Amazon motsätter sig svenska avgifter och skatter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Med en sån inkomst lär man istället skatteoptimera och inte betala ett öre.

Det är nog fördelen med att ha mycket pengar, sen får man troligen en del av lönen i optioner eller liknade

Men man betalar nog 1000000 i alla fall

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det kanske är precis det regeringen förstår, automatisering är bra grejer.

Ofta blir verksamheter mer effektiva och lönsamma om maskiner, teknik och robotar utför arbetsuppgifter istället för människor. Denna utveckling började med den industriella revolutionen på 1700-talet och är främsta skälet till att vi har så mycket välstånd i världen i dag.

Skapa jobb kan vem som helst göra, det är bara att be folk börja löda kretskort för hand istället för maskiner till exempel eller något annat arbetsintensivt, problemet är att det är inte särskilt lönsamt. Utmaningen ligger i att effektivisera så mycket det bara går i en värld där folk hela tiden ska ha fler, bättre och billigare saker. Då är det bra om regeringen är på samma linje och inte drar i handbromsen.

Men det är en bra grej du tar upp med robotar på Amazons lager, och säkert en av förklaringarna till att Amazon kan ha låga priser, stort utbud och snabba leveranser. Behind the scenes of an Amazon warehouse

Jag tror inte du förstår vad amazon är för företag. Du kanske har sett Systembolaget reklamen där en amerikan vill köra amerikanska metoder men de blir stopp då Sverige inte gör på samma sätt.
Amazon är ett amerikanskt företag...
De är väl bra att saker blir billigare men inte på bekostnad av människors arbetsvillkor. Att motsäga sig kollektivavtal är ju bedrövligt. Men de är klart du kanske är amerikan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Vi med Amazon Prime i Sverige kan inte få gratis dagen-efter leverans nu. Gratis frakt ja, förutsatt att vi handlar för €40, då får vi gratis frakt - men det blir inte dagen efter. Det är många gånger jag behövt något för typ 5 euro som jag inte kan hitta i Sverige, men då avstått. Jag tycker det är AWESOME att Amazon kommer hit. Eller produkter som inte säljs till Sverige (typ batterier i allmänhet, luft-på-burk, saker man kan förtära till stor del senast jag kollade). Så det tillför oss rejält med fördelar. Det är inte små ändringar liksom.

Och om det är något företag som kan få Svenska regeringen att få lite vett i skallen gällande vissa skatter och och regleringar så är det nog ett av de bästa företagen att ta den fighten.

Lol, åk till netonnet och köp luft på burk och batterier, eller ännu bättre köp det via Inet och stötta ett mindre företag..

Permalänk
Medlem

VARFÖR skulle Amazon får skattelättnader när ingen annan får det? Dom har väl för fasen pengar så det räcker? Betala lika mycket skatt som alla andra. Svårt att konkurrera för dom lokala kedjorna annars kan man väl lugnt säga och jävligt orättvist!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det gäller att jobba smart, inte hårt. "Work smarter, not harder." heter det ju.

"Aggregera vinsten utifrån jobb som huvudsakligen utförs av andra på ett sätt där du tjänar miljarder medans de knappt har råd med mat för dagen" menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Utländska företag som inte har sitt lager i Sverige behöver inte betala kemikalieskatten, så varför idioterna byggde lagrena i Sverige är en jävligt bra fråga.
Ingen aning hur maffiaskatten till Copyswed fungerar.
Kemikalieskatten är kanske historiens mest korkade skatt, är en ren stöld av den svenska befolkningen.
Vi är den enda befolkningen på jorden som bugar och bockar när vi skattas till döds av inkompetenta politiker som ger bort våra pengar så de kan slå sig för bröstet och känna sig duktiga.
När gick allt fel?

Efter 1a oktober träder en reform av kemikalieskatten in, då kommer den även omfatta utländska bolag (inom EU)

Edit: länk
https://www.di.se/nyheter/efter-kritiken-ny-kemikalieskatt-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Efter 1a oktober träder en reform av kemikalieskatten in, då kommer den även omfatta utländska bolag (inom EU)

Edit: länk
https://www.di.se/nyheter/efter-kritiken-ny-kemikalieskatt-fo...

