Förlovningsring, hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Förlovningsring, hur fungerar det?

Kanske helt fel forum! Men det är få forums kompetens som jag litar på i lika hög grad som Sweclockers!

Jag hade tänkt att fria till min underbara sambo. Jag är dock helt novis på hur det hela fungerar och jag vill helst inte fråga familj och vänner eller liknande innan jag har ställt frågan.

Hur fungerar det?

Man har ju i regel en förlovningsring och sen en vigselring? Har tjejen en enklare förlovningsring och sen en med lite mer utsmyckning som vigselring? Har killen enbart en vigselring, eller har även han två ringar?

Vi har sedan tidigare lite löst pratat om vilken typ av ring man hade velat ha om dagen hade kommit. Så jag har som tur lite kött på benen gällande matrial och stil.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Kanske helt fel forum! Men det är få forums kompetens som jag litar på i lika hög grad som Sweclockers!

Jag hade tänkt att fria till min underbara sambo. Jag är dock helt novis på hur det hela fungerar och jag vill helst inte fråga familj och vänner eller liknande innan jag har ställt frågan.

Hur fungerar det?

Man har ju i regel en förlovningsring och sen en vigselring? Har tjejen en enklare förlovningsring och sen en med lite mer utsmyckning som vigselring? Har killen enbart en vigselring, eller har även han två ringar?

Vi har sedan tidigare lite löst pratat om vilken typ av ring man hade velat ha om dagen hade kommit. Så jag har som tur lite kött på benen gällande matrial och stil.

Stort tack på förhand!

Båda har förlovningsring efter förlovningen, i sverige är det enklare ringar utan stenar o.s.v., när man sen gifter sig så får kvinnan även en vigselring (och har kvar förlovningsringen) som då kan ha stenar o.s.v.

Den gigantiska diamantringen vid förlovning är en anglosaxisk tradition (usa...) och där ska man då ha ring när man friar att överlämna direkt. Här friar man och sen går man och shoppar ringar (vid positivt svar på frieriet då, vid negativt svar dricker man sig redlöst berusad och gråter ut hos en vän... )

Vid vigseln är det förlovningsringen som mannen får (igen..., men då kallas den sen vigselring ;-). Man brukar gravera in förlovningsdatum i den när man förlovar sig och sen komplettera med att gravera in vigseldatum innan man då får den igen sen. (för att man inte ska glömma bort datumen )

Sen kan man förstås göra som man vill och skapa sina egna traditioner om man så vill.

Lycka till!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@MrTowle:

Sånt kan variera en hel del, och det finns inga "så här är det" svar.

Det vanligaste är nog dock att förlovningsringen är den lite mer påkostade och "blingiga" ringen. Själva vigselringen förväntas man ju senare ha på sig i stort sett konstant, så den skall gärna vara en slät ring utan några stenar så att den inte så lätt kan fastna i saker och ting.

Oftast är det väl så att killen köper en förlovningsring till tjejen, och inte har någon egen förlovningsring - men inga fasta regler på den punkten.

I vissa fall så ställs frågan först, och sedan går paret ut och köper sig förlovningsringar - tanken då är att det är dumt att spendera en massa pengar på en ring innan man är säker på att svaret är "ja".

I en del andra fall så är inga förlovningsringar inblandade alls.

Permalänk
Medlem

@MrTowle:

Underbart!

Kan berätta hur vi gjorde

Jag friade med en schysst diamantring. Den skulle hon ha på bröllopsdagen, tänkte jag! Hon bar ringen till den dagen vi gifte oss. Symboliskt växlade vi ringar ändå.

Vet inte vad som är kutym men jag designade och köpte först hennes ring. Månader senare köpte jag min egen.

Nu, när vi nyligen gift oss, kommer vi att komplettera hennes ring med en "syskonring". Jag är nöjd med min ring och kommer inte köpa fler ringar till mig själv.

