Vilken hårddisk skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Vilken hårddisk skulle ni rekommendera?

Tjenare.

Har för tillfället 3st Seagate ST3000DM001 som tjänat mig bra men är dags att byta ut då dom snurrat för länge för sitt eget bästa.
Frågan är dock vad jag ska byta till... Köpte förra veckan en Toshiba X300 och den var snabb men överröstade hela datorn och tickade som 17 vid skrivningar... Så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen, vad ska jag köpa för disk...
Är väldigt sugen på Seagate Exos 7E8 men orolig att den kommer låta för mycket då det är en Enterprise disk.
Diskarna kommer vara i en vanlig PC som står i vardagsrummet och inte raidade. Datorn är iprincip igång 24/7.
Och jag använder den som FTP server för ett mindre projekt jag håller på med, så mesta dels de enda den används för är att "konsulter " hämtar filer från den. Så mycket läsningar men inte så mycket skrivningar.

Tidigare tänkte jag slå till på Seagate Barracuda Pro men dom verkar typ inte gå att få tag på längre...
Eller har ni några andra tips? Förväntar mig inte att diskarna ska vara knäpptysta men inte heller ta över hela ljudnivån i vardagsrummet...

Tack på förhand

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Det var otippat, kör själv uteslutande Toshiba diskar numera för att de jag testat är både tysta och snabba, till skillnad från mina äldre WD och Seagate diskar som har hörbara läsarmar och annat klickande för sig.

Permalänk
Medlem

Exos disken låter en del. Framförallt när den parkerar huvudena. Har 12 tb exos. Jag störs inte, men den låter mkt mer än min gamla 3tb wd disk

Permalänk
Medlem

befogad fråga...

Toshiba X300 är samma som WD-black eller Seagate barracuda pro och alla 7200 RPM och motsvarande mer högljudda knäppande sökningar för att man jagar prestanda.

Skall man ha sådana diskar i en chassie så måste man göra diskupphängningen tyst så att vibrationerna inte har en chans att sprida sig till plåtar och annat - för experiment - håll din nuvarande X300 i handen medans den arbetar för för fullt - är det mycket tystare i det läget så är det chassiet och diskupphängningen du måste jobba då det här problemet kommer vara lika för alla 7200 RPM-diskar med lite ambitioner.

Lager och sus-ljud brukar det inte vara något jätteproblem på dagens 7200 RPM-diskar då de är tystare och mer balanserade än tex en WD-black från 2012 som nästa kryper runt på bordet i diskdockan av obalansvibrationer...

Vill du promt ha du har tystare disk så är förmodligen Toshiba P300, Seagate barracuda computer och WD-blue i 5400 och 5900 RPM som låter mindre, har slöare sökningar - nackdelen alla är SMR för diskstorlekar över 3-4 TB i storlek.

Skall du ha tysta sökningar så får du jaga efter diskar med över 20 ms i genomsnittlig söktid som en gammal WD-green (och ja den är verkligen trött om man ställer en sådan parallell med en moderna Toshiba N300 - så trött att man omedelbart håller på att ruttna på WD-greendisken där precis allt tar minst dubbla tiden - både i sökningar och sekventiella skrivningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

befogad fråga...

Toshiba X300 är samma som WD-black eller Seagate barracuda pro och alla 7200 RPM och motsvarande mer högljudda knäppande sökningar för att man jagar prestanda.

Skall man ha sådana diskar i en chassie så måste man göra diskupphängningen tyst så att vibrationerna inte har en chans att sprida sig till plåtar och annat - för experiment - håll din nuvarande X300 i handen medans den arbetar för för fullt - är det mycket tystare i det läget så är det chassiet och diskupphängningen du måste jobba då det här problemet kommer vara lika för alla 7200 RPM-diskar med lite ambitioner.

Lager och sus-ljud brukar det inte vara något jätteproblem på dagens 7200 RPM-diskar då de är tystare och mer balanserade än tex en WD-black från 2012 som nästa kryper runt på bordet i diskdockan av obalansvibrationer...

Vill du promt ha du har tystare disk så är förmodligen Toshiba P300, Seagate barracuda computer och WD-blue i 5400 och 5900 RPM som låter mindre, har slöare sökningar - nackdelen alla är SMR för diskstorlekar över 3-4 TB i storlek.

