Bioware ger smakprov på Dragon Age 4

Permalänk
Melding Plague

Bioware ger smakprov på Dragon Age 4

Spelmässan Gamescom 2020 inleds med en presentation av Dragon Age 4, där publiken bland annat bjuds på smakprov från spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte glömt "smakprovet" från Anthem... man får ju magknip av utvecklarnas reklamsnack, så mycket floskler och skitsnack. Jag har lägre förtroende för Bioware än vad jag har för Blizzard och det säger en hel del

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Testpilot

Tvivlar inte på Biowares kompetens, egentligen.

I alla fall inte på utvecklarna i fråga. Kollar man på t.ex. både Mass Effect Andromeda och Anthem så var det ett development hell från flera håll, men framförallt på grund av tekniska problem gällande Frostbite Engine som inte var gjord för RPG´s, men även från ledningen som inte ens visste vad som skulle bli av spelen.

Kollar man närmare på t.ex. Anthem så var det i pre-production fasen nästan 8 år. Det var inte fören dom sista 7-9 månaderna (beroende på vem man frågar) som spelet aktivt gick in i utveckling. Det var så illa så dom flesta anställda inte ens visste själva vilket spel dom gjorde fören EA visade upp spelet med sitt ökända flyg-demo - Flygning, en mechanic som plockats in och ut fler gånger än någon kommer ihåg under planeringsfasen. En rework av spelets grafik beställdes också på kort varsel av en utav EA´s högsta höns själv, Patrick Söderlund (f.d. Vice VP hos EA).

Så i ärlighetens namn är jag faktiskt grymt imponerad vad Anthem teamet lyckades skapa på under 1 år, helt makalöst egentligen om man tänker på hur lång tid sådana där spel i regel tar.

Med allt det sagt;
Nu när Frostbite är ombyggt som en multi-tool Engine för flera genre, där verktyg har tagits fram ordentligt och optimeringar har gjorts på alla fronter. Nya projektledare har utsetts för Biowares diverse projekt också - Så ser jag faktiskt fram emot vad denna fantastiska studio kan åstadkomma!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Visste inte ens det fanns ett dragon age 3, spelade första och gillade det men fastnade aldrig för andra om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Storyn tycker jag var bra i det senaste men upplevde gameplay som repetitiv och tråkig, hoppas de får till det bättre den här gången.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Hellre mer Jade Empire. Personligen tycker jag att det var Biowares sista riktigt bra spel. Första Dragon Age var väldigt bra, men inget av de senare spelen (inklusive Mass Effect) har varit intressanta. Folk säger att det har varit EA som är boven bakom deras lågvattenmärken men jag tycker nog att de är fullt kapabla att schabbla till saker helt på egen hand.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vi får hoppas att Bioware har omstrukturerat i ledningen så arbetets framgång inte faller på "bioware magic" igen - fullständigt idiotisk företagskultur.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Dragon Age är nog den minst intressanta världen Bioware har i min mening, otroligt slätstruken fantasy, typ highlights från gamla och nya storverk men väldigt lite som känns unikt för just Dragon Age.

Det sagt så är det som får alla varningsklockor att ringa på högsta är vad story författaren säger. De ska utforska något som de inte utforskat innan, att vara maktlös och att de som bestämmer inte vill se hotet. Alltså hallå? Är inte det typ hela premissen för Mass Effect 1 och 2? Fasiken det är väl t.o.m. ett tema i Dragon Age 1? Eller ska de gå ett steg längre, man är en total nobody med massa potential, vänta lite nu det är ju också Dragon Age 1. Det är så man undrar om de bytt ut hela teamet och de inte ens spelat Dragon Age utöver 3:an och möjligen 2:an.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att EA låter BioWare jobba med spelet ifred. Samt att 4:an blir mycket bättre än föregående spel, tyvärr fastnade jag endast för ettan

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Va det inte 2:an som hade en vidrig kameravinkel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

BioWare är i dagsläget en ointressant spelstudio för mig, de har sedan länge förbrukat det förtroende de byggde upp under sina glansdagar med Baldur's Gate, KOTOR och Dragon Age 1. Om man verkligen gillar RPG ska man idag satsa på Larian och CD Projekt istället. Jag skulle sagt Obsidian också men The Outer Worlds var väl sådär.

Permalänk
Hjälpsam

Ni lurar inte mig denna gång!
Dragon Age är dött, begravet och uppätet av maskar.
"Dragon Age: Inquisition - Made for PC Gamers by PC Gamers"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mass Effect 1,2 och 3 och Dragon age serien är för mig underbara spel.
Många timmars underhållning. Så jag är klart glad och nyfiken nu

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Blä såna här intetsägande floskel presentationer är det tråkigaste som finns . Fyfan vad jag äcklas.

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta att det kommer ut och se alla de som dissar Bioware, trampa i klaveret.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot nästa dragon age, vill mycket till för att jag inte ska köpa det när det väl släpps

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Dragon Age är nog den minst intressanta världen Bioware har i min mening, otroligt slätstruken fantasy, typ highlights från gamla och nya storverk men väldigt lite som känns unikt för just Dragon Age.

Det sagt så är det som får alla varningsklockor att ringa på högsta är vad story författaren säger. De ska utforska något som de inte utforskat innan, att vara maktlös och att de som bestämmer inte vill se hotet. Alltså hallå? Är inte det typ hela premissen för Mass Effect 1 och 2? Fasiken det är väl t.o.m. ett tema i Dragon Age 1? Eller ska de gå ett steg längre, man är en total nobody med massa potential, vänta lite nu det är ju också Dragon Age 1. Det är så man undrar om de bytt ut hela teamet och de inte ens spelat Dragon Age utöver 3:an och möjligen 2:an.

