Det märkvärdiga med PS5/Xbox Series X och framtiden för PC-spelande

Permalänk
Medlem

Det märkvärdiga med PS5/Xbox Series X och framtiden för PC-spelande

Svårt att lägga den här tråden i rätt kategori då den egentligen berör PC-spelandet framtid, men väljer att utgå ifrån var teknologin först implementeras för gamers. Vi kan börja med att etablera att jag är PC-spelare sedan långt tillbaka, min senaste spelkonsol var Sega Master System 2. Sedan Xbox släpptes hösten 2001 och konsoler successivt fått PC-hårdvara så har tyvärr många PC-titlar urvattnats för att kostnadseffektivt kunnas släppas på mycket sämre hårdvara, vilket fått mer än en PC-spelare att hata konsolers blotta existens.

För första gången sedan 2001 kommer inte spelkonsoler vara en bromskloss!

Kommande generations konsoler har nått ett tekniskt avancemang som kommer att revolutionera spelandet på PC också. Det hänger ihop med lagringen, där de nya konsolerna imponerande nog har snabba PCIe Gen4-SSDs som dessutom får någon slags hårdvarustödd kompression (vilket innebär att CPUn avlastas) med effektiva hastigheter uppåt 8-9 GByte/sekund (enligt keynoten av Mark Cerny).

Även om detta är imponerande i sig självt så är det hur lagringen fungerar som är det revolutionerande. Här får ni ursäkta om jag kommer med smärre felaktigheter, förklara gärna det jag förstått fel. Allt detta är nytt och kommer sannolikt ändra spelplanen för vilken plattform som kommer att driva utvecklingen en tid framöver.

GPUn får inte bara direktaccess till SSDn, utan kommer även att kunna prioritera överföringar av data, så att t.ex. en stor överföring pausas medan en liten genomförs mellan.

Direktaccess till SSDn innebär att CPUn kommer avlastas markant under spelande, och det är inte bara att en rejäl I/O-flaskhals kommer att försvinna utan att behovet att lägga saker i RAM kommer att reduceras. Det går naturligtvis att tolka detta som att det bara är för att konsoler ska fungera med en mindre mängd minne, men det intressanta är vilka möjligheter det ger för riktigt stora och detaljerade spelvärldar när man plötsligt inte är begränsad till något eller några tiotal gigabyte minne.

Som Linus Tech Tips förklarar i den här videon (från 08:43) så nyttjar många speltillverkare knepet att dela upp spelvärlden för att på så sätt komma runt laddtiderna som behövs eftersom spelvärlden av olika skäl (storlek och/eller många detaljer) inte kan hållas i minnet samtidigt. Nu kommer GPUn istället att kunna strömma in dom resurser som behövs direkt från SSDn. Linus har någon lite smådeppig slutkläm om att PC nu kommer hamna på efterkälken för en lång tid framöver, men här håller jag inte med!

Nvidia har nämligen jobbat på en teknologi de kallar GPUDirect under närmare 10 år, vilket förra årets ledde till GPUDirect Storage, som Nvidia beskriver såhär:

Skrivet av Nvidia:

Using NVIDIA® GPUDirect®, multiple GPUs, network adapters, solid-state drives (SSDs) and now NVMe drives can directly read and write CUDA host and device memory, eliminating unnecessary memory copies, dramatically lowering CPU overhead, and reducing latency, resulting in significant performance improvements in data transfer times for applications running on NVIDIA Tesla™ and Quadro™ products

Plötsligt blev NVLink 2.0-interfacet (25 GByte/s) på 2080/2080 Ti mycket intressantare.

Utan att veta något om hur implementeringen av GPUDirect Storage går till för Tesla/Quadro-produkter så är det inte osannolikt att den här teknologin redan finns på samma hårdvara som är GeForce på PC.

Jag hittade en Nvidia-presentation om GPUDirect Storage på Youtube där man får en uppfattning om vad de använder det till. Det har ingenting med gaming att göra utan om att bearbeta stora dataset på flera terabyte som är för stora för att lägga i RAM, och där CPUns förmåga att hantera data samtidigt lamslår I/O-prestandan.

Vi kommer sannolikt att se en tillämpning för gamers av detta till PC inom en snar framtid.

