Permalänk
Medlem

Digitalt flipperspel

Då tänkte även jag påbörja en liten bygglogg på ett flipperspel efter att ha sett några befintliga coola byggen här på sidan. Har en gammal tv som jag slaktat sen tidigare som jag tänkte använda då, men kommer inte ihåg varför det inte blev av.

Så hur började det nu igen, bortsett från att ha sett byggena i forumet så kom sambon hem en dag med en 24" LCD-skärm hon fått med sig från jobbet, "ingen ville ha den så jag tog den till dig" och det visade sig vara en rätt sjysst storlek på backglass. Och så började det hela.

Då jag har tillgång till både trevliga verktyg i form av dyckertpistoler och cncfräsar tänkte jag att jag kunde bygga en enkel testbädd till en början för att ha allt samlat lite mer organiserat på golvet.

Det jag började med var min gamla 32" lcd-panel från en lcd-tv, som dock senare visade sig vara 1366x768 pixlar som senare bytats ut,
24" lcd på 1920x1080 som var helt ok samt ett litet snålköp från ebay, en lågupplöst liten skärm som var helt enkelt förskräcklig!

Sagt och gjort, för att kunna testa all så slängde jag ihop en liten bädd. I ett tidigt skede bestämde jag mig för en riktig plunger som numera är färdigställd.

Detta funkar tillräckligt bra för att jag skulle kunna testa lite, se om jag tycker flipperspel är lika kul som förr. Och det visade sig att det är!

Detta ledde till diverse val som kommer synas på kommande bilder. Testbädden är fortfarande aktuell så här långt.

Det som nu är gjort är att jag har bytat ut alla panelerna, spelplanen och backglass är av märker voxicon från dustin. Spelplanen en 4k VA panel som är toppklass för syftet., Backglass ips-panel på 2560x1440. Och det trevligaste av allt är en VSDISPLAY på 12.3" med formatet 8:3 för DMD. 1280x480 pixlar.

Har även inhandlat högtalardelar, det mesta rekommenderat enligt pinscape-guiden

Mer kommer vid nästa steg som blir att tillverka en tillfällig backbox till testbädden samt montera ljud där sen.

Bjuder på en bild med de nya panelerna monterade.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Kul! Flipper är riktigt roligt

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte varför en VA-panel skulle vara "toppklass för syftet" med tanke på att VA vanligtvis har ganska dåliga betraktningsvinklar.

Annars är det ett häftigt bygge. Har många gånger funderat på att bygga en själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Förstår inte varför en VA-panel skulle vara "toppklass för syftet" med tanke på att VA vanligtvis har ganska dåliga betraktningsvinklar.

Annars är det ett häftigt bygge. Har många gånger funderat på att bygga en själv.

Det är just saken, den ÄR toppklass och inte alls vad jag förväntade mig av VA

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Minimal uppdatering.

Fixade lite med plungern idag samt mekade lite med datorn. Hade delar till ett gammalt bygge som visade sig kompetenta för 4k men inte grafikkortet som var ett mellanklass kort för CAD etc. Stoppade in mitt 1080ti från speldatorn i maskinen istället Nu tuffar det på finfint, till detta blev det en ny fin nätdel dock då jag inte hade sådan liggandes.

Hjärtat i bygget, KL25Z som kommer hantera signaler in och ut samt även plunger. På bild KL25Z med kl-shield för lättare inkoppling, samt plunger.
Till detta ska jag bygga ett litet kort för de få lysdioder jag kommer börja använda att lysa. Känns lite i överkant köpa ett dyrt ledwiz när man med enkla medel kan bygga samma själv Med mosfetar eller liknande till varje utgång kan man dessutom styra större strömmar med typ till shakers, kontaktorer etc som kommer komma sen. Men om jag orkar bygga själv från grunden då eller bara köpa det färdigt får snåljåpen i mig bestämma då

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Riktigt nice!
Själv är man så för djävla dum för att kunna bygga ihop något sådan.
Får leva med att vara ett pervo och fönsterglutta hos andra typ.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Riktigt nice!
Själv är man så för djävla dum för att kunna bygga ihop något sådan.
Får leva med att vara ett pervo och fönsterglutta hos andra typ.

