Uppgraderad Nintendo Switch uppges lanseras tidigt år 2021

Permalänk
Medlem

Det som var synd med Switchen var ju att de gick med Maxwell efter att Pascal kommit ut, men det är så Nintendo brukar göra, lite äldre provad och billigare teknik för att dra ner priset. Hade varit riktigt trevligt med en uppdaterad Switch som kör Ampere, men om det kommer tidigt nästa år så är nog chansen att det blir Turing, men får man in DLSS, nyare arkitektur och på en mindre tillverkningsnod kommer ju det bli grymt mycket högre prestanda.

Inget emot 720p på skärmen för min del, problemet i vissa fall är att kvalitén dras ner så otroligt mycket att det ser skräp ut jämfört med på TV:n. Men får vi en högre lägsta kvalité nivå kommer jag vara glad.

Permalänk
Medlem

Metroid

Kan man våga hoppas på att de kan komma med en ny release av Metroid när du kommer med en uppgradering av Switchen? För det är ... way ... overdue

Permalänk
Medlem

Känns lite skumt att just ryktena säger just 4K, Nintendo har ju aldrig riktigt brytt sig om upplösning, särskilt inte på bärbara konsoller, men den som lever får se antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Kan man våga hoppas på att de kan komma med en ny release av Metroid när du kommer med en uppgradering av Switchen? För det är ... way ... overdue

De startade ju om utvecklingen helt och hållet (Retro åter vid rodret) tidigt 2019 så sitt inte uppe och vänta...

Men jag ser framför mig: NEW Switch och Botw2 i vår och så Metroid till julen. Räcker nog gott för att hålla uppe flåset på Switch medans Sony/MS slåss. NEW Switch får 1080p skärm och kör det tidigare Docked-mode i Portabelt läge, nya Docked mode (och nya dockan) supportar 2160p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det vore kul om Nintendo/nvidia kom med nått modernt för en gångs skull. En (rejält) nedskalad variant av Orin vore kul. Med LPDDR5 support så vi får upp bandbredden. Smäcka på DLSS 2.0 på det och Nintendos härliga spel blir inte bara roliga utan även njutbara på en större 4K tv.

I verkligheten: 30% overclock av Tegra kretsen. Please understand.

Problemet är ju att Nvidia inte satsar på Tegra för mobila enheter längre, verkar ju endast satsa på automotive. Känns som att Nintendo är för snåla för att finansiera ett helt custom-krets också, de verkar föredra off-the-shelf-lösningar. Tror snarare på:

  • En klockad tegra-krets som du nämner

  • En annan leverantör, Qualcomm eller Samsung kanske. Sammobile spekulerade ju om Samsung ARM med RDNA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De startade ju om utvecklingen helt och hållet (Retro åter vid rodret) tidigt 2019 så sitt inte uppe och vänta...

Men jag ser framför mig: NEW Switch och Botw2 i vår och så Metroid till julen. Räcker nog gott för att hålla uppe flåset på Switch medans Sony/MS slåss. NEW Switch får 1080p skärm och kör det tidigare Docked-mode i Portabelt läge, nya Docked mode (och nya dockan) supportar 2160p.

Jag visste att det pratats om ett Metroid till Switch, missat att de skrotat och börjat om förra året =/ Jag är inget fan av Prime utan gillar gamla SNES Metroid och har någon utopisk bild av ett Metroid som håller sig till sina rötter. Inte ett FPS, men jag lär bli besviken där iom att det är Retro och de anställt Dice folk =/

Permalänk
Medlem

Steg 1 är väl att outputa meny/OS i mer än 720p i docked mode...

