Tips för en med endast EN hand?

Permalänk
Medlem

Tips för en med endast EN hand?

Min son (15 år) har drabbats av en sjukdom som gjort att han endast har en fungerande hand, vänster. Han får till det fantastiskt bra att spela med dosan i vänster hand och stöd mot bröstet, men det är ändå begränsningar. ”Jag kan inte hoppa och skjuta på t ex Fortnite”, säger han. Han kör mest bilar i GTA.
Han har en högerhand som inte fungerar alls och även en dålig högerfot (gällande pedaler)
Vi har sökt andra handkontroller, men gått bet...
Någon som har tips och idéer?
Han spela Xbox One och Ps4.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Mammaga: Microsoft har en lösning som blivit väldigt hyllad, det kan vara värt att titta på

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mammaga:

Min son har drabbats av en sjukdom som gjort att han endast har en fungerande hand, vänster. Han får till det fantastiskt bra att spela med dosan i vänster hand och stöd mot bröstet, men det är ändå begränsningar. ”Jag kan inte hoppa och skjuta på t ex Fortnite”, säger han. Han kör mest bilar i GTA.
Vi har sökt andra handkontroller, men gått bet...
Någon som har tips och idéer?
Han spela Xbox One och Ps4.

Protes brukar kunna lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Protes brukar kunna lösa det?

får sällan finliret som jag kan tänkas behövas i spel. och tror det kan vara svårt att få en så avancerad protes direkt.

jag skulle säga en gamepad, där man kan konfigurera knapparna själv, kanske skulle fungera?

EDIT: kanske inte går med konsol dock..

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Mammaga: Microsoft har lösning som blivit väldigt hyllad, det kan vara värt att titta på

+1

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på BenHecks sida, han bygger och säljer Xbox1 och PS4 enhands kontroller. Annars har jag också läst/hört mycket positivit om Microsofts kontroller som @NordhNet länkade

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wastafari:

får sällan finliret som jag kan tänkas behövas i spel. och tror det kan vara svårt att få en så avancerad protes direkt.

jag skulle säga en gamepad, där man kan konfigurera knapparna själv, kanske skulle fungera?

EDIT: kanske inte går med konsol dock..

Okej, förstår att de finns olika nivåer på protes.
Men är de vänster hand är de oftast endast ”pilarna” och då kanske de fungerar ändå?

Permalänk
Medlem

Hur gammal är han? Börjar han närma sig tonåren så hittar han nog strax på någon egen lösning. Bokstavligt talat.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon300311:

Protes brukar kunna lösa det?

Absolut är det ett bra hjälpmedel, men en protes förutsätter att man saknar en/flera lemmar, vilket kanske inte är fallet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Rekordmedlem

Någon typ av pedaler och att konfa spelet att använda dem för vissa signaler ?
Det behöver ju inte nödvändigtvis handla om pedaler till en bilratt utan det finns mängder med pedaler för musiker om det skulle gå att styra via midi och musikpedaler kan vara allt ifrån en enda kontakt till ganska stora saker typ orgelpedaler med mängder av "knappar"
Här är en guide för hur man konfar om för att använda en midiklaviatur som handkontroll men principen är ju samma vad än man använder för midienhet att trycka på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske styra med foten för att flytta sig höger, vänster och mus för att skjuta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Beroende på spel kan kanske eye tracking vara ett alternativ? Tobii har en del grejer, jag vet dock inte hur bra det fungerar.

Permalänk
Medlem

Många har haft stor lycka med Valves Steam controller. De programmerbara pekplattorna ger förvånansvärt stor tillgång till mycket funktionalitet på ena sidan handkontrollen. De tillverkas ej längre men lär finnas tillgängliga på begagnatmarknaden.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"