Jävla skit.. Får skynda och köpa allt man behöver innan oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

får en känsla av att du tror att denna skatt är skapad av en sosseregering, men nej. kassetbandsskatten är skapad av en högerregering 1982 och varken höger eller vänster har gjort något för att ta bort den på dom senaste 38 åren.

Ganska vanligt hos identitetspolitiken att det alltid är den "andra sidan" som gjort fel. Allt är tydligen svart och vitt för vissa.

I verkligheten däremot så har denna lag stöts av både höger och vänsterregeringar i omgångar. Och inte heller existerar den för att generera pengar till staten (Det är egentligen inte ens en skatt) utan den är till för att kompensera artister och Rättighetsinnehavare. Iallafall i teorin. Att den sedan är kraftigt utdaterad och fullständigt oflexibel hör ju inte hit.

Skrivet av aMp:

Vi med Amazon Prime i Sverige kan inte få gratis dagen-efter leverans nu. Gratis frakt ja, förutsatt att vi handlar för €40, då får vi gratis frakt - men det blir inte dagen efter. Det är många gånger jag behövt något för typ 5 euro som jag inte kan hitta i Sverige, men då avstått. Jag tycker det är AWESOME att Amazon kommer hit. Eller produkter som inte säljs till Sverige (typ batterier i allmänhet, luft-på-burk, saker man kan förtära till stor del senast jag kollade). Så det tillför oss rejält med fördelar. Det är inte små ändringar liksom.

Och om det är något företag som kan få Svenska regeringen att få lite vett i skallen gällande vissa skatter och och regleringar så är det nog ett av de bästa företagen att ta den fighten.

Om Amazon faller in i fållan och följer svenska arbetslagar och skattelagar? Sure.. Men något säger mig (mestadels baserat på hur Amazon beter sig i andra länder) att de inte kommer att bete sig rumsrent och då har de inget på den svenska marknaden att göra.

Skrivet av Europman:

Sjukt att Amazon, dvs ett företag som är "woke" (dvs vänsterblivet), ber om skattelättnader... Hycklare.

Så många fel i en kommentar.

Skrivet av Belgaar:

Tycker det är helt rätt. Sverige har rent ut sagt förjävliga skatter för oss företagare. Man blir rånad som om det vore legaliserad svensk maffia. Oavsett hur stor du är så måste det finnas ett skattetak på säg 1 miljard sek. Ingen ska ha rätt att ta flera miljarder av andra.

Staten ska inte ha rätt att ta miljarder varken från dig, mig eller amazon. Givetvis ska de stora företag som bidrar till bättre välfärd och minskad arbetslöshet i ett land få skattelättnader. Annat vore befängt!

Detta sosseland behöver uppdatera sin politik och mentalitet åt det de som viger sitt liv för att driva företag och ge dig och mig chansen att jobba.

Jag ger hellre skattelättnader till stora företag med figurer som arbetar dygnet runt och som skapar jobb än bidrag till snyltare. Dessutom finns det en konkurrens om dessa mega företag, ger inte vi vika så gör andra länder det.

Tråkigt att missa chansen att ta hit bolag som amazon, facebook, google och samsung för att man står fast vid att dom ska betala mång miljardskatt.

Det är kriminaliteten och bidragstagare vi måste sätta stopp för. Inte poliser och företagare. Denna världsbild bland ungdomar har blivit så otroligt förvrängd. Media har blivit en herde med människan som flockdjur inkapabel att tänka själv. Man gör och tänker som alla andra hur förvrängt och fel det än är.

Att ha en realistisk åsikt som jag har och som sticker ut från mängden är givetvis tabu och man uppfattas som negativ och inte realistisk i detta media samhälle.