Ringarna kommer nu i efterhand graveras med datum för giftermål och förstoras något. Materialet i ringarna är av titan och fordrar i vårat fall ingen putsning eller dyl.

Permalänk
Medlem

@MrTowle: Frågar du hos en guldsmed kan de allt sånt här, och de var även där jag frågade.

Taget ur minnet: Förlovningsringen brukar vara utsmyckad, det är ju den du presenterar vid den stora frågan. Vigselringen brukar sedan vara enkel och tråkig ur praktiska skäl.
Mannen brukar ha samma förlovningsring och vigselring.

Jag skriver 'brukar' flera gånger som du ser, och det är för att inget är hugget i sten. Ska vi göra det ännu mer besvärligt brukar man ha förlovningsring på vänster hand och vigselring på höger, men detta varierar mellan länder och seder samt tycker och smak.

Hur gjorde jag? Jag och min trolovade valde silvriga enkla ringar (vitguld) och har dessa på vänster hand. När vi gifter oss kommer de att vara i rödguld, och hennes vara utsmyckad i egen design med stenar.
Vissa sätter sedan vigselringen bredvid förlovningsringen på vänster hand, andra byter ut den, och en tredje sätter vigselringen på höger hand. Som sagt, det är inte hugget i sten.

Det kostar inte nämnvärt mer med en egen design än en ring som är gjort i förväg då arbetstiden är den samma så att säga.
Äkta diamanter är snordyra jämfört med fusk, och är du inte guldsmed själv är jag väldigt skeptisk till om du ser skillnad.
Det finns såklart storlekar på ringar, och när du ska visa upp en ring första gången kommer den förmodligen inte att passa. Ingen anledning för oro, att göra ringen större eller mindre kostar 2-300kr och görs oftast samma vecka.

Lycka till med den stora frågan

Permalänk
Rekordmedlem

Gör som ni själva tycker, det finns inga lagar som reglerar det utan det är upp till er och idag finns det de som inte alls är bundna av gamla traditioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När vi förlovade oss kollade vi gemensamt på ringar och valde släta guldringar. När vi sedan gifte oss valde jag en lite smäckrare mönstrad guld/platinaring. Min fru fick sin mors vigselring som vi satte en sten i. Den ringen är menad att gå vidare sedan till andra syskon/syskonbarn som ska gifta sig och få mer stenar o utsmyckning eftersom. En generationsring typ.
Vi har båda ringarna på samtidigt, alltid.
Man kan nog göra lite som man vill

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Båda har förlovningsring efter förlovningen, i sverige är det enklare ringar utan stenar o.s.v., när man sen gifter sig så får kvinnan även en vigselring (och har kvar förlovningsringen) som då kan ha stenar o.s.v.

Den gigantiska diamantringen vid förlovning är en anglosaxisk tradition (usa...) och där ska man då ha ring när man friar att överlämna direkt. Här friar man och sen går man och shoppar ringar (vid positivt svar på frieriet då, vid negativt svar dricker man sig redlöst berusad och gråter ut hos en vän... )

Vid vigseln är det förlovningsringen som mannen får (igen..., men då kallas den sen vigselring ;-). Man brukar gravera in förlovningsdatum i den när man förlovar sig och sen komplettera med att gravera in vigseldatum innan man då får den igen sen. (för att man inte ska glömma bort datumen )

Sen kan man förstås göra som man vill och skapa sina egna traditioner om man så vill.

Lycka till!

Återigen påvisar Sweclockers sin breda kompetens. Man blir aldrig besviken!

Stort tack! Det var ungefär den bilden jag hade. Det med datumen är nog väldigt smart!

Men i regel så har man inte damens vigselring när man ställer frågan då alltså? Ser det som en fin gest att ge en ring direkt när man ställer frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Hur fungerar det?

Gå ner på knä, det är snittsigt tycker jag! Annars är det helt upp till dig/er.

