Nvidias nya referenskylare officiell – dubbla fläktar med olika funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norlin:

Vid utblåset borde det inte vara mer än 50 grader så jag tror din m.2 sitter säkert

Ja jag tror det är lungt. Sitter också 3st 140mm fläktar framför som trycker luft mot baksidan där den sugs ut

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Om man bortser från sk blowers som blåser ut varmluft bakåt (som de flesta här ratar) så hur blir det värre med nya kylaren? Vart tar varma luften vägen på en vanlig eftermarknadskylare? Inte är det direkt ut utan att passera cpukylaren iaf...

En del sugs så klart in i CPU fläkten men en stor del trycks också bakåt av insugsfläktarna i fronten och trycks ut genom diverse hål i baksidan av chassit och blåses ut av chassifläkten bakom.

Skrivet av FL3JM:

Du har fan rätt. Men det man skulle kunna göra är att vända på hela flödet i chassit så man trycker ut varmluften i fronten och uppåt, så CPU-fläkten suger in färsk luft bakifrån.

Skrivet av Fulci:

Blir intressant att se tester. Kanske kan bättre luftflöde som denna lösning ger minska nackdelen av att direkt blåsa upp varmluft mot CPU-området. Andra kort blåser varmluft åt sidorna och mot fronten som sen flödar upp mot CPU oavsett. Det blir utspridd värme men sämre luftflöde.

Jag har gjort egna tester med detta då jag har en GPU med mycket liknande kylningslösning som Nvidias nya referens.

Sapphire Vega 56 Pulse ser ut så här:

Dvs ena fläkten blåser rakt genom kylaren och upp mot CPU.
När jag gjorde tester i min förra PC (Phanteks P400 chassi, fronten borttagen. i7-4770 CPU. Scythe Mugen 5 CPU kylare) så var skillnaden ca 12-15C i CPU temperatur i spel mellan de olika konfigurationerna.

Dvs: 2 fläktar front insug + 1 bak utblås + 1 topp utblås var ~12-15C värre än 2 fläktar front utblås + 1 bak insug + 1 topp insug. Fläkthastigheter samma vid testerna.

Dock så är ett ytterligare problem med Nvidias design, som inte mitt Pulse kort har, att ena fläkter blåser ut varmluft blower-style bakåt. Precis under chassifläkten man vill ha som insug i denna konfiguration. Och varmluft stiger.

Hur man än vrider och vänder på det kommer det bli dåligt resultat med Nvidias nya kylare i ett chassi med luftkylning för CPU. Rekommenderar alla som funderar på att skaffa RTX 3000 serien att köra på en mer vanlig kylare från någon AIB om du inte använder vattenkylning till din CPU.

Permalänk
Medlem

3070 > 2080Ti

Fantastiskt att Nvidia arbetat så hårt för att hitta nya lösningar på kylningen. De nöjer sig inte med den konventionella lösningen. Marknaden har behövt det efter ca 15 år av exakt samma lösning. AMD kommer inte kunna kontra detta denna generation men lär försöka kopiera detta inom 1-2 år.

Att Nvidia tror så starkt sin produkt att de hävdar OFFICIELLT att 3070 är bättre än 2080Ti innebär att man lyckats med sin produkt. Se bifogad slide där det framgår.

Det är inget man gör om man inte är säker på sin sak. Nvidia hade inte ens behövt poängtera det men det valde att göra detta då de har kunskapen om sina produkter - både vid släpp och vid framtida driveruppdateringar.

Om man inte vill tro sina ögon så finns det inget jag kan hjälpa till med, tyvärr.
Var glad att utvecklingen går framåt och att Nvidia är tillbaka till rimliga prisnivåer.

https://linkpicture.com/q/3070betterthan2080ti.png

Visa signatur

/ Nero

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av hg:

En del sugs så klart in i CPU fläkten men en stor del trycks också bakåt av insugsfläktarna i fronten och trycks ut genom diverse hål i baksidan av chassit och blåses ut av chassifläkten bakom.

