Köpt bil hos bilfirma men bilens utrustning motsvarar inte annonsen

Permalänk
Medlem

Köpt bil hos bilfirma men bilens utrustning motsvarar inte annonsen

Hej,

Då är det (tyvärr) min tur att skriva av mig lite gällande konsumenträtt. Kan börja med att jag har under kvällen mailat bilfirman och skickat ett meddelande till kommunens konsumentvägledare.

Till själva grejen, jag har vart på jakt efter en ny bil ett tag hittade en på blocket hos en bilfirma som låg en bra bit bort (35mil). Mailar lite och ringer bilfirman och de säger att bilen är i fint skick, en skada på ena sätet i skinnet men annars bra. vi kommer överens om att jag ska byta in min bil som en delbetalning och tar resten på kredit, men att vi löser allt på plats. Jag åker upp och ser bilen, den är i fint skick som säljaren beskrivet även om jag upptäcker några kosmetiska grejer som jag även nämner. Vi kommer iaf till slut överens och skriver kontrakt. I båda kontraken om bilarna så står de att de säljes som "reparationsobjekt" enligt bilfirman så var det så man skrev. Jag var jäkligt sugen på bilen och kände inte direkt heller att jag bara kunde åka hem då jag ändå lagt en halv dag på att åka dit. Påvägen hem och efter att ha använt bilen en vecka så upptäcker jag att det finns vissa saker som bilfirman beskrivet i annonsen men som inte stämmer.

-ACC, Bilen har AC, ingen automatik

-AUX, finns uttag men funktion saknas. (Behöver programmeras enligt BMW, kan tydligen nollställas och funktionen försvinner vid batteribyte)

-Skinnklädsel, Det är det inte, det är Sensatec, syntetisk vinyl. (ser ut som skinn men bevisligen ngt annat)

-Regnsensor, Finns ej!

Vad tror ni har jag någon rätt på min sida eller är det bara att bita i det sura äpplet att jag inte var mer uppmärksam? OCH om det skulle komma till det, vad för prisavdrag är rimligt? 15K, känner som sagt att jag ändå vill ha bilen.. Bilen är en BMW 3-serie och köptes för 70K.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@archie: Kan du bevisa att annonsen har haft den beskrivningen så finns det nog en del hopp att du har rätt till ersättning.
Frågan är bara om bilfirman kommer ge med sig, tror nog dom vetat om det och vill komma undan med att skriva "säljes som renoveringsobjekt" för det har jag aldrig hört är standard att skriva.

Är det en stor bilfirma kan det gå lättare, är det en mindre kan det bli det svårare och du får eventuellt vara beredd på att blanda in ARN.

Permalänk
Medlem

Du har undersökningsplikt som köpare om vi börjar i den änden.

Men sen att säljaren har sålt den som "reperationsobjekt" som inte är giltigt i detta läge (Du kan inte friskriva dig konsumenträtt som man försöker när man skriver så) är ett bevis på att säljaren inte är seriöst och du kommer få problem i detta ärende, jag kan bara rekommendera dig att stå på dig och försök lirka ut något !

Ett starkt tips är att aldrig köpa en bil nånsin från någon som använder sig av den frasen med "repobjekt" det är en generell hint om att säljaren inte är seriös och detta baserar jag på egna erfarenheter och nyheter om folk som blivit lurade.

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden skulle man skriva reparationsobjekt om det inte är det? "Att man skriver så" stämmer inte nånstans förutom möjligen hos lurendrejare.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

-ACC, Bilen har AC, ingen automatik

-AUX, finns uttag men funktion saknas. (Behöver programmeras enligt BMW, kan tydligen nollställas och funktionen försvinner vid batteribyte)

-Skinnklädsel, Det är det inte, det är Sensatec, syntetisk vinyl. (ser ut som skinn men bevisligen ngt annat)

-Regnsensor, Finns ej!

Vad tror ni har jag någon rätt på min sida eller är det bara att bita i det sura äpplet att jag inte var mer uppmärksam? OCH om det skulle komma till det, vad för prisavdrag är rimligt? 15K, känner som sagt att jag ändå vill ha bilen.. Bilen är en BMW 3-serie och köptes för 70K.

ACC -> Automatic Cruise Control, dvs, farthållare.

Det är upp till dig att undersöka bilen, bara att lära sig till nästa gång att vara mer nogrann.
Inget man kan göra något åt i efterhand

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

ACC -> Automatic Cruise Control, dvs, farthållare.