Jag tänker osökt på inställningen under Advanced Graphics i GTA V som heter "High Detail Streaming While Flying". När man googlar så beskrivs denna inställning som: "This is a PC-exclusive feature that allows for quality ground assets, like trees and vehicles, to be streamed while flying to minimize object pop-in." vilket hintar om att tanken att använda gamingdatorers generellt bättre I/O-prestanda (jämfört med vad dåtida konsoler levererades med) för att ge en bättre spelupplevelse utan märkbara laddtider existerar hos AAA-utvecklare sedan länge.

Nu är det bara nästa steg för hårdvaran som behövs på PC.

Vad tror ni om den tekniska lösningen till PC? Har AMD någon motsvarande teknik för PC? Kommer vi att se NVLink-dotterkort med M.2-platser till GeForce? Moderkort med många fler PCIe Gen4-banor?

Permalänk
Hedersmedlem

En mycket intressant frågeställning. Tyvärr har jag inte kunskap nog om ämnet men jag ser fram emot att läsa fler inputs av lika kunniga personer som dig Daniel. Jag hoppas dock att PC-spelandet alltid kommer ha en edge över konsolspelandet, men det är nog mest för att jag själv är en PC-spelare...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Framtiden för spel finns på konsol.
Konsol är byggda för en enda anledning -spel
Spel är optimerade för hårdvaran i en konsol.
Konsol spel är svårare att förfalska/piratkopiera.
Det är väldigt många faktorer som talar för att alla tillverkare av hårdvara samt spelutvecklare kommer att satsa på konsol marknaden mer och mer.
Det är helt enkelt enklare för dem, vilket innebär mindre resurser, mindre development, billigare tillverkning och högre marginaler.
Its all 'bout the money.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

jag ser fram emot att läsa fler inputs av lika kunniga personer som dig Daniel.

Haha, tack! Hoppas att någon av dem hittar till min textvägg innan tråden faller i glömska.

Skrivet av Überklass:

Jag hoppas dock att PC-spelandet alltid kommer ha en edge över konsolspelandet, men det är nog mest för att jag själv är en PC-spelare...

Jag kände likadant igår, mentalt muttrade jag typ "jävla konsol, komma här och göra sig till", men sen insåg jag att detta faktiskt kommer att ha en positiv effekt för PC-spelare som slipper nerdummade konsoltitlar med en (1) grafikinställningsmöjlighet.

Skrivet av Savage_Gray:

Framtiden för spel finns på konsol.

Tack för att du påminde mig om hur det stavas så att jag kunde ändra min text.

Skrivet av Savage_Gray:

Konsol är byggda för en enda anledning -spel
Spel är optimerade för hårdvaran i en konsol.
Konsol spel är svårare att förfalska/piratkopiera.
Det är väldigt många faktorer som talar för att alla tillverkare av hårdvara samt spelutvecklare kommer att satsa på konsol marknaden mer och mer.
Det är helt enkelt enklare för dem, vilket innebär mindre resurser, mindre development, billigare tillverkning och högre marginaler.
Its all 'bout the money.

Eftersom konsoler har närmat sig PC-hårdvara såpass mycket så undrar jag just hur mycket detta med specialiserad hårdvara kommer spela roll, även om skillnaden blir extra påtaglig denna generation när de lanserar en lagringsteknik som inte har någon motsvarighet för PC-spelare i dagsläget.

AMD kommer antagligen få goda incitament för att sälja en sån lagringslösning till PC-spelare framöver, och jag tvivlar starkt på att de inte skulle ha en produkt under utveckling med tanke på hur involverade de lär vara i hela systemet för både PS5 och Xbox Series X. Nu har AMD ju dessutom antagligen de ekonomiska musklerna att sjösätta en sån grej också.

Jag tror att det finns starka intressen av att ha en levande spelmarknad för PC, framförallt eftersom alla slags digitala tjänster för att tillhandahålla spel sannolikt minskat piratkopieringen till en bråkdel av vad den var förut. Det positiva med PC-hårdvaran i konsoler är ju just att tröskeln minskat för att släppa konsolspel på PC och vice versa, så kostnaden för att "porta" en titel över plattformsgränserna borde ha sjunkit dramatiskt på senare år.