Nej. Du uppskattas negativ bara för att du förespråkar en kontraproduktiv åsikt. Ibland är det så enkelt att folk ser ned på ens åsikt för att den inte är logiskt. Ta ditt påstående om att företag som kan betala för sig inte ska behöva det bara för att "Sverige har redan för höga skatter". Hela det argumentet är ju ologiskt.

Skrivet av Europman:

Nä, det är rätt allmän information. Exempel,
"Amazon’s Alexa is a CRAZY SJW LIBERAL!",
Länk till youtube-video

Samt, "Amazon’s The Boys Gender Swaps Stromfront For Season 2 – She’s Also A Feminist".

Woooow. Måste säga att din cherrypicking är ganska påtalande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Efter 1a oktober träder en reform av kemikalieskatten in, då kommer den även omfatta utländska bolag (inom EU)

Edit: länk
https://www.di.se/nyheter/efter-kritiken-ny-kemikalieskatt-fo...

Hela 40 miljoner hoppas de dra in genom att utvidga det till att inkludera utländska handlare. Ojojoj.

Permalänk

Jag är glad att S ministern var tydlig och gick ut med att säga att vår lag är för alla, något Amazon inte är vana vid. Amazon hade begärt ett möte med regeringsrepresentanter angående detta för att "det är de som bestämmer om lagar" (inte ett skämt). Varpå svaret blev "vi tar gärna ett möte med de för att förklara att ingen står över lagen". Gillade det ändå. Blir inte glad om det tummas på en enda regel. Helst kan Amazon hålla sig utanför Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Oavsett hur stor du är så måste det finnas ett skattetak på säg 1 miljard sek.

Hur tänker du nu? Ska de ha skatteförmåner bara för att de har större volym än nån liten småföretagare? Tar de sig bara upp till en viss gräns så är det skattefrist därefter så de verkligen kan förinta all konkurrens? Försten över mållinjen får monopolet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av soft0:

Är det att du tycker att flamskyddsmedel inte är något problem? Om du tycker att det är ett problem, ser du andra sätt man bättre kan begränsa dessa kemikalier?

Flamskyddsmedel är inte ett "problem" utan en nödvändighet. Det är dessa medel som ser till att "det rykande nätaggregatet" förblir ett rykande nätaggregat och inte ett brinnande nätaggregat som snabbt tände eld på hela huset. Dessa medel förekommer i många olika brännbara produkter, från kretskorts, till möbelstoppning, textilier och isoleringsmaterial. Det är idag omöjligt att klara flamskyddskraven för ex. kretskort utan dessa medel.

Som flamskyddsmedel så används en mängd olika kemikalier, vissa av dessa kan vara väldigt skadliga, andra inte. Enbart kategorin bromerade flamskyddsmedel omfattar mer än 75 olika kemikalier. Det är därför man inom EU har lagstiftningen REACH, vilket alltså står för Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of Chemicals. När man vid utvärdering finner att en kemikalie är skadlig så innebär detta att just den specifika kemikalien kan förbjudas, eller förses med restriktioner.

Att en kemikalie förses med restriktioner snarare än förbud kan exempelvis bero på att det inte existerar bättre tillgängliga alternativ eller att olika användningsområden kan innebära olika risker gällande exponering.

Utöver REACH så finns på detta område också Stockholmskonventionen om långlivade organiska föroreningar.

Skrivet av soft0:

- Vi har ett ansvar att skydda människor mot farliga kemikalier. Kemikalieskatten ser till att mängden farliga ämnen i våra vardagsprylar minskar. Både miljöfrågan och marknaden är global, därför ska samma regler gälla för alla företag, säger biträdande finansminister Per Bolund.

Källa: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/regeringen...

Nej, kemikalieskatten gör ingenting av detta. Det enda den orsakar är en omfattande administrationsbörda för företagen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nordrassil:

För vad? Privatkopiering? Hur ofta tror du det sker i dagen samhälle?
Ska möbeltillverkare få ersättning för hobbysnickare som kopierar deras möbler för eget bruk?

En del teknikföretag kanske vill ha ersättning av snickaren, Apple stämde en tillverkare av skärbrädor för att de kunde förväxlas med Ipad så det är bäst att du inte gör nått som har samma stil typ platt med avrundade hörn.

