Nätverksskrivare HP MFP283 skanna över ethernet?

Permalänk
Medlem

Nätverksskrivare HP MFP283 skanna över ethernet?

Hej

Jag funderar på att köpa en ny skrivare och har tittat på en HP MFP283 multifunktionsskrivare. Jag skulle vilja skanna med den över nätverket men blir inte klok om det går. Jag kommer ha skrivaren i en garderob med en korridor i mellan och har ej möjlighet till att dra en USB-kabel mellan dator och skrivare. Jag har försökt läsa på men blir inte klokare för det. Hittar inte detta i HPs litteratur om skrivaren. Men andra liknande skrivare till exempel mfp277 är liknande skulle jag tro.

Är det en vettig skrivare för mig som skriver ut ett par hundra papper om året på sin höjd samt vill kunna skriva ut bilder i fotokvalité på fotopapper.

Har inte hittat någon annan vettig skrivare för ungefär dessa pengar eller billigare är ju alltid bra förstås. Den får inte vara högre än MFP283 skrivaren för att gå in i bokhyllan i garderoben där den har sin plats.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Scanna till e-post ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tror det finns någon "scanna" funktion/program i programvaran som du installerar med skrivaren. Leta efter något sådant i alla fall.

Permalänk
Medlem

Funktionen brukar vara inkluderad i HPs ~2.3GB bloatware "drivrutins-paket".

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Okej, jag tror jag glömde nämna att jag vill att det fungerar under Linux oxå som är mitt huvudoperativsystem. Windows är sekundärt men finns där i dualbooten.

Vad är det för annat jag ska leta efter @loefet?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv

Enligt manualen stöder maskinen att skanna till en utdelad mapp, ska finnas någon wizard med mjukvaran som automatiserar det hela åt dig om du inte vill göra det för hand. http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06431905

EDIT: Såg nu att du använder Linux, HPs maskiner brukar fungera utmärkta med CUPS (men dubbelkolla deras kompabilitetslista) om du har HPLIP-paketet. https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing

Permalänk
Medlem

Vet inte om du använder Ubuntu, men här är en guide man får det att fungerar där: https://www.cyberciti.biz/faq/how-to-install-networked-hp-pri...

Permalänk
Medlem

Okej, tack alla engagerade. Det verkar vara de svar jag sökte!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag funderar på att köpa en ny skrivare och har tittat på en HP MFP283 multifunktionsskrivare. Jag skulle vilja skanna med den över nätverket men blir inte klok om det går. Jag kommer ha skrivaren i en garderob med en korridor i mellan och har ej möjlighet till att dra en USB-kabel mellan dator och skrivare. Jag har försökt läsa på men blir inte klokare för det. Hittar inte detta i HPs litteratur om skrivaren. Men andra liknande skrivare till exempel mfp277 är liknande skulle jag tro.

Är det en vettig skrivare för mig som skriver ut ett par hundra papper om året på sin höjd samt vill kunna skriva ut bilder i fotokvalité på fotopapper.

Har inte hittat någon annan vettig skrivare för ungefär dessa pengar eller billigare är ju alltid bra förstås. Den får inte vara högre än MFP283 skrivaren för att gå in i bokhyllan i garderoben där den har sin plats.

jag har en mfp277 och kör linux, har du några frågor kan du PMa!

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

jag har en mfp277 och kör linux, har du några frågor kan du PMa!

Tack snälla, frågan är om det går att skanna över nätverket? Tänkte att den frågan inte behöver gå via pm då det kan hjälpa andra att få läsa här.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tack snälla, frågan är om det går att skanna över nätverket? Tänkte att den frågan inte behöver gå via pm då det kan hjälpa andra att få läsa här.

Ja. Du har två alternativ, email och SMB-share. Jag har använt båda. Email skapade jag separat gmailkonto för. Det är lite struligt för google ändrar autentiseringen ibland och plötsligt funkar det inte. Skrivaren klassas som en insecure device och man får stänga av diverse säkerhetssaker i gmail för att den ska funka. Men sen är det smidigt, du kan maila en PDF till vem som helst direkt från skrivaren eller till nån adress man matar in i adressboken och kan trycka på direkt på displayen.

SMB är smidigare, jag kör det mot en sambashare på freenas. Har aldrig strulat. Den kallar första pdfen för scan.pdf och därefter numrerar den dom. Du kan lägga i en hög dokument och scanna alla till en fil. Min kan dock inte vända på papprena vilket suger.

Jag har haft skrivaren i minst 5 år, haft knappt nåt strul alls. Bytte alla toners mot icke-original från inkclub och det funkar kalas. Lär räcka i 10 år för min del.

Bild
Bild

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Okej, bra info! Jag har även börjat snegla på m282nw dvs som m283 men utan fax för 500 kr extra. Modellerna m182n och 178nw. De två sistnämnda är billigare men skriver inte ut i samma hastighet, vilket inte gör mig något. Annars verkar de skriva ut i samma upplösning allihopa.

Jag har sneglat lite på Canons utbud men de verkar mest ha bläckstråleskrivare. Mina minnen med bläckstråle är att efter att man skrivit ut så fick man lägga de skrynkliga pappren på tork. Vet inte om det fortfarande är så. Ser ingen fördel med bläckstråle jämfört med en laserskrivare. Men det kanske finns någon som jag missat med all teknikutveckling?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.