Permalänk

Så fort det kommer en lösning som fungerar bra med VR så kommer jag köra streamat när mina datorer inte längre klarar av spelen. Det jag provat av Geforce now och google stadia har fungerat bra nog för mig. (vet att det varierar beroende på var man bor osv) Blir intressant att testa xcloud också. Eftersom spel är det enda som belastar hårdvaran nu för tiden i mitt fall så kommer jag slippa lägga pengar på att byta grafikkort var tredje år.

Så jag tror inte jag kommer köpa någon ny konsol eller pc på länge men vi får se.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det jag provat av Geforce now och google stadia har fungerat bra nog för mig.

Det är inte motsvarande strömningsteknik som åsyftas i inlägget, där själva arbetet att rendera utförs på distans, utan här handlar det om att systemet lokalt kan strömma resurser till GPU direkt från SSD utan att gå via CPU, vilket gör större och mer detaljerade spelvärldar möjliga.

Jag tror man kan uttrycka det som att det praktiskt blir mycket mindre skillnad i hur tillgänglig data är som ligger i VRAM/RAM respektive SSD.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte motsvarande strömningsteknik som åsyftas i inlägget, där själva arbetet att rendera utförs på distans, utan här handlar det om att systemet lokalt kan strömma resurser till GPU direkt från SSD utan att gå via CPU, vilket gör större och mer detaljerade spelvärldar möjliga.

Jag tror man kan uttrycka det som att det praktiskt blir mycket mindre skillnad i hur tillgänglig data är som ligger i VRAM/RAM respektive SSD.

Var ett svar på din omröstning. "Framtidens för dataspel finns på..." för min del finns troligtvis den framtiden på någon av tjänsterna som strömmar spel. Och då blir det ju lite blandade enheter man kör på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var ett svar på din omröstning. "Framtidens för dataspel finns på..." för min del finns troligtvis den framtiden på någon av tjänsterna som strömmar spel. Och då blir det ju lite blandade enheter man kör på.

Hehe ok, var jag som missförstod där.

Jag höll omröstningen vid plattformen eftersom det kändes enklast.

Permalänk
Rekordmedlem

Vi är nog olika för det jag blivit mycket intresserad av är hur Sony säger sig ha utvecklat ljudet genom att positionera det med teknik lik raytracing i grafikkretsen "Tempest Engine" men det beror kanske på att jag tycker att bra ljud är snudd på viktigare än grafiken för spelupplevelsen.

Det är också intressant hur de tänker med att låta PS5an ha konstant effekt i stället för att variera effekten för att på så sätt kunna ge kylningen en bättre och konstant ljudkarraktär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du beskriver GPUdirect som ett bottenlöst säkerhetshål, der är inte så säkert att det bara är att implementera på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vi är nog olika för det jag blivit mycket intresserad av är hur Sony säger sig ha utvecklat ljudet genom att positionera det med teknik lik raytracing i grafikkretsen "Tempest Engine" men det beror kanske på att jag tycker att bra ljud är snudd på viktigare än grafiken för spelupplevelsen.

Det är också en intressant aspekt och en revansch för mitt eviga tjat om att Sound Blaster haft rätt när de satte dit massa processorkraft (redan med EMU20K1 på X-Fi år 2005) på ljudkorten för att kunna ha mycket mer avancerad ljudbearbetning till en lägre prestandakostnad för systemet.

Tyvärr verkar ju inte spelutvecklare ha varit lika entusiastiska, så i dagsläget får man mest nöja sig med den ökade ljudkvalitén om man har ett Sound Blaster-kort.

Skrivet av mrqaffe:

Det är också intressant hur de tänker med att låta PS5an ha konstant effekt i stället för att variera effekten för att på så sätt kunna ge kylningen en bättre och konstant ljudkarraktär.

Det ger också fördelen att det inte drabbas av samma problem som vissa högpresterande semi-passiva grafikkort, att de måste köra på ett mycket högre fläktläge när de väl startar p.g.a. att det hunnit byggas upp en massa hotspots på kortet som fläkten inte orkar kyla ner effektivt när resten av kortet sprutar ur sig värme.

