskådliga vis så där hjälper det att veta vad för komponenter ens dator innehåller för windows detektar bara det den kan och har drivers till under installen.

På min Dec Alpha med NT 4.0 får jag installera ljudrivrutiner manuelt, i princip går man in i kontrollpanelen och väljer ljud/sound där och lägger till ett ljudkort direkt där.
Drivern har en fil man ställer IRQ'er, DMA och andra resurser med och när man kör in driver så innehåller även den en liten wizard i mitt fall som tillåter en ställa dessa. men i princip är dewt bara next next i mitt fall rekomenderat av tillverkares readme.txt.

För grafikkortet kan man högerklicka på skrivbordet och välja egenskaper och sedan på skärm addapter välja att installera en ny driver.

På mitt Powerstorm 4D51T workstation kort i Alphan så står det att jag har ett Cirrus logic 5428 eller liknande, det kortet är två kort i ett.
Cirrus Logic 5428 är en "VGA" addapter som tillverkaren kallar det sedan har kortet en helt egen dedikerad del för Accelerering som klarar 2D och 3D med 32Mb ram totalt i mitt fall.
Faktum är att Cirrus 5428 delen kan disablas med en jumper om så önskas för att använda en annan adapter tex integrerad under installen av NT 4.0 enligt tillverkarens dokumentation.

Så vad man gör är att välja att updatera drivern skrivbordet mer eller mindre under display och när drivern är installerad och NT omstartat så kommer NT ladda den nya drivern för det andra grafikchippet på kortet och inte ens visa eller använda Cirrus 5428 då Windows NT 4.0 enbart stödjer EN grafikkrets/kort såvida tillverkaren av kortet inte har implementerat flerkorts lösning.

Jag ska snart stoppa i ett 3Com kort i burken och då går man bara in på Nätverk i antigen kontrollpanelen eller på skrivbordsikonen sedan väljer man bara add adapter, väljer sin driver antigen en windows har eller en man fixat från tillverkaren sedan laddar man denna och startar om. Har man nu relevanta kortet så bör det dyka upp där nästa boot på nätverk.

Så vad PnP gör är att automatiskt hitta hårdvara, sedan vad dit OS gör med det är en sak men oftast om drivers finns så automatiskt installeras dom annars får du som användare fixa fram drivers och välja att du har dessa.

Permalänk
Avstängd

Gamla goda tiden.

Win95 så var dom stolta över startmeny, Win8 så var dom stolta över att ta bort den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Wezer med budyholy kom man ihåg den video följde med.

Virtua fighter försökte jag få igång men gick segt

Var mycket snack om plug and play men minns att man i alla fall fick ladda ner drivrutiner och installera manuellt.

Minns att man fick avsluta Windows 95 hela tiden och gå ut i dos för att kunna spela spel.

Minns att jag varje som köpte dator fick man hjälpa till med massa skit.

Jepp, har Windows 95 skivan kvar med Weezer låten på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Usch! Vilken skit Win 95 . Enda sätter att få Win 95 stabil var att köra den vmware i Linux. OS/2 Warp var bättre.. Men tyvärr vinner inte bästa teknik.