Nvidia bekräftar kylarlösning och strömförsörjning för Ampere Founder's Edition

Permalänk
Medlem

Tittar man på flödessimuleringen i videon som verkar vara på den nya referensdesignen så ser det ju ut som att båda fläktarna suger luft från samma sida av grafikkortet, men att en fläkt(längst in i chassit) blåser luften rakt igenom kortets kylfläns och ut på andra sidan grafikkortet(öppen backplate) och att fläkten närmast chassits baksida blåser ut varmluften ur chassit istället(stängd backplate).

OM det är så kan det ju bli bra det här! Sen får man ju hoppas att fläktarna även är semi-passiva i referensdesignen...

Har de bara trollat alla med de läckta bilderna där fläktarna sitter på olika sidor utan en logisk anledning?

PS. Ni hörde det här först!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det enda som direkt har med Ampere att göra i hela den här videon som jag själv märkte av var ju den snabbt förbifladdrande bilden av ångkammaren/värmerören, samt det nästan lika snabba klippet av hela kylanordningen precis i slutet av videon. Allt det andra var bara återanvända datoranimeringar av NVs tidigare släppta grafikkort, ...

Verkar som att du upptäckt mer än mig.
Jag såg ingenting som inte var gammal skåpmat eller ospecifierade förslag till kylning.
Definitivt ingenting (utöver elkontakten) som konkret sa att "detta är vad som kommer till Ampere".
Edit: Jo, de har bytt spiralfjädrarna mot bladfjädrar också. Revolution!

Skrivet av DasIch:

Jo, det intressanta som nämns är att de inte har någon bakplåt som hindrar värmeavledningen och att de fått till ett effektivt luftflöde.

Skrivet av DasIch:

Poängen Nvidia gör är att värmen [i normalfallet] stannar där utan att ledas bort.

Jag hörde bara att de gjort ändringar i bakplåten. Ingenting mer konkret.

På mitt grafikkort är bakplåten en de facto värmespridare och kylfläns. Värme som genereras i GPU och VRM leds från baksidan av kretskortet till denna fläns.

Skrivet av Sveklockarn:

Det skulle också kunna vara så att de behöver ha den [effektmatningen] på högkant för att den får en placering i hörnet närmast moderkortet på kortsidan, ...

Snarare att de vill minimera längden på ledningsbanorna i kretskortet genom att placera kontakten nära VRM, som i sin tur ska ligga så nära GPU som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Det jobbiga är att man får potatiskort för de pengar jag vill lägga... har ingen lust att ge mer än 5-6000 och för de pengarna får jag en konsol med bättre grafikkort än om jag köper bara ett grafikkort... sjukt!

Meeeen ska tilläggas att Covid-19 kan bli vår våta dröm nu när väldigt många kommer prioritera mat och husrum före datorkomponenter... borde kunna rendera en prispress pga överproduktion.
Bara spekulation från min sida dock.

Det verkar dock som att effekten är det motsatta på komponentmarknaden. Folk bygger datorer som aldrig förr och en hel del grejer har blivit dyrare. Många jobbar/pluggar hemifrån i världen nu och tänker att det är smidigt att ha en bra PC som de både kan jobba och spela på. Jag har byggt två datorer nu i sommar åt vänner som tyckte att just i höst duger det inte med en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hahaha detta var kul faktiskt 😅
Det är möjligt att dom vet, men varför använder dom då inte denna kunskap? Dom har liksom aldrig gjort det.
Dom har en historia av värdelösa högljudda kylare bakom sig och korten med kylare från tredjepart säljs mer av en anledning.

THIS! ... Det är ju så jävla sant! Dags att skaffa 10000 botkonton på sweclockers för att kunna trycka Bra inlägg på detta.

