Byta konsult/rekryteringsfirma för bättre lön

Permalänk
Medlem

Byta konsult/rekryteringsfirma för bättre lön

Hej,

Arbetar nuvarande som systemutvecklare genom Professionals Nord.
Det är inte relevant att bli direkt anställd på arbetsplatsen pga rådande omständigheter, men dom vill ha kvar mig.
Lämnade bud på 32k för det kommande kontraktet, dom återkom med 29k.

Enligt Unionen börjar löne intervallet för svårighetsgrad 1 på 33k.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/syst...
Jag är på svårighetsgrad 2, men jag tycker 32k inte är oresonabelt lågt pga geografi.

Frågan är kan det vara en bra idé att förhandla och gå med en annan firma för en bättre lön?
I så fall vilka?

Ny info inkommit
Permalänk
Vila i frid

Att framstå som en gnidden igel kommer inte att hjälpa dig, däremot att försmäkta lite EN endast gång för att poängtera din lojalitet. Vill de att du ska vara en asket en andra gång - dra vidare om du inte får dina krav uppfyllda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Att framstå som en gnidden igel kommer inte att hjälpa dig, däremot att försmäkta lite EN endast gång för att poängtera din lojalitet. Vill de att du ska vara en asket en andra gång - dra vidare om du inte får dina krav uppfyllda.

Borde bara gladeligen arbeta långt under marknadslön och inte ställa frågor som en duktig slav.
Ok, person.
Men absolut, kan inte löneförhandla utan makten att dra vidare.

Uppdaterade första posten.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt lågt tycker jag.

Citat:

dom återkom med 29k

Vem är dom? Konsultfirman eller företaget du är uthyrd till?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hur lång branchvana har du? 29 är lågt och 32 är långt ifrån orimligt, tvärtom.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Låter väldigt lågt tycker jag.

Vem är dom? Konsultfirman eller företaget du är uthyrd till?

Igen, geografi.

Konsultfirman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Hur lång branchvana har du? 29 är lågt och 32 är långt ifrån orimligt, tvärtom.

1 år full-tids arbete.
Lite under 2 år av universitetsstudier inom ämnet.
En hel del hobby programmering.

Men geografin är småstad så det är det.

Permalänk
Medlem

Din nuvarande arbetsgivare är alltså en generisk personaluthyrare snarare än ett riktigt IT-konsult-företag? Man kan anta att du inte har ett jobb om dom inte kan hyra ut dig?

Om du har skrivit på ett avtal om att inte konkurrera med dom gällande befintlig slutkund så har du ett problem, annars finns ju möjligheten att bli egenkonsult, antingen helt självständigt eller via konsultmäklare. Du får naturligtvis vara jäkligt försiktig hur du manövrerar, speciellt som du lagt ut namnet på befintlig arbetsgivare i tråden.

Om befintlig slutkund är beredd att fortsätta betala vad de betalar för dig nu, eller med en liten rabatt, så finns det säkert utrymme för dig att öka din inkomst, till priset av att du inte kommer ha en normal anställning längre, utan vara egenföretagare. Broarna till befintlig arbetsgivare och cheferna där lär ju vara fett brända efteråt också, vilket inte nödvändigtvis är en bra idé i början på en karriär på en liten ort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sinery:

Hej,

Arbetar nuvarande som systemutvecklare genom Professionals Nord.
Det är inte relevant att bli direkt anställd på arbetsplatsen pga rådande omständigheter, men dom vill ha kvar mig.
Lämnade bud på 32k för det kommande kontraktet, dom återkom med 29k.

Enligt Unionen börjar löne intervallet för svårighetsgrad 1 på 33k.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/syst...
Jag är på svårighetsgrad 2, men jag tycker 32k inte är oresonabelt lågt pga geografi.

Frågan är kan det vara en bra idé att förhandla och gå med en annan firma för en bättre lön?
I så fall vilka?

Hur funkar Professionals Nord? Hyr de ut dig och betalar din lön, eller har du ett eget företag?

Om Professionals Nord hyr ut dig så beror ju din lön också på vad de kan få ut av kunden. Ta din lön och dividera med 70 så får du ett humm om vilken timtaxa de behöver ta av sin kund. Vet du vad de tar av kunden så underlättar det också din förhandling.