Det är upp till dig att undersöka bilen, bara att lära sig till nästa gång att vara mer nogrann.
Inget man kan göra något åt i efterhand

ACC kan stå för både Automatic Cruise Control och Automatic Climate Control så det beror lite på hur annonsen är formulerad skulle jag säga. Det vanligaste i Sverige är att ACC står för just klimatanläggning, det kan stå ACC/Klimatanläggning men inte alltid, och farthållare brukar dock stå just som farthållare. Söker jag på ACC på blocket så står det nästan alltid ACC/Klimatanläggning, och Farthållare.

Sen kan läder eller fuskläder vara ett misstag, det är inte alltid helt uppenbart vad som är vad, även om en bilfirma förstås borde ha koll på det. Borde ge prisavdrag i alla fall för äkta läder är förstås dyrare. Aux är lite värre, bilen har ju uppenbarligen hårdvaran, alltså själva ingången, och problemet ligger i hur BMW gör med sin mjukvara. Ur en konsumentsynvinkel så är förstås annonsen felaktig, men de skulle ju kunna hävda att bilen visst har ingången för det har den ju. Regnsensorn antar jag saknas helt, ingen auto-funktion på spaken och ingen sensor i rutan, och då är det förstås prisavdrag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

ACC -> Automatic Cruise Control, dvs, farthållare.

Det är upp till dig att undersöka bilen, bara att lära sig till nästa gång att vara mer nogrann.
Inget man kan göra något åt i efterhand

Står ACC/Klimatanläggning i annonsen..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Japp jag har en kopia på annonsen där det är beskrivet.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@snajk: Det står ACC/Klimatanläggning, står även farthållare längre ner i annonsen.

Ska bli spännande och se vad bilfirman svarar på mitt mail. (om de ens svarar, vill ha det på mail om jag skulle få för mig att driva det vidare.)

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@SuperSverker: Överlag så håller jag med dig! Jag tycker dock att en bilfirma borde ha något ansvar. Hade det även stått något i annonsen om att "reserverar för felskrivningar" så hade jag inte brytt mig heller. Hade jag köpt utav en privatperson så hade jag absolut hålt med om att det är mitt ansvar att säkra funktion.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Alla bilköp från handlare jag sett har man fått en komplett varubeskrivning med bilen, fick du inget sånt?

Permalänk
Medlem

Borde inte Aux problemet hanteras som ett "dolt" fel? Det borde ju bilfirman stå för i så fall.

Material på stolarna, Regnsensor och ACC är ju isåfall hårdvara/material som bilen inte har och känns ju mest rimligt med prisavdrag. Men "undersökningsplikt" kanske väger tyngre?

Ska bli intressant att se vad bilfirman säger.
Hoppas det löser sig så för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Nope, det tror jag iofs inte att jag någonsin har fått när jag köpt bil.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@MrMadMax: Ja lite så jag tänker/undrar med. Extremt svårt att se att de bara kommer acceptera och släppa det... Men men vi får se.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Spontant känns väl det som en grundkurs i när man ska backa från ett bilköp:
- Du åker långt och är inte beredd på att åka hem utan bilköp, trots varningstecken
- Du upptäcker kosmetiska defekter som säljaren inte nämnt
- Säljaren vill sälja den som reperationsobjekt (vågar vi ens gissa på bilens skick i övrigt? Jag gissar på krockskada eller rost i bärande delar)

På rak arm så det väl följande steg som gäller:
1. Kontakta säljaren och kräv ersättning. Jag hade börjat på 15k och nöjt mig med 5k. Det är trots allt småfel och det finns definitivt värre problem i den här prisklassen på äldre tyska bilar.
2. Gå via ARN. Vinner du i ARN så är det endå bara en rekommendation.
3. Dra det hela rättsligt. (Vilket du inte kommer orka med så pass små fel)

Sen så hade jag även tagit VIN-nummer på din bil och kollat upp faktisk utrustning. Går att göra på många siter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Du har undersökningsplikt som köpare om vi börjar i den änden.

Men sen att säljaren har sålt den som "reperationsobjekt" som inte är giltigt i detta läge (Du kan inte friskriva dig konsumenträtt som man försöker när man skriver så) är ett bevis på att säljaren inte är seriöst och du kommer få problem i detta ärende, jag kan bara rekommendera dig att stå på dig och försök lirka ut något !

