SweClockers uppdaterar testsystemen för grafikkortshösten 2020

Permalänk
Melding Plague

SweClockers uppdaterar testsystemen för grafikkortshösten 2020

Med Nvidia Ampere och AMD RDNA 2 runt hörnet passar redaktionen på att uppdatera testriggarna inför höstens grafikkortstester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Med Nvidia Ampere och AMD RDNA 2 runt hörnet passar redaktionen på att uppdatera testriggarna inför höstens grafikkortstester.

Läs hela artikeln här

Ni hade ju kunna valt tex MSI MEG z490 ACE som skall vara förberett för pcie4 och om jag har förstått de rätt är de bara att byta CPU till intels nya när den lanseras och så får man pcie4 stöd.

Permalänk
Medlem

Rekord fula ramminnen. Dom hittade också en riktig B font som dom så smakfullt printade på sidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Ni hade ju kunna valt tex MSI MEG z490 ACE som skall vara förberett för pcie4 och om jag har förstått de rätt är de bara att byta CPU till intels nya när den lanseras och så får man pcie4 stöd.

Är tvungen att kasta alla testerna i soptunnan i vilket fall om de byter CPU.
Även vid test av pcie 4 är det ganska bortkastat då du behöver byta cpu mellan testerna vilket är tidsödande?
Ser inte riktigt fördelen?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se om PCI Express 3.0 kommer bli ett problem i Ampere-korten, speciellt när ray tracing och DLSS även nyttjas.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Naxos:

Rekord fula ramminnen. Dom hittade också en riktig B font som dom så smakfullt printade på sidan...

Tycker dom är riktigt snygga.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

Ska bli intressant och se om PCI Express 3.0 kommer bli ett problem i Ampere-korten, speciellt när ray tracing och DLSS även nyttjas.

Sant, så de får nog bygga 2 testriggar för att kolla detta. 💪😊

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med 2 riggar, en Intel och en AMD. Då hade Sweclockers legat steget före.

Nu kommer jag behöva vända mig till andra sitter för att se ett ordentligt resultat.

Så Meh, ifrån min sida!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Är tvungen att kasta alla testerna i soptunnan i vilket fall om de byter CPU.
Även vid test av pcie 4 är det ganska bortkastat då du behöver byta cpu mellan testerna vilket är tidsödande?
Ser inte riktigt fördelen?

Man slipper byta moderkort

Permalänk
Medlem

Tror det kommer bli bra med eran testrigg.
Ser med stor spänning fram mot releasen av Nvidia då jag själv ska bygga en ny dator under hösten.

Frågan är bara när Amd tänker släppa nästa Ryzen under hösten kan ju lika gärna bli till julhandeln och så länge vill jag nog inte vänta på att bygga.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ska bli intressant och se om PCI Express 3.0 kommer bli ett problem i Ampere-korten, speciellt när ray tracing och DLSS även nyttjas.

Varför skulle rt och dlss öka trafiken över pcie?

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Dagens grafikkort är på gränsen faktiskt https://www.youtube.com/watch?v=PAwIh1nSOQ8

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Rekord fula ramminnen. Dom hittade också en riktig B font som dom så smakfullt printade på sidan...

Vem bryr sig om det?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

@ottoblom: intressant tolkning av resultatet i videon med tanke på att de var i mindre än 5% skillnad på mellan 8x och 16x på ett 2080ti om jag minns rätt från videon.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med Nvidia Ampere och AMD RDNA 2 runt hörnet passar redaktionen på att uppdatera testriggarna inför höstens grafikkortstester.

Läs hela artikeln här

Bra med 3600 minnen.
Kommer ni låsa hastigheten till 5GHz på cpun och "missa/tappa" 0,3GHz eller hur funderar ni här?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Varför skulle rt och dlss öka trafiken över pcie?

Jag kanske tänker fel men borde inte PCIe belastas mer när Tensor-kärnorna och RT-kärnorna jobbar?

Permalänk
Medlem

Kommer det en artikel om nya testsviten framöver, eller har jag kanske missat att det redan finns en artikel om det? Vore kul att se hur ni resonerar och vad som är med.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

@Vash: Det skiljer ett par % på 5700 xt när det använder pci express 4 i stället för 3 i ett par spel . Du kan ju spola till slutet och se att han säger exakt samma sak .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Daz: Jonas och Kenneth resonerar ju runt hur de tänkt med komponentvalen i videon som finns högst upp i den här artikeln.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag kanske tänker fel men borde inte PCIe belastas mer då även Tensor-kärnorna och RT-kärnorna jobbar?

Jag tänker väl att det är framförallt com mellan CPU och gpu som går där, rt borde väl snarare minska det eftersom man sänker fps en del. Hade rt ökat trafiken så tänker jag att man även hade sett en rätt rejäl ökning av CPU-belastning med rt, men det är ju inte fallet så vitt jag vet.

Fast, jag kan tänka fel och du rätt, eller tvärtom 😅 Kanske kommer någon med koll och förklarar läget! Men min spontana tanke är att det är snarare låga upplösningar med hög fps som belastar pcie porten mer.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att vi betalar för att vara medlemmar här så borde ni göra precis som jag vill.