Skrivet av filbunke:

A. tjänar 100k, betalar 30k i skatt.
B tjänar 5 miljoner, betalar 40k i skatt.

B betalar mer än A i skatt.

Jajamen men jag tror du skrev lite fel.

Amazon. vinst 113 miljarder, betalar 0k i skatt och får redan stora bidrag men kräver ännu fler bidrag och lagändringar/undantag från skatter för att kunna öka sin vinst utan att behöva konkurrera via att utveckla sin verksamhet.
B tjänar 5 miljoner, betalar 40k i skatt.
C. tjänar 100k, betalar 30k i skatt.

B betalar mer än både Amazon och C i skatt.

Skrivet av Belgaar:

Tycker det är helt rätt. Sverige har rent ut sagt förjävliga skatter för oss företagare. Man blir rånad som om det vore legaliserad svensk maffia. Oavsett hur stor du är så måste det finnas ett skattetak på säg 1 miljard sek. Ingen ska ha rätt att ta flera miljarder av andra.

Staten ska inte ha rätt att ta miljarder varken från dig, mig eller amazon. Givetvis ska de stora företag som bidrar till bättre välfärd och minskad arbetslöshet i ett land få skattelättnader. Annat vore befängt!

Detta sosseland behöver uppdatera sin politik och mentalitet åt det de som viger sitt liv för att driva företag och ge dig och mig chansen att jobba.

Jag ger hellre skattelättnader till stora företag med figurer som arbetar dygnet runt och som skapar jobb än bidrag till snyltare. Dessutom finns det en konkurrens om dessa mega företag, ger inte vi vika så gör andra länder det.

Tråkigt att missa chansen att ta hit bolag som amazon, facebook, google och samsung för att man står fast vid att dom ska betala mång miljardskatt.

Det är kriminaliteten och bidragstagare vi måste sätta stopp för. Inte poliser och företagare. Denna världsbild bland ungdomar har blivit så otroligt förvrängd. Media har blivit en herde med människan som flockdjur inkapabel att tänka själv. Man gör och tänker som alla andra hur förvrängt och fel det än är.

Att ha en realistisk åsikt som jag har och som sticker ut från mängden är givetvis tabu och man uppfattas som negativ och inte realistisk i detta media samhälle.

Ja Sverige kanske har förjävliga skatter, dock inte för storföretag, du missade kanske debatten för några år sedan när det framkom att AB Volvo betalde mindre i kronor (inte bara i procent) än en sjuksköterska i skatt, vem som drog in mest pengar förstår nog de flesta men de lovade självmant att börja betala skatt fastän de inte egentligen behövde när det började skrivas om det. Amazon eller nån annan av de amerikanska techjättarna som har skatteflykt som affärsmodell lär inte självmant börja betala skatt nånstans.
https://teknikensvarld.se/volvo-betalar-inte-bolagsskatt-i-sv...
Det är ju så att om du behöver betala skatt är det för att du har ett för litet företag för det är i praktiken frivilligt när du blir tillräckligt stor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Lol, åk till netonnet och köp luft på burk och batterier, eller ännu bättre köp det via Inet och stötta ett mindre företag..

Tänk lite längre än näsan räcker. Du kanske inte förstår hur hur konceptet med exempel fungerar..? För det var ett exempel taget ur luften (pun intended). Jag skrev i samma inlägg att de har saker som jag inte hittat inrikes, eller med ett prispåslag på ca 1500%. Ett exempel på det är en ställbar DC step-up-modul med micro-USB input, som klarar att boosta från 5 volt till 24 volt minst. Finns för bara några få EUR på Amazon. Nu har du lärt dig att det finns något som heter exempel och dess innebörd och användning. Så nej, att åka till Inet (och slösa på miljön + kostnaden i bensin och slitage på bil, vägtullar osv) löser inga problem. Det gör Amazon.