Jag har gjort egna tester med detta då jag har en GPU med mycket liknande kylningslösning som Nvidias nya referens.

Sapphire Vega 56 Pulse ser ut så här:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81wglgK-WZL._AC_SL1500_.jpg

Dvs ena fläkten blåser rakt genom kylaren och upp mot CPU.
När jag gjorde tester i min förra PC (Phanteks P400 chassi, fronten borttagen. i7-4770 CPU. Scythe Mugen 5 CPU kylare) så var skillnaden ca 12-15C i CPU temperatur i spel mellan de olika konfigurationerna.

Dvs: 2 fläktar front insug + 1 bak utblås + 1 topp utblås var ~12-15C värre än 2 fläktar front utblås + 1 bak insug + 1 topp insug. Fläkthastigheter samma vid testerna.

Dock så är ett ytterligare problem med Nvidias design, som inte mitt Pulse kort har, att ena fläkter blåser ut varmluft blower-style bakåt. Precis under chassifläkten man vill ha som insug i denna konfiguration. Och varmluft stiger.

Hur man än vrider och vänder på det kommer det bli dåligt resultat med Nvidias nya kylare i ett chassi med luftkylning för CPU. Rekommenderar alla som funderar på att skaffa RTX 3000 serien att köra på en mer vanlig kylare från någon AIB om du inte använder vattenkylning till din CPU.

Med fronten borttagen menar du inte sidopanelen? (Bara för att klargöra)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Med fronten borttagen menar du inte sidopanelen? (Bara för att klargöra)

Nej, testerna gjordes i ett Phanteks P400S som har uselt luftflöde med frontpanelen fastsatt, Så jag tog bort den för att få vettiga temperaturer.
(Har sedan dess bytt chassi )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Han säger det rakt ut, i presentationen. Bara titta så ser du det.

Men även om du inte förstår vad han säger kan du ju kika på specifikationerna. 24 GB minne är ju Titan-nivå. Inget de skulle stoppa in i en spelversion av grafikkort. Där har de ju i stället minskat till 10 från 11 GB om man ser 2080 Ti som föregångaren till 3080. För om de nu skulle göra en Titan-version, hur mycket minne skulle den få då? 48? Då är vi på Quadro-nivå, och det kommer inte att hända!

Han säger det inte rakt ut, det närmaste han kommer är att kalla den "Giant Ampere" (34:47 in i videon).

Jag förstår mycket väl vad han säger (och syftar på), och allt pekar på att det är 3090 som är Titan Ampere, men min poäng är att jag är så van företagsskitsnack, där det fullt medvetet sliras på sanningen och lämnas öppet för omtolkningar. Så jag är den sista att bli förvånad om det kommer en Titan Ampere ändå, med om inte annat 32GB minne med högre frekvenser, exempelvis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Han säger det inte rakt ut, det närmaste han kommer är att kalla den "Giant Ampere" (34:47 in i videon).

Jag förstår mycket väl vad han säger (och syftar på), och allt pekar på att det är 3090 som är Titan Ampere, men min poäng är att jag är så van företagsskitsnack, där det fullt medvetet sliras på sanningen och lämnas öppet för omtolkningar. Så jag är den sista att bli förvånad om det kommer en Titan Ampere ändå, med om inte annat 32GB minne med högre frekvenser, exempelvis.

Tror du på allvar att de skulle göra en ännu mer nischad produkt av en redan starkt nischad produkt? Jag ser det som helt uteslutet att det kommer ett kort som heter Titan. 3090 ÄR Titan för 3000-serien.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tror du på allvar att de skulle göra en ännu mer nischad produkt av en redan starkt nischad produkt? Jag ser det som helt uteslutet att det kommer ett kort som heter Titan. 3090 ÄR Titan för 3000-serien.

Hehe, tja, varför inte? Det är Nvidia vi pratar om här.

Visa signatur

5950X, 3090