Skrivet av pacc:

Du beskriver GPUdirect som ett bottenlöst säkerhetshål, der är inte så säkert att det bara är att implementera på PC.

Jag får nog rekommendera dig att kika på Nvidia-länkarna, jag har inte några kunskaper om det utöver vad jag fått från ett par YT-klipp, men har väldigt svårt att tro att det finns en säkerhetsproblematik eftersom det dels är en såpass gammal teknik som både är utvecklad för känsliga företagsmiljöer och dessutom är anpassad för att t.o.m. kunna ta emot data via nätverk.

Permalänk
Medlem

Då kom det lite mer information om vilka teknologier som förväntas komma till PC med Nvidias 30-serie, denna gång från en artikel publicerad av TweakTown. De mest spännande är NVCache samt Tensor Memory Compression, vilket antyder att det kommer teknik redan om några veckor som klarar att göra något liknande som kommande konsolgeneration gör - på befintlig hårdvara!

NVCache: Ampere is meant to have something called NVCache, which would be NVIDIA's own form of AMD's HBCC (High Bandwidth Cache Controller, more on that here). NVCache would use your system RAM and SSD to super-speed game load times, as well as optimizing VRAM usage. You can read more on NVCache here.

Artikeln länkar vidare till TekDeeps som beskriver NVCache:

NVCache is Nvidia’s answer to High-Bandwidth Cache Controller or hbcc from AMD. The bandwidth of the SSD, VRAM and the system memory can be used dynamically to improve loading times and memory usage. These caching solutions should become the counterpart of the new storage techniques that the new consoles are using. Another technique with which the VRM usage should be printed is Tensor Memory Compression. The existing tensor cores are used to compress and decompress data, which can reduce video memory usage by up to 40%.

Det ska nog förstås som att NVCache använder fortfarande använder CPU, till skillnad från Direct Storage-teknologin på konsolerna, men bättre än inget! På båda ställen omnämns Tensor Memory Compression, som använder Tensor-kärnorna för att optimera VRAM-användningen:

Tensor Memory Compression: NVCache is interesting, but Tensor Memory Compression will be on Ampere, and will reportedly use Tensor Cores to both compress and decompress items that are stored in VRAM. This could see a 20-40% reduction in VRAM usage, or more VRAM usage with higher textures in next-gen games and Tensor Memory Compression decreasing that VRAM footprint by 20-40%.

Det ska bli intressant att se vad AMD gör med RDNA2. Med tanke på att de ligger bakom konsolplattformarna ser jag det som snudd på omöjligt att de skulle hoppa över chansen att implementera motsvarade teknologi på sina kommande grafikkort. Det är spännande tider nu i vilket fall. Raytracing får mycket av strålkastarljuset men detta är minst lika spännande eftersom det inte bara potentiellt förbättrar visuell återgivning utan också möjliggör mycket större och mer detaljerade spelvärldar.

Permalänk
Hjälpsam

Avstod röst, jag tror att framtidens spel kommer att ligga både på konsol och PC, ett bra tag framöver.
Frågan är när vi kommer att få dedikerad hårdvara för DirectStorage, även för oss vanliga dödliga, misstänker att Nvidia först implementerar detta för datacenter.
Men jag tror att det handlar om när, inte om.

edit
http://pliops.com/products/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Avstod röst, jag tror att framtidens spel kommer att ligga både på konsol och PC, ett bra tag framöver.

Ja jag tror inte att någon kommer slå ut den andra, däremot finns det ju en stor marknad i konsoler och det känns hoppfullt att detta kan leda till ett högre tekniskt avancemang i allmänhet på spel framöver.

Skrivet av Ratatosk:

Frågan är när vi kommer att få dedikerad hårdvara för DirectStorage, även för oss vanliga dödliga, misstänker att Nvidia först implementerar detta för datacenter.
Men jag tror att det handlar om när, inte om.

Jag tror också att det handlar om en tidsfråga. Eftersom Nvidia hållit på med det i 10 år så tror jag absolut att teknologin är mogen, AMD verkar ha varit inne på samma spår också även om jag inte följt dem i närheten av lika mycket eftersom jag är en fläktpojke för det gröna laget. Jag tror dock inte det är en tillfällighet att Sony introducerar detta på en AMD-plattform, och att AMD också har något i sin pipeline för PC.