Skall du ha tysta sökningar så får du jaga efter diskar med över 20 ms i genomsnittlig söktid som en gammal WD-green (och ja den är verkligen trött om man ställer en sådan parallell med en moderna Toshiba N300 - så trött att man omedelbart håller på att ruttna på WD-greendisken där precis allt tar minst dubbla tiden - både i sökningar och sekventiella skrivningar)

Ja jag har då bara ägt 7200 rpm diskar i hela mitt liv och har aldrig upplevt någon som låter så illa som denna Toshiba X300. Och det verkar inte vara något ovanligt heller, efter att ha googlat är det jättemånga som upplever samma sak.
I modern tid har då jag aldrig haft en disk som låter så här mycket, det närmsta jag kan komma i jämförelse är typ min gamla windows 95 maskin där hdd konstant tickade å lät.
Här är en inspelning jag gjort också, ca 50cm från chassit.
https://drive.google.com/file/d/13YRrtnudyLSwwf0nupRAveXmK9kb...
Och som sagt, bakgrundsbruset jämfört med mina 6-7år gamla Seagate Barracuda XT är mer än dubbelt så högt samt att dom absolut inte ger ifrån sig detta tickande när man skriver till disken...

Eller har utvecklingen gått bakåt? Tickar alla moderna diskar nu vid skrivning? Jag har inte köpt en disk sedan 2015 och det var den 3e Seagate Barracuda XT och ja dom är på 7200 rpm.

Som jag skrev i första inlägget så förväntar jag mig inte att dom ska va knäpptysta som en WD green, mina nuvarande låter också men det där höga tickandet går verkligen inte. Det överröstar fan ljudet från TVn till och med.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

@Lehto:

Ju snabbare disk, desto värre ljud.

Snabba diskar har alltid låtit som det trillar muttrar i chassit när de jobbar.

Det är den kraftiga accelerationen av läsarmen som gör det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Mina WD Green diskar som jag köpt för länge sedan har överraskat mig enormt. De står på 24/7 och hörs knappt. Fungerar som fildelning i en HTPC i vardagsrummet. Har haft dem i 8 år nu. Tanken är att de skall bytas ut snart pga sin ålder. Men de fungerar klockrent. Kör dem i RAID. Det är 2tb varianten. Jag vet inte om de görs mera dock. Kan ju vara skit idag då det gått så lång tid.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har 2 st N300 - en på 4 TB och en på 8T och tycker inte att de låter speciellt mycket mer än någon annan 7200 RPM-disk mer än tickadet vid sökningen är något mer ljusare och därmed mer hörbara än de andra - men så är de också de söksnabbaste diskarna jag har. Den som verkligen låter illa (vibrationsobalansljud) och är pensionerad idag var WD-Black.

men x300 är kanske värre på den fronten...

Permalänk
Medlem

Jag har 6st wd red i olika storlekar och upplever dom som väldigt tysta. Har inte lagt märke till att dom låter nåt speciellt oavsett vad dom gör. Ett tag sov jag i samma rum som servern och störde mig inte det minsta på dom. Slöare såklart iom 5600rpm men som FTP server kanske inte det är flaskhalsen.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Lehto:

Ju snabbare disk, desto värre ljud.

Snabba diskar har alltid låtit som det trillar muttrar i chassit när de jobbar.

Det är den kraftiga accelerationen av läsarmen som gör det.

Det är inte min erfarenhet iaf, har alltid haft snabba diskar och ingen har låtit som "de trillar muttrar i chassit" likt denna Toshiba X300. Självklart ger snabba diskar ifrån sig mer vidrationer men det ljudet är inget större problem.

Skrivet av xxargs:

Hmm, jag har 2 st N300 - en på 4 TB och en på 8T och tycker inte att de låter speciellt mycket mer än någon annan 7200 RPM-disk mer än tickadet vid sökningen är något mer ljusare och därmed mer hörbara än de andra - men så är de också de söksnabbaste diskarna jag har. Den som verkligen låter illa (vibrationsobalansljud) och är pensionerad idag var WD-Black.

men x300 är kanske värre på den fronten...

Jag tror X300 är värre än N300, iaf det jag läst så upplever folk att N300 är tysta jämfört med X300.
Skulle kunnat överväga en N300, men vet inte hur bra dom lämpar sig för att agera vanlig PC-disk och att inte köra raid.