Varför 70? Jo, på din lön måste arbetsgivaren betala arbetsgivaravgifter och pension och sedan måste de ha ett rimligt påslag. Jag har också räknat med 140h debitering på en månad, dvs avdrag för semester, sjukdom och annat som drar ner debiteringen. Detta kan variera upp och ner, så se inte mina siffror som huggna i sten, detta är bara för att göra ett överslag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vill de verkligen va kvar dig till varje pris?

Starta eget Aktiebolag. Och skriv ett kontrakt med uppdragsgivaren. Du investerar eget kapital på 25,000kr - Inte så farligt. Sedan har du allt att tjäna. Man mår bra av att kunna håva hela kakan.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Din nuvarande arbetsgivare är alltså en generisk personaluthyrare snarare än ett riktigt IT-konsult-företag? Man kan anta att du inte har ett jobb om dom inte kan hyra ut dig?

Om du har skrivit på ett avtal om att inte konkurrera med dom gällande befintlig slutkund så har du ett problem, annars finns ju möjligheten att bli egenkonsult, antingen helt självständigt eller via konsultmäklare. Du får naturligtvis vara jäkligt försiktig hur du manövrerar, speciellt som du lagt ut namnet på befintlig arbetsgivare i tråden.

Om befintlig slutkund är beredd att fortsätta betala vad de betalar för dig nu, eller med en liten rabatt, så finns det säkert utrymme för dig att öka din inkomst, till priset av att du inte kommer ha en normal anställning längre, utan vara egenföretagare. Broarna till befintlig arbetsgivare och cheferna där lär ju vara fett brända efteråt också, vilket inte nödvändigtvis är en bra idé i början på en karriär på en liten ort.

Det går du Googla om. Men om jag får kicken från arbetsplatsen har jag fortfarande en baslön.

Får överväga det i framtiden.
För tillfället tror jag tiden skulle vara bättre lagd på kompetensförhöjning och jobbsökning, om jag nu ska ha mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur funkar Professionals Nord? Hyr de ut dig och betalar din lön, eller har du ett eget företag?

Om Professionals Nord hyr ut dig så beror ju din lön också på vad de kan få ut av kunden. Ta din lön och dividera med 70 så får du ett humm om vilken timtaxa de behöver ta av sin kund. Vet du vad de tar av kunden så underlättar det också din förhandling.

Varför 70? Jo, på din lön måste arbetsgivaren betala arbetsgivaravgifter och pension och sedan måste de ha ett rimligt påslag. Jag har också räknat med 140h debitering på en månad, dvs avdrag för semester, sjukdom och annat som drar ner debiteringen. Detta kan variera upp och ner, så se inte mina siffror som huggna i sten, detta är bara för att göra ett överslag.

Jag är privat som dom hyr ut till arbetsplatsen.

Skrivet av Nucky:

Vill de verkligen va kvar dig till varje pris?

Starta eget Aktiebolag. Och skriv ett kontrakt med uppdragsgivaren. Du investerar eget kapital på 25,000kr - Inte så farligt. Sedan har du allt att tjäna. Man mår bra av att kunna håva hela kakan.

Nej.
Som vanligt, dom vill ha så mycket dom kan för så lite som möjligt.
Jag har inga illusioner om att jag är ersättningsbar, men det är också dyrt.

Tror det är lite mer komplicerat än så, och om jag ska ha mer pengar tror jag min tid är bättre spenderad på kompetensförhöjning och arbetssökning.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr gäller detta inom många branscher att vill man ha upp lönen mer än lagstadgade ca 2% så är enda chansen tyvärr att byta jobb. Sen att företaget måste anställa en ny person för att fylla din plats och då ge denne ungefär den lön du begärde plus att de får en utan din erfarenhet av arbetsplatsen du är på.

Har varit med om detta många gånger i min bransch och tyvärr så värdesätter inte företagen dig som person utan du räknas hela tiden som en utgift som ska hållas så låg som möjligt.

Byt jobb är mitt tips och inom IT kan du många gånger jobba hemifrån och funkar det för dig så är det väldigt smidigt och du får nära till jobbet. Givetvis är du tvungen att åka till kund och företag då och då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sinery:

Jag är privat som dom hyr ut till arbetsplatsen.