Ett starkt tips är att aldrig köpa en bil nånsin från någon som använder sig av den frasen med "repobjekt" det är en generell hint om att säljaren inte är seriös och detta baserar jag på egna erfarenheter och nyheter om folk som blivit lurade.

//Skane

Du får gärna utveckla stycket om undersökningsplikt.

TS du har givetvis lagen på din sida. Börja med att kontakta bilfirman och påtala vad som avviker från annonsen och avtalet.

Permalänk
Medlem

@Flipper: Japp redan gjort som sagt, började först skriva ett lite arg mail men ändrade och påtalade vad som avvek och om de kunde komma med något förslag på lösning. Jag gissar att jag har rätt men lite osäker just med att det står att den säljs som "reparations objekt", kontraktet beskriver faktiskt inte vad som ingår i bilen. det är bara jag som har tagit screenshots på annonsen. Men som sagt, fortsättning följer... Hoppas jag har tid och ork att driva på bara.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@archie: https://teknikensvarld.se/varudeklaration-for-alla-begagnade-...

Då bör du nog köpa bilar hos mohammeds begagnat i en källare, den här fick man för flera år sen hos seriösa handlare

Permalänk
Medlem

alla varningsklockor ringer för fullt. Renoveringsobj = ej besiktigad? Skatte skuld? Avställd?

Låter som sagt som krockskadad bil - min gissning är att om inte säljaren plötsligt blir väldigt snäll, så är du helt rökt. Då han vet att du är långt bort, du har signat ett kontrakt för renoveringsobjekt.

Gissar att säljaren ingår i några av de ökända familjer som poppar upp bilhallar lite här o där. De byter namn o frontfigur oftare än vi byter kallingar. En slagning på ratsit eller dyl brukar visa samma styrelsemedlemmar hos dessa oseriösa bilhandlare

ska du ha kvar bilen trots allt, så lämna in den på en seriös bilfirma o be dem checka balkar, upphängning, bromsrör etc så att bilen inte är farlig

mvh Lazze

Permalänk
Avstängd

Som jag ser det finns det fyra vägar att gå om man ska köpa en begagnad bil:

  1. Seriös bilhandlare. Dyrast men mest säkerhet. De ger garantier och håller i allmänhet vad de lovar. De brukar också gå igenom bilen både maskinellt och rekonditionering. Bra om man är osäker eller vill köpa en nyare begagnad bil.

  2. Privatköp. Billigast men ger också flest risker. Mycket faller på köparen att kontrollera innan köpet och så, men en del kan ändå säljaren bli tvungen att stå för. Dock är det ju svårare att få dem att göra det än en bilhandlare förstås. Kan vara bra (prismässigt) om man känner sig ganska säker på bilar, har möjlighet och förmåga att meka själv och så.

  3. Mindre seriösa handlare. Består ofta av en parkeringsplats i något industriområde med en barack eller husvagn som fikarum för personerna där. Billigare än seriös handlare men också mer osäkert för företagen har en tendens att inte följa ARN, försvinna fort vid reklamationer och liknande.

  4. "Hobbybilhandlare". Alltså privatpersoner som säljer bilar för att tjäna pengar, men utan företag. Här får man alla nackdelar med privatköp men ofta till ett högre pris. Dessutom tenderar de att ha sämre bilar än övriga då de ofta inte har kunskaperna själva att kontrollera så noga och så.

Av dessa så bör man undvika alternativ 4 då det inte ger några fördelar alls. Alternativ 3 är inte heller att rekommendera generellt, även om jag har gjort en del ok bilköp av sådana handlare. Så då handlar det om ifall man vill ha en nyare bil med garantier och sånt, i så fall köp via en seriös handlare, eller om man vill ha det billigaste man kan komma undan med och känner sig hyfsat bevandrad i bilvärlden, då köper man privat.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Ja detta har jag aldrig fått! Bra tips iaf!! detta skall jag be om i framtiden!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@archie: https://teknikensvarld.se/varudeklaration-for-alla-begagnade-...

Då bör du nog köpa bilar hos mohammeds begagnat i en källare, den här fick man för flera år sen hos seriösa handlare

Fanns ju motsvarande på kärran från den lokala Volvo-nasaren för 18 år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

alla varningsklockor ringer för fullt. Renoveringsobj = ej besiktigad? Skatte skuld? Avställd?

Här bör man kanske notera att just avställd är vanligt hos handlare som sedan har saluvagnsskyltar (de gröna) som används vid provkörning. Sedan ställs bilen på när köparen ska hämta den.