Vill man något man inte kan så kan man alltid lära sig

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Vill man något man inte kan så kan man alltid lära sig

jajo absolut, men skulle jag ge mig på det. flipper i huvudet, utedass i verkligheten =P
men när man skaffar större så måste man ha något sådant

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Minimal händelse.

Satt under gårdagskvällen och mekade kort till att styra lysdioder, det hela gick åt he*vete dock, då min lödstation vägrade fungera så jag fick använda lödkolven jag enbart har för att smälta in gänginsatser i 3D-utskrifter med en lödspets stor som en tumme (överdrivet för att förtydliga den var helt fel för ändamålet )

Så nu har jag nya delar samt ny lödstation på väg.

I projektets början tänkte jag att detta skulle bli ett budgetbygge, med befintliga delar då jag hade en dator, skärmar, knappar samt interfacekort. Enda som är kvar är datorn nu och den har fått nytt grafikkort för att driva spelplanen i 4k

En bild på kortet hur det bör se ut ungefär när det är färdigt och funktionsdugligt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 27 tums skärm som jag bara vrider på högkant då jag vill spela, duger gott, skulle hellre ha ett riktigt flipperspel.

Permalänk
Medlem

Lite delar som fick en uppdatering igår via brev

Beställde knapparna och den LED som föreslogs på sidan utan att tänka mig för, den lilla till vänster, men de lyser alldeles för dåligt.
Startknappen kom med en glödlampa dock som lyste betydligt bättre, och när jag kikade runt på hemsidan såg jag ett LED-alternativ som lyste bättre än den och det är nu dessa som sitter i alla knapparna, höger på bilden

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Inte direkt en uppdatering men hämtade ut lite mer kul idag

Bestämde mig även för att skippa idén med att bygga egen led-controller, utan jag har beställt kort från Frankrike som klarar leds, kontaktorer etc (även 10x kontaktorer på 24v beställda för feedback) och dessa korten går att daisychaina upp till 192 utgångar och tar endast 5 utgångar på kl25z till detta Varje kort har 16x utgångar så beställde 2 samt ett kort specifikt för leds. Framtidssäkert och man slipper extra frakt i framtiden.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Dagens uppdatering är snarare resultatet av en funderare...

Satt och kollade runt vad folk har i sina byggen, vad jag har etc. Vad saknar jag?

Det var då jag insåg, jag kommer bara bygga en maskin. Varför ska jag då mesa med en 32" spelplan när jag går all in på övriga delar.
Så mitt beslut var att lägga ner mitt minibygge helt. Utan att tveka tog jag detta beslutet. Vad händer då med allt jag gjort så här långt, alla delar och liknande?

Projektet lever än, MEN spelplanen på 32" blir nu backglass istället, och en 43" 4k tv är beställd. Så nu kommer både spelplan och backglass att vara 4k. Har även lite mer delar på väg så snart ska jag börja ta mått på allt och designa det slutgiltiga hemmet för allt

Fullsize widebody flipperspel here I come!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

I princip allt är inköpt nu förutom smådetaljer som inte är så små.

De större inköpen kommer när allt nästan är färdigt sen i form av glas, monteringsdetaljer för glas och lockdown bar som håller glaset på plats nertill.

Elektronikmässigt är allt inköpt med styrelektronik, force feedback i form av kontaktorer och liknande, det jag saknar är en "LED-bräda" med RGB leds som ska blinka vid olika händelser. Detta är inget större inköp utan något jag kommer lösa under byggets gång.

Har även beslutat mig för att överge tanken med MDF som byggmaterial, detta då det är betydligt tyngre, sämre att skruva i, men även för att vara mer genuin i bygget. Klassiska flipperspel är gjorda i plywood, sen visade det sig att MDF är ett för stumt material för att fungera bra med exciters, plywood ger ett betydligt bättre ljud.

