Höstens Oculus-evenemang byter namn till Facebook Connect

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

På vissa områden, tex som simracing är det väldigt framgångsrikt däremot.
Många av oss kommer aldrig gå tillbaka att köra på en skärm efter att man börjat kör med VR.
Så VR klarar sig nog, om man accepterar de nischade marknaderna och fokuserar där istället.

Jag trodde du skulle ta iRacing som exempel på att det är framgångsrikt koppla konto.

Känns ju logiskt om det är facebook som defacto äger oculus att de byter namn till oculus.
Frågan är går det ha flera facebook konton? HP, HTC och Pimax har ju mina uppgifter också och även Oculus. Man reggar sig när man köper online så jag är inte jätteupprörd så länge de inte kan spamma mitt facebook konto med reklam eller hittar på annat.

Permalänk
Medlem

Bra, låt oss kalla en spade för en spade utan förskönande omskrivningar. Namnet Facebook Connect ger en ärlig och tydlig vink om vad det handlar om.

Permalänk
Medlem

Facebook döper om den till Facemask ........... version 2.0 planeras redan där du öppnar nya egenskaper i den med hur många likes du får få dina positiva inlägg om Zuckerd**k

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag trodde du skulle ta iRacing som exempel på att det är framgångsrikt koppla konto.

Känns ju logiskt om det är facebook som defacto äger oculus att de byter namn till oculus.
Frågan är går det ha flera facebook konton? HP, HTC och Pimax har ju mina uppgifter också och även Oculus. Man reggar sig när man köper online så jag är inte jätteupprörd så länge de inte kan spamma mitt facebook konto med reklam eller hittar på annat.

Avskyr på alla vis iracings-affärsmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Dröjer väl inte förrän Microsoft faktiskt kravställer på riktigt att man måste ha ett MS-konto för att kunna använda Windows...

*rysningar*
Men jo du har väl antagligen rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

På vissa områden, tex som simracing är det väldigt framgångsrikt däremot.
Många av oss kommer aldrig gå tillbaka att köra på en skärm efter att man börjat kör med VR.
Så VR klarar sig nog, om man accepterar de nischade marknaderna och fokuserar där istället.

Fast jag tror Facebook bryr sig väldigt lite om nischanvändare

Skrivet av Halldin:

Jag håller med John Carmack om att (i princip) allt man kan göra på en skärm idag, kommer man kunna göra bättre i VR i framtiden. Det finns kända hinder: komfort, upplösning, storlek, ögonspårning, fokusdjup etc. men alla dessa problem är definierade och det finns en väg för att uppnå visionen.

Tror inte att Facebook enbart är ute efter att spåra skiten ur alla Oculusanvändare, även om det mycket väl kan bli så, utan att Zuck är på samma linje som Carmack. Därför investerar dom i något som för många kan ersätta både PC och smartphones (med AR) i #framtiden. Förstår om inte alla skriver under på visionen, men det är nog delvis på grund av dissonansen mellan vad som finns idag och vilken banbrytande teknologi dom jobbar med bakom kulisserna. Finns ingen som pumpar in så mycket pengar i VR som Facebook gör och en del av sakerna dom visat prototyper på känns rätt sci-fi.

Jag kan köpa visionen och det är inte fel att sträva åt det hållet gällande teknologin... Men att knyta den hårdvaran mot en tjänst för social nätverk (som Facebook) är bara fundamentalt FEL

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast jag tror Facebook bryr sig väldigt lite om nischanvändare

Så är det sannolikt, men bara för att Facebook kanske failar i VR innebär det inte att VR kan leva vidare och utvecklas på andra håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Så är det sannolikt, men bara för att Facebook kanske failar i VR innebär det inte att VR kan leva vidare och utvecklas på andra håll.

Svårt att se att det failar dock.
Nån måste komma med nå bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

VR växer exponentiellt och har till exempel dubbelt så många användare på Steam (närmar sig 3 miljoner aktiva) som Linuxanvändare. Det är ungefär lika vanligt som 4K-skärmar. Facebook räknar med att det krävs ungefär 10 miljoner användare för att VR ska bli helt liveget och lönsamt för en bred grupp utvecklare, till skillnad från nu när mer påkostade spel subventioneras.

Det är på god väg mot det målet och har aldrig varit större än vad det är nu:

https://roadtovrlive-5ea0.kxcdn.com/wp-content/uploads/2020/08/monthly-connected-vr-headsets-steam-percent-july-2020.png

Vad den subjektiva upplevelsen av medial uppmärksamhet är, är en annan femma.

Du sa det själv. De har kommit en tredjedel av vad som behövs utan att subventioneras. Och det är det jag menade med mitt inlägg. Utan Facebooks pengar skulle VR aldrig orka ta sig till tröskeln för att stå på egna ben.

Hade ju hellre sett nån annan än Facebook, men pengar behövdes.

Permalänk
Medlem

HTC Vive känns bara bättre och bättre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Om datorn hade tillgång till internet så går det inte att komma förbi tyvärr. Så det gäller att rycka ur WiFi-donglar och nätverksmaskar.

Går visst. Jag gjorde det själv för ca 1.5 månad. Det är, som sagt, 4 klick innan du kan göra det. Har en liten Intel NUC som agerar väderstation o där kör jag med offline konto

Skrivet av JoL_:

Ah där ser man, tror dock att jag gjorde det med LAN-kabeln ansluten på en stationär jag nyinstallerade för några veckor sedan. Men kan minnas fel också.

Som sagt, går o skapa offline konto o ändå ha internet anslutet till datorn under installation av Windows