Nej.
Som vanligt, dom vill ha så mycket dom kan för så lite som möjligt.
Jag har inga illusioner om att jag är ersättningsbar, men det är också dyrt.

Tror det är lite mer komplicerat än så, och om jag ska ha mer pengar tror jag min tid är bättre spenderad på kompetensförhöjning och arbetssökning.

Om du redan jobbar för kunden så ska du inte underskatta värdet i att ha kvar någon som man vet presterar och som kan företaget. Är du inte inlåst i ett avtal som förhindrar dig att prata direkt med kunden så kan det vara all idé att undersöka att starta eget. Tänk bara på att du behöver betala skatt osv. Det kan vara värt att ta kontakt med en redovisningsbyrå som hjälper dig med det praktiska. Hade lite idéer om att starta eget under förra året och kollade upp med en byrå. Enligt dem skulle det kosta mig under 1000kr per månad för fullservice när det kommer till det ekonomiska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jag är privat som dom hyr ut till arbetsplatsen.

Nej.
Som vanligt, dom vill ha så mycket dom kan för så lite som möjligt.
Jag har inga illusioner om att jag är ersättningsbar, men det är också dyrt.

Tror det är lite mer komplicerat än så, och om jag ska ha mer pengar tror jag min tid är bättre spenderad på kompetensförhöjning och arbetssökning.

Det var inte det jag menade. Om jag vore du. För du verkar ändå resonera som att om du ej får din önskade löneökning så lämnar du... Läs igenom ditt avtal som du skrivit på med konsultbolaget och efterföljande dokument som du skrivit på.

Har du rätt att gå till konsultbolagets kunder för eget syfte samtidigt som du är anställd av professionals nord? - Har själv nedan typ av skrivelse i mina anställningsavtal. Dock behöver dessa ej enbart förekomma på ett anställningsavtal. Man kan ha skrivit under andra dokument under tiden man varit på företaget med andra typer av skrivelser.

Citat:

Arbetstagaren får ej inneha annan anställning eller engagera sig i annan affärsverksamhet som berör företaget eller företagets kunder utan skriftlig godkännande. Arbetstagaren får ej heller i övrigt engagera sig i verksamhet som kan inverka negativt på anställningen enligt detta avtal.

Tala med bolaget du arbetar för om att du ej kommer överens med nuvarande konsultbolag och ifall dem ser positivt på att gå vidare till annat bolag för att fortsätta ditt uppdrag för i annat fall måste du lämna. Om de accepterar detta läge (ifall de ej har avtal som säger att dej får göra detta) då har du möjlighet att debitera samma timpenning "professionals nord" debiterar om du känner till detta alternativt förhandla om en ny timpenning via ett eget bolag som jag hade siktat mot.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nucky:

Har du rätt att gå till konsultbolagets kunder för eget syfte? - Har själv nedan typ av skrivelse i mina anställningsavtal. Dock behöver dessa ej enbart förekomma på ett anställningsavtal. Man kan ha skrivit under andra dokument under tiden man varit på företaget med andra typer av skrivelser.

Iofs så tolkar jag TS som att han bara har anställning medan han är uthyrd och däremellan inte är anställd av Professionals Nord.

Ett svenskt anställningsavtal gäller bara medan du är anställd. Skrivelser om att du inte får arbeta i samma bransch för annat bolag, bemöta företagets befintliga kunder osv osv. gäller inte efter du slutat även om det står annat.

Den enda gången dessa klausuler gäller är om du också äger företaget du arbetar för. Säljer du ditt bolag till en annan part kan du mycket väl förhandla fram att du inte får starta upp eller engagera dig i ett liknande bolag under ett antal år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du önskar ta ut en lön på 32,000kr/mån så skulle du behöva debitera dem en summa på strax uppemot 60,000kr/mån - dvs en timdebitering på ca 360kr/h ex moms.

Baserat på arbetade timmar under 2020 med lite ledighet till och från och en hel månad semester så hade du omsatt ca 629tkr

Då skulle du med hänsyn till arbetsgivaravgifter, semester, pension ha en total lönekostnad på ett helår på ca 520,678kr

Med bokföringskostnader/bank, annan admin och oförutsedda kostnader på ca 85,500kr/ex moms spritt över året så hade du efter ett helt år haft kvar nedan vinst i bolaget efter betald bolagsskatt

- 18,300kr

Något att tänka på. Du kan alltid skruva upp din debitering. Men jag har ingen aning om vad man kan debitera för en sån som dig.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Iofs så tolkar jag TS som att han bara har anställning medan han är uthyrd och däremellan inte är anställd av Professionals Nord.