Om detta NVCache kan låta RAM funka som ett snabbt och stort cacheminne för grafikkortet utan att CPUn är inblandad så är vi ju en bit på vägen, och även om PC inte har den proprietära kompressionsteknologin som Sony verkar ha så finns det ju väldigt snabba PCIe 4.0-SSDs att köpa redan idag, samt Samsung 980 runt hörnet med läshastigheter uppåt 6,5 GB/sek.

RAM är åtminstone relativt billigt numera, med högpresterande 32 GB-kit runt 1500 kr. Om man kunde sätta t.ex. 16 GB som en dedikerad cache som inte hanteras av CPUn i ett system med PCIe 4.0, så skulle man kunna skicka över dessa med uppåt 32 GB/sek till GPUn, vilket vore ett stort steg.

Permalänk
Hjälpsam

@Sveklockarn: Lite av röd fläktpojke själv, men har tyvärr inte hittat något i närtid.
AMD har nog tillgång till något, detta var ju ett kul proffskort de släppte till Vega.
https://www.amd.com/en/products/professional-graphics/radeon-...
Windows såg det som ett kort med 2 TB grafikminne, skapligt.
Men om eller vad, de släpper i närtid, låter jag vara osagt.
Bäst vore om det kommer något som funkar både på Nvidia och AMD, (lite som DirectX), störst chans att det slår då.
MS pratar ju om DirectStorage.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Sveklockarn: Lite av röd fläktpojke själv, men har tyvärr inte hittat något i närtid.
AMD har nog tillgång till något, detta var ju ett kul proffskort de släppte till Vega.
https://www.amd.com/en/products/professional-graphics/radeon-...
Windows såg det som ett kort med 2 TB grafikminne, skapligt.
Men om eller vad, de släpper i närtid, låter jag vara osagt.
Bäst vore om det kommer något som funkar både på Nvidia och AMD, (lite som DirectX), störst chans att det slår då.
MS pratar ju om DirectStorage.

Där var kortet ja!

Eftersom det är ett beräkningskort så tror jag att det fyller samma syfte som de snackar om i Nvidia-presentationen ovan, att GPUn ska ha tillgång till en stor mängd minne för att kunna hantera datamängder som vore ekonomiskt omöjliga att lägga i RAM, samt att de på det sättet kapar all CPU-overhead som skulle uppstå av att lägga enheten bakom en (relativt) seg systembuss.

Jag anar en viss kursändring hos Nvidia ändå, där de t.ex. låst upp G-Sync och hur de låtit raytracingteknologin från Volta bli en del av DirectX i form av DXR istället för att hålla det Nvidia-exklusivt. Tycker att det är ett intressant sammanträffande att Nvidia haft namnet GPUDirect Storage och att Microsoft kallar det Direct Storage, men hoppas som du säger att det får ett brett stöd.

Vilket lag man än håller på så ligger det i alla spelares intresse att såna här banbrytande grejer inte blir proprietära.

Permalänk
Medlem

Jag skrev egentligen detta i en tråd angående SSD-krav för PC, men lägger det här också eftersom det relaterar till ämnet. Hårddiskar har haft en menlig effekt på spelutvecklingen p.g.a. dåliga I/O-prestanda under lång tid, vilket man bl.a. kan märka av att de enorma skillnaderna i I/O-prestanda mellan hårddiskar och SSDs inte märks i spel idag i princip. Istället används olika knep som t.ex. att spelaren får se något annat under en viss tid, för att dölja den verkliga laddtiderna.

Det Mark Cerny pratar om i The Road To PS5 från 5:05 gäller även för PC.

"A lot of developer time was being spent designing around slow load speeds."

Utvecklare får lägga massa tid på att designa runt dålig hårdvara, istället för att utveckla spelet som de vill.

Han förklarar mellan 5:48-7:04 hur lång tid det tar att hämta data från HDD. Detta är alltså inte något Playstation-specifikt utan en begränsning av att lagra på hårddisk.

