Nvidia bekräftar kylarlösning och strömförsörjning för Ampere Founder's Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Det dom menar är att värmeväxlingen med en back plate inte är speciellt effektiv och att vad de nu gjort kan avlägsna värme effektivare än en platta.

Det intressanta för mig blir om det klarar hålla kortet under 85 grader ( min egna godtyckliga gräns) utan att det för oljud när kortet är under full belastning i en rumstemperatur runt 27-30 grader, vilket inte är en ovanlig rumstemp för mig varma sommardagar.

Jag har inte sagt att en bakplatta är optimalt, men det är bättre än inget...

Det är väl inte så svårt att dra en heatpipe dit om man vill ha något varmt där? Problemet är väl att kort inte få sticka ut för mycket på den sidan av slotten, så man behöver typ en offset slot, men det har väl inte detta kortet heller?

Permalänk
Snusfri

Intressant att väldigt många på Sweclockers verkar kunna betydligt mer än Nvidia's ingenjörer..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte samma sak som att ha en kylfläns med bättre kontakt och fläktar som avleder värmen.

Ja, så? Ett av syftena är fortfarande att reducera överhörning. Det blir inte heller sämre för att det nämns i en reklamfilm.

De kommer inte sätta en kylfläns på baksidan, de kommer dra ett par heatpipes från en eller flera kretsar på baksidan och kyla det genom hålet i kretskortet... inte så imponerande... 970 gjorde ju redan samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Min spontana tanke är att dessa individer har någon form av insider informatör som matar dom information, antingen direkt hos företagen själva eller i produktionsleden/3.e partstillverkare. Eller med lite mer av en foliehatt på; Att företagen själva "läcker" till dom för att bygga upp hype, få folk att snacka om deras produkter och hålla igång så många news-cycles som möjligt innan det är dags för lansering.

Det är ju uppenbart att prishypen i det här fallet snabbt tog fart. Jag brukar applicera principen "follow the money", och tänker spontant att rykten om höga priser framförallt hjälper de med restlager av 20-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Gillar inte heller att den är på högkant. Nu tar man inte ut och sätter i dessa kontakter så ofta, men oavsett.

Det skulle också kunna vara så att de behöver ha den på högkant för att den får en placering i hörnet närmast moderkortet på kortsidan, vilket i så fall innebär att det blir färre kablar i chassits huvudkammare.

Permalänk
Medlem

Alla Ni som vet bättre än dom ingenjörer som designar dessa grafikkort/kyllösning varför gör Ni inte alla som gillar datorer/hårdvara en tjänst och söka jobben på nVidia/AMD så att vi kan få dom bästa lösningarna?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Alla Ni som vet bättre än dom ingenjörer som designar dessa grafikkort/kyllösning varför gör Ni inte alla som gillar datorer/hårdvara en tjänst och söka jobben på nVidia/AMD så att vi kan få dom bästa lösningarna?

Håller med 100%, rätt arrogant inställning hos vissa faktiskt. Nvidia vet nog bättre hur de kyler kort de själva skapat och klarar sig utan råd från "experter" inom den svåra konsten att sätta ihop en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De kommer inte sätta en kylfläns på baksidan, de kommer dra ett par heatpipes från en eller flera kretsar på baksidan och kyla det genom hålet i kretskortet... inte så imponerande... 970 gjorde ju redan samma sak

Jo, bakre fläkten sitter i en kylfläns. Det är inte samma design som 970 hade.

Permalänk
Inaktiv

Intressant att se lösningen testad av recensenter. Definitivt bättre än deras tidigare försök:

Permalänk
Medlem

Hur dags brukar Nvidia släppa NDA efter korten lanserats?

Permalänk
Medlem

@anon5930: Det roligaste med deras spoof-video är ju att de själva gjort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Håller med 100%, rätt arrogant inställning hos vissa faktiskt. Nvidia vet nog bättre hur de kyler kort de själva skapat och klarar sig utan råd från "experter" inom den svåra konsten att sätta ihop en dator.

Hahaha detta var kul faktiskt 😅
Det är möjligt att dom vet, men varför använder dom då inte denna kunskap? Dom har liksom aldrig gjort det.
Dom har en historia av värdelösa högljudda kylare bakom sig och korten med kylare från tredjepart säljs mer av en anledning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jo, bakre fläkten sitter i en kylfläns. Det är inte samma design som 970 hade.

Man ska inte dra allt för stora lagrar av den bakre fläktens placering. Den sitter på baksidan därför att kylflänsen är perforerad på kretskortets framsida av fyra stycken värmerör med extremt stor diameter med tanke på vad vi normalt brukar se i grafikkort. Man kan se värmerören där de ansluter på ovansidan av GPUns ångkammare blixtra till i någon halv sekund i videon. De syns även i de första läckta bilderna av kylflänsen som dök upp på nätet.

Det hade helt enkelt varit för trångt att klämma in en fläkt i kylflänsen på samma sida som värmerören, därför satte NV fläkten på baksidan av flänsen istället. (Det är min personliga tolkning, jag har såklart ingen insiderinfo....)

