Permalänk
Medlem

Bästa 65" alternativet?

Om vi utgår ifrån att budgeten ligger på 10000kr och att smart tv funktioner m.m. helt uteblir p.g.a. Apple tv 4k som huvud enhet och parabolbox 4k som andra enhet till panelen.
Film och Serier i huvudsak som kommer ses på panelen och en del Hockey nu när SHL kommer igång.

Vilken skulle ni välja och varför?
Vet att många förespråkar Oled men skall man upp på 65" så faller det bort p.g.a. budgeten på max 10000kr
Vill ha en tv där allt flyter på och inte hackar och förstör upplevelsen i snabba film sekvenser m.m.

Har i en tidigare tråd här även en liknande fråga men då för att hjälpa föräldrarna till rätt tv och där blir det troligen en Q70R och där dom vill kunna använda smart tv funktionerna m.m.

Så ös på med tips om varför du skulle välja just den panelen och gärna med länkar så man kan läsa på lite mer.
Är ju ingen expert på tv och byter kanske tv med 10 års mellanrum om den ger upp eller budgeten ger utrymme.

Permalänk
Medlem

@wizz666: Köpte själv en QE75Q70R. Använder inte någon smart-Tv funktion alls utan kör via en nvidia Shield. Q70R har sina brister men överlag tycker jag den presterar imponerande bra. För mig blev det den bästa avvägningen mellan pris, prestanda och funktioner. Kanske svårt att hitta en 65" Q70R för under 10 dock.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Som många andra liknande trådar lyfter jag fram Sonys LCD'er som jag tycker är svårslagna i ditt prissegment. Dock verkar marknaden vara i någon form av mellanläge där föregående års modeller börjar utgå, och årets modeller kommer in, till ett för högt pris för din budget.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@wizz666: Ska du köra AppleTV 4K som källa och strunta i övriga system föreslår jag en Dolby Vision-kapabel TV. Kommer göra upplevelsen sömlös med SDR- och HDR-material.

Går igenom TV-utbudet för 2019 i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Du bör sikta på en toppklassmodell.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att en 65" Q70R från 2019 är ett väldigt bra köp, men det är jag det. Registrera dig för BenifyDeals Privat

Har funnits ganska länge som deal, men ligger nu under sista chansen, så det är nog inte så länge kvar.

Dock verkar den inte ha stöd för Dolby Vision som Laxpudding var inne på var vettigt tidigare.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmann1:

Dock verkar den inte ha stöd för Dolby Vision som Laxpudding var inne på var vettigt tidigare.

Stämmer – Samsung har aktivt valt bort Dolby Vision för HDR10+ som är deras eget skötebarn. Ska i grunden ge snarlikt resultat och funktion men är inte i närheten så beprövat som Dolby Vision.

Apple TV 4K använder inte HDR10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@wizz666: Ska du köra AppleTV 4K som källa och strunta i övriga system föreslår jag en Dolby Vision-kapabel TV. Kommer göra upplevelsen sömlös med SDR- och HDR-material.

Går igenom TV-utbudet för 2019 i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Du bör sikta på en toppklassmodell.

@laxpudding
Vilken rekommenderar du i toppklassen och vilken skulle du eventuellt rekkomendera i mellanklassen?
Har kollat igenom artikeln och även videon till denna men känner mig vilsen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@wizz666: Jag rekommenderar någondera TV i toppklassen. Dolby Vision-kapacitet är önskvärt för den som främst kör AppleTV 4K. Då kan du använda guiden till att matcha utbudet mot din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@wizz666: Jag rekommenderar någondera TV i toppklassen. Dolby Vision-kapacitet är önskvärt för den som främst kör AppleTV 4K. Då kan du använda guiden till att matcha utbudet mot din budget.

@laxpudding
Ok får skumma igenom den och se vad jag kan fastna för.

Permalänk
Medlem

Philips OLED854

Tittade lite på Philips OLED854 i 55" och läste även Guiden för 2019
Verkar klart intressant och då den går att få loss för under 12000kr så kanske den kan vara något.
Det man tappar är 10" men vill jag gå upp till 65" så blir priset lite i saftigaste laget (Dryga 20000kr)

Någon som har en och kan ge lite info om för och nackdelar.

Permalänk
Medlem

XG95 är väl bland det mest prisvärda som går att hitta. Tyvärr 13k igen men var 11k för ett par veckor sedan, beroende på hur desperata Eleganten är på att sälja slut kanske det går att förhandla sig till ett bättre pris.
Är rätt likvärdig mot Samsungs Q85R som är betydligt dyrare. Har dock dåliga betraktningsvinklar så ta det i beaktande beroende på hur ni sitter.

Personligen så hade jag satsat på större skärm än en något bättre bild.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054396