Citat:

[...]ska du ha kvar bilen trots allt, så lämna in den på en seriös bilfirma o be dem checka balkar, upphängning, bromsrör etc så att bilen inte är farlig

Finns även mer omfattande kontroller som tjänst hos besiktningsföretag, t ex Bilprovningens bildiagnos. Eller så kan man göra motsvarigheten till en besiktning (bilkontroll), fast utan att det är en besiktning i formell mening. Då kan de även plocka ut eventuella felkoder mot en extra avgift, vilket man även kan göra vid en vanlig besiktning (utöver det som är krav på nyare bilar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Du får gärna utveckla stycket om undersökningsplikt.

TS du har givetvis lagen på din sida. Börja med att kontakta bilfirman och påtala vad som avviker från annonsen och avtalet.

https://lawline.se/answers/undersokningsplikten-vid-kop-av-bi... <--- Här kan du läsa om det men du har som köpare skyldighet att kontrollera fordonet du köper.

Som köpare har du en tämligen vidsträckt undersökningsplikt och du kan inte åberopa fel som du borde känt till vid köpet

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

https://lawline.se/answers/undersokningsplikten-vid-kop-av-bi... <--- Här kan du läsa om det men du har som köpare skyldighet att kontrollera fordonet du köper.

Som köpare har du en tämligen vidsträckt undersökningsplikt och du kan inte åberopa fel som du borde känt till vid köpet

//skane

Då tar vi en grundkurs:

1) Privatperson köper av en privatperson --> köplagen

2) Näringsidkare köpare av näringsidkare --> köplagen

3) Privatperson köper av en näringsidkare (bilhandlare) --> konsumentköplagen

Du länkar till ett svar som avser punkt 1. Tråden handlar om punkt 3, åtminstone om handlaren inte även är en skattefuskare som i själva verket kör svart, men då kan man ju uppmärksamma myndigheterna på saken i så fall.

Permalänk
Medlem

En bil för 70k köpt hos bihandlare...Varför i hela friden köper man en bil för den summan hos en handlare?bättre att hitta en fin bil på blocket då.
Bilar för den summan köpt hos handlare kan man räkna med att ha en del fel på.

Carinfo är en bra sida att kolla upp bilar innan man tänkt köpa den,då kan du hitta gamla annonser samt all utrustning som finns på bilen.Samt om den blivit krockad,stulen etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

https://lawline.se/answers/undersokningsplikten-vid-kop-av-bi... <--- Här kan du läsa om det men du har som köpare skyldighet att kontrollera fordonet du köper.

Som köpare har du en tämligen vidsträckt undersökningsplikt och du kan inte åberopa fel som du borde känt till vid köpet

//skane

Nu har väl inte TS köpt en bil av en privatperson senast jag läste hans inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nu har väl inte TS köpt en bil av en privatperson senast jag läste hans inlägg.

Ahh detta är rätt, ursäktar min miss.

//Skane

Skrivet av ztenlund:

Ursäktar min miss, precis privat köp är hela annat än vad TS har gjort sitt köp.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Du har som köpare samma alltid samma skyldighet (detta är för att du ska skydda dig själv så gott du kan)

Exemplet som tas upp i länken tar upp exemplet precis som du markerar på just mellan två privat personer men som dom precis också säger är att skillnaden är just att säljaren är en privat person men som köpare har du samma skyldigheter/skydd.

När man köper från företagare kan man vara mer skyddad om säljaren är till exempel kopplade till motormännen som dom då måste följa ARNs utslag vid en tvist.

MEN du som köpare har alltid undersökningsplikt Detta är för att köpare ska ha med sig att man ska kontrollera så man kanske slipper TS upplevelse.

//Skane

DU har fortfarande undersökningsplikt hur du än vrider på det.

Men undersökningsplikten gäller väl just köp av privatpersoner, för att det inte går att ångra köp osv på samma sätt, eller har jag fel?
Ett företag för inte ljuga i en annons oavsett om du undersöker varan eller inte före köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Men undersökningsplikten gäller väl just köp av privatpersoner, för att det inte går att ångra köp osv på samma sätt, eller har jag fel?
Ett företag för inte ljuga i en annons oavsett om du undersöker varan eller inte före köpet.

Ahh fasiken blivit fel här från min sida inser jag nu, ja precis plikten ligger just när det är privat köp!

Men som köpare bör man ju alltid kontrollera noggrant innan köp på en personbil för att slippa TS upplevelse.

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco