Behöver köpa ny SSD

Permalänk
Medlem

Behöver köpa ny SSD

Min windows 10 ssd börjar bli full så är sugen på att köpa 2TB nvme disk.

moderkort: gigabyte x570 aorus pro.

Hade tänkt att hålla ut till det kommer nya bättre (som nyttjar pci-e 4 bättre) men överväger att köpa redan nu.

Permalänk
Medlem

Corsair Force Series MP600 2TB går på ca 4000 just nu.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@1440p165:
Har 1db varianten på den disken, funkar kanon. Men bara så du vet så är det ingen upplevd skillnad irl på en gammal hederlig pcie3 ssd.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

@1440p165: Tjena!

Mina fråga är om du behöver fulla PCIe 4.0 hastigheter på din systemdisk, och om det inte duger med första billigaste (kvalitativa) NVMe disken bara?

EDIT:
Tänker spontant bara.
Kör själv med 2st Samsung MZCVKW512HMJP (Samsung PM961), och sure visst märker jag lite skillnad vid boot från mina gamla 840 och möjligen vid unzipping (placebo där?).
Men i program o.s.v. kan jag inte påstå att jag märker någon riktig skillnad faktiskt. Så tänker inte att det lär göra för stor skillnad mellan NVMe diskar om man inte håller på att flytta massa filer över 10Gibabit nätverk o.s.v.

//Yatagarasu

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@1440p165: Tjena!

Mina fråga är om du behöver fulla PCIe 4.0 hastigheter på din systemdisk, och om det inte duger med första billigaste (kvalitativa) NVMe disken bara?

Det är lite det jag funderar på, just nu finns ingen större anledning att välja PCIe 4.0 över 3.0 för lagring så jag wastade kanske pengar när jag köpte X570 moderkort.

Citat:

EDIT:
Tänker spontant bara.
Kör själv med 2st Samsung MZCVKW512HMJP (Samsung PM961), och sure visst märker jag lite skillnad vid boot från mina gamla 840 och möjligen vid unzipping (placebo där?).
Men i program o.s.v. kan jag inte påstå att jag märker någon riktig skillnad faktiskt. Så tänker inte att det lär göra för stor skillnad mellan NVMe diskar om man inte håller på att flytta massa filer över 10Gibabit nätverk o.s.v.

Hur är det med virtuellt ram-minne? (behöver ibland mer än mina nuvarande 32GB).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av 1440p165:

Det är lite det jag funderar på, just nu finns ingen större anledning att välja PCIe 4.0 över 3.0 för lagring så jag wastade kanske pengar när jag köpte X570 moderkort.
Hur är det med virtuellt ram-minne? (behöver ibland mer än mina nuvarande 32GB).

Skulle inte säga att det är slöseri, du har ju möjligheten med den utökade bandbredden om du nu skulle önska i alla fall, om inte nu så i framtiden åtminstone

Jag vet inte hur det ser ut med virtuellt minne faktiskt, har inte behövt nyttja det själv i några applikationer på det viset (plockade precis ur 16Gb då jag inte behövde 32Gb). Men oavsett så är ju RAM bra mycket snabbare oavsett SSD i slutändan.

t.ex. med min RAM vs SSD;

  • DDR4 3200Mhz: 25.6 GB/s

  • P961: Read - 2800 MB/s, Write - 1600 MB/s

Trots att mina diskar är rätt så snabba så är fortfarande min RAM drygt 10 gånger snabbare i slutändan. Virtuellt minne baserat på mina diskar skulle motsvara mid-tier DDR(1) RAM faktiskt haha (DDR 400Mhz = 2.6 GB/s)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Verkar inte som snabbare SSD gör någon större skillnad i praktiken tyvärr

https://www.youtube.com/watch?v=V3AMz-xZ2VM

Skrivet av Yatagarasu:

Skulle inte säga att det är slöseri, du har ju möjligheten med den utökade bandbredden om du nu skulle önska i alla fall, om inte nu så i framtiden åtminstone

Jag vet inte hur det ser ut med virtuellt minne faktiskt, har inte behövt nyttja det själv i några applikationer på det viset (plockade precis ur 16Gb då jag inte behövde 32Gb). Men oavsett så är ju RAM bra mycket snabbare oavsett SSD i slutändan.

t.ex. med min RAM vs SSD;

  • DDR4 3200Mhz: 25.6 GB/s

  • P961: Read - 2800 MB/s, Write - 1600 MB/s

Trots att mina diskar är rätt så snabba så är fortfarande min RAM drygt 10 gånger snabbare i slutändan. Virtuellt minne baserat på mina diskar skulle motsvara mid-tier DDR(1) RAM faktiskt haha (DDR 400Mhz = 2.6 GB/s)

Fick ca 50% prestandaförlust med samsung 850 evo när jag använde virtuellt ram istället för ddr4