Ett svenskt anställningsavtal gäller bara medan du är anställd. Skrivelser om att du inte får arbeta i samma bransch för annat bolag, bemöta företagets befintliga kunder osv osv. gäller inte efter du slutat även om det står annat.

Den enda gången dessa klausuler gäller är om du också äger företaget du arbetar för. Säljer du ditt bolag till en annan part kan du mycket väl förhandla fram att du inte får starta upp eller engagera dig i ett liknande bolag under ett antal år.

Du har rätt. Jag hade skrivit fel i all hast. Ändrade inlägget. Under tiden som TS är anställd av Professionals Nord och uthyrd till dess kund så skulle jag misstänka att han är begränsad av denna typ av skrivelse.

Sedan har vi faktorn kvar att Professionals Nord har ett avtal med kunden ifråga som kan stipulera att dom ej får ta in samma individ för samma arbete från annat bolag under en viss tid efter att denne lämnat Professionals Nord eller att det är en policy fråga dem sinsemellan.

Detta gör man för att skydda värden i sina bolag och respektera avtal man ingått sinsemellan för att en anställd kan komma att bli girig och spela ut bolag mot varandra. Har själv varit med om det i både mindre och större företag.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nucky:

Om du önskar ta ut en lön på 32,000kr/mån så skulle du behöva debitera dem en summa på strax uppemot 60,000kr/mån - dvs en timdebitering på ca 360kr/h ex moms.

Baserat på arbetade timmar under 2020 med lite ledighet till och från och en hel månad semester så hade du omsatt ca 629tkr

Då skulle du med hänsyn till arbetsgivaravgifter, semester, pension ha en total lönekostnad på ett helår på ca 520,678kr

Med bokföringskostnader/bank, annan admin och oförutsedda kostnader på ca 85,500kr/ex moms spritt över året så hade du efter ett helt år haft kvar nedan vinst i bolaget efter betald bolagsskatt

- 18,300kr

Något att tänka på. Du kan alltid skruva upp din debitering. Men jag har ingen aning om vad man kan debitera för en sån som dig.

Jag håller med dig om att man behöver sikta på att debitera kunden ungefär dubbla månadslönen och kalkylen med 360kr/h går iofs ihop med skatt, arbetsgivaravgifter osv. Men man ska inte glömma att man ska kunna ta semester, vara sjuk osv. När jag har jobbat som chef har jag räknat med att en anställd är borta ungefär 10% av sin arbetstid vilket ofta stämmer väldigt bra. Då får du dividera 60000 med 150h och inte 168h som du verkar ha gjort, dvs 400kr/h. För att nå dit vid förhandling med kunden hade jag begärt 420-430kr/h minst. Så har de lite prutmån. Vet man vad de har betalat tidigare så går man så klart in med den summan om den är högre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nucky:

Du har rätt. Jag hade skrivit fel i all hast. Ändrade inlägget. Under tiden som TS är anställd av Professionals Nord och uthyrd till dess kund så skulle jag misstänka att han är begränsad av denna typ av skrivelse.

Sedan har vi faktorn kvar att Professionals Nord har ett avtal med kunden ifråga som kan stipulera att dom ej får ta in samma individ för samma arbete från annat bolag under en viss tid efter att denne lämnat Professionals Nord eller att det är en policy fråga dem sinsemellan.

Detta gör man för att skydda värden i sina bolag och respektera avtal man ingått sinsemellan för att en anställd kan komma att bli girig och spela ut bolag mot varandra. Har själv varit med om det i både mindre och större företag.

Jag vet att det förekommer som du skriver, men det är inte heller tillåtet. Jag har också varit med om att det finns muntliga överenskommelser och underförstådda förväntningar kring att man inte tar över uthyrd personal och gör dem till anställda. Bottom line är att det brukar bli ett jäkla liv om man anställer någon som man har inne som konsult, men det brukar också vara bara just liv. När röken lagt sig är konsultbolaget precis lika villiga att hyra ut folk. En betalande kund är alltid en betalande kund.