"Vi kan, men vi vill inte. Vi känner liksom inte för det." liksom.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Starric:

Alltså, om den där 12-pin kontakten ändå inte levererar mer ström än 2x 8-pins, varför då bemöda sig med att försöka lansera en ny kontakt över huvud taget? Använd bara 6 och 8 pins då så vi slipper idiotiska adaptrar! Eller så ska den fanimej vara mycket bättre, och inte bara lite annorlunda men ändå samma

skulle säga att 12 pin kontakten verkar mest vara en lösning för att spara pcb plats och ett sätt att stacka kontakterna ovanpå varandra istället för brevid varandra på kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Och Videocardz bekräftar 3080=10 GB, 3090=24GB. Thats it, iaf initialt. Sa ju att det fanns utrymme för 3080 TI/Super/Whatever...
https://videocardz.com/newz/confirmed-nvidia-geforce-rtx-3090...

Förväntade mig att det skulle bli en nyhet på SweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och Videocardz bekräftar 3080=10 GB, 3090=24GB. Thats it, iaf initialt. Sa ju att det fanns utrymme för 3080 TI/Super/Whatever...

Förväntade mig att det skulle bli en nyhet på SweC.

Om det stämmer hamnar vi ju typ på samma som förr. Enda uppgraderingen från Pascal (sett till minnesmängd) är ju i så fall 3090...

Löjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Det jobbiga är att man får potatiskort för de pengar jag vill lägga... har ingen lust att ge mer än 5-6000 och för de pengarna får jag en konsol med bättre grafikkort än om jag köper bara ett grafikkort... sjukt!

Meeeen ska tilläggas att Covid-19 kan bli vår våta dröm nu när väldigt många kommer prioritera mat och husrum före datorkomponenter... borde kunna rendera en prispress pga överproduktion.
Bara spekulation från min sida dock.

För den summan får du ett 2070S som driver 1440p i 60-125 FPS med högsta inställningar. För halva summan får man ett 1660S som driver 1080p i 50-110 FPS med högsta inställningar. Har nog aldrig varit så här bra att vara PC gamer. Man behöver inte betala mycket för att få ruskigt bra prestanda som driver dagens spel.

Antar att du jämför med PS5 och nya Xbox, var kan du köpa dem om jag får fråga? Sedan kommer Sony och Microsoft göra förlust på dem, för de tjänar pengar på annat runtomkring konsolerna. Det gör inte Nvidia eller AMD. Jämför du med dagens PlayStation och Xbox, så nej, bara nej. Det gör du nog knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag hörde bara att de gjort ändringar i bakplåten. Ingenting mer konkret.

På mitt grafikkort är bakplåten en de facto värmespridare och kylfläns. Värme som genereras i GPU och VRM leds från baksidan av kretskortet till denna fläns.

Det här är vad som sades, vilket förvisso kan tolkas både som att de tagit bort bakplåten likväl som att de modifierat den.

Citat:

02:06
previous generations had a base plate
02:08
that provided the mechanical structure
02:11
for the pcb and for the heat sink the
02:13
problem is that this base plate was in a
02:15
thermally critical area of the design
02:18
to achieve even more cooling performance
02:21
we have to move
02:22
more air through the system so to look
02:25
at how to do this
02:26
we turn to computational fluid dynamics

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

408W har jag hört någon gång tidigare, men antar att siffran 384W bygger på den här beräkningen av kontaktpinnarnas tvärsnittsarea och hur mycket ström som kan flyta igenom vid 12V utan att orsaka spänningsfall?

Citat:

There are three typical pin sizes: 1.57 mm (0.062 in), 2.13 mm (0.084 in), and 2.36 mm (0.093 in). The 1.57 mm pin can carry 5 A of current, while the 2.36 mm can carry 8.5 A.

Tänkte bidra med lite info för den intresserade, har jobbat med kontakter innan så jag har läst en del datablad och sånt tidigare. Någon som är ännu mer expert får gärna rätta mig om jag hittat fel specar.