Det hela blir 2-3ggr dyrare i materialinköp för kabinettet med plywood, men bygger man en gång varför snåla på detta när övriga delar inte snålats med

Liten bild på min flipperspelsvagn med alla paneler i bakgrunden.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det händer saker, men ändå inte!

...är väl bästa beskrivningen just nu.

Har designat färdigt chassit exkl vissa mindre detaljer som var jag ska placera sub och liknande, dvs inget jag inte kan lösa manuellt sen, hur allt ska sitta internt etc, men det är redo att kunna fräsas ut och få ett helt chassi (se rendering) vissa mindre saker saknas, men lite tänker jag köra ut när allt är ihopsatt för att få en känsla för var det passar.

Har även beställt lite fler delar som lockdown bar med tillhörande låsanordning samt lite side rails.
skulle jag bygga ihop allt idag skulle jag ha ett komplett spel exkl glas i princip och lite monteringsdetaljer för glas på backbox.

Plywooden är beställd från hornbach och väntetiden beräknades till 2-3 veckor, beställde förra söndagen hade sms igår (lördags) att det nu fanns o hämta, men orkar inte bege mig dit förrän onsdag då jag kan få lite sällskap med mig dit då

Har även fått alla korten som kommer vara hjärnan till allt. Allt från Arnoz, förutom kl25z då, men korten är i princip utbyggnadskort till denna som med få pinnar nu kan styra X antal LEDS, RGB-flashers, kontaktorer, allt med olika spänningar som behövs till allt.

Hade även lite tråkigt så körde fram en snabb prototyp av backbox anpassad för min nya skärm, en 13.3" 16:9 1080P IPS-panel.
Nu känns det hela snäppet mer realistiskt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det händer saker, designen är helt klar nu, så testfräste fronten i lite spill plywood jag hade, och tur är det insåg att mitt frässtål jag ska köra med är väldigt påverkat av MDF-körningarna så nytt är beställt. Hittade lite felaktighet med några hål som jag ska fixa till, men överlags är jag nöjd, väldigt stiligt om jag får säga det själv, och det får jag! Fnasigheter och skador är pga slött stål

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det händer saker men inga tydliga

Fått hem nytt frässtål som fräser betydligt bättre. Se testbiten jag fräst för att testa hålstorlekarna då jag inte var helnöjd med de måtten man fick i pinscape-guiden.

Har uppdaterat mina cad-filer med senaste hålstorlekarna, och för att underlätta för andra som vill cnc-fräsa ett sånt här projekt har jag fixat igång en github där jag ska dela allt källmaterial.

Och för att spara tid har jag gjort all uppställning i min CAM-mjukvara så behöver bara trycka spara som och välja g-kodsformat för att vara redo att börja fräsa allt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Härligt bygge! Detta ska följas, tänkt bygga ett flipperspel själv en vacker dag men kommer inte bli lika fint som ditt då jag har inte tillgång till sina fina maskiner.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det var betydligt roligare än jag trodde trots det tar sin lilla tid

Insåg idag när jag fick en profil att panelen på backboxen (där dmd och högtalare sitter monterade) ska vara en 1/2" så fick beställa lite 12mm plywood, men det är något jag funderat på en del under bygget, ska det verkligen vara 18mm som resten? Nu vet jag, och tur hade jag att slöjddetaljer hade en bit som räcker precis till 3 försök om det skulle krävas

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Idag tog jag mod till mig och började fräsa och måste säga det gick betydligt bättre än jag vågade tro
Skarpt stål, aktsamma värden gav ett otroligt bra slutresultat.

1 av 5 skivor frästa, tänkte köra en skiva till imorgon, då jag väntar på nya knappar till "vingarna" så måste jag mäta dessa för att få ett bra värde på hålens storlek då de inte var samma storlek som de främre knapparnas diameter.

DMD-panelen visade sig att den skulle ha ett eget mått på 1/2" tjocklek, och närmaste man kommer här är 12mm så jag hittade en liten bit plywood till bra pris som bör dyka upp på måndag.