Skrivet av MrTowle:

Man har ju i regel en förlovningsring och sen en vigselring? Har tjejen en enklare förlovningsring och sen en med lite mer utsmyckning som vigselring? Har killen enbart en vigselring, eller har även han två ringar?

Det här är också upp till er, men influeras ofta av kultur.

Min fru är amerikanska. I USA har mannen inte någon förlovningsring, och tjejens förlovningsring är "the ring". Man snackar ofta om att förlovningsringen ska kosta 3xMånadslön. Som vigselring har man sedan "wedding bands" och dessa är av enklare sort. Här har du en bild (länk) vi tog när vi gifte oss. Ringen med stor diamant är hennes förlovningsring, den andra är "wedding band".

Men skit i allt jag har sagt. Du känner din (förhoppningsvis) blivande fästmö bäst. Ni kan göra precis som ni vill. Vill du ha två ringar? Kör på det! Vill hon bara ha en, fungerar också!

GRATTIS hoppas det blir awesome!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Fria med en ring som är enkel som ni sedan byter ut mot en riktig ring till er båda. Är det något hon nördar ned sig i ordentligt, fria med en ring med det temat. Gå sen till guldsmed och köp var sin enklare guldring. Vid bröllopet så överlämnas en lite tjusigare ring till henne, och kanske även till dig själv.

Permalänk
Medlem

Jag friade till min nu fru med ett kort med en "Kupong" för "En förlovningsring".
Jag var 20 då och tyckte det skulle sticka ut lite Efter den kvällen så löste hon in kupongen ganska snabbt men plånboken var inte stor då, så det blev 2 ganska tunna ringar.

När vi sedan gifte oss smälte vi om våra ringar och gjorde de lite större, då gjorde vi 2 nya ringar till min fru och en lite större till mig.

Alla gör olika som tur är Min Kusins fru frågade med en Fantomen ring

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Men i regel så har man inte damens vigselring när man ställer frågan då alltså? Ser det som en fin gest att ge en ring direkt när man ställer frågan.

De som har sett för många romantiska Hollywood-filmer har absolut med en diamant-försedd ring i en liten ask när de ställer frågan.
De som är mer typiskt prosaiska svenskar ställer frågan först, och går sedan och inhandlar ringar gemensamt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en hederlig ring i vitguld till mig, en med lite stenar i till tanten. Får se om vi gifter oss.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MrTowle: Se det inte som att det ska vara på något exakt bestämt sätt.

Jag kan bara tala om hur vi gjorde.

Jag och fästmön var överens om att giftemål skulle ske någon gång. Vi gick och kollade ringar på mitt initiativ, storlek, typ, form etc.
Sedan när det var dags så köpte jag ringar och hade ringar vid frågan. Det dröjde cirka ett halvår mellan vi tittade och jag frågade.

Jag har en förlovningsring, det blir den enda ringen för mig och datum graveras vid giftemål.
Tjejen fick en med fin sten i som förlovningsring för det var vad hon ville ha. För mig är det skitsamma men för henne ville hon ha en med lite bling. Det kommer bli en till ring vid vigsel till henne som inte är riktigt lika påkostad.

Ta det inte som att det finns några raka måsten utan gör det som funkar för dig. Att fråga och sedan gå att köpa ringen måste ju funka om du är osäker på smak eller svar.

Lycka till!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Man gör som man vill. Men av rent praktiska skäl tror jag många inklusive mig friar utan ring. Annars bör man veta en hel del saker som stil, storlek etc för att inte tala om hon säger nej och man står där med en ring.

Efter jag fria, köpte vi sedan två förlovningsringar. När vi gifter oss så får hon en lite mindre påkostad ring och jag använder min förlovningsring. Förlovningsringen är alltså den finare. Tror inte många följer det men enligt USA ska ju förlovningsringen vara 3 månadslöner, men de blir ofta hutlöst dyra ringar.

