Permalänk

Mercedes 500 SL 1996 - högt CO?

Hej!

Nu behöver jag er hjälp!

Besiktade pärlan och fick för högt värde på CO vid 2500 varv! Dvs 0,7 (0,3)

Övriga Värden:

CO: 0,5 (0,5)
HC: 184 (200)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Bilen var varmkörd - ca 30 minuter så kattarna borde varit varma. Besiktningsmannen tog en extra runda och varvade motorn ca 15 sek två gånger. Värdet rörde sig inte alls.

Bytte kattarna förra året i augusti och då även lambdasonden då den gick för fett och sonden var missvisande. Gick då igenom besiktningen - fastän besiktningsmannen då fick pressa den genom att varva rätt kraftigt för att få ner värdena.

Tacksam för all hjälp och tips!

Tråd flyttad till "Hobby, fritid och livsstil" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Dricker den olja?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vi hade en bil där styrboxen fick problem och bilen gick för fett. Inget problem med kattar och lambda men när vi byte styrboxen så blev värdera normala. Nu vet jag inte om så är fallet för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Dricker den olja?

Med ett HC värde på 184 är svaret nog ja.
@ts när bytte du olja i bilen sist?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Högt CO värde kan ju betyda att du har en läcka på avgassidan. Kontrollera läckage ifrån grenrör och ut till ändrör. De andra värdena är ju rent tekniskt sätt ok men inte bra. Kan vara bra att lämna in den till mek för en snabbcheck ( inte den meken som du använde sist utan en Mercedes mek). Kontrollera även tändstift, tändkablar samt att du får ordentlig gnista.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Högt CO värde kan ju betyda att du har en läcka på avgassidan. Kontrollera läckage ifrån grenrör och ut till ändrör. De andra värdena är ju rent tekniskt sätt ok men inte bra. Kan vara bra att lämna in den till mek för en snabbcheck ( inte den meken som du använde sist utan en Mercedes mek). Kontrollera även tändstift, tändkablar samt att du får ordentlig gnista.

Det enklaste imo är att göra som @litenskit sa, kolla om motorn dricker olja och när oljan byttes sist. Värdena tyder på hög oljekonsumtion eller ofullständig förbränning, där det första är lätt att kolla för en glad amatör utan att det kostar. Har man en 25 år gammal bil vill man inte slänga ut tusentals kronor för att en märkesverkstad ska titta på bilen när man kan försöka själv.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Högt CO värde kan ju betyda att du har en läcka på avgassidan. Kontrollera läckage ifrån grenrör och ut till ändrör. De andra värdena är ju rent tekniskt sätt ok men inte bra. Kan vara bra att lämna in den till mek för en snabbcheck ( inte den meken som du använde sist utan en Mercedes mek). Kontrollera även tändstift, tändkablar samt att du får ordentlig gnista.

Kommer inte bilprovningen hitta detta? När jag förra året tog min gamla bil till bilprovningen så kunde de inte mäta avgasvärden p.g.a. läckage. Jag fick fixa det och återkomma för att kunna få godkänt.

Permalänk
Medlem

@MickeBoy: Har du bara ett litet läckage som inte låter en massa så nej. Dock om läckaget drar in syre i avgaserna så kan du får för högt CO. Om bilen tänder dåligt så kan man få högt HC etc.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Gör all of the above, samt kolla vevhusventilationen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

@MickeBoy: Har du bara ett litet läckage som inte låter en massa så nej. Dock om läckaget drar in syre i avgaserna så kan du får för högt CO. Om bilen tänder dåligt så kan man få högt HC etc.

Anledningen till att bilprovningen inte kunde utföra avgasmätning på min bil var för att systemet hade ett läckage. Jag fick alltså inga värden och vet inte om det var högt HC eller inte. Jag själv märkte inte av det, så inget högre ljud.