Rendering av min variant på denna:

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Några mindre uppdateringar:

Fick min lilla moderkortsplåt från kina, och jag måste säga det är en bra och stadig grund att utgå ifrån.
Den fyller huvudsyftet vilket var att stabilisera gpun. Kommer fräsa lite mer plåtdetaljer när jag fräst allt jag
ska fräsa i plywood. Bland annat något sätt att montera nätdelen lite smidigt.

Större uppdateringen:

Alla 18mm delar utfrästa till chassi, sen ska det skäras småbitar för montering etc.
Ska till hornbach under morgondagen för att köpa M4 islagsmutter som ska monteras på 12mm plywoodpanelen för högtalare och DMD/topper.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Sakta men säkert.

Gårdagens byggande började helt åt skogen, märkte att botten var 12mm för kort i både X och Y, CAD-filerna såg fina ut.
Kollade uppställningen för fräsningen och då såg jag, hade satt att den skulle fräsa INNANFÖR linjerna och inte utanför, med 6mm stål och 2 sidor blir det ju 12mm fel då

En halvtimme senare, ny botten och det passar för j*vla fint nu =D

Samt så genomförde jag fräsningen jag fasade mest, panelen för LCD och högtalarna, 2 sidig fräsning och det blev t om helt perfekt!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

På helgen... det är då saker händer!!!

Under veckorna så sker allt arbete i huvudet, och denna veckan så satt jag i funderingar hur jag skulle underlätta att montera skärmen i backboxen, så bestämde mig för att göra bakdelen lätt avtagbar och detta sker mha nedan;

Gängade detaljer som bakdelen skruvas fast i med 4x M5. De kommer klara både tvns tyngd sam bakdelen utan problem

Andra framsteg är att jag börjat skruva ihop allt och det ser betydligt maffigare ut än jag tänkte mig

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Idag är en speciell dag. Idag efter gårdagens arbete flyttade jag hem bygget till lägenheten för fortsatt arbete.

Stora framsteg, körde lite tester med delar och ALLT passar verkligen perfekt så här långt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Lite framsteg, plattformen till tvn som agerar spelplan är färdigt, skar ut lite hål för kabeldragning manuellt.

Fick även till DMD-panelen till slut, med viss problematik men det gick att lösa med genom att med linjal skrapa bort lite mdf som gjorde att skärmen satt lite för tight. Testmonterat LCD samt högtalare, och det hela ser mycket bra ut.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Dags för en liten uppdatering tycker jag.

Har inte legat på latsidan utan planerat och funderat.
Och igår tog jag tag i saker igen och testmonterade vissa knappar, ljud och alla skärmarna.
Enbart för att kunna testa spela riktigt

Lite bilder på spel igång, ena är det jag visat innan med Jurassic Park, det andra är spelet ingen pratar om av olika anledningar, Ghostbusters!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

nice, ser bra ut, har du skaffat playfield glas och backglas ännu? VA panel är nice men jag föredrar IPS panel själv heh

Permalänk
Medlem

Inte glas än men har hittat en trevlig sida att beställa måttbeställt ifrån, under tusenlappen för båda glasen i säkerhetsversion kört till dörren

VA panelen är faktiskt backglasskärmen som är, så den gör verkligen sitt där, inte helt hundra på vad spelplanen är, med tanke på hur bra det ser ut ifrån där jag sitter nu vill jag nästan tror det är IPS ändå där. Så spelfält och DMD är IPS medans backglass är VA.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Står projektet still? Är pengarna slut? Har jag avslutat det hela?

Nej på allt, har nämligen inväntat glas som jag beställt

Plus att jag planerar hur jag ska montera allt på insidan, dator med psu har varit mitt största bekymmer men tror jag har en idé som funkar nu, testbitar i petg skrivs just nu ut, de kommer fungera tills jag orkar fräsa ut i aluminium. Bilder kommer.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hej, fick du lagt upp ritningarna på github?