Jag har sedan en tid tillbaka redan en fin maskin som blåser starkt (inköpt från Amazon.de) och går på el. Onödigt att slösa på miljön tänker jag återigen, samt att man spar ihop dem pengarna väldigt snabbt när man är släktens utnämnde att tillkalla vid underhåll eller problem med dator eller övrig teknik.. Batterier har jag en hel uppsättning laddningsbara sedan år tillbaka. Att "sponsra" små/mellanstora företag har jag gjort bra genom åren, så det är inget som ger mig sömnproblem om natten direkt.

Följer de (Amazon) inte lagar och regler kommer de självfallet att få betala för det. De har samma regler som andra i branschen. Simple. Och om de vill ta fighten och försöka få bort helt idiotiska extra skatter och avgifter så jublar jag då de gör Sverige en stor jävla tjänst - gratis. Så fördelarna är MASSIVA imo. Sedan får du tycka vad du vill, även om det skulle vara fel. Men det är allt jag har på hjärtat så kan du åka runt och köpa luft på burk och batterier så mycket du vill på Inet för att "sponsra" dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Flamskyddsmedel är inte ett "problem" utan en nödvändighet. Det är dessa medel som ser till att "det rykande nätaggregatet" förblir ett rykande nätaggregat och inte ett brinnande nätaggregat som snabbt tände eld på hela huset. Dessa medel förekommer i många olika brännbara produkter, från kretskorts, till möbelstoppning, textilier och isoleringsmaterial. Det är idag omöjligt att klara flamskyddskraven för ex. kretskort utan dessa medel.

Som flamskyddsmedel så används en mängd olika kemikalier, vissa av dessa kan vara väldigt skadliga, andra inte. Enbart kategorin bromerade flamskyddsmedel omfattar mer än 75 olika kemikalier. Det är därför man inom EU har lagstiftningen REACH, vilket alltså står för Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of Chemicals. När man vid utvärdering finner att en kemikalie är skadlig så innebär detta att just den specifika kemikalien kan förbjudas, eller förses med restriktioner.

Att en kemikalie förses med restriktioner snarare än förbud kan exempelvis bero på att det inte existerar bättre tillgängliga alternativ eller att olika användningsområden kan innebära olika risker gällande exponering.

Utöver REACH så finns på detta område också Stockholmskonventionen om långlivade organiska föroreningar.

Nej, kemikalieskatten gör ingenting av detta. Det enda den orsakar är en omfattande administrationsbörda för företagen.

Svart och vitt var det ja.

Kan flamskyddsmedel vara både en lösning och ett problem?

Låt oss gissa att de inte appliceras för att det är kul, självklart fyller de ett syfte. Men dessa kemikalier kanske är skadliga när de i ett senare skede skall återvinnas. Som du säger så kanske man har en restriktion istället för ett förbud för att det inte finns alternativ.

Har du själv något bra förslag på hur man kan öka incitament för att hitta alternativ, annat än ett förbud?

Hur kan du vara så säker på att en jobbig process kring en viss kemikalie hindrar bolag från att titta på alternativ? I slutändan handlar det om pengar och om kostnaden (oavsett om det är en skatt eller administration) är dyrare än vad alternativen är borde det väl ge någon effekt?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av soft0:

Svart och vitt var det ja.

Kan flamskyddsmedel vara både en lösning och ett problem?

Låt oss gissa att de inte appliceras för att det är kul, självklart fyller de ett syfte. Men dessa kemikalier kanske är skadliga när de i ett senare skede skall återvinnas. Som du säger så kanske man har en restriktion istället för ett förbud för att det inte finns alternativ.

Har du själv något bra förslag på hur man kan öka incitament för att hitta alternativ, annat än ett förbud?

Hur kan du vara så säker på att en jobbig process kring en viss kemikalie hindrar bolag från att titta på alternativ? I slutändan handlar det om pengar och om kostnaden (oavsett om det är en skatt eller administration) är dyrare än vad alternativen är borde det väl ge någon effekt?