Citatet från Wikipedia är från artikeln "Molex connector" vilken tar upp tre olika "Molex-kontakter" där en kontaktyp har en storlek på pinnarna, man kan inte välja storlek på pinnarna i en kontakt. Molex är en tillverkare av kontakter och har mängder av modeller så det är egentligen direkt felaktigt att kalla någon kontakt för "Molex". Den nya kontakten som Nvidia använder är från Molex serie "Micro-Fit" och den är inte med i Wikipedia-artikeln över huvud taget så det du citerar gäller inte den alls.

Stiften till Micro-Fit har en max-ström på 10,5A per stift men det enbart om man använder "high-current"-stift och dessutom i en kontakt med två stift vilket ju inte är fallet här. Har man en kontakt med 12 stift så är det max 8A som gäller per stift, med high-current-stiften. Har man vanliga stift är det max 5,5A. Anledningen till att det blir lägre ström med fler stift beror på värmeutveckling i kontakten.

5,5A ger på 6 stift tillgång till 396W så det är hyfsat lugnt för 300W men inte jättemycket utrymme. Med high-current-stiften är vi uppe i 576W så där är det lugnt. Några 600W som det diskuterats tidigare ser jag som orimligt att dra genom den kontakten, man vill inte ligga utanför de fysiska kontakternas specifikationer. Att man räknar på 6 stift och inte 12 är att strömmen går både fram och tillbaka i kontakten.

Micro-Fit 12-pinnars kontakt med specifikationer: https://www.molex.com/molex/products/part-detail/crimp_housin...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

THIS! ... Det är ju så jävla sant! Dags att skaffa 10000 botkonton på sweclockers för att kunna trycka Bra inlägg på detta.

"Vi kan, men vi vill inte. Vi känner liksom inte för det." liksom.

Haha tack 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Wow! Kortet blir alltså så varmt att nVidia (nVidia av alla parter!) känner sig tvingade att gå ut med en informationsfilm om varför det blir så varmt! Och vi kan alla höra det redan nu: "Jag vill inte köpa det, för Kortet blir så varmt!!" - "Ja, men det är ju bara för att prestandan är så hög, då är det okej att det blir varmt!". Allt enligt det gamla konceptet att när AMD har någon svaghet, så är det den viktigaste aspekten av dem alla, men när nVidia gör samma sak så är det en feature. Låter som demokraterna mot republikanerna i USA.

Skrivet av DasIch:

Det här är vad som sades, vilket förvisso kan tolkas både som att de tagit bort bakplåten likväl som att de modifierat den.

I avsnittet om fjärdrarna så säger de att de tagit fram en ny fjäder som gör att det passar under en back plate. Eller är det base plate, de säger?

Och vad gäller den nya spännande platsvinnande kontakten som tar upp så mycket mindre plats på pcb:n så kommer eftertanken, "...och så kan den leverera mer ström också!"

Summa summarum: Korten kommer att bli varma. Mycket varma. Om nVidia redan innan lansering har gått in i skaderegleringsläge så kommer det bli svettigt. Undrar hur det varit att köra lanseringstesterna nu under de varma dagarna som har varit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om det stämmer hamnar vi ju typ på samma som förr. Enda uppgraderingen från Pascal (sett till minnesmängd) är ju i så fall 3090...

Löjligt!

Personligen tycker jag det är väntat/logiskt. GDDR6X finns bara som 1GB moduler, det är en jäkla skillnad på att slänga på 10 eller 20 stycken uberexklusiva minnesmoduler på kort-budgeten.

20GB variant alt 3080Ti i nån form kommer väl när Big Navi kommer, som sagt.

En annan sak. Det har ju snackats om de använder Samsung eller TSMC. Nedan är vad som sägs vara GA102:

Står det TAIWAN på chip tillverkade av Samsung?
Det där ser väldigt mkt ut som ett TSMC chip (jämför TU102).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och Videocardz bekräftar 3080=10 GB, 3090=24GB. Thats it, iaf initialt. Sa ju att det fanns utrymme för 3080 TI/Super/Whatever...
https://videocardz.com/newz/confirmed-nvidia-geforce-rtx-3090...