Permalänk
Inaktiv

Blir ett köp när en ny modell kommer, uppskattat Switch och speciellt Switch Lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

1. Det är inte nödvändigtvis native 4K vi pratar om.
2. Switch går att ansluta till en tv.

Ja, det är det jag tänkte också. När man kör dockat mot 4K skärm kör man uppskalat 4K. Bärbara skärmen lär ha lägre upplösning men kan också köra uppskalat för bättre prestanda och batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Problemet är ju att Nvidia inte satsar på Tegra för mobila enheter längre, verkar ju endast satsa på automotive. Känns som att Nintendo är för snåla för att finansiera ett helt custom-krets också, de verkar föredra off-the-shelf-lösningar. Tror snarare på:

  • En klockad tegra-krets som du nämner

  • En annan leverantör, Qualcomm eller Samsung kanske. Sammobile spekulerade ju om Samsung ARM med RDNA2

Billigare och mindre risk förmodligen. Byter de tillverkare så är ju bakåtkompabiliteten blåst för den delen också. Det kanske kommer ske vid större skifte men med tanke på allt tryck att äldre spel skall funka på nya så tror jag inte de kommer byta allt för fort utan att ha en plan för det också.

Smartaste skulle vara att göra små förbättringar hela tiden utan att bryta kompabilitet då om något kommer Nintendo ha nostalgi nivån hög för alla köpare med spel från snes till switch på en och samma konsol.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Bästa uppgraderingen skulle ju vara stöd för riktigt snabba sd-kort

Permalänk
Medlem

Ett lyft till 1080p och bra AA skulle göra mycket för grafiken och lite högre upplösning på texturerna.
Det är vad jag tycker behövs. Grafiken i dom flesta spelen till Switch behöver inte mer än så.
Då grafiken avsiktligen är som den är.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att fortsätta vänta då? Dock lär ju priset vara rätt högt på den nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Bästa uppgraderingen skulle ju vara stöd för riktigt snabba sd-kort

Detta skulle ju göra sån extrem skillnad för oss som installerar majoriteten av det vi spelar på sd-kortet o_o

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Avstängd

Klart behövligt

Mario Kart och Zelda BOTW är förstås stenhårda klassiker, men att de är i 30FPS förtar något helt enormt mycket av upplevelsen.
Särskilt Zelda som ändå är ganska actionfyllt.

4K 60FPS gör nintendospel riktig rättvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Klart behövligt

Mario Kart och Zelda BOTW är förstås stenhårda klassiker, men att de är i 30FPS förtar något helt enormt mycket av upplevelsen.
Särskilt Zelda som ändå är ganska actionfyllt.

4K 60FPS gör nintendospel riktig rättvisa.

Mario kart är 60fps så mao märker du inte skillnad på 30 och 60?

Permalänk
Medlem

Oooh intressant! Höppes som många säger att de skippar 4K utan satsar på bättre prestanda med mer moderna funktioner i 1080p. Höppes det blir mer än en överklockad Tegra iaf, vore redigt nice att spela Zelda BoTW 2 med lite mindre hackande än man gjorde med ettan...

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

När det gäller 4k i Docked-Mode är det snarere titlar som Rayman Legends, Hollow Knight mfl. som kommer att kunna utnyttja detta in-Game.

Permalänk
Medlem

9 spel i snitt alltså, verkar som att jag behöver köpa i varje fall ett till spel då!

Har haft en switch sen det kom i princip och kan inte riktigt se framför mig att köpa en Pro modell bara för sakens skull. Möjligen skulle det väl vara för att vi skulle ha en varsin här hemma men då tappar man ju glädjen av att "hjälpsamt informera om hur problemet ska löses på bästa sätt" från soffkanten.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Intressant! Som någon nämnde så borde DLSS så klart utnyttjas av Nintendo för att mata ut 1080p AI-uppskalat till 4K. Mario och Zelda i 4K hade varit något...

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Inte för att det kommer hända, men hade verkligen gillat om Nintendo gjorde något motsvarande PSTV, som i princip var en liten smidig stationär version av PSVita. Konstaterat att Switch är för klumpig för att ha med sig, använder den uteslutande som stationär konsol ändå. Lite extraprestanda jämfört med original-Switch är förstås ett måste, men för min del hade det räckt med garanterade 60 FPS eller mer i 1080p.

I praktiken lär det väl bli precis samma race som det blivit med alla Nintendos handhelds sen Gameboy, en i stora drag identisk konsol, med smärre förbättringar och prestandauppgraderingar, som inte motiverar inköp för den som redan har originalversionen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Härligt en Switch U
Det ska bli intressant och se om Nintendo lyckas göra samma tavla som med Wii U med sin nästa konsol.
Ser hellre att Nintendo gör små uppdateringar, kanske på storlek, batteritid, 4G/5G stöd, vassare skärm osv än att börja trycka in ny hårdvara osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

I praktiken lär det väl bli precis samma race som det blivit med alla Nintendos handhelds sen Gameboy, en i stora drag identisk konsol, med smärre förbättringar och prestandauppgraderingar, som inte motiverar inköp för den som redan har originalversionen.

Säg det till mig som har nära nog alla generationer av Gameboy, DS samt 3DS. De enda jag inte skaffat är XL-modellerna ;).

Gameboy
Gameboy Color
Gameboy Advance
Gameboy Advance SP
Gameboy Micro
Nintendo DS
Nintendo DS Lite
Nintendo DSi
Nintendo 3DS
Nintendo New 3DS
Nintendo Switch

Kommande Switch har en given plats i hemmet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg det till mig som har nära nog alla generationer av Gameboy, DS samt 3DS. De enda jag inte skaffat är XL-modellerna ;).

Gameboy
Gameboy Color
Gameboy Advance
Gameboy Advance SP
Gameboy Micro
Nintendo DS
Nintendo DS Lite
Nintendo DSi
Nintendo 3DS
Nintendo New 3DS
Nintendo Switch

Kommande Switch har en given plats i hemmet!

Hehe, jo, det finns alltid undantag. Har också plockat upp ett par andragenerationens Nintendo-handhelds när de hunnit bli billiga, och då specifikt XL-modellerna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas att en konsol av den senaste modellen gått så bra (egentligen gått alls...) att emulera på en PC som då Nintendo Switch, så det kan vara dags för en uppgradering...

Permalänk
Medlem

För mig kändes Switch som en konstig produkt. Inte stationär, inte handhållen.
Jag valde att köpa en Switch Lite. Jag har sagt sedan första början att en stationär Switch Pro tillsammans med handhållen Switch Lite hade varit en så mycket bättre kombo än mellantinget Switch som är medioker på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Härligt en Switch U
Det ska bli intressant och se om Nintendo lyckas göra samma tavla som med Wii U med sin nästa konsol.

Tror som sagt inte det är "nästa konsol" det handlar om här. För tidigt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

För mig kändes Switch som en konstig produkt. Inte stationär, inte handhållen.
Jag valde att köpa en Switch Lite. Jag har sagt sedan första början att en stationär Switch Pro tillsammans med handhållen Switch Lite hade varit en så mycket bättre kombo än mellantinget Switch som är medioker på båda.

För mig är Switchen en klockren produkt. Det går utmärkt att köra den i dockan och köra Mario Kart på storbild med barn och vänner. Sen så går det lika bra att ha med på tåget/sommarstugan/toan för att spela andra spel själv. Så för mig så passar produkten väldigt bra. Bättre prestanda i dockat läge hade varit trevlig måste jag tillägga.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Härligt en Switch U
Det ska bli intressant och se om Nintendo lyckas göra samma tavla som med Wii U med sin nästa konsol.
Ser hellre att Nintendo gör små uppdateringar, kanske på storlek, batteritid, 4G/5G stöd, vassare skärm osv än att börja trycka in ny hårdvara osv

Jag tror det blir en Switch Mii istället.

Wii U är för övrigt en gravt underskattad konsol av massan, men det beror troligen till stor del på den marknadsföringsmiss Nintendo gjorde enligt ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det vore kul om Nintendo/nvidia kom med nått modernt för en gångs skull. En (rejält) nedskalad variant av Orin vore kul. Med LPDDR5 support så vi får upp bandbredden. Smäcka på DLSS 2.0 på det och Nintendos härliga spel blir inte bara roliga utan även njutbara på en större 4K tv.

I verkligheten: 30% overclock av Tegra kretsen. Please understand.

Hmm, detta skulle faktiskt kunna vara en kandidat. Lilla Xavier NX:
https://developer.nvidia.com/blog/jetson-xavier-nx-the-worlds...