Häng med SweClockers live på Nvidias Geforce RTX 3000-stream klockan 17:30

Permalänk
Medlem

Hur sjutton kan detta stämma. 3080 skall vara dubbelt så snabbt som 2080 (alltså inte ti), men har nästan 3 ggr så många transistorer och troligtvis samma GPU-frekvens.

Och flaggskeppet 3090 borde vara runt 140% bättre än 2080ti eller tänker jag fel?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

felpost

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

HDMI 2.1 samt DisplayPort 1.4a verkar vara vad som finns på korten.

Bara på 3090, de lägre har inte HDMI 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Kasst att de inte har displayport 2.0

Känns som 10GB minne för RTX 3080 är förlite.

Annars verkar det bra, kan detta fixas via ex tredjepartstillverkare?

Jag tycker också att det är lite klent med 10gb. 1080 ti hade sist och slutligen mera ram i samma prisklass för 3,5 år sen...

Men annars är det mycket intressant! Frågan är bara om jag ska orka vänta, eller om jag ska sälja nuvarande dator innan nya grejerna börjar hitta ut i butikerna!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara på 3090, de lägre har inte HDMI 2.1

Nvidias hemsida påstår att 3080 stödjer HDMI 2.1 https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

(samma med 3070)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag tycker också att det är lite klent med 10gb. 1080 ti hade sist och slutligen mera ram i samma prisklass för 3,5 år sen...

Men annars är det mycket intressant! Frågan är bara om jag ska orka vänta, eller om jag ska sälja nuvarande dator innan nya grejerna börjar hitta ut i butikerna!

Är detta ett försök att få folk att betala 9000 kronor mer för att få 3090? (24GB grafikminne)

Jag kan vänta utan problem men risken är att det inte kommer ut något bättre senare.

Permalänk
Medlem

Gtx 1080 vs Rtx 3080 undrar jag vad skillnaden blir. % i prestanda ökning utan rtx påslaget.... Köper inte grisar i säckar om jag inte vet vad jag får, jämte med har. Rtx intresserar mig föga. Däremot vill jag veta vad dom nya korten presterar utan RTX i max settings i tex witcher 3 eller annat grafiskt lull lull spel. Finns det några sådana listor ute? Hittar bara RTX comparison. Trippel dubbel o annat lipservice mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Gtx 1080 vs Rtx 3080 undrar jag vad skillnaden blir. % i prestanda ökning utan rtx påslaget.... Köper inte grisar i säckar om jag inte vet vad jag får, jämte med har. Rtx intresserar mig föga. Däremot vill jag veta vad dom nya korten presterar utan RTX i max settings i tex witcher 3 eller annat grafiskt lull lull spel. Finns det några sådana listor ute? Hittar bara RTX comparison. Trippel dubbel o annat lipservice mm.

För att få något tillförlitligt får du nog vänta på reviews, vilka lär komma om typ 3 veckor för 3090 och 3080, och om 1,5 månad eller så för 3070.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Nvidias hemsida påstår att 3080 stödjer HDMI 2.1 https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

(samma med 3070)

Intressant, i streamen sa dom ju tvärt om vilket iofs lät konstigt. Bättre med högre bandbredd för alla, det hade varit en konstig segmentering att göra

Permalänk
Medlem

Jag reagerade mest på mängden slickepott pinnar han har där i "köket".

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara på 3090, de lägre har inte HDMI 2.1

Skrivet av 1440p165:

Nvidias hemsida påstår att 3080 stödjer HDMI 2.1 https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

(samma med 3070)

Från nVIDIAs sida som länkas ovan (klicka på Jämför GPUer):

Standardskärmanslutningar
RTX3090: HDMI 2.1, 3x DisplayPort 1.4a
RTX3080: HDMI 2.1, 3x DisplayPort 1.4a
RTX3070: HDMI 2.1, 3x DisplayPort 1.4a

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Från nVIDIAs sida som länkas ovan (klicka på Jämför GPUer):

Standardskärmanslutningar
RTX3090: HDMI 2.1, 3x DisplayPort 1.4a
RTX3080: HDMI 2.1, 3x DisplayPort 1.4a
RTX3070: HDMI 2.1, 3x DisplayPort 1.4a

Så sa dom inte i streamen, med det verkade som sagt konstigt... bra att det är så