Förväntade mig att det skulle bli en nyhet på SweC.

Sjukt tråkigt bara om det ska dröja ett halvår till 3080Ti/Super/Whatever, men det lutar tyvärr åt att det blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Sjukt tråkigt bara om det ska dröja ett halvår till 3080Ti/Super/Whatever, men det lutar tyvärr åt att det blir så.

Fast erkänn att det vore lite roligt om de döpte det till 3080 Whatever.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reiker:

Sen får man ju hoppas att fläktarna även är semi-passiva i referensdesignen...

Kanske, kanske inte. Kylflänsarna sitter extremt tätt samman i NVs nya kylare, luftmotståndet blir för högt då för något egentligt passivt självdrag mellan dem ska kunna uppstå. Å andra sidan är det en jätteklump metall, kanske GPUn är tillräckligt strömsnål när den går på tomgång för att kylas passivt ändå av denna jätteklump. Med asterisken då förstås att strömförbrukningen har traditionellt gått upp rätt kraftigt när man ansluter mer än en bildskärm till ett grafikkort, så i de fallen kanske fläktarna startar lik förbenat.

Vi får helt enkelt vänta och se hur det faktiskt ligger till misstänker jag. Irriterande!

Skrivet av DasIch:

Det här är vad som sades, vilket förvisso kan tolkas både som att de tagit bort bakplåten likväl som att de modifierat den.

Texten du citerade talar om "base plate", inte "back plate". Dvs den metallram som sitter mellan kylflänsen och kretskortet i de flesta grafikkort av hög prestandaklass, och i allmänhet kyler sånt som minnen och voltregulatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fast erkänn att det vore lite roligt om de döpte det till 3080 Whatever.

Jag hade köpt ett direkt och dessutom unnat mig en ny skinnpaj till hösten.

Skrivet av anon132576:

Texten du citerade talar om "base plate", inte "back plate". Dvs den metallram som sitter mellan kylflänsen och kretskortet i de flesta grafikkort av hög prestandaklass, och i allmänhet kyler sånt som minnen och voltregulatorer.

Ah, du har rätt - det är jag som missförstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Det jobbiga är att man får potatiskort för de pengar jag vill lägga... har ingen lust att ge mer än 5-6000 och för de pengarna får jag en konsol med bättre grafikkort än om jag köper bara ett grafikkort... sjukt!

Du får ett 1440p kapabelt kort i t.ex. 2070S för de pengarna. Att toppmodellen i entusiastsegmentet för vad som är ren lyxkonsumtion kostar en del är väl inte jättekonstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intressant att väldigt många på Sweclockers verkar kunna betydligt mer än Nvidia's ingenjörer..

Du menar mer än Nvidias PR-avdelning? Vilket i sig inte är direkt omöjligt. Detta är en reklamfilm som för upp en massa skumma saker och självklarheter som det vore något revolutionerande.

Skrivet av Nautilus011:

Alla Ni som vet bättre än dom ingenjörer som designar dessa grafikkort/kyllösning varför gör Ni inte alla som gillar datorer/hårdvara en tjänst och söka jobben på nVidia/AMD så att vi kan få dom bästa lösningarna?

Det är ju inte Nvidias ingenjörer som yttrar sig här utan Nvidias PR-avdelning. Stor skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar mer än Nvidias PR-avdelning? Vilket i sig inte är direkt omöjligt. Detta är en reklamfilm som för upp en massa skumma saker och självklarheter som det vore något revolutionerande.

Det är ju inte Nvidias ingenjörer som yttrar sig här utan Nvidias PR-avdelning. Stor skillnad.