Skrivet av ecce:

Jag har 6st wd red i olika storlekar och upplever dom som väldigt tysta. Har inte lagt märke till att dom låter nåt speciellt oavsett vad dom gör. Ett tag sov jag i samma rum som servern och störde mig inte det minsta på dom. Slöare såklart iom 5600rpm men som FTP server kanske inte det är flaskhalsen.

Är lite osäker på hur smart det är att köra RED / IronWolf disk om dom inte sitter i raidade kluster? Är väl lite de dom är gjorda för att sitta i en NAS och raid config.
Annars hade jag nog slagit till på en IronWolf Pro redan.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tjenare.

Har för tillfället 3st Seagate ST3000DM001 som tjänat mig bra men är dags att byta ut då dom snurrat för länge för sitt eget bästa.
Frågan är dock vad jag ska byta till... Köpte förra veckan en Toshiba X300 och den var snabb men överröstade hela datorn och tickade som 17 vid skrivningar... Så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen, vad ska jag köpa för disk...
Är väldigt sugen på Seagate Exos 7E8 men orolig att den kommer låta för mycket då det är en Enterprise disk.
Diskarna kommer vara i en vanlig PC som står i vardagsrummet och inte raidade. Datorn är iprincip igång 24/7.
Och jag använder den som FTP server för ett mindre projekt jag håller på med, så mesta dels de enda den används för är att "konsulter " hämtar filer från den. Så mycket läsningar men inte så mycket skrivningar.

Tidigare tänkte jag slå till på Seagate Barracuda Pro men dom verkar typ inte gå att få tag på längre...
Eller har ni några andra tips? Förväntar mig inte att diskarna ska vara knäpptysta men inte heller ta över hela ljudnivån i vardagsrummet...

Tack på förhand

Konstigt. Har en Likadan:
Model Family: Toshiba X300
Device Model: TOSHIBA HDWE140
och den är riktigt tyst jämfört med den WD RED 3TB jag hade innan. Efter uppgraderat kylningen ill en Noctua så var det WD disken som lät mest och då det är en NAS-disk så gick det inte varva ned den heller.

Nu sitter ju disken så klart i dämpare i chassit, men det får man väl anse är standard på chassin sen 10 år tillbaka eller så.

Ett tips vilken disk du än tar är att låta den varva ned efter ett tag. Satte min på att varva ned efter 5 minuters inaktivitet men måste säga att jag inte märker om den kör eller inte och då står datorn på skrivbordet bredvid skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Mina WD Green diskar som jag köpt för länge sedan har överraskat mig enormt. De står på 24/7 och hörs knappt. Fungerar som fildelning i en HTPC i vardagsrummet. Har haft dem i 8 år nu. Tanken är att de skall bytas ut snart pga sin ålder. Men de fungerar klockrent. Kör dem i RAID. Det är 2tb varianten. Jag vet inte om de görs mera dock. Kan ju vara skit idag då det gått så lång tid.

Har 4 st 2 TB WD-green i min NAS, är snart uppe i 10 år 24/7. Har funkat utan problem, gällde bara att stänga av huvudparkeringen efter 8 sekunders inaktivitet. Nu kör jag ju linux på den som har bra cache-algoritmer så diskarna behöver inte jobba lika hårt som med windows tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Är lite osäker på hur smart det är att köra RED / IronWolf disk om dom inte sitter i raidade kluster? Är väl lite de dom är gjorda för att sitta i en NAS och raid config.
Annars hade jag nog slagit till på en IronWolf Pro redan.

Inga problem, tvärtom, jag bytte min greeen mot en red (i singel konfiguration) för att tålde inte den aggresiva head parkingen på green disken. Man fick alltid vänta på den att spinna upp, så lät den varje gång den parkera armen.

Red-serien har ju fått sig en törn med SMR-fiaskot. Dock är det fortfarande bra diskar, och framförallt tycker jag dom är tysta.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte mina WD red lät lite mycket i min NAS, som står i ett "mediaskåp" i vardagsrummet.
Ställde NAS på en mediumhård skumskiva (En sån som vissa elektronikprylar har som skydd i lådor.)
Nu är det helt tyst från NASen.

Kanske inte riktigt samma sak, men fortplantningen av ljudet in i möbeln försvann helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hmm, jag har 2 st N300 - en på 4 TB och en på 8T och tycker inte att de låter speciellt mycket mer än någon annan 7200 RPM-disk mer än tickadet vid sökningen är något mer ljusare och därmed mer hörbara än de andra - men så är de också de söksnabbaste diskarna jag har. Den som verkligen låter illa (vibrationsobalansljud) och är pensionerad idag var WD-Black.

men x300 är kanske värre på den fronten...