Jag har nyligen tagit steget över från att mer eller mindre alltid ha varit anställd till att bli konsult och har funderat mycket över varför jag vill vara konsult. Det måste finnas något annat värde i bolaget där jag arbetar. Utbyte mellan oss konsulter, vi kan lära oss av varandra, jag kan ha nytta av de andras kontakter när mitt uppdrag tar slut osv. Finns inte detta får jag ju inget för pengarna som konsultbolaget tjänar på att jag arbetar för dem och jag kan lika gärna vara själv. Och det är ju både upp till bolaget och mig att skapa detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag håller med dig om att man behöver sikta på att debitera kunden ungefär dubbla månadslönen och kalkylen med 360kr/h går iofs ihop med skatt, arbetsgivaravgifter osv. Men man ska inte glömma att man ska kunna ta semester, vara sjuk osv. När jag har jobbat som chef har jag räknat med att en anställd är borta ungefär 10% av sin arbetstid vilket ofta stämmer väldigt bra. Då får du dividera 60000 med 150h och inte 168h som du verkar ha gjort, dvs 400kr/h. För att nå dit vid förhandling med kunden hade jag begärt 420-430kr/h minst. Så har de lite prutmån. Vet man vad de har betalat tidigare så går man så klart in med den summan om den är högre.

Agree! - Vill TS må bra måste han få ut ca 60tkr/mån av kund och sedan får han pilla sig i naveln om han ej önskar gå till jobbet någon dag i månaden

Skrivet av giplet:

Jag vet att det förekommer som du skriver, men det är inte heller tillåtet. Jag har också varit med om att det finns muntliga överenskommelser och underförstådda förväntningar kring att man inte tar över uthyrd personal och gör dem till anställda. Bottom line är att det brukar bli ett jäkla liv om man anställer någon som man har inne som konsult, men det brukar också vara bara just liv. När röken lagt sig är konsultbolaget precis lika villiga att hyra ut folk. En betalande kund är alltid en betalande kund.

Jag har nyligen tagit steget över från att mer eller mindre alltid ha varit anställd till att bli konsult och har funderat mycket över varför jag vill vara konsult. Det måste finnas något annat värde i bolaget där jag arbetar. Utbyte mellan oss konsulter, vi kan lära oss av varandra, jag kan ha nytta av de andras kontakter när mitt uppdrag tar slut osv. Finns inte detta får jag ju inget för pengarna som konsultbolaget tjänar på att jag arbetar för dem och jag kan lika gärna vara själv. Och det är ju både upp till bolaget och mig att skapa detta.

Har själv varit med om och sett det där "livet" - Håller med om vad du skriver. Samtidigt vet vi inte vad som sker i detta fall om inte TS gör sanning av detta. Tycker att vi hjälpt honom på traven att ta nästa steg utan hängslen och livrem

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag vet att det förekommer som du skriver, men det är inte heller tillåtet. Jag har också varit med om att det finns muntliga överenskommelser och underförstådda förväntningar kring att man inte tar över uthyrd personal och gör dem till anställda. Bottom line är att det brukar bli ett jäkla liv om man anställer någon som man har inne som konsult, men det brukar också vara bara just liv. När röken lagt sig är konsultbolaget precis lika villiga att hyra ut folk. En betalande kund är alltid en betalande kund.

Jag har nyligen tagit steget över från att mer eller mindre alltid ha varit anställd till att bli konsult och har funderat mycket över varför jag vill vara konsult. Det måste finnas något annat värde i bolaget där jag arbetar. Utbyte mellan oss konsulter, vi kan lära oss av varandra, jag kan ha nytta av de andras kontakter när mitt uppdrag tar slut osv. Finns inte detta får jag ju inget för pengarna som konsultbolaget tjänar på att jag arbetar för dem och jag kan lika gärna vara själv. Och det är ju både upp till bolaget och mig att skapa detta.

Håller med om det du skriver och som tillägg till det, beroende på lönemodell så finns det en trygghet i att vara anställd hos ett konsultbolag som du kanske inte har som egen, samt att de har förhoppningsvis ett större nätverk och kan enklare sälja dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tyvärr gäller detta inom många branscher att vill man ha upp lönen mer än lagstadgade ca 2% så är enda chansen tyvärr att byta jobb.