Ett extra tips är att köpa diamant separat från någon som säljer diamanter som vanbruun och diamantia och sedan be en guldsmed tillverka ringen. Man kan tjäna flera tiotusentalskronor på det då guldsmeder har väldigt bra marginaler på diamanter. Ett extra plus är att man får "välja" diamanter.

Tror guldsmeden ville ha 18K för 0.3 Carat av godtycklig kvalitet. Och när vi köpte separat fick vi 0.5 XXX med certifikat för samma summa

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Återigen påvisar Sweclockers sin breda kompetens. Man blir aldrig besviken!

Stort tack! Det var ungefär den bilden jag hade. Det med datumen är nog väldigt smart!

Men i regel så har man inte damens vigselring när man ställer frågan då alltså? Ser det som en fin gest att ge en ring direkt när man ställer frågan.

Som du märker finns det många sätt, och inget är varken rätt eller fel. Hela grejen har amerikaniserats rätt så mycket, och vissa vill ha stora ringar nu för tiden. Samtidigt är det många som går helt åt andra hållet och håller det enkelt. Bara ni vet vad som är rätt för er.

När jag friade till min fru hade jag ingen ring, eftersom jag vet att hon har rätt specifik smak med sånt och inte gillar stora smycken. Istället köpte jag en brudklänning åt henne (vilket är en annan historia xD). Vi valde sen ut ringar tillsammans, men körde bara på en enda ring för oss båda. Då gav vi helt enkelt ringarna åt varandra igen när vi gifte oss. Det här berodde på att min fru inte ville ha mer än en ring. Det blev också en ring med bara en liten sten.

Om jag skulle ge ett tips så skulle det vara att fråga en guldsmed om du kunde få hyra en modell (alltså inte en riktig) av dem för frieriet. Då har du något att ge, men behöver inte binda henne till den ringen. Den ska ju oberoende sen justeras för att passa hennes finger, så ni får ändå lämna in ringen fast du köper.

Sen ska du inte heller överspendera. En dyr ring ger inte ett bättre äktenskap.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Den gigantiska diamantringen vid förlovning är en anglosaxisk tradition (usa...) och där ska man då ha ring när man friar att överlämna direkt. Här friar man och sen går man och shoppar ringar (vid positivt svar på frieriet då, vid negativt svar dricker man sig redlöst berusad och gråter ut hos en vän... )

Ja i USA sägs det väl att man ska lägga 6 månadslöner på en ring.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Men i regel så har man inte damens vigselring när man ställer frågan då alltså? Ser det som en fin gest att ge en ring direkt när man ställer frågan.

Inte det vanliga i vår tradition här, men i "alla" filmer vi ser. Vi är ju dessutom moderna människor och vill ha synpunkter på hur ringen ska se ut. Vill du ha nåt att räcka över så skulle jag föreslå en symbolisk temporär ring.

Vi gjorde så att jag friade (hon hade ingen aning innan), sen gick vi och beställde förlovningsringarna, då valde vi ett förlovningsdatum som var efter leverans. ...så förlovningsdatumet blev någon vecka efter det egentligen frieriet i vårt fall, snart 20 år sen.

...så man gör precis som man själv vill! (enda jag "stör mig på" är de som förlovar sig utan avsikt att gifta sig som ett "ihop-deluxe", det urvattnar förlovningen, man kan väl vara ihop-deluxe utan att kalla det förlovning och utan förlovningsringar. ) Men så är jag gammaldags gubbe också.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Förresten, gå inte på något prat om "värdet" på en ring. Andrahandsvärdet på en ring är en bråkdel av nypriset, så om ni tråkigt nog nån gång skulle göra er av med ringarna är det ändå förlorade pengar. Vissa försöker få det att låta som att en ring är en investering, men det är bullshit.

