Med öga för detaljer – ett fotoprojekt om hårdvara

Permalänk
Skrivmaskin

Med öga för detaljer – ett fotoprojekt om hårdvara

Bakgrund
Inom tekniksvängen tycker jag att det mesta är kul och jag har väldigt lätt att fatta tycke för nya grenar; allt från de senaste grafikkorten och datorlådorna, till programmering och Arduino-projekt kan hålla mig sysselsatt i timmar. Skrivandet är ytterligare ett intresse, som ju går väldigt bra ihop med tekniken i min roll som frilansskribent.

För drygt två år sedan snubblade jag över ännu en teknikrelaterad aktivitet som passar bra till artikelskrivande, nämligen fotografi. Efter planlöst pysslande i något år bestämde jag mig för att dryga ut mina studier med en universitetskurs i foto också, för att få lite större förståelse och bättre verktyg för att förse artiklar med bilder. Kursen drog igång på distans i vintras med examination till sommaren, och i det här galleriet ser du mitt fotoprojekt med det inofficiella namnet Med öga för detaljer.

Tankarna bakom projektet är ganska enkla: jag vill visa estetiskt tilltalande bilder med hårdvara som den röda tråden, med mål att kanske få någon som inte är särskilt teknikintresserad att se med lite andra ögon på den elektronik som faktiskt får telefoner, spel och kommunikation att rulla.

Mer om projektet
Kursen var mer konstnärlig och analyserande än strikt teknisk som jag vid ansökan hade hoppats på, men med facit i hand tycker jag att upplägget var givande. Med brist på ledsagning till nya tekniska höjder handlar det således om ett batteri av bilder som är relativt enkla både fotografiskt och redigeringsmässigt. I de flesta fallen handlar det om stilla objekt i en miljö med belysning under kontroll, och efterarbetet är främst justerad färgsättning och jobb med att plocka bort dammpartiklar. Sådana tenderar att synas extremt tydligt när motiven krymper.

När det kommer till just motiven följer dessa temat "komponenter" men urvalet kan te sig lite spretigt. Det är medvetet och jag har jobbat med några olika spår. Dels ett lite mer abstrakt sådant som bara syftar på det estetiska, dels ett spår av liknelser där jag därtill försökt fånga teknik på så sätt att ett otränat öga kan missta motiven för något annat. I min digitala hängning blev det tre grupperingar, där förstnämnda spår är uppdelat i två grupper – en triptyk med kyligt tema och en där färg och form binder trion samman.

Projektet skulle egentligen avslutas med examination på plats på Göteborgs Universitet, men rådande pandemi satte stopp för detta och flyttade utställningen till Zoom-klassrummet. Istället för att visa en trist PDF valde jag att lite snabbt modellera upp ett galleri i Blender med mina bilder på väggarna, vilket jag tycker blev helt okej. Under presentationen blev utställningen lite mer levande genom en kameraslinga som jag animerat.

Bortsett från en av bilderna är alla tagna med Panasonic Lumix DC-G9 med lite olika objektiv. Primärt har jag använt Leica DG Vario-Elmarit 12–60 mm och Olympus M.Zuiko 60 mm (makroobjektiv). Den återstående bilden är tagen med Lumix DC-G800. Efterarbete är gjort i Camera Raw och Photoshop, där jag ska försöka höja kompetensen och addera Lightroom om tiden i sommar räcker till.

Tack för genomläsning och för besöket i mitt galleri!

Besök galleriet här

Permalänk
Rekordmedlem

Originellt och udda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den där bilden med grafikkortet var spännande

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Medlem

Nästsista bilden var uppiggande 😄😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Det var ju lite kul jag gillade speciellt bilden med processorn på sten och is. Det var en trevlig dynamik i den! Sen så tyckte jag också att bilden på routern var intressant rent perspektivmässigt... Ur den där vinkeln kändes det som ett massivt rymdskepp eller liknande.

Den där panelen ser bekant ut. Det är säkert från ett chassi, men vilket?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Arkade:

Den där bilden med grafikkortet var spännande

Haha, det är nog den jag lagt ned mest tid och helt tagit om ett par gånger. Fiskelina, ett C-stand samt en tillräckligt dammig grusväg för att ge en rök-effekt med hjälp av tryckluft är allt som krävs. Ganska nöjd med den, eftersom den likt nedan nämnda rymdskepp kan ge lite vibbar av en farkost

Skrivet av Sando:

Det var ju lite kul jag gillade speciellt bilden med processorn på sten och is. Det var en trevlig dynamik i den! Sen så tyckte jag också att bilden på routern var intressant rent perspektivmässigt... Ur den där vinkeln kändes det som ett massivt rymdskepp eller liknande.

Den där panelen ser bekant ut. Det är säkert från ett chassi, men vilket?

Tack, kul att något föll dig i smaken Vilken av panelerna syftar du på? Om det handlar om sista eller den tredje bilden från slutet rör det sig i det senare fallet om en närbild av strömmatningen i en halvgammal IBM-server. Den sista bilden är ett utsnitt av ett nätaggregat som badar i blått ljus.

Permalänk
Medlem

De frusna CPUerna gillar jag verkligen.

Permalänk
Medlem

Otroliga bilder, nytänkande och gedigen text till albumet!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Snyggt! Favoriterna var 1 och 2

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Sidde:

De frusna CPUerna gillar jag verkligen.

Skrivet av PerUtanZ:

Snyggt! Favoriterna var 1 och 2

Tack! Is- och vatten-bilder var sjukt roliga att experimentera fram och funkar bra ihop med hårdvaran tycker jag. Det får bli att leta fram lite prylar som är så utdaterade/defekta att de gör sig bäst i ett isblock, och göra ett återbesök

Skrivet av YamahaDGX630:

Otroliga bilder, nytänkande och gedigen text till albumet!

Tackar och bockar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Tack! Is- och vatten-bilder var sjukt roliga att experimentera fram och funkar bra ihop med hårdvaran tycker jag. Det får bli att leta fram lite prylar som är så utdaterade/defekta att de gör sig bäst i ett isblock, och göra ett återbesök

Sjukt roligt var ju bara förnamnet. Jag har spenderat hela dagen springande fram och tillbaka till frysen...

Du inspirerade mig till dessa 2 bilder.

https://photos.google.com/share/AF1QipNahmXD4a-tgajP15aSdADJv...

https://photos.google.com/share/AF1QipNahmXD4a-tgajP15aSdADJv...

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Sidde:

Sjukt roligt var ju bara förnamnet. Jag har spenderat hela dagen springande fram och tillbaka till frysen...

Du inspirerade mig till dessa 2 bilder.

https://photos.google.com/share/AF1QipNahmXD4a-tgajP15aSdADJv...

https://photos.google.com/share/AF1QipNahmXD4a-tgajP15aSdADJv...

Snyggt! Gravyren gör sig väldigt bra på bild! Mycket läckrare än 2004-års Intel-varianter som nöjer sig med tunt typsnitt och information om tillverkningsland, modell och år.

Permalänk
Inaktiv

Snyggt. Är det en Ice Lake CPU?

Permalänk
Medlem

@Sidde: vad är det för båt? Påminner om Diva 35 men den är ju öppen i aktern.

Permalänk
Medlem

riktigt snygga bilder 👍 kan du inte släppa dom som affischer/tavlor här på swec?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av anon228747:

Snyggt. Är det en Ice Lake CPU?

Badum-tsch Tack!

Skrivet av Göteborgaren:

riktigt snygga bilder 👍 kan du inte släppa dom som affischer/tavlor här på swec?

Tackar! Jag har för avsikt att testa att trycka någon/några av bilderna (det hade blivit av vid projektredovisning på plats), men har inte kommit till skott där ännu. Jag får återkomma med resultat när det är gjort, men om du eller någon är sugen på att testa är bilderna i galleriet nog dugliga för hyfsat stora utskrifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friis:

@Sidde: vad är det för båt? Påminner om Diva 35 men den är ju öppen i aktern.

Beror på vilken av bilderna du tänker på.
Jag äger en Albin Express vilket vissa bilder är på, men seglar många andra som jag har bilder på. (Dock mestadels i andra album.)
Bland bilderna så kan det vara en Salona35 som vi hyrde i Kroatien om inte annat.
Men tävlar också neptunkryssare och seglar även en väns Omega30 ibland så har därav bilder från många båtar men de bilderna ligger i seglingsalbum.

Permalänk
Medlem

De tre bilderna med is var väldigt originella Coolt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Kul ide

Borde också rota lite i lådorna och fota lite roliga prylar igen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att leka lite med tilt-shift objektiv för att luta fokusplanet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Skulle vara kul att leka lite med tilt-shift objektiv för att luta fokusplanet

Tyvärr så kostar TS objektiv en hel del
Och att fuska fram effekten i Ps blir sällan 100

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Du har öga för bilder iaf. Mvh Pierre

Permalänk
Medlem

Fina bilder, gillar nr4 mest. Den med processorn i isen med ljuset som kommer bakifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Tyvärr så kostar TS objektiv en hel del
Och att fuska fram effekten i Ps blir sällan 100

Finns andra riktigt bra makroobjektiv dock! Här har du en av de bästa makroobjektiven som går att köpa just nu, enbart ca 4000 riksdaler. Otroligt skarpt, även vid högsta bländartal och har upp till 2x förstoring. Släng på förlängningar på denna och du kan få ännu högre förstoring om du behöver.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB