Permalänk
Medlem

NAS råd

Funderat en längre stund på att skippa roterande diskar i min desktop och byta ut allt mot m2 diskar. Som alla har man dock en hel del lagringsdiskar som hellre hade kunnat ligga på en NAS så man får ner storleken på desktopchassit och ett mer clean skrivbord.

Om jag vill ha dessa saker.
Tillgång dygnet runt varifrån jag än är, även externt.
Tillgången får väldigt gärna göra det möjligt att strömma en video på distans sålänge internetuppkopplingen tillåter det.
Den ska kunna strömma till en lokal TV utan några problem, bör man ha att NASen encodar eller ska man låta tvn göra det?
Kunna köra VPN och torrentklient på min NAS
Runt 6-10 TB lagringsutrymme, vet faktiskt inte hur mycket jag använder just nu.

Vad är lämpligaste lösningen då? Inte tänkt igenom det överdrivet mycket så är det något som inte funkar eller som man bör ha så är det bara att föreslå det och förklara varför.

Budgetmässigt så är jag mest ute efter en bra lösning, kostar det lite mer för att slippa huvudvärk och göra allt jag vill så får det göra det.

Permalänk
Vila i frid

Kika på någon modell från Synology eller Qnap. #18563529

Vill du kunna strömma transcodad video i 1440p lär du tyvärr slanta upp rejält. Kräver mycket cpu.

Permalänk
Medlem

Jag kan väldigt mycket mindre än de andra kungarna här på SC.
Men, jag fick rådet med Synology här på SC, och har varit extremt nöjd med deras produkter, Gränssnitt, manualer, supportforum och funktion. Helt klockren mackapär.
Jag har en med två platser, men det är ju samma och kanske ännu bättre på deras ännu mer potenta modeller.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Om jag vill spela upp det på tvn kan jag skicka det via nasen genom desktop cpun till tvn på något smidigt vis utan kablar genom hela lägenheten?
Om jag vill komma åt en 4k film på annan ort och låter min CPU i laptopen tex sköta det, funkar det med en DS920+ då tex?

Permalänk
Vila i frid

Synology NAS har en PLEX app att installera som gör det möjligt för de flesta TV att strömma direkt från NAS'en.

Netflix rekommenderar 25 Mbit/sec så att låta NAS hantera både VPN och transcoding låter lite väl tufft för de två NAS'arna som listades i den andra tråden. Slår du av transcoding och låter den skicka strömmen icke-transcodat direkt till din TV kommer det att funka.

Att strömma på något annat sätt t.ex. genom en dator som hämtar mediat från NAS/SMB etc överlåter jag åt andra att utveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@hasenfrasen: Om jag vill spela upp det på tvn kan jag skicka det via nasen genom desktop cpun till tvn på något smidigt vis utan kablar genom hela lägenheten?
Om jag vill komma åt en 4k film på annan ort och låter min CPU i laptopen tex sköta det, funkar det med en DS920+ då tex?

Enda gången du måste använda transcoding är när klienten saknar möjlighet att spela upp material i den codec som källmaterialet ligger i. Det andra caset att komma ner i bitrate kan ju finnas men generellt vill man alltid undvika transcoding hur som helst.

Permalänk
Medlem

Sålänge tvn klarar av det så är det okej alltså. Ja jag behöver ändå köpa en ny tv så det här får väl vara inräknat i min lilla förändring av medialösning hemma.

Permalänk

Har själv bra erfarenheter av Synology NAS och kan rekommendera nya DS220+. Den kommer täcka dina behov och har även stöd för hårdvarutranscode i Plex.

Permalänk
Medlem

Har fortsatt titta lite och försökt läsa på.
Vad skulle jag tappa på att köpa en 218play istället för en DS220+? Som jag ser det så tappar jag inte mycket för min användning men jag missar kanske något.

Permalänk
Vila i frid

För enbart filöverföring är det ingen märkbar skillnad trots skillnader i enheternas cpu och mängd internminne. Båda klarar av att skyffla drygt 100 MB/sek (dvs de orkar maxa 1 Gbit/s snöret).

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Eller köp en Apple 4K TV så kan du köra Plex via den. Så gjorde jag!