Han förklarar mellan 08:43-10:00 hur HDD förstör alla utsikter till spelvärldar som är stora och sammanhängande utan att använda sig av olika visuella trick med begränsad siktradie, nedsaktad fart på din karaktär, dörrar/hissar/åkturer, segmentering av kartan osv.

Det är inte frågan om HDD förstör spel, för det har de redan gjort.

Hur konstigt det än är så leder konsolerna plötsligt spelutvecklingen genom att spel i närtid fått strypas i utvecklingsskedet p.g.a. att alldeles för många fortfarande sitter med ålderdomlig hårdvara -- detta trots att SSDs funnits tillgängliga för konsumenter i mer än 10 år på PC.

Det är ett slags moment 22 där spelen blivit för utrymmeskrävande för billiga SSDs för att folk sitter med hårddiskar där samma sak måste packas med om och om igen på lagringsenheten för att det ska finnas en chans till någon komplexitet i spelvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ett slags moment 22 där spelen blivit för utrymmeskrävande för billiga SSDs för att folk sitter med hårddiskar där samma sak måste packas med om och om igen på lagringsenheten för att det ska finnas en chans till någon komplexitet i spelvärlden.

Det låter ju som att krav på SSD skulle lösa problemet, det tror jag inte alls man måste bygga sin spelmotor från grunden för att klara problemet.

Ta ett spel som Rime som hackade och hade låg fps för att de hade valt fel spelmotor (Unreal) för ett spel som ändå är rätt så grovt men relativt öppet.
Fortnite kör ju samma motor och de lär väl ha hela spelvärlden i minnet konstant (kanske uppdaterar servern bara onlinespelares aktivitet i närområdet)
men tar man en titt i ett sniper-sikte så ser man snabbt byggnader etc som bara består av ett 10-tal polygoner.
Kanske kan man lösa det sista problemet specifikt, men även next-gen måste ha några gränser för hur mycket detaljer som ritas upp eller pop-in av objekt även om det flyttas längre bort.

Läs den här presentationen om FarCry5 för att få ett litet hum om vart man ska börja för att göra ett open-world spel:
https://www.gdcvault.com/play/1025480/Terrain-Rendering-in-Fa...
Det räcker inte att konvertera spelet till next-gen med SSD, det kan på sin höjd minska ner laddtiderna på dagens spel så att man knappt märker dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det låter ju som att krav på SSD skulle lösa problemet, det tror jag inte alls man måste bygga sin spelmotor från grunden för att klara problemet.

Läste du hela min post? SSD är en del av kedjan som gör att det går att undvika att spelet måste anpassas för dålig I/O. Det är nog inte spelmotorn så ofta som att ingen vill att spelaren förlorar inlevelse genom att t.ex. se vita texturer eller hål i spelvärlden på längre håll när de springer.

Därför tingas spelutvecklare hitta på knep för att begränsa hur mycket man ser av spelvärlden åt gången så att även en hårddisk hinner ladda allt som behöver visas när du rör dig.

Skrivet av pacc:

de lär väl ha hela spelvärlden i minnet konstant (kanske uppdaterar servern bara onlinespelares aktivitet i närområdet)
men tar man en titt i ett sniper-sikte så ser man snabbt byggnader etc som bara består av ett 10-tal polygoner.

Nu är det ju nätverk inblandat visserligen, det sätter ju upp en rad egna problem. Det låter ändå som att spelmotorn inte ritar upp resultatet förrän den fått alla detaljer från servern, vilket nog blir svårt att komma runt med lokal lagring.

Skrivet av pacc:

Kanske kan man lösa det sista problemet specifikt, men även next-gen måste ha några gränser för hur mycket detaljer som ritas upp eller pop-in av objekt även om det flyttas längre bort.

Jo, men den gränsen har i första hand flyttats uppåt med mer minne på befintlig teknologi. Nu finns det så att säga fler möjligheter att behöva lägga mindre energi på att fuska ihop en trovärdig spelvärld.

Här är ett gammalt screenshot från Fallout 3 med maximalt renderingsavstånd, ritade dit en röd pil där spelvärlden i praktiken tar slut. Resten av spelvärlden bortanför den röda pilen är bara en lågupplöst kuliss. När man är nere på marken och det är diverse skit runtomkring så skapas dock en illusion av att spelvärlden är enorm och att man ser jättelångt.