Eller vänta nu.. nej det blev fel.........

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Med tanke på att vi betalar för att vara medlemmar här så borde ni göra precis som jag vill.

Eller vänta nu.. nej det blev fel.........

Jag betalar faktiskt med min tid! Och den är mycket värdeful!

Permalänk
Medlem

Varför kör ni fortfarande på intel riggar när ni nämner själva att amd utklassar dem?

Permalänk
Medlem

Passa på att uppdatera era spel också?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Varför kör ni fortfarande på intel riggar när ni nämner själva att amd utklassar dem?

Ta en titt på Intel versus AMD när det kommer till spel och återkom sedan

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tänker väl att det är framförallt com mellan CPU och gpu som går där, rt borde väl snarare minska det eftersom man sänker fps en del. Hade rt ökat trafiken så tänker jag att man även hade sett en rätt rejäl ökning av CPU-belastning med rt, men det är ju inte fallet så vitt jag vet.

Fast, jag kan tänka fel och du rätt, eller tvärtom 😅 Kanske kommer någon med koll och förklarar läget! Men min spontana tanke är att det är snarare låga upplösningar med hög fps som belastar pcie porten mer.

Jag tänker mig i RTX 2000-serien är det nog så, eftersom balansen mellan CUDA-kärnorna och RT-kärnorna är så ojämn. Där RT-kärnorna blir flaskhalsen och CUDA-kärnorna inte jobbar lika mycket.

Men om RTX 3000-serien nu kraftigt ökar antalet RT-kärnor, så att både CUDA-kärnorna och RT-kärnorna kan samtidigt belastas hårt, borde väl även PCIe belastningen öka.

Vet dock inte om det är så, bara antog det =).

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon300311:

Ni hade ju kunna valt tex MSI MEG z490 ACE som skall vara förberett för pcie4 och om jag har förstått de rätt är de bara att byta CPU till intels nya när den lanseras och så får man pcie4 stöd.

Vi hade vissa funderingar kring att välja ett PCIE4-redo moderkort, men kom till insikten att vi troligtvis ändå hade bytt moderkort till en modell i 500-serien om det nu skulle bli en uppgradering till Rocket Lake-S.

Skrivet av gonace:

Skulle vara intressant med 2 riggar, en Intel och en AMD. Då hade Sweclockers legat steget före.

Nu kommer jag behöva vända mig till andra sitter för att se ett ordentligt resultat.

Så Meh, ifrån min sida!

Saxat ifrån artikeln:
"Med detta sagt behöver ni inte vara oroliga – vi kommer att undersöka och testa de nya korten med en PCI Express 4.0-kompatibel plattform också för att se om det är några mätbara skillnader."

Skrivet av sesese:

Bra med 3600 minnen.
Kommer ni låsa hastigheten till 5GHz på cpun och "missa/tappa" 0,3GHz eller hur funderar ni här?

Vi kör 5 GHz all-core, vilket är 200 MHz högre än 4,8 GHz som är stock för modellen (4,9 med thermal velocity boost). 5,3 GHz är endast vid enkeltrådade laster, och inget vi lyckades få tillräckligt stabilt med våra exemplar i all-core.

Skrivet av Daz:

Kommer det en artikel om nya testsviten framöver, eller har jag kanske missat att det redan finns en artikel om det? Vore kul att se hur ni resonerar och vad som är med.

Eftersom vi troligtvis är rätt nära grafikkortslanseringarna hinns det tyvärr inte med någon artikel kring sviten som vi gjorde förra året. Så det blir med andra ord skarp utrullning vid recensionstillfället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedman18:

Varför kör ni fortfarande på intel riggar när ni nämner själva att amd utklassar dem?

Det nämner de ju på två olika ställen.

Citat:

Processorn må vara baserad på den fem år gamla arkitekturen Skylake, men när dess tio kärnor gasar på för fullt i 5 GHz är det inte många andra modeller som kommer i närheten gällandes ren spelprestanda.
[...]
I slutändan gjorde vi dock bedömningen att en spelmässigt stark processor troligtvis är viktigare än en plattform med PCI Express 4.0 för denna runda kort. Med detta sagt behöver ni inte vara oroliga – vi kommer att undersöka och testa de nya korten med en PCI Express 4.0-kompatibel plattform också för att se om det är några mätbara skillnader.

Så de valde Intel för att de har bättre spelprestanda (och så är det ju -- de vinner i säkert 90%+ av alla spel) trots bristen av PCIe 4.0.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Man slipper byta moderkort

Vem vet nästa gång blir det AMD eller så hoppar de över en generation?
Känner jag Intel rätt kommer det en ny styrkrets också..

Permalänk
Medlem

Jag uppfattar det som att PCI Express 4.0 kan hjälpa pusha höga framerates vid låg upplösning.
Alltså _inte_ ett grafikkort som ritar många pixlar t.ex 4K med avancerade shaders, då behöver det istället hög intern bandbredd (VRAM Gbps) och högt klockade renderingsenheter.
Men för varje ny frame så behöver ju scenen uppdateras så vill man skicka ny data till grafikkortet riktigt ofta hjälper PCIe 4.0.
Baserar det på https://www.youtube.com/watch?v=PAwIh1nSOQ8

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"