Nä det är bara "duvungar" som uttalar sig:
https://www.linkedin.com/in/david-haley-98673087/ 9 år som thermal engineer Nvidia
https://www.linkedin.com/in/gabriele-gorla/ 19 år som Director of Engineering at NVIDIA

Men givetvis är mycket gjort i Asien. Inte för att det blir dåligt. Men man kan inte påstå att det är PR avdelningen som talar. Det är det inte bevisligen. De som tror det kanske inte har ett riktigt jobb själv och tror att det går till så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadaver:

Nä det är bara "duvungar" som uttalar sig:
https://www.linkedin.com/in/david-haley-98673087/ 9 år som thermal engineer Nvidia
https://www.linkedin.com/in/gabriele-gorla/ 19 år som Director of Engineering at NVIDIA

Men givetvis är mycket gjort i Asien. Inte för att det blir dåligt. Men man kan inte påstå att det är PR avdelningen som talar. Det är det inte bevisligen. De som tror det kanske inte har ett riktigt jobb själv och tror att det går till så.

Du missade alltså min poäng?

Det är PR-avdelningen som skrivit "manuset" till denna reklamfilm. Och det är inte första gången ingenjörer skall ha klivit upp och sagt det företaget velat att de ska säga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Det jobbiga är att man får potatiskort för de pengar jag vill lägga... har ingen lust att ge mer än 5-6000 och för de pengarna får jag en konsol med bättre grafikkort än om jag köper bara ett grafikkort... sjukt!

Meeeen ska tilläggas att Covid-19 kan bli vår våta dröm nu när väldigt många kommer prioritera mat och husrum före datorkomponenter... borde kunna rendera en prispress pga överproduktion.
Bara spekulation från min sida dock.

Ja konsol är det mest prisvärda alternativet om man bara vill spela spel.

En PC saknar ju de begränsningar som finns på konsolerna, även om de numera innehåller så mycket mer skräp än bara spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Personligen tycker jag det är väntat/logiskt. GDDR6X finns bara som 1GB moduler, det är en jäkla skillnad på att slänga på 10 eller 20 stycken uberexklusiva minnesmoduler på kort-budgeten.

20GB variant alt 3080Ti i nån form kommer väl när Big Navi kommer, som sagt.

En annan sak. Det har ju snackats om de använder Samsung eller TSMC. Nedan är vad som sägs vara GA102:
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2020/08/NVIDIA-GeForce-RTX-3090-GeForce-RTX-3070_GA102-Ampere-GPU-Die_1.jpg

Står det TAIWAN på chip tillverkade av Samsung?
Det där ser väldigt mkt ut som ett TSMC chip (jämför TU102).

Jag har hela tiden trott på TSMC 7nm för highend-korten, låter konstigt med annat.

Men angående minnet, AMD har ju haft 8GB som standard sedan 2016 iaf i mellansegmentet (RX480), känns lite lite att göra ett 4K kapabelt kort (mer prestanda än 2080ti troligen) med så lite minne. Kommer absolut vara en gräns om några år. 12-16 är sweetspot för kommande konsolportar tror jag

Permalänk
Medlem

1400$ för RTX3090 enligt LTTs live stream. Föga förvånande men samtidigt besviken, hade hoppats på ett 3080 för under 8000kr...nu lär det sluta på ca 10000kr...skyller på ditten och datten men vägra sänka priserna nu när det knappt finns något större intresse för kryptovaluta som går att farma.

Permalänk
Medlem

Storleksjämförelse nya 12-pin vs gamla 8-pin.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Låter som att de revolutionerat grafikkortskylaren....

Skrivet av Sveklockarn:

Jag blir alltid sugen på att göra en tråd som sammanfattar alla vilda rykten före en GPU-release, och sedan jämföra dem med hur det blev efter releasen så att man kan se hur långt ifrån verkligheten ryktena var, men har inte samlat materialet eller orken till det ännu

Det skulle va intressant 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]