Annars var det ju extremt mycket brus och inte någon större signal i den här videon, mest allmänt tjôt som går ut på att man måste kyla elektronik som drar mycket ström - inte någon större nyhet egentligen. Snacket om överhörning och sedan snedstega över till den krympta strömanslutningen kan knappast sägas ha något större med varandra att göra - inga signaler överförs ju över den kontakten. Så det blir litet av en röd sill skulle jag nog säga.

Det enda som direkt har med Ampere att göra i hela den här videon som jag själv märkte av var ju den snabbt förbifladdrande bilden av ångkammaren/värmerören, samt det nästan lika snabba klippet av hela kylanordningen precis i slutet av videon. Allt det andra var bara återanvända datoranimeringar av NVs tidigare släppta grafikkort, samt allmänt tugg som varit lika applicerbart på vilket högpresterande grafikkort som helst de senaste generationerna.

Känns som PR-avdelningen slängde ihop detta på någon dag som respons till alla läckor som varit på sistone.

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju gjort en strålande fin lösning! Bara de vet hur resultaten varit. Jag har själv jobbat flera år med CFD simulering med kylning av elektronik. Visserligen är det korrekt att mycket energi går rakt genom FR4at speciellt, men det beror på hur väl el-killen gjort lagerhanteringen. Nvidia är ju inte direkt några nybörjare och detta ser lysande ut! Enkelt kan man säga att det är den totala ytan och massan av värmeledande metall som spelar roll, och i detta fall verkar ju allt ligga på primärsidan.

Det blir ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hahaha detta var kul faktiskt 😅
Det är möjligt att dom vet, men varför använder dom då inte denna kunskap? Dom har liksom aldrig gjort det.
Dom har en historia av värdelösa högljudda kylare bakom sig och korten med kylare från tredjepart säljs mer av en anledning.

Nvidia har tills nyligen inte sålt sina egna kort (annat än Titan och Quadro) så referenskylaren lär inte haft lika hög prioritet. Dessutom har de prioriterat billiga och kompakta kylare som inte är lika beroende av luftflöde i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nvidia har tills nyligen inte sålt sina egna kort (annat än Titan och Quadro) så referenskylaren lär inte haft lika hög prioritet. Dessutom har de prioriterat billiga och kompakta kylare som inte är lika beroende av luftflöde i chassit.

Vad jag skrev kvarstår.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hahaha detta var kul faktiskt 😅
Det är möjligt att dom vet, men varför använder dom då inte denna kunskap? Dom har liksom aldrig gjort det.
Dom har en historia av värdelösa högljudda kylare bakom sig och korten med kylare från tredjepart säljs mer av en anledning.

Finns nog flera anledningar en är nog att det kostar att göra en bra och fin kylare en annan kan vara att dom inte vill konkurrera med sina kunder som köper deras chip, det är säkert därför deras referens kort oftast är dyrare och skulle deras kort gå åt som smör skulle dom få bygga nya fabriker för att hålla produktionen på en rimlig nivå.
det är så jag kan tänka mig det hela.
Många som faktiskt köper deras referens kort är de som sliter av kylaren illa kvickt och sätter på vattenblock eller liknande lösning och där kan referens kort vara rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns nog flera anledningar en är nog att det kostar att göra en bra och fin kylare en annan kan vara att dom inte vill konkurrera med sina kunder som köper deras chip, det är säkert därför deras referens kort oftast är dyrare och skulle deras kort gå åt som smör skulle dom få bygga nya fabriker för att hålla produktionen på en rimlig nivå.
det är så jag kan tänka mig det hela.
Många som faktiskt köper deras referens kort är de som sliter av kylaren illa kvickt och sätter på vattenblock eller liknande lösning och där kan referens kort vara rätt bra.

Vad jag skrev kvarstår.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad jag skrev kvarstår.

Ja men det finns anledningar till varför det är så. en till sak jag kom på är såklart att korten ska se häftiga ut i reklam sammanhang.

dom kan säkert göra riktigt bra kylare men dom måste hålla sig till strikt satta regler. kort och gott får dom helt enkelt inte göra för bra saker. sällan bra att konkurrera med sig själv eller sina samarbetspartners och väcka deras ilska.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

Vilken tur att mitt intresse för spel har försvunnit, vilka priser det är på grafikkort nu för tiden. Helt sinnes!

Fast man måste i och för sig inte köpa den dyraste modellen

Precis som att man inte måste köpa en Bugatti när en Volvo duger alldeles utmärkt den med.

Den stora massan kommer fortsätta köpa kort i mellansegmentet men jag tvekar inte en sekund på att den dyraste modellen kommer sälja ganska bra. Det finns alldeles för mycket folk som har alldeles för mycket pengar och även en och annan vanlig knegare som prioriterar den bästa gpu:n högre än sin ens njure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, bakre fläkten sitter i en kylfläns. Det är inte samma design som 970 hade.

Jag har inte sagt att det är exakt samma... 970 hade inget chip på baksidan, men det är fortfarande samma tänk med att fläktarna kan blåsa ’fritt’, genom kortet.

