Hur funkar windows vid byte av dator?

Permalänk
Medlem

Hur funkar windows vid byte av dator?

Tänkte köpa en ny dator i framtiden, men hur funkar det när man har redan har ett windows, behöver man fortfarande köpa en nytt windows som de alltid erbjuder vid köp av färdig dator.

Också hur funkjar de me windows om ja säljer min dator vidare. har inte rikritigt förstått om windows är personligt för dig eller för just datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

@Avipt: Beror på vilken sorts licens du har. Är det en retail-licens är den din. Är det en OEM-licens är den knuten till datorn den först installerades på.

Permalänk
Medlem

Inte helt rätt, är det OEM så kan du oftast bara ringa till Microsoft och säga att du bytt till en SSD eller bytt moderkort så kan du aktivera om nyckeln igen då dom tar bort din gamla aktivering.

Gjort det två gånger utan problem, båda på en OEM licens (150kr från ebay).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hur kollar man upp om de är retail eller OEM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Avipt: Beror på vilken sorts licens du har. Är det en retail-licens är den din. Är det en OEM-licens är den knuten till datorn den först installerades på.

Skrivet av hakd:

Inte helt rätt, är det OEM så kan du oftast bara ringa till Microsoft och säga att du bytt till en SSD eller bytt moderkort så kan du aktivera om nyckeln igen då dom tar bort din gamla aktivering.

Gjort det två gånger utan problem, båda på en OEM licens (150kr från ebay).

Det har gått att flytta OEM till ny dator/moderkort relativt smärtfritt fr.o.m Win 10 version 1607.
(Det var då funktionen "koppla din Win 10-licens till ett Microsoftkonto" kom)

Har själv flyttat samma OEM-nyckel 2ggr nu, första gången aktiverades den automatiskt efter att jag loggat in med mitt MS-konto, andra gången (nyligen) fick jag köra felsökaren om att jag bytt hårdvara.

@Avipt:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Och om man kopplar den digitala licensen till ett Microsoft konto så kan man även prova flytta licensen utan att ringa, Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring: https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Detta fungerar troligen inte för en licens från en märkesdator.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Det har gått att flytta OEM till ny dator/moderkort relativt smärtfritt fr.o.m Win 10 version 1607.
(Det var då funktionen "koppla din Win 10-licens till ett Microsoftkonto" kom)

Har själv flyttat samma OEM-nyckel 2ggr nu, första gången aktiverades den automatiskt efter att jag loggat in med mitt MS-konto, andra gången (nyligen) fick jag köra felsökaren om att jag bytt hårdvara.

@Avipt:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

förstod inte riktigt vad jag ska kolla efter men de står "windows har aktivierats med en digital licens som är kopplat till ditt microsoft konto"
Men igen jag fattar ingenting av sånt här. Hur mycket ja än läser

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med licens från märkesdator, och har nyss ominstallerat sonens dator med win 10 och ny hårdvara, moderkort och propp och ssd, körde bara winverktyget från microsoft hemsida, skapade en botbar usb och körde in på nya datorn, supersmidigt, nästan alla program han hade installerades automatiskt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag kör med licens från märkesdator, och har nyss ominstallerat sonens dator med win 10 och ny hårdvara, moderkort och propp och ssd, körde bara winverktyget från microsoft hemsida, skapade en botbar usb och körde in på nya datorn, supersmidigt, nästan alla program han hade installerades automatiskt,

Detta är en positiv överraskning för mig, alla företag som tillverkar datorer får köpa Windows 10 licenser extremt billigt och dom har även speciella avtal som gör att dom bara får använda licensen på datorer som dom själv tillverkar, men Microsoft är kanske extremt generösa när det gäller licensaktivering för att få så många som möjligt att använda Windows 10.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

förstod inte riktigt vad jag ska kolla efter men de står "windows har aktivierats med en digital licens som är kopplat till ditt microsoft konto"
Men igen jag fattar ingenting av sånt här. Hur mycket ja än läser

Allting som du behöver veta står på den sidan, vet inte om du såg att det går att expandera de olika delarna (visa alla).