Jag har agerat biträde i rättstvister gällande försäljningen av smycken, och värderingarna som ges efter att ringen har köpts är ibland så låga som 25% av nypriset, trots att ringen inte ens har använts.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vi körde väl traditionellt svenskt, dvs vi hade släta ringar utan stenar som förlovningsringar och sen fick frun en med sten vid bröllopet. Det blev väl egentligen inget regelrätt frieri då det inte är vår stil men jag frågade henne när vi var hemma och så köpte vi matchande förlovningsringarna tillsammans. Eftersom hon bryr sig mer om hur de skall se ut så är det ju bra om hon fick vara med att bestämma hur ringarna skulle se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

(enda jag "stör mig på" är de som förlovar sig utan avsikt att gifta sig som ett "ihop-deluxe", det urvattnar förlovningen, man kan väl vara ihop-deluxe utan att kalla det förlovning och utan förlovningsringar. )

Den ovanan är ju riktigt absurd. Förlovar man sig så innebär det ju, defintionsmässigt, att man avser att gifta sig senare.

Permalänk
Rekordmedlem

Liberace jobbade mest i USA och tog ringar till en ännu inte överträffad nivå så han har väl både inspirerats av och inspirerat amerikaner att ha många och stora ringar. Skyll på honom för amerikanernas ringvanor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som många andra varit inne på så varierar det kraftig. Hade ingen ring när jag friade och vi åkte in tillsammans och hittade en ring som hon gillade och alla var nöjda. Redan när hon tittade på förlovningsringen hade hon planer på en matchande vigselring och idag bär hon båda när så är möjligt. Den andra ringen satte hon på sig först på bröllopet.

Min ring köpte vi mellan förlovningen och bröllopet och jag hade på den från det att den kom men ”fick” den också när vi gifte oss. Jag bär alltså en ring och hon två.

En sak att tänka på är att det finns jobb där man inte får ha ringar, t.ex. inom vården, men det oftast är tillåtet med ett halsband som de hänger i. Min fru har sina ringar så större delen av tiden till följd av sitt jobb.

Som någon annan nämnt är det galna förstahandspriser på ringar och dåliga andrahandspriser, enligt vad jag hört. Det innebär ofta att man kan få vad som verkar vara stora rabatter. Genom att gå med i en kundklubb när vi köpte första ringen fick vi 25-30% rabatt på listpriset. Eftersom vi senare köpte vigselringen på samma ställe tror jag det var uppemot 20% på den också. Oftast gäller rabatterna inte på hela sortimentet, vet att Schalins ringar var på mycket sämre prisnivå när vi shoppade.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Den ovanan är ju riktigt absurd. Förlovar man sig så innebär det ju, defintionsmässigt, att man avser att gifta sig senare.

Ja, jag tänker att frågan är ju "Vill du gifta dig med mig?" och inte "Vill du förlova dig?".

Stort tack för alla svar! Otroligt spännande att läsa allas erfarenheter.

Jag gillar förslaget som några har nämnt att fria med något annat än just förlovningsringen. Vi har nämligen en liten passande historia som man skulle kunna spinna vidare på...

Vi var ute och gick, vi stannade vid en strandkant. Kvällen var helt stilla och solen var på väg ner, stämningen var lite romantisk. Jag märkte då att jag har något i innerfickan, jag tar fram innehållet för att visa tjejen. Samtidigt ser jag hur hon fryser till av panik då hon trodde att jag skulle fria. Det tills hon ser att det är en liten kompass! ... Jag tänkte ju att det var lite komiskt att jag hade en liten kompass i fickan... ack vad saker kan tolkas fel xD

Efter det så har jag sagt att jag aldrig kommer fria efter den upplevelsen. Men efter ett antal "pikar" att det hade varit trevligt att göra det, så tänker jag att göra försök!

Permalänk
Medlem

Har personligen gått och tittat på ringar tillsamans med tjejen, men har redan gett löften iom barn så är mest en ekonomisk fråga just nu.