Syftet med dem är att förändra tillverkarnas beteende i detta fall, problemet är dock att det inte finns ett alternativ för att skapa säkra varor just nu :/

Detta leder till problemet att de måste finnas, och en väldigt liten marknad försöker göra påtryckningar via en skatt som läggs på slutkunden. (Sverige)

Sedan är det en schablonbeskattning på all elektronik baserat på vikt med, så reflekterar inte alls mängden eller om man använder det (då man måste betala skatten men kan sedan begära tillbaka den för varor som är säkra)

Men hur man begär tillbaka skatten är så komplicerat att det i princip är möjligt att göra det, så man beskattar bara allt och låter slutkunden betala det.

Jag förstår vad man försöker göra, men det hela slår helt fel då vi inte är en konsumentgrupp som är tillräckligt stor för att det faktiskt kan leda till att tillverkaren ändrar produktionen. Så det enda det leder till är högre priser och större skatteintag på elektronik.

(blir nästintill en fördold extra omsättningsskatt på elektronik som endast gäller för svenskar så skatten och regelverket är uppsatt)

Permalänk
Medlem

Sverige klarar sig bra utan Amazon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Amazon är en nothingburger i svedala. Trots det förväntar dom sig att bli behandlade som gudar, inte nog med att IT-ministern gjort dom extrema monstertjänster vad det gäller datahallar, utan nu ska regeringen buga sig och slicka deras röv? Amazon tror dom kan få allt serverat trots att deras försäljning inom Sverige till dags dato är 0 kr, och det är inte bara regeringen dom vill ha tjänster ifrån, utan det gäller även svenska leverantörer! Där vill dom ha netto 180 (alltså 6 månader på sig att betala) på fakturor, och om man då inte har extrema mängder likvida tillgångar (dvs cash) så är det ohållbart att ligga ute med pengar i 6 månader.

Om ni sen tror att amazons förmåga att skaka om lagar och regler gör det bättre för svenska företag generellt så har ni fel.. Det är som att tro att Epic's fight med Apple är en fördel för småföretag.. Ingalunda.. Epic pitchar det säkert som så, och även amazon, men tro mig, när dom fått vad dom vill så torkar dom bort oss småföretagare från stöveln och promenerar vidare medans vi blöder precis lika mycket, om inte mer än innan.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Det finns exempel där lilla Sverige har varit föregångsland vad gäller krav på utrustning som ska säljas i landet. Krav som sedan har påverkat produkters egenskaper i hela världen. Ett exempel är TCO märkningen av skärmar. Jag säger inte att jag är övertygad om att världen kommer räddas undan giftiga kemikalier pga vår mycket lilla avgift på elektronik. Däremot säger jag att man inte ska säga att lilla Sverige aldrig kan påverka resten av världen i en positiv riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soft0:

Hur kan du vara så säker på att en jobbig process kring en viss kemikalie hindrar bolag från att titta på alternativ? I slutändan handlar det om pengar och om kostnaden (oavsett om det är en skatt eller administration) är dyrare än vad alternativen är borde det väl ge någon effekt?

Kemikalieskatten betalas in av bolaget som säljer produkten, d.v.s. elhandlare såsom elgiganten, mediamarkt och snart då amazon. Tillverkande bolag har inget kostnad eller administrativ börda av skatten. Vill man då sälja t.ex. ett kylskåp som skulle vara ”befriat” från kemikalieskatten är det administrativt så tungt att hantera att det är tveksamt om handlarna bryr sig, d.v.s. de nöjer med att ta ut kemikalieskatt av kunden och betala in även för det egentligen miljömässigt bättre alternativet också.

Från skatteverket:
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punk...

”Observera att det är frivilligt att göra avdrag. Det är upp till er som är skyldig att betala skatt att välja om något avdrag ska göras eller inte. Om ni väljer att göra avdrag måste ni ha underlag som styrker rätten till avdrag.”