Vad gäller vibrera tror jag inte mycket slår de gamla 2GB Seagate Barracuda SCSI diskarna som förekom i bl.a. SUN system. Ville man inte ha i en dator i närheten. De nyare 4GB var klart tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Det är inte min erfarenhet iaf, har alltid haft snabba diskar och ingen har låtit som "de trillar muttrar i chassit" likt denna Toshiba X300. Självklart ger snabba diskar ifrån sig mer vidrationer men det ljudet är inget större problem.

Jag tror X300 är värre än N300, iaf det jag läst så upplever folk att N300 är tysta jämfört med X300.
Skulle kunnat överväga en N300, men vet inte hur bra dom lämpar sig för att agera vanlig PC-disk och att inte köra raid.

Är lite osäker på hur smart det är att köra RED / IronWolf disk om dom inte sitter i raidade kluster? Är väl lite de dom är gjorda för att sitta i en NAS och raid config.
Annars hade jag nog slagit till på en IronWolf Pro redan.

Jag kör inte RAID på mina. Använder ZFS. Det där med att dom är ämnade för NAS och RAID har jag alltid undrat lite över vad det exakt innebär. Drift 24/7 är väl en sak men utöver det...?

SMR-grejen var väl endast vissa storlekar. Jag har både 4TB som använder SMR och 8 TB som inte använder det, kan aldrig påstå att jag nånsin märkt den minsta skillnad. Det känns mest som en marknadsföringsfiasko och har möjligen verklig effekt om du sätter sakerna i ett belastat system. Men då väljer man Gold eller nåt annat, RED är ju "slö-modellen".

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden mellan en NAS-disk och en desktop-disk är att en NAS-disk försöker inte läsa en dålig sektor mer än drygt 7 sekunder och efter det ger (i windows) IO-error/CRC-fel medans en desktop-disk försöker verkligen läsa datat med otaliga omläsningsförsök i ofta långt över 30 sekunder innan IO-error/CRC-fel (IO-error kan meddelas som CRC-fel i windows eller dess använda program ibland fast det inte är den egentliga felet - alltså CRC-fel i överföringen som det normalt annars står för utan det är ett summafel för alla typer av läs-problem från disken - har man 'äkta' CRC-fel i överföringen så räknas posten för CRC-fel upp i SMART på disken, men jag har haft fel som kallas CRC-fel i windows/program men som berodde på IO-fel vid läsning från själva mediat).

Det betyder att i vanlig bruk innan man börja få feltillfällen (läs svårlästa sektorer) så kommer skillnaden vara mycket liten mellan en desktop-disk och en NAS-disk/Serverdisk och kan man hantera situationen när disken börja ger läsfel mha. ofta uppdaterade backupper så kan man i 95% av fallen använda en NAS-disk istället för en desktopdisk och dessutom är en NAS-disk mer gjort för 24/7-körning och högre datamängder än en desktopdisk.

Möjligen får man titta på hur många gånger en disk får parkera sig under sin livstid - men å andra sidan körde jag 10 ggr sagda tillåtna beloppet på WD-green [~3 miljoner parkeringar istället för de angivna max 300000 ggr parkeringar enligt datablad] och det som krånglade med tiden (efter ca 35000- 45000 timmar eller så) kunde inte sägas bero på mekaniska fel som har med skiva och läshuvud att göra utan uteslutande att det var diskens kontrollerkort som kastade in handduken med olika ologiska beteenden, termiska fel som att fungera vid kallt men inte varmt etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det var otippat, kör själv uteslutande Toshiba diskar numera för att de jag testat är både tysta och snabba, till skillnad från mina äldre WD och Seagate diskar som har hörbara läsarmar och annat klickande för sig.

Min X300 var dock avsevärt mer högljudd än min WD Black. Billiga hårddiskar med mycket plats men upplever att de är bullrigare än det mesta annat jag använt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Min X300 var dock avsevärt mer högljudd än min WD Black. Billiga hårddiskar med mycket plats men upplever att de är bullrigare än det mesta annat jag använt.

Då delar vi precis samma åsikt då! Är precis det jag upplever också. Min gick i retur till webbhallen.

