Permalänk

Första bygget på 5 år

Efter en separation blev jag av med min dator, så nu måste jag bygga en ny. Främst till spel och streaming. Vill gärna att den ska vara ganska framtidssäkrad.
Ni här i forumet är väldigt duktiga, och väl insatta i allt vad gäller datorbyggande, så jag tänkte höra om jag kunde få lite input på följande paket:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1179453/bygge-2

(pengar är väl inget problem, men de mest prisvärda alternativen säger man väl aldrig nej till.... )

Mvh Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikViking:

Efter en separation blev jag av med min dator, så nu måste jag bygga en ny. Främst till spel och streaming. Vill gärna att den ska vara ganska framtidssäkrad.
Ni här i forumet är väldigt duktiga, och väl insatta i allt vad gäller datorbyggande, så jag tänkte höra om jag kunde få lite input på följande paket:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1179453/bygge-2

(pengar är väl inget problem, men de mest prisvärda alternativen säger man väl aldrig nej till.... )

Mvh Erik

Ryzen 3600X är inte så prisvärd. Antingen gå ner till Ryzen 3600, eller gå upp ett steg till Ryzen 3700X om du vill ha fler trådar för framtiden.
Byt ut Intel 660p mot en Kingston A2000. Något snabbare, tål fler skrivningar, och billigare just nu.

I övrigt ser det ut som ett trevligt bygge.

Permalänk

@Erik_T: Tack för svaret.
Har vissa funderingar på ljudnivå, värme i burken, men ska förhoppningsvis klara mig med detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikViking:

@Erik_T: Tack för svaret.
Har vissa funderingar på ljudnivå, värme i burken, men ska förhoppningsvis klara mig med detta...

Måste allt vara från Inet? Vill också påpeka att du betalar nästan lika mycket för moderkortet som för grafikkortet, antar detta är ett misstag?

Behöver du verkligen en 2TB extra SSD? Kanske värt att överväga en 2TB HDD för ~750kr.

Här har du något mer prisvärt, tog moderkort med WIFI om det var anledningen för det dyra moderkortet:
https://www.inet.se/datorbygge/b1179498/prisvart-med-wifi

Permalänk

Nej då, allt kommer inte köpas från Inet, det var bara "lätt" att göra en lista på presumtiva delar i paketet!

Funderar såklart på moderkortet: sett några som prisar det, och såklart andra som sågar det - en riktig djungel är det ju....

Mvh Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikViking:

Nej då, allt kommer inte köpas från Inet, det var bara "lätt" att göra en lista på presumtiva delar i paketet!

Funderar såklart på moderkortet: sett några som prisar det, och såklart andra som sågar det - en riktig djungel är det ju....

Tja, det är ett mycket bra moderkort. Det är också ett mycket dyrt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikViking:

Nej då, allt kommer inte köpas från Inet, det var bara "lätt" att göra en lista på presumtiva delar i paketet!

Funderar såklart på moderkortet: sett några som prisar det, och såklart andra som sågar det - en riktig djungel är det ju....

Mvh Erik

Okej kan rekommendera Komponentkoll för detta, då de visar billigaste priset på delarna från en lista med de flesta av svenska butiker: https://komponentkoll.se/

Angående moderkort så är det inget du ska lägga särskilt mycket betänktetid på. Skulle datorn kosta runt 30k totalt hade ett moderkort för över 3000kr varit rättfärdigat, inte i ditt fall dock.

Moderkort har näsintill inget med prestanda att göra när det gäller spel och streaming, snäppet över "budgetkort" räcker för 9/10 personer.

Permalänk

Tack för svaret? Har du något förslag på ett/några mb av bra kvalitet som skulle passa? Mvh Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikViking:

Tack för svaret? Har du något förslag på ett/några mb av bra kvalitet som skulle passa? Mvh Erik

Något av de här bör fungera alldeles utmärkt:
https://www.inet.se/produkt/1903322/gigabyte-b550m-aorus-elit...
https://www.inet.se/produkt/1903231/asus-tuf-gaming-b550-plus
https://www.inet.se/produkt/1902981/asus-prime-x570-p

Permalänk
Permalänk

Minnen o CPU till MSI Meg Unify

Hej alla! Har till slut beslutat mig för MSI Unify x570 moderkortet, men ju mer jag tittar på Youtubefilmer, m.m., desto mer beslutsångest får jag gällande CPU och RAM.
Är ingen "superöverklockare", så tänker mig att XMP o lite till skulle räcka, men så ser man filmer där man så också ska välja minnen efter CPU.