Om man har ett tillräckligt snabbt lagringsmedium så går det att rendera en stor kon som vrider sig med spelarens synfält, istället för att bara göra en cirkel som är så stor som systemets minne tillåter.

Skrivet av pacc:

Det räcker inte att konvertera spelet till next-gen med SSD, det kan på sin höjd minska ner laddtiderna på dagens spel så att man knappt märker dom.

Nej jag håller ju helt med, och detta skifte i spelutvecklingen kan börja ta fart på allvar nu när inte SSD i konsoler inte bara är en framtida dröm.

Permalänk
Medlem

Framtiden för spel finns inte på konsol eller PC.

Hm, eller båda är det ju faktiskt. Via strömningstjänster.

Permalänk
Medlem

Då är det klart att Nvidia släpper RTX IO som de kallar sin implementation av Microsoft Direct Storage.

Detta är ett revolutionerande genombrott och långt bättre än jag vågade hoppas.

Permalänk
Medlem

Kommer att köra på en PS5 av den enkla anledningen att Sony kommer med de absolut bästa exklusiva spelen. De totalt körde över Xbox i Gen 4 och kommer att fortsätta detta i Gen5.
Sony gör den bästa satsningen och tar till sig de bästa utvecklarna för att bygga sina spel-lanseringar.

De kommer troligtvis att börja släppa spel portade till PC men tror ändå att deras Exklusiva spel kommer att dominera även den nya generationen, och efterhand att släppas på PC.
De gör ett grymt smart val, och det är för mig en given konsol att ha hemma.
De kommer troligtvis även att lägga sig $50 under Xbox, då de vet att de tar in detta på deras Plus-konton.

Kommer jag att skaffa en Xbox med, neee, kollade på hela Gen 4 och det fanns inte ett enda spel som de hade som var exklusivt som jag ville ha..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Kommer att köra på en PS5 av den enkla anledningen att Sony kommer med de absolut bästa exklusiva spelen.

Det är ju oftast inte teknologisk överlägsenhet som skapar bra spel, så jag förstår dig.

Jag hade på känn att ryktena om någon implementation av Direct Storage var på väg till PC med GeForce 30-serien, särskilt när jag läste något om att Sony tydligen skulle satsa mer på PC-spel framöver. Nu ser det inte längre ut som att PC-spelare kommer behöva vänta på att få något motsvarande konsolernas nya I/O-teknologi, och med tanke på vad jag skrev i första inlägget angående hur länge Nvidia jobbat på liknande teknologi för datacenter så är jag egentligen inte speciellt förvånad över att de väljer att realisera detta för PC-gaming just nu. Det är strålspårande tider som ligger framför oss!

Permalänk
Medlem

Som svar på frågan vart framtidens spel är så kommer det vara lika spritt som nu tror jag.
Konsoler a har fördel av enkelheten och sina "in house" titlar.
PC har fördelar av mångfalden och hur mycket spel det finns. PC finns det även många utvecklare som inte nödvändigtvis gör spel för att bara tjäna pengar utan för att dom helt enkelt vill göra spel.
det släpps väll ganska ofta till konsoler a också i deras butiker men det känns som spel som "den typiska konsolspelaren" inte väljer, utan väljer ist AAA titlarna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då är det klart att Nvidia släpper RTX IO som de kallar sin implementation av Microsoft Direct Storage.
https://i.imgur.com/yZdVNhb.png
Detta är ett revolutionerande genombrott och långt bättre än jag vågade hoppas.

Yes men du måste ha moderkort med GEN4 slot för en GEN4 SSD?
När kom dom korten? gissar på att jag inte har det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Yes men du måste ha moderkort med GEN4 slot för en GEN4 SSD?
När kom dom korten? gissar på att jag inte har det..

Folk som sitter på AMD X570-system har PCIe 4.0, däremot inga Intel i dagsläget.

Men det är ju ingen brådis för Intel, de har ju 2½ vecka på sig innan korten släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk som sitter på AMD X570-system har PCIe 4.0, däremot inga Intel i dagsläget.

Men det är ju ingen brådis för Intel, de har ju 2½ vecka på sig innan korten släpps.