Men du har kopplat din licens till ditt MS-konto, spelar som sagt ingen roll längre om det är en "OEM" eller "Retail"-licens.
Se bara till att du kommer ihåg vilket konto det är (e-post och lösenord), så använder du det i den nya datorn sen.
Sen kör du felsökaren (som beskrivs i detaljerade steg för steg) om att du bytt hårdvara så ska Win aktiveras.
Det går inte att använda samma licens på 2 datorer samtidigt så den avaktiveras alltså från den gamla datorn.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Det har gått att flytta OEM till ny dator/moderkort relativt smärtfritt fr.o.m Win 10 version 1607.
(Det var då funktionen "koppla din Win 10-licens till ett Microsoftkonto" kom)

Har själv flyttat samma OEM-nyckel 2ggr nu, första gången aktiverades den automatiskt efter att jag loggat in med mitt MS-konto, andra gången (nyligen) fick jag köra felsökaren om att jag bytt hårdvara.

@Avipt:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Jag har aldrig skaffat ett MS konto, känns som jag redan delar tillräckligt med MS.
Och i det fallet så fungerar ringa galant, tog la tio minuter max.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

förstod inte riktigt vad jag ska kolla efter men de står "windows har aktivierats med en digital licens som är kopplat till ditt microsoft konto"
Men igen jag fattar ingenting av sånt här. Hur mycket ja än läser

Du har tydligen redan kopplat licensen till ett Microsoft konto och om licensen inte aktiveras automatiskt efter du har loggat in på Microsoft kontot i nya Windows 10 installationen på nya datorn (nytt moderkort) så aktiverar du licensen med hjälp av Felsökaren

Så här använder du felsökaren för aktivering:

1. Logga in som administratör Mer information finns i Skapa ett lokalt användarkonto eller ett administratörskonto i Windows 10.

2.Välj Start och sedan Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering > Felsök . Felsökaren visar ett meddelande om att Windows inte kan aktiveras på enheten

3. Välj Jag ändrade nyligen maskinvaran på den här enheten och sedan Nästa.

4.Ange ditt anslutna Microsoft-konto och lösenord och välj sedan Logga in. Felsökaren fungerar endast med det anslutna Microsoft-kontot.

5. I listan över enheter som är kopplade till ditt Microsoft-konto markerar kryssrutan bredvid Detta är den enhet jag använder nu.

6.Välj Aktivera.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag har aldrig skaffat ett MS konto, känns som jag redan delar tillräckligt med MS.
Och i det fallet så fungerar ringa galant, tog la tio minuter max.

Jo jag såg nu att det också fungerar, glömde helt bort det alternativet.
Men är man inte så nojig av sig så är ju ett MS-konto smidigare.

Oavsett så går det numera att flytta en OEM-nyckel (dock kanske det är färre gånger jämfört med en retail).

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Detta är en positiv överraskning för mig, alla företag som tillverkar datorer får köpa Windows 10 licenser extremt billigt och dom har även speciella avtal som gör att dom bara får använda licensen på datorer som dom själv tillverkar, men Microsoft är kanske extremt generösa när det gäller licensaktivering för att få så många som möjligt att använda Windows 10.

Det är en gammal win 7 licens OEM som jag använt på alla datorer i hushållet i flera år, sonen hade uppdaterat från win 7 till win 10 och jag trodde inte att det skulle fungera då med det där verktyget, men det gjorde det. Behövde aldrig knappa in något licensnummer heller.

Fråga mig inte hur det fungerar, men fungerar gör det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det är en gammal win 7 licens OEM som jag använt på alla datorer i hushållet i flera år, sonen hade uppdaterat från win 7 till win 10 och jag trodde inte att det skulle fungera då med det där verktyget, men det gjorde det. Behövde aldrig knappa in något licensnummer heller.

Fråga mig inte hur det fungerar, men fungerar gör det iaf.

Ok, men då kan det kanske fungera på grund av att licensen är en Windows 10 uppdatering från Microsoft.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Avipt:

Hur kollar man upp om de är retail eller OEM?

Skriv in följande snutt i komandotolken och tryck på enter.

slmgr /dli

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Ok, men då kan det kanske fungera på grund av att licensen är en Windows 10 uppdatering från Microsoft.

Så kan det såklart vara, han gjorde uppgradering då det åter blev gratis https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows...

Permalänk
Medlem

Har det inte gått att byta dator länge? Jag köpte en dell med vista en gång men den fungerade uselt så jag installerade linux på den. Vista installerade jag istället på en Fujitsu Siemens och där fungerade det galant. Kikade jag i kontrollpanelen så stod det visserligen Dell där men funkade gjorde det. Dell-loggan försvann först när datorn själv uppdaterades till Windows 10.

Visa signatur

///Arch