Sen vill jag bara säga att många här har pratat om diamanter, tycker personligen det är något som bäst används för att borra och polera. Finns snyggare, bättre och billigare stenar.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Liberace jobbade mest i USA och tog ringar till en ännu inte överträffad nivå så han har väl både inspirerats av och inspirerat amerikaner att ha många och stora ringar. Skyll på honom för amerikanernas ringvanor

Skyll främst på De Beers. De lyckades övertyga många om att en ring med en dyr diamant var ett måste - och att det absolut måste vara en naturlig diamant och inte en tillverkad diamant.

Permalänk
Medlem

Vi gjorde så här.
Vi diskuterade och pratade om vi ville förlova/gifta oss, vid något tillfälle hade även min frus morfar frågat om vi ville ha mormoderns ring, vilket vi tacka ja till. Där efter bestämde vi datum, samma som de fast 60 år senare eller vad det nu blev, köpte en liknande enkel ring till mig, graverade och ändrade storlek på min frus ring. Sen till vigselring, fick vi min mormors ring, som vi satte diamant i och graverade. Därför står inte mitt namn i min frus ringar, utan det gör våra morfaders. Vi var väldigt eniga och jag personligen hade inte kunnat tänka mig göra det som en överraskning.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

De som har sett för många romantiska Hollywood-filmer har absolut med en diamant-försedd ring i en liten ask när de ställer frågan.
De som är mer typiskt prosaiska svenskar ställer frågan först, och går sedan och inhandlar ringar gemensamt.

Det kanske framförallt inte är huruvida det är den som ställer frågan som har sett för många romantiska Hollywood-filmer utan om den som mottar den har gjort det?

Min fästmö hade nog blivit gravt besviken om jag friat utan att ha en ring redo. Jag hade nog tyckt att det hade varit praktiskt om jag fått välja min ring själv om jag var mottagare. Lite som att jag helst väljer mina födelsedagspresenter själv, medan hon gärna vill bli överraskad. Som väl är var hon väldigt nöjd med ringen jag valde ut, en smal ring med en större diamant omgiven av typ nio mindre. Så jag satsade på det mer amerikanska sättet eftersom att jag tänkte att hon skulle bli mest nöjd med det. Jag hade köpt en betydligt mer anspråkslös ring till mig själv också som hon fick sätta på mitt finger efter att hon lugnat ned sig lite efter att ha mottagit sin ring.

Avseende ringstorlek så väntade jag på ett tillfälle när hon tagit av sig en ring hon brukade ha på ringfingret och så skyndade jag mig med skjutmåttet och mätte på den gamla ringen. Om ens blivande fästman/fästmö sover djupt så finns det särskilda måttband man kan använda direkt på fingret.

Sen får man ju se till att hitta eller göra sig ett bra tillfälle att ställa frågan på också. Jag är ganska nöjd med mitt frieri. Vi hade en namngivningsceremoni för vår förstfödda son i Finland med hennes släkt. Efter att hennes morfar hållit ett långt tal på finska som jag inte förstod ett ord av begärde jag ordet, sa att jag också gärna ville försöka säga något på finska och så läste jag upp ett litet tal som jag hade memorerat. Jag hade konsulterat en av hennes mer pålitliga vänner för hjälp med översättningen. Talet avslutades med att jag gick ned på knä och ställde frågan på finska. Den största nackdelen var att jag inte vet om hon svarade ja eller nej, men hon tog åtminstone emot ringen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ca.agrell:

Talet avslutades med att jag gick ned på knä och ställde frågan på finska. Den största nackdelen var att jag inte vet om hon svarade ja eller nej, men hon tog åtminstone emot ringen...

Haha!

Får väl hoppas att vänninan inte gav dig översättningen till "aj, jag fick ont i benet, skulle du vilja överlämna denna till <vänninans namn>"

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

@e1m1: Haha, just själva frågan lyckades jag googla fram på rätt språk så den delen fick inte väninnan veta