Finns det några vänliga själar som kan hjälpa mig i mina beslut kring CPU o RAM till detta moderkort?
Tack på förhand!

Permalänk
Viking

Vänta till den 8:e oktober och köp en Ryzen 4000. Och angående minnen bör du välja några med hastigheter från cl16 3200mhz till cl16 3600mhz.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

@Donnerstal: .... vilket säkert innebär att de nuvarande kommer att gå ner i pris. Vilket i mitt fall kan vara ganska intressant.... Men frågan är då vad jag väljer......
Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikViking:

@Donnerstal: .... vilket säkert innebär att de nuvarande kommer att gå ner i pris. Vilket i mitt fall kan vara ganska intressant.... Men frågan är då vad jag väljer......
Tack för svaret!

Vad ska duv den till? Windows, spel, videoredigering, AI-beräkningar, mining, vika proteiner? Utan att veta vad du har tänkt göra med din dator är det svårt att tipsa om det som förmodligen passar dig.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av kribol01:

Vad ska duv den till? Windows, spel, videoredigering, AI-beräkningar, mining, vika proteiner? Utan att veta vad du har tänkt göra med din dator är det svårt att tipsa om det som förmodligen passar dig.

Glömde de'....
Mest till spel och streaming

Permalänk

MSI MEG Unify

Har till slut beslutat mig för MSI Unify x570 moderkortet, men ju mer jag tittar på Youtubefilmer, m.m., desto mer beslutsångest får jag gällande GPU, CPU och RAM.
Är ingen "superöverklockare", så tänker mig att XMP o lite till skulle räcka, men så ser man filmer där man så också ska välja minnen efter CPU.
Så förslag på minnen, GPU o CPU som passar till detta Mb vore kanon.
Ska främst använda datorn till spel o streaming, och såklart ska den vara framtidssäker (så gott det går).

Kommer inte att vänta på att köpa de senaste GPU som kommer snart - behöver absolut inte så mycket kräm....

Finns det några vänliga själar som kan hjälpa mig i mina beslut kring GPU, CPU o RAM till detta moderkort?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@ErikViking:

Det här är prisvärt och ger dig utrymme att få en märkbar uppgradering senare. Kanske kan du hitta CPU'n begagnad.
Det är dock lite snåla delar att sätta på ett så saftigt X570, så kanske är du mer ute efter nåt i den här stilen:

Jag hade dock väntat till Zen 3, RDNA2 & RTX30 är ute för det senare alternativet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

@Fenrisulvfan: Tack, ser intressant ut! /Erik

Permalänk
Medlem

Om vi lägger oss någonstans mittemellan de föregående förslagen så blir det något sådant här:

Alternativt köp en Ryzen 5 3600 CPU nu och uppgradera när nästa generation CPUer släpps.

Bra komponenter som lär räcka ett par år utan att kosta skjortan.

Permalänk

MSI MEG Unify x570

Hej!
Har bestämt mig för detta moderkort.
Tror ni att detta kommer att bli billigare senare i höst, eller kommer det att ligga kvar på samma prisbild?

Mvh Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikViking:

Hej!
Har bestämt mig för detta moderkort.
Tror ni att detta kommer att bli billigare senare i höst, eller kommer det att ligga kvar på samma prisbild?

Mvh Erik

Jag skulle passa på innan sista oktober i alla fall.
MSI har en cashback på utvalda produkter och Unify ligger med där. Slutar sista oktober.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Forumledare

@ErikViking: *trådar sammanfogade*

Detta då vi inte tillåter att man skapar flera trådar om samma ämne (datorköp), sk ”korspostning”.
Detta är då alla trådar ska ha samma chans att bli uppmärksammade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikViking:

Hej!
Har bestämt mig för detta moderkort.
Tror ni att detta kommer att bli billigare senare i höst, eller kommer det att ligga kvar på samma prisbild?

Mvh Erik

Finns ingen särskild anledning till att tro att det skulle gå ner i pris inom den närmaste framtiden.
Eventuellt kan det reas ut under Black Friday, men det är inget du skall räkna med.

Permalänk

Ok, tack!