Har nu trots allt lagt in en chansning på en Seagate Exos 4TB, Proshop har "bara" 85kr för returfrakt vid nyttjande av ångerrätt så tyckte de var värt att chansa.
Men om den också låter så kanske de får bli en WD Red plus då.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en WD RED ett bra tag nu men det börjar bli dåligt med plats på den Funderar på att köpa en större så mycket som ekonomin tillåter, frågan är om jag ska fortsätta på att köra RED eller ta någon av dom andra varianterna som dykit upp..
Sen vet jag inte om jag ska överföra allt innehåll till den nya eller låta den gamla snurra så länge som den orkar, problemet är då backup av data vilket jag inte har.

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så kan jag säga att jag fick hem en Seagate Exos 7E8 4TB igår och det är som dag och natt i jämförelse med Toshiba X300. Om jag ska höfta till nått så låter Exosen 50% mindre under idle jämfört med Toshiba X300. Och när jag skriver till Exosen så har även den ett tickande, däremot är det inte alls lika högt och distinkt som på X300. Ska jag vara ärlig så hörs inte detta tickande på Exosen om jag inte går fram till datorn liksom. X300'ans tickande slog genom hela vardagsrummet och överröstade tom TVns ljud ibland, totalt olidligt.

Summa summarum, jag är supernöjd med ljudnivån på Exosen!
Lite besviken bara på att disken inte verkar stödja Bitlocker, trodde när den var märkt med "SED" så kunde den hårdvarukrypteras med bitlocker men så verkar inte fallet...
Det är inte hela världen, såg det mer som en bonus feature. Har inga direkta företagshemligheter så fortsätter okrypterat.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag är uppvuxen med en dator som står och går dygnet runt och jag sover bredvid den och har alltid hört diskarna.

Det är bra gött att höra att allt tickar på som det ska.

Men om det skulle överrösta TVn, då vettetusan om den skulle få va kvar.

Jag rekommenderar därför alltid diskarna som är näst intill enterprise kvalite.
Jag har dock en och annan WD Green 3GB med som jag har hamrat med torrents i många år och dom funkar ännu.
Två WD Green står i samma bay som 4 andra diskar så dom tål vibrationer bra.

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Summa summarum, jag är supernöjd med ljudnivån på Exosen!

Är du fortfarande nöjd med Exosen?

Jag har ett par Seagate Constellation ES som jag har varit mycket nöjd med. Jag funderar på att fasa ut dom i förebyggande syfte och har därför kollat på Exos som alternativ.

Läser på diverse forum att de är högljudda men allting är relativt och svårt att få en uppfattning jämfört med diskar från flera år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Är du fortfarande nöjd med Exosen?

Jag har ett par Seagate Constellation ES som jag har varit mycket nöjd med. Jag funderar på att fasa ut dom i förebyggande syfte och har därför kollat på Exos som alternativ.

Läser på diverse forum att de är högljudda men allting är relativt och svårt att få en uppfattning jämfört med diskar från flera år tillbaka.

Jag är supernöjd! Tycker inte de är högljudd den håller en rimlig nivå och i idle så är den helt tyst.
Jag var också orolig för ljudnivån men som du ser mina tidigare inlägg så är den på samma nivå som mina tidigare.

Däremot så har den inte stöd för bitlocker hårdvarukryptering som dom ger skenet av så de var en liten besvikelse för mig även om de inte var en deal breaker.
Vill du ha en disk med stöd för bitlocker och hårdvarukryptering så är det följande disk som gäller:
ST4000NM006A

Istället för "standard" disken: ST4000NM000A

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Jag är supernöjd! Tycker inte de är högljudd den håller en rimlig nivå och i idle så är den helt tyst.
Jag var också orolig för ljudnivån men som du ser mina tidigare inlägg så är den på samma nivå som mina tidigare.

Däremot så har den inte stöd för bitlocker hårdvarukryptering som dom ger skenet av så de var en liten besvikelse för mig även om de inte var en deal breaker.
Vill du ha en disk med stöd för bitlocker och hårdvarukryptering så är det följande disk som gäller:
ST4000NM006A

Istället för "standard" disken: ST4000NM000A

Låter bra. Tack för snabbt svar!

Jo, det ser ut att vara lite av en djungel med beteckningarna och jag har inte riktigt listat ut hur vad siffrorna motsvarar. Jag behöver inte mer lagringsutrymme än max 2TB så har inte bestämt om det kanske är värt att köpa SSD då istället.