Jag tycker det låter som Bioware vill gå mer woke.

Permalänk
Medlem

Om vi får fortsätta spela vår Warden från DA:O så kanske ja ger det en chans.
Börjar dom på något nytt igen så blir det nog samma smörja som DA:I... Sjukt besviken på det spelet.
"Alla gör open world så vi måste göra det med! Skit samma att det blir en stor tom värld helt död från liv förutom fiender... Och inga side quests förutom samla X & Y!"

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Hellre mer Jade Empire. Personligen tycker jag att det var Biowares sista riktigt bra spel. Första Dragon Age var väldigt bra, men inget av de senare spelen (inklusive Mass Effect) har varit intressanta. Folk säger att det har varit EA som är boven bakom deras lågvattenmärken men jag tycker nog att de är fullt kapabla att schabbla till saker helt på egen hand.

jag håller med dig att det gick fort utför. men jag skulle nog säga att runt Mass Effect 2 så var det en stor brain drain på Bioware. Märks specielt i Mass effect 3. Dragon Age 2 var enligt mig en katastrof i gameplay och story. Dragon age 1 och specielt expansionen enligt mig var väldigt bra.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gelantious:

Om vi får fortsätta spela vår Warden från DA:O så kanske ja ger det en chans.
Börjar dom på något nytt igen så blir det nog samma smörja som DA:I... Sjukt besviken på det spelet.
"Alla gör open world så vi måste göra det med! Skit samma att det blir en stor tom värld helt död från liv förutom fiender... Och inga side quests förutom samla X & Y!"

Har kanske 600 timmar på DAO och kanske 6 på DAI.
För mig är varumärket dött och begravet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag har måååånga timmar på Dragon Age Origins. Dragon Age 2 gillade jag också, då man fick se vad som händer bakom galleriet medans händelserna utspelades i DAO. Dragon Age Inqusition hade jag jättesvårt för. Jag har inte spelat ut det, få se ifall det blir längre fram.

Jag hoppas att Dragon Age 4 är mer som DAO och inte DAI.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Jag har måååånga timmar på Dragon Age Origins. Dragon Age 2 gillade jag också, då man fick se vad som händer bakom galleriet medans händelserna utspelades i DAO. Dragon Age Inqusition hade jag jättesvårt för. Jag har inte spelat ut det, få se ifall det blir längre fram.

Jag hoppas att Dragon Age 4 är mer som DAO och inte DAI.

Jag gillade DA:I för var det var men spelade bara igenom det en gång. Gillade inte combatsystemet. Var mer för det taktiska läget i de äldre spelen. DA:O + Expansionen spelade jag igenom säkert 8 ggr. Det är ett av mina favorit RPG-spel genom tiderna.

DA2 var helt okej, men väldigt tråkiga miljöer då man i princip bara var i en och samma stad...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Blev så Glad när första DA kom, tyckte det var riktigt bra. sedan kom 2an vilken besvikelse, 3an har jag jag inte ens våga prova för att 2an var så dåligt. lika dant med Mass effekt 1 2 var amazing 3 var bra. ja sedan kom det spelet man inte talar om.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Visste inte ens det fanns ett dragon age 3, spelade första och gillade det men fastnade aldrig för andra om jag minns rätt.

Första var det enda med en riktigt bra story och där man verkligen kände att man ville nå slutet. 2:an var ok, och även om 3:an var bäst rent estetiskt och storleksmässigt så tappade jag intresset på slutet. Har fortfarande inte spelat DLC:erna.

Misstaget jag tycker dom gjorde här var att inte visa något gameplay (i alla fall så missade jag det i sådana fall). Vem bryr sig om concept art? Det är liksom inte det som är spelet ändå.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Säljsnacket tar ironin till svindlande nivåer med tanke på hur mediokra eller rent av dåliga BioWares senaste spel har varit.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Dragon Age är nog den minst intressanta världen Bioware har i min mening, otroligt slätstruken fantasy, typ highlights från gamla och nya storverk men väldigt lite som känns unikt för just Dragon Age.

Dragon Age-världen är väldigt mycket 90-talsfantasy till sitt upplägg, vilket var kul några år efter 90-talet men inte speciellt år 2020. Man kan möjligen roa sig med att titta på de historiska parallellerna till medeltida Europa (Ferelden är England och Orlais Frankrike, och kriget dem emellan är hundraårskriget fast det utspelade sig i England-parallellen istället för tvärtom, till exempel) men det är inte mycket där. Tevinter är väl Bysans, och där finns det kanske material att bygga något på.

Nej, det som var bra med DA:O var stridssystemet och hur magierna interagerade med varandra. Detta förstördes fullständigt med DA2. Det spelet är att klassa som ett brott mot mänskligheten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

"Get woke, go broke"
Vi får väl se vilken roadkill (läs: katastrof) Bioware släpar in genom kattluckan denna gången.

Jag är generellt sett rätt öppen och kan tycka om även lite awkward spel, t.ex. Outer Worlds, men Anthem gjorde mig rejält besviken på Bioware.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis slipper vi en motor som inte är anpassad för RPG. Frostbite var helt fel vilket märktes i både Dragon Age: Inquisition och Mass Effect Andromeda. Storyn i båda var OK för mig men det kändes som att utvecklarna och story-folket hölls tillbaka för mycket.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam, men blir glatt motbevisad när det är dags.