Permalänk
Avstängd

Historiskt så har ju andra företags kylningslösningar på samma kort alltid varit bättre än Nvidias första kort så jag förväntar mig inga under den här gången heller. Videon sa ingenting om varför det skulle bli ett annat resultat den här gången.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

vem vågar lita på nvidia när det gäller kylningslösning då tredjepartstillverkare alltid haft bättre?

ska bli intressant att se hur denna dubbelsidiga fläktlösning fungerar och hur mycket värme som faktiskt utvecklas i detta kort.

Permalänk
Medlem

Köper fem.

Två att använda i datorn och tre att sätta upp på väggen för kunna beundra designen, har redan platsen utsedd, ovanför och på sidorna om Jensens skinpajj som jag "fick" när jag "besökte" nvidias huvudkontor för två år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast man måste i och för sig inte köpa den dyraste modellen

Precis som att man inte måste köpa en Bugatti när en Volvo duger alldeles utmärkt den med.

Den stora massan kommer fortsätta köpa kort i mellansegmentet men jag tvekar inte en sekund på att den dyraste modellen kommer sälja ganska bra. Det finns alldeles för mycket folk som har alldeles för mycket pengar och även en och annan vanlig knegare som prioriterar den bästa gpu:n högre än sin ens njure.

Det jobbiga är att man får potatiskort för de pengar jag vill lägga... har ingen lust att ge mer än 5-6000 och för de pengarna får jag en konsol med bättre grafikkort än om jag köper bara ett grafikkort... sjukt!

Meeeen ska tilläggas att Covid-19 kan bli vår våta dröm nu när väldigt många kommer prioritera mat och husrum före datorkomponenter... borde kunna rendera en prispress pga överproduktion.
Bara spekulation från min sida dock.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Alla Ni som vet bättre än dom ingenjörer som designar dessa grafikkort/kyllösning varför gör Ni inte alla som gillar datorer/hårdvara en tjänst och söka jobben på nVidia/AMD så att vi kan få dom bästa lösningarna?

Å andra sidan tog det till 2020 innan dessa professionella ingenjörer fick till sina breakthrough kylar lösningar. Säger ju inte så mycket om deras kunnande eller hur. Något säger mig att dom "lyckades", inte för att dom kan, utan för att dom var tvungna pga strömförbrukning/värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intressant att väldigt många på Sweclockers verkar kunna betydligt mer än Nvidia's ingenjörer..

Skrivet av Nautilus011:

Alla Ni som vet bättre än dom ingenjörer som designar dessa grafikkort/kyllösning varför gör Ni inte alla som gillar datorer/hårdvara en tjänst och söka jobben på nVidia/AMD så att vi kan få dom bästa lösningarna?

Nu är det ju inte ingenjörerna som folk kritiserat, utan en reklamfilm som lägger fokus på konstiga saker

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Intressant att väldigt många på Sweclockers verkar kunna betydligt mer än Nvidia's ingenjörer..

Mmmm.
Jag vet inte jag.
Det här är trots allt en reklamfilm.

Jag tror det är ganska rimligt faktiskt att konsumenter har ett kritiskt öga till den reklam tillverkarna sänder ut.
Syftet med reklamen är trots allt inte att vara så ärlig och objektiv som möjligt ;).

Vill man hitta en vinkel med två poler så är det väl snarare reklamavdelningen ställt mot konsumenter med ett kritiskt öga som är av intresse. Iaf med det här underlaget. Reklamens upplägg är väl att förmedla känslan att det är experterna som talar.
Men det är alltså reklam det handlar om här vilket är värt att ha i åtanke.

Själv har jag inte så mycket känslor för reklam generellt förutom när det hittas på och ljugs för konsumenten.
Jag tycker inte att det hittas på i denna reklam.
Det budskap som framförs är vagt - men det låter fräckt och det är fräcka bilder till. Så känslan man får är lite waow utan faktiskt underlag för hur det ligger till. Och det är väl vad de vill uppnå. Det är vad det är och så ser marknadsföring vanligen ut.

En liten personlig inflikning från mitt håll är väl att reklamfilmen mest handlade om tidigare generationer av nvidias kylare. Iaf bildmaterialmässigt. Den nya visades inte ens upp riktigt ;). Så det var väl aningen tomt på material av det man faktiskt ville se.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nvidia har tills nyligen inte sålt sina egna kort (annat än Titan och Quadro) så referenskylaren lär inte haft lika hög prioritet. Dessutom har de prioriterat billiga och kompakta kylare som inte är lika beroende av luftflöde i chassit.

2000-seriens referens kylare/kort är väl dyrare än många tredjepart med bättre kylning.

Permalänk
Medlem

Ja detta var ju väldigt mycket snack. Tillåt mig att vara lite skeptisk och tro att detta kort kommer bete sig ungefär som andra kort före det med hänsyn till kylning.

Är det fläktar och kylfläns? Ja då är det inte särskilt revolutionerande. Såvida kortet inte kommer med någon ny sorts vätska som flödar över det istället för luft...

Det enda som kommer vara revolutionerande är mig veterligen priset?

Visa signatur

Allan, please add signature