Ok, kanske är en bra idé dags att bygga en AMD build fast med Nvidia 3080 grafikkort?
Eller kommer det Intel moderkort som stödjer en 8700k CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Ok, kanske är en bra idé dags att bygga en AMD build fast med Nvidia 3080 grafikkort?
Eller kommer det Intel moderkort som stödjer en 8700k CPU?

Tvivlar jag väldigt starkt på tyvärr. Det kan nog bli LGA1200, om de släpper Rocket Lake på den, medan du och jag sitter med LGA1151. Personligen kommer jag nog hinna uppgradera innan det finns något spel som utnyttjar Direct Storage, såvida inte typ Cyberpunk 2077 skeppas med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju oftast inte teknologisk överlägsenhet som skapar bra spel, så jag förstår dig.

Jag hade på känn att ryktena om någon implementation av Direct Storage var på väg till PC med GeForce 30-serien, särskilt när jag läste något om att Sony tydligen skulle satsa mer på PC-spel framöver. Nu ser det inte längre ut som att PC-spelare kommer behöva vänta på att få något motsvarande konsolernas nya I/O-teknologi, och med tanke på vad jag skrev i första inlägget angående hur länge Nvidia jobbat på liknande teknologi för datacenter så är jag egentligen inte speciellt förvånad över att de väljer att realisera detta för PC-gaming just nu. Det är strålspårande tider som ligger framför oss!

Håller med dig helt.
Tror fortfarande att konsol kommer att producera de bästa exklusiva spelen många år framåt, och då för min del, så är Ps5 ett säkert val.
Microsoft har inte kunnat leverera några specifika exklusiva spel för XBox under denna generation, så hut sannolikt är det är det att de kommer att göra det för gen 5?

Sony levererade några sjukt bra lir under sin Gen 4 period, och de kommer att fortsätta att leverera.
Dock tror jag att de kommer att komma till PC, dock inte direkt, utan i efterhand.
Jag har haft sjukt kul med lir som God Of War, Spiderman, Uncharted 4, Horizon(som efter nästan 2 år kommer till PC) och nu det helt superba Ghost of Tsushima. - Och det är tyvärr detta som är lite av deras Akilles häl, Det är det sista som kommer, och nu ser vi vad PS4an verkligen kan leverera, Ghost of Tsushima är ett sjut bra spel som verkligen visar vad PS4an kan leverera om den verkligen vill..
Så jag har all förtroende till Sony och vad de kommer att leverera...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nu börjar bilden klarna lite tydligare, knappt ett år senare.

Windows 11 blir operativsystemet som får stöd för DirectStorage.

DirectStorage ger möjligheten för GPUn att få direktaccess till en NVMe-SSD med komprimerade källfiler för spelen, och kan då använda GPUns enorma parallella processorkraft för att hämta dessa filer i batcher, vilket innebär att stora ködjup (QD) kommer att kunna utnyttjas och därmed hämta många små filer med en effektiv hastighet på flera GB/sekund. Därefter kan GPUn dekomprimera dem i realtid istället för att tvingas vänta på att CPUn ska förbereda en lång möjlig framtida sekvens av speldata, vilket medfört en massa I/O-begränsningar som fram till nu gjort att spelvärlden måste styckas upp i mindre bitar på olika sätt.

Detta gör att man får helt andra möjligheter att designa spelvärlden utan laddskärmar som är maskerade som t.ex. att färdas genom portaler, åka hiss eller gå igenom dörrar för att komma till nya delar av spelvärlden.

DirectStorage är ingen magisk kula som kommer att göra befintliga spel snabbare nödvändigtvis, för även om teknologin i sig är lätt att implementera så har ett spel gjort för dagens PC-plattform inte samma interna struktur kring hur spelets data laddas.

Det ska bli kul att se vilken som blir den första titeln med stöd för DirectStorage, men jag har personligen stora förhoppningar för att kommande storspel som Starfield och TES VI från Bethesda kommer ha det.

Frågan är om den här tråden skulle flyttas till Lagrings-avdelningen, och kanske få en bättre trådtitel som reflekterar att den handlar om DirectStorage och nu också indirekt om Windows 11?