Vilken native-upplösning har du på din primära skärm idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Sitter idag på en Benq XL2430T 1080P 144HZ. Kommer att inom en snar framtid att investera i en ordentlig 1440P GSYNC IPS 240HZ skärm. Verkar som att det kommer en del spännande skärmar snart från bla MSI, Alienware samt Acer. Blir att hålla utkik

Det verkligen strömmar ut bra skärmar på marknaden nu känns det som. När jag köpte min Asus PG279Q för fem år sedan så var det ju rätt ont om konkurrenter som höll den nivån. Nu verkar det inte vara några problem att köpa en vettig modell runt 6000 kr, mot de 9000 kr jag gav för den vid release.

Kommer aldrig tveka på att lägga pengar på skärm igen, det är verkligen en sjukt viktig komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kommer aldrig tveka på att lägga pengar på skärm igen, det är verkligen en sjukt viktig komponent.

Ja, min 4K-skärm gjorde att min gamla dator fick nytt liv. Känns verkligen som ett stor lyft. Turligt nog har bra skärmar, som sagt, blivit billigare och fler (även om 4K-utbudet på 24" inte varit/är det bästa).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det verkligen strömmar ut bra skärmar på marknaden nu känns det som. När jag köpte min Asus PG279Q för fem år sedan så var det ju rätt ont om konkurrenter som höll den nivån. Nu verkar det inte vara några problem att köpa en vettig modell runt 6000 kr, mot de 9000 kr jag gav för den vid release.

Kommer aldrig tveka på att lägga pengar på skärm igen, det är verkligen en sjukt viktig komponent.

Ja men verkligen! Känns som att företagen bara spottar ut skärmar nuförtiden. Har typ blivit låst till den skärmen jag har då det nästan fick för många alternativ. Det är en skärmdjungel där ute av dess like Fortfarande lika nöjd med skärmen då?

Har sparat ihop en slant till en ny skärm så är beredd att lägga en del. Vill att skärmbytet verkligen ska kännas

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Fortfarande lika nöjd med skärmen då?

Jadå! Det är inte en perfekt panel, finns viss ojämnhet i ljusstyrkan samt minimal backlight bleed som kan anas om skärmen är helt svart, men ingenting som jag tänkt på medan jag haft den.

Förr eller senare kommer ju den här skärmen dock att ge upp p.g.a. åldern, men nästa skärm antagligen att få samma storlek/upplösning. 4K-upplösning orkar fortfarande knappt upp i 60 FPS i spel, särskilt inte med högsta kvalitetsinställningar, och även om det vore najs för desktop-användning så är 2560x1440 fullt tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jadå! Det är inte en perfekt panel, finns viss ojämnhet i ljusstyrkan samt minimal backlight bleed som kan anas om skärmen är helt svart, men ingenting som jag tänkt på medan jag haft den.

Förr eller senare kommer ju den här skärmen dock att ge upp p.g.a. åldern, men nästa skärm antagligen att få samma storlek/upplösning. 4K-upplösning orkar fortfarande knappt upp i 60 FPS i spel, särskilt inte med högsta kvalitetsinställningar, och även om det vore najs för desktop-användning så är 2560x1440 fullt tillräckligt.

Tror inte man uppmärksammar alla småfel när man väl är inne i sitt spel! Man kan ju inte direkt förvänta sig en 100% felfri panel oavsett vilken skärm man köper istortsett.

Nja håller lite med där, tror inte på 4k upplösning för desktop. Blir alldeles för svårdrivet också, kör hellre lägre native upplösning o högre grafikinställningar! Blir nog en 2560x1440 27 tummare här också!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

322 röster, följande ställning:

1920 x 1080 19 %
2560 x 1440 45 %
3440 x 1440 12 %
3840 x 2160 13 %

Bara att hålla tummarna för att omröstningen orkar några hundra röster till innan tråden faller i dvala för gott.