Permalänk

3080 med 6700k?

Sitter idag på ett 1080 kort. Som många blev jag sugen på ett 3080. Funderar dock på om risken för flaskhals av processorn. Spelar 1440p idag och WoW i synnerhet men lär bli Cyberpunk etc med. Vad tror ni? Annars får det bli ryzen processor, nytt modekort och ram. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Sitter idag på ett 1080 kort. Som många blev jag sugen på ett 3080. Funderar dock på om risken för flaskhals av processorn. Spelar 1440p idag och WoW i synnerhet men lär bli Cyberpunk etc med. Vad tror ni? Annars får det bli ryzen processor, nytt modekort och ram. Mvh

Ja, en 6700K flaskar redan i dag med nuvarande kort.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ja det lär vara en flaskhals, dock svårt att säga hur stor, beror på spel m.m, svårt att säga hur pass värt det är att uppgradera, kan ju alltid testa med din 6700k och jämföra siffror från andra tester med snabbare CPU sen, värt att komma ihåg är att snabbare cpu kommer ge mer fps bara den också

Permalänk

Frågan vilken cpu det blir då. Kanske en 3900x..

Permalänk

Jag har också en 6700k @ 4.5GHz och jag kan inte komma på något spel då den maxar ut. Dock är 3080 antagligen betydligt snabbare än mