MSI presenterar nätaggregatsserie med 12-pinskontakt för "Ampere"

Permalänk
Melding Plague

MSI presenterar nätaggregatsserie med 12-pinskontakt för "Ampere"

Nätaggregat med uteffekterna 650, 750 och 850 watt står på menyn, likaså 12-pinskontakt för kommande Geforce RTX 3000-grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Nätaggregat med uteffekterna 650, 750 och 850 watt står på menyn, likaså 12-pinskontakt för kommande Geforce RTX 3000-grafikkort.

Läs hela artikeln här

Så nu måste man köpa ett helt nytt nätaggregat till dom nya grafikkorten ?

Permalänk
Medlem

Haha wtf, sen ska man köpa ett 12VO agg efter detta också? 2020, year of the nätagg.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Haha wtf, sen ska man köpa ett 12VO agg efter detta också? 2020, year of the nätagg.

kommer finnas adapter att köpa

https://www.sweclockers.com/nyhet/30247-seasonic-visar-12-pin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Så nu måste man köpa ett helt nytt nätaggregat till dom nya grafikkorten ?

Säkerligen med en sticker som säger "RTX 3000 approved" och med ett prispåslag på 20 dollar som är Nvidia-skatt.. suck

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Känns som ett ganska omständigt sätt att spara kretsyta på med den här nya kontakten... Hoppas på att det kommer normala alternativ hos andra tillverkare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

man får ju med adapter med kortet sa de också? för mig jag läste det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Så nu måste man köpa ett helt nytt nätaggregat till dom nya grafikkorten ?

nä.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av werter123456789:

Hej.
Den adaptern visar att man ska ha 2 st 8 pin till 12 pin, hm verkar inte som jag har det på min nätdel, vet du ? eller någon annan som
vet, eller dom kommer kanske med olika adaptrar till olika tillverkare ?

https://www.inet.se/produkt/6909985/fractal-design-integra-m-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Den adaptern visar att man ska ha 2 st 8 pin till 12 pin, hm verkar inte som jag har det på min nätdel, vet du ? eller någon annan som
vet, eller dom kommer kanske med olika adaptrar till olika tillverkare ?

https://www.inet.se/produkt/6909985/fractal-design-integra-m-...

du har 4st 6+2 pin Pcie. du klarar dig fint med det där

Permalänk
Skrivet av Fac31:

du har 4st 6+2 pin Pcie. du klarar dig fint med det där

Jag vet, men om du klickar på bilden så ser du att det är bara 1 st 8 pin kontakt som man själv kan koppla in genom en sladd för sig, alla dom andra 8 pin sitter redan i hopa in i nätdelen och går ej plocka av för sig, eller det är ingen betydelse ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Jag vet, men om du klickar på bilden så ser du att det är bara 1 st 8 pin kontakt som man själv kan koppla in genom en sladd för sig, alla dom andra 8 pin sitter redan i hopa in i nätdelen och går ej plocka av för sig, eller det är ingen betydelse ?

Adaptern kommer bli från 6+2 kontakten som du egentligen skulle koppla in i grafikkortet och inte direkt från nätagget eftersom det skiljer sig hur den kontakten ser ut mellan olika tillverkare.

Permalänk
Medlem

Det här kan omöjligen vara en nisch kabel endast för top of the Line grafikkorten från Nvidia.. måste vara oerhört svårt för Nätaggs tillverkarna att få ROI på en nätaggs serie för endast 3090.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hoppas mitt Corsair RM750x 750W gold som jag köpte 2018 fungerar bra med ett 3070 (Lär bli ASUS eftermarknadskylare igen).
https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w

Känner inte för o lägga pengar på ett nätagg när det man har fungerar bra redan

Men borde ju inte vara några problem med strömbudgeten då jag inte ska gå på 3090 värstingkort.
O adapter verkar ju gå att köpa om Asus även tar åt sig denna 12-pin historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det här kan omöjligen vara en nisch kabel endast för top of the Line grafikkorten från Nvidia.. måste vara oerhört svårt för Nätaggs tillverkarna att få ROI på en nätaggs serie för endast 3090.

Tror det finns en risk att Nvidia tvingar AIB att använda den ny kontakten på alla kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Jag vet, men om du klickar på bilden så ser du att det är bara 1 st 8 pin kontakt som man själv kan koppla in genom en sladd för sig, alla dom andra 8 pin sitter redan i hopa in i nätdelen och går ej plocka av för sig, eller det är ingen betydelse ?

Moderna modulära nätdelar har ju ett antal 6+2 kontakter avsedda för PCI-e så vad jag förstår det som tar man adapterkabel, ploppar i den i två av dessa 6+2 kontakter och kopplar sedan in den i grafikkortet. Det som nätaggtillverkarna verkar pusha på nu är att de själva skickar med en 12-pins kabel så att man slipper adapter samt eventuella "störningar" mellan kabel och adapter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hmm, bara 2x(6+2) -> 12 pin, låter ju som en mjuk övergång, kanske kan man minska 24-pin till moderkortet i samma veva då?
12VO nätaggen känns definitivt som framtiden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag är trög nu, men vad är meningen med nVidias nya kontakt?
Alltså, vad gör den bättre än de befintliga 6-pin och 8pin PCI-E kontakterna?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det här kan omöjligen vara en nisch kabel endast för top of the Line grafikkorten från Nvidia.. måste vara oerhört svårt för Nätaggs tillverkarna att få ROI på en nätaggs serie för endast 3090.

Det har spekulerats om att 12-pinskontakten kommer bli standard i framtida Nvidiakort.

Permalänk
Medlem

Deras drake får mig tyvärr att inte köpa MSI produkter

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ledsen om jag är trög nu, men vad är meningen med nVidias nya kontakt?
Alltså, vad gör den bättre än de befintliga 6-pin och 8pin PCI-E kontakterna?

/Lifooz

I deras teaser video förklarade dem att den nya 12-pin kontakten gör det enklare för dem att designa PCB och undvika strömläckage (rätta mig om jag har fel). Blir väl mindre strömbanor eller något sådant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

I deras teaser video förklarade dem att den nya 12-pin kontakten gör det enklare för dem att designa PCB och undvika strömläckage (rätta mig om jag har fel). Blir väl mindre strömbanor eller något sådant.

Ahaa, jo det kan jag svälja, lite pöl med adaptrar men sedan får vi se om AMD och Intel också hoppar på nVidias tåg, om de nu inte tagit patent på kontaktens design vill säga.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Är detta en kontakt annons för alla Nvidia xx90 kort som inte vill vara singel GPU-kort?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Så nu måste man köpa ett helt nytt nätaggregat till dom nya grafikkorten ?

Nej, så länge man har ett tillräckligt kraftfullt nätagg så ska det gå bra att använda en adapter. Precis som när g-korten först började kräva extra strömanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hmm, bara 2x(6+2) -> 12 pin, låter ju som en mjuk övergång, kanske kan man minska 24-pin till moderkortet i samma veva då?
12VO nätaggen känns definitivt som framtiden.

ATX12VO har bytt ut 24-pin mot 10-pin för moderkortet, är väl inte otänkbart att framtida ATX12VO-nätagg kan ha en 12-pinskontakt också.

Skrivet av Lifooz:

Ahaa, jo det kan jag svälja, lite pöl med adaptrar men sedan får vi se om AMD och Intel också hoppar på nVidias tåg, om de nu inte tagit patent på kontaktens design vill säga.

/Lifooz

Kontakten är en Molex micro-fit 3.0, så det är inget Nvidia hittat på så några patent är jag skeptiskt till, de tyckte nog bara det var en smidigare kontakttyp att använda.

Känns som initialt att detta inte spelar någon större roll, man behöver ändå 2 8-pinskablar och en adapter som sannolikt skickas med korten, beroende på adapterns utformning så kanske man kan göra lite snyggare kabeldragning.
Det som är intressant är om det kommer ATX12VO-nätagg med 12-pin i framtiden.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Deras drake får mig tyvärr att inte köpa MSI produkter

Själv tycker jag att drakar är riktigt fräna och överväger starkt detta nätaggregat till hösten.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hmm, bara 2x(6+2) -> 12 pin, låter ju som en mjuk övergång, kanske kan man minska 24-pin till moderkortet i samma veva då?
12VO nätaggen känns definitivt som framtiden.

Skrivet av houze:

ATX12VO har bytt ut 24-pin mot 10-pin för moderkortet, är väl inte otänkbart att framtida ATX12VO-nätagg kan ha en 12-pinskontakt också.

ATX12VO har inte enbart en 10-pinnars kontakt för moderkortet, i specarna finns även en extra 6-pinnars kontakt (kallad "extra board connector" av Intel) för mer krävande moderkort. Huvudkontakten med 10 pinnar kan bara leverera upp till 288W men med extrakontakten får man ytterligare 288W. Ett grafikkort får ju dra 75W från PCIe-porten så ett moderkort med exempelvis två grafikkortsplatser skulle bara få 138W kvar till resterande komponenter så som USB-portar och andra expansionsplatser.

I praktiken kommer det för oss nördar/gamers nog alltid handla om att behöva använda både 10-pinnars och 6-pinnars-kontakterna. Eftersom kontakterna inte kan sitta precis bredvid varandra (för att inte krocka) så blir det inte så mycket platsvinst på själva moderkortet från 24-pinnarskontakten. 16 kablar istället för 24 gör väl däremot en del på kabelhärvorna.

Här finns ett moderkort för ATX12VO där båda kontakterna syns, tillsammans med kontakterna som förser SATA-enheter med ström: https://www.anandtech.com/show/15763/first-atx12vo-consumer-m...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det här kan omöjligen vara en nisch kabel endast för top of the Line grafikkorten från Nvidia.. måste vara oerhört svårt för Nätaggs tillverkarna att få ROI på en nätaggs serie för endast 3090.

Skrivet av Ureet:

Det har spekulerats om att 12-pinskontakten kommer bli standard i framtida Nvidiakort.

Det är detta som oroar mig.
1. Sätt en sådan 12-pinnars på GT 3050 för att leverera ~50W.
2. Kombinera lämpligen med ett 300 W nätaggregat som har samma kontakt.
3. Ett eller två år senare har tioåriga Pelle, som använder datorn, tröttnat på den sega grafiken och tjatat till sig ett GTX 4080 som i sig själv vill ha ~250 W genom samma kontakt.
Ska väl inte vara något problem, eftersom det finns en sådan kontakt på nätaggregatet...?

I dagsläget gäller:
Klent nätaggregat: En 6-pin-kontakt.
Något kraftfullare: En 6+2-pin.
Kraftfullt: Två 6+2-pin.
Overkill: Mer än så.

Permalänk
Medlem

En anledning till att modulära PSU tillverkare blir tvungna att inkludera egna adapterkablar, är ju att dom har sina egna kablar till allt, som inte är standard. Dvs stiften på PSU delen stämmer inte.
Jag skulle gissa på att detta kommer bli, i många fall, en dyr historia, då folk inte tänker på detta och kanske kör med adapterkabeln direkt från PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag skulle gissa på att detta kommer bli, i många fall, en dyr historia, då folk inte tänker på detta och kanske kör med adapterkabeln direkt från PSU.

Jag tror inte det. De flesta vågar inte använda så mycket våld som krävs för att koppla fel.