...och hur många handlare tror ni sitter och räknar ut och skickar in nödvändiga underlag för att kunna sänka skatten maximalt 50% (observera att det alltså inte går att slippa den helt, även om det kylskåp du vill sälja planterar nya träd, rensar sjöarna och omvandlar koldioxid till små rosa moln) för att på så sätt få kunderna att välja rätt (miljövänligare) alternativ.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kemikalieskatten betalas in av bolaget som säljer produkten, d.v.s. elhandlare såsom elgiganten, mediamarkt och snart då amazon. Tillverkande bolag har inget kostnad eller administrativ börda av skatten. Vill man då sälja t.ex. ett kylskåp som skulle vara ”befriat” från kemikalieskatten är det administrativt så tungt att hantera att det är tveksamt om handlarna bryr sig, d.v.s. de nöjer med att ta ut kemikalieskatt av kunden och betala in även för det egentligen miljömässigt bättre alternativet också.

Från skatteverket:
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punk...

”Observera att det är frivilligt att göra avdrag. Det är upp till er som är skyldig att betala skatt att välja om något avdrag ska göras eller inte. Om ni väljer att göra avdrag måste ni ha underlag som styrker rätten till avdrag.”

...och hur många handlare tror ni sitter och räknar ut och skickar in nödvändiga underlag för att kunna sänka skatten maximalt 50% (observera att det alltså inte går att slippa den helt, även om det kylskåp du vill sälja planterar nya träd, rensar sjöarna och omvandlar koldioxid till små rosa moln) för att på så sätt få kunderna att välja rätt (miljövänligare) alternativ.

Lite vad jag snuddade vid tidigare, tror inte det är något företag som ens försöker göra avdraget.

I stället blir det in princip en extra omssättningskatt på elektronik så som den faktiskt är utformad i dag (har inget emot skatten i sig, men det är utformningen som jag anser är helt uppåt väggarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

I stället blir det in princip en extra omssättningskatt på elektronik så som den faktiskt är utformad i dag (har inget emot skatten i sig, men det är utformningen som jag anser är helt uppåt väggarna).

Jag har problem med hela skatten eftersom den lurar en massa svenskar som tror att den är till för miljön. Hade varit bättre att höja momsen på elektronik t.ex. och öppet säga nu är det 35% moms på elektronik.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

"Privatkopieringsersättning och kemikalieskatt är två för Sverige unika avgifter som alla inhemska aktörer måste förhålla sig till."

Jävla skitskatter/skitavgifter!

Bra om Amazon kan hjälpa till att trycka bort de (även om hoppet är litet så är det bra att de försöker iaf.).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag har problem med hela skatten eftersom den lurar en massa svenskar som tror att den är till för miljön. Hade varit bättre att höja momsen på elektronik t.ex. och öppet säga nu är det 35% moms på elektronik.

En mycket dålig ide eftersom det skulle höja priset även på de produkter som redan tagit bort de kemikalier som skatten riktas mot. Vore bättre med en rejält höjd skatt och på EU nivå så att tillverkarna tvingas bort om de inte bättrar sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En mycket dålig ide eftersom det skulle höja priset även på de produkter som redan tagit bort de kemikalier som skatten riktas mot. Vore bättre med en rejält höjd skatt och på EU nivå så att tillverkarna tvingas bort om de inte bättrar sig.

Hur menar du då? Som vi kan konstatera så är priset ändå höjt på de produkter som redan tagit bort kemikalier som skatten riktas mot (om de finns med på produktlistan). För skatten kan bara minskas med max 50% (du kan alltså inte ens bli av med den helt hur underbart miljövänlig din alternativa produkt än är) med riktiga underlag och administrationen är så tung att sannolikt ingen (eller ytterst få) skickar in underlagen för att sänka skatten på produkten de tänker sälja som redan tagit bort kemikalien.

Alltså uppmuntrar inte skatten till ändrat beteende hos konsumenterna (välj bättre alternativ, det är billigare...) och alltså har skatten inget annat syfte än att fylla på skattekistan under en vacker förevändning.

...sen att skatten bara slår mot produkter på en lista, ja, men skapa en egen momskategori för den listan då istället om det är så noga, men det blir mer pengar till skattkistan om du höjer bredare.

Visa signatur

Dator: Mac