Vill bara påpeka att det finns ingen lagstadgad löneökning (eller minimumlön) i Sverige. Löner styrs nästan uteslutande av fackliga kollektivavtal som oftast tecknas på 1–3 års perioder för att när de går ut omförhandlas på central nivå mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationernas kollektiv. En typisk löneökning brukar ligga på mellan 1,5 och dryga 2 % per år enligt då rådande avtal med garanterade minimumökningar som kan vara så låga som 150 kr per person.

Om en arbetsgivare vill öka en individs lön extra så kan de beroende på avtalets utformning flytta pengar mellan anställda så länge minimumökningen på exempelvis 150kr är garanterad, eller så får arbetsgivaren skjuta till extra pengar i förhandlingarna för att premiera sin favorit-anställd.

Ovanstående är baserat på min 6-åriga erfarenhet som facklig representant inom industrin (IF Metall) där jag bland annat förhandlat löner för uppemot 90 personer på min arbetsplats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thriss:

Vill bara påpeka att det finns ingen lagstadgad löneökning (eller minimumlön) i Sverige. Löner styrs nästan uteslutande av fackliga kollektivavtal som oftast tecknas på 1–3 års perioder för att när de går ut omförhandlas på central nivå mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationernas kollektiv. En typisk löneökning brukar ligga på mellan 1,5 och dryga 2 % per år enligt då rådande avtal med garanterade minimumökningar som kan vara så låga som 150 kr per person.

Om en arbetsgivare vill öka en individs lön extra så kan de beroende på avtalets utformning flytta pengar mellan anställda så länge minimumökningen på exempelvis 150kr är garanterad, eller så får arbetsgivaren skjuta till extra pengar i förhandlingarna för att premiera sin favorit-anställd.

Ovanstående är baserat på min 6-åriga erfarenhet som facklig representant inom industrin (IF Metall) där jag bland annat förhandlat löner för uppemot 90 personer på min arbetsplats.

Sant, men oftast är det som du säger mellan 1,5% och 2% den årliga höjningen landar på.
Där jag jobbade innan så tog man denna löneökning och la i en pott på hela avdelningen och sen delades det ut från den. Så skulle någon ha lite extra så betydde det att någon annan fick lite mindre.
Hade man inte lyckats med löneförhandlingen när man började på företaget så visste man sen också att man aldrig skulle kunna höja lönen med något extra vad man än gjorde. Försökte man med att man höjt omsättningen med si och så många procent och borde vara värd mer än sina futtiga procent så kom alltid svaret att om jag skulle ha det så skulle mina arbetskamrater i gruppen få en mindre löneökning så man skulle tycka synd om dessa som inte uppnått samma resultat.

Tyvärr slutade det med att jag bytte jobb och fick istället upp lönen nästan 10 000 kr/mån plus bättre bonus. Det var absolut inte den löneökningen jag hade begärt på gamla jobbet ska tilläggas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Hej,

Arbetar nuvarande som systemutvecklare genom Professionals Nord.
Det är inte relevant att bli direkt anställd på arbetsplatsen pga rådande omständigheter, men dom vill ha kvar mig.
Lämnade bud på 32k för det kommande kontraktet, dom återkom med 29k.

Enligt Unionen börjar löne intervallet för svårighetsgrad 1 på 33k.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/syst...
Jag är på svårighetsgrad 2, men jag tycker 32k inte är oresonabelt lågt pga geografi.

Frågan är kan det vara en bra idé att förhandla och gå med en annan firma för en bättre lön?
I så fall vilka?

Håller med de flesta som tycker du borde fundera på eget.
Försök ta reda på vad kunden betalar för dig.
Kolla om du har en klausul om att inte ta med kunder till konkurrenter.
Finns det så upphör den (ofta) om du blir uppsagd. Tror du att du blir uppsagd när du är utan uppdrag så prata med kunden om de kan tänka sig låta dig gå hem (inte förlänga dig) en stund för ett firma byte. Eller byter du firma iaf, är kunden stor kommer inte konsult firman bråka på riktigt, de vill inte riskera den stora kunden pga detta.

Har själv startat eget (konsult inom elkonstruktion) där jag tog med mig min kund från en av de största konsultfirmorna i Sverige. De blev så klart sura men gjorde inte mycket åt det.
Jag gjorde dock mitt byte när provanställningen gick ut samt att "jag kom med kunden" till dem, jag visste de fått en förfrågan och att kunden skulle ta mig om mitt cv fanns med.

Vill du inte starta eget hör av dig

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vill du inte starta eget hör av dig

Betyder ovan att du öppnar upp möjligheten att det skapas en forumtråd om dig och ditt bolag inom något år

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sant, men oftast är det som du säger mellan 1,5% och 2% den årliga höjningen landar på.
Där jag jobbade innan så tog man denna löneökning och la i en pott på hela avdelningen och sen delades det ut från den. Så skulle någon ha lite extra så betydde det att någon annan fick lite mindre.
Hade man inte lyckats med löneförhandlingen när man började på företaget så visste man sen också att man aldrig skulle kunna höja lönen med något extra vad man än gjorde. Försökte man med att man höjt omsättningen med si och så många procent och borde vara värd mer än sina futtiga procent så kom alltid svaret att om jag skulle ha det så skulle mina arbetskamrater i gruppen få en mindre löneökning så man skulle tycka synd om dessa som inte uppnått samma resultat.

Tyvärr slutade det med att jag bytte jobb och fick istället upp lönen nästan 10 000 kr/mån plus bättre bonus. Det var absolut inte den löneökningen jag hade begärt på gamla jobbet ska tilläggas.

Var ju ren lögn/okunskap från din chef. Är ju bara för chefen att be ledningen om en större pott för att premiera en individ. Kan ju nekas, men frågan är fri. Har själv varit middle management på väldigt stort byråkratiskt företag och personligen bett VD om större pott för att höja lönen på en anställd jag ville ha kvar.

En bra chef måste vara en säljare och sälja in sin egen personal (gäller såklart bara stora företag)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Betyder ovan att du öppnar upp möjligheten att det skapas en forumtråd om dig och ditt bolag inom något år

På vilket sätt har du tänkt?
Där mina kommande anställda gråter ut för hur hemsk och snål chef de har eller en där jag skryter om mina framgångar?
Förhoppningsvis blir det ingen av dem, men den första hoppas jag på att slippa iaf. Men är det något jag lärt mig är det att vara snål mot de anställda gynnar dig sällan i längden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

På vilket sätt har du tänkt?
Där mina kommande anställda gråter ut för hur hemsk och snål chef de har eller en där jag skryter om mina framgångar?
Förhoppningsvis blir det ingen av dem, men den första hoppas jag på att slippa iaf. Men är det något jag lärt mig är det att vara snål mot de anställda gynnar dig sällan i längden.

Bra skrivet! Lite transparens är inte fel och gynnar de som gör rätt för sig! Välmående personal ger ofta ett välmående företag!

När en arbetstagare söker jobb så ska den ofta ange referenser som företaget sedan kollar med. Då är det väll inte fel att för oss att berätta om våra arbetsgivare för varandra i gengäld! Företag borde vara mer rädda om bra personal med bra kompetens och värdesätta dessa mer!

@Dahle86 ser fram emot att läsa ett inlägg om några år om hur jävla bra ni är

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Var ju ren lögn/okunskap från din chef. Är ju bara för chefen att be ledningen om en större pott för att premiera en individ. Kan ju nekas, men frågan är fri. Har själv varit middle management på väldigt stort byråkratiskt företag och personligen bett VD om större pott för att höja lönen på en anställd jag ville ha kvar.

En bra chef måste vara en säljare och sälja in sin egen personal (gäller såklart bara stora företag)

Jo det vet jag också och jag hade dessutom skrivit ut exakt min omsättning år för år jag varit anställd och hur min lön hade utvecklats under samma tid. De överensstämde inte alls ska tilläggas. Jag orkade helt enkelt inte tjafsa då jag visste att chefen inte skulle prata med sin chef även om han sa det till mig. Som vanligt så skyller cheferna på varandra.
Också en av anledningarna till att jag bytte jobb. Har dessutom hört att det inte blivit bättre på gamla jobbet så är glad att jag tog steget och bytte. En chef för avdelningen måste som du skriver stå bakom sin grupp men givetvis även styra gruppen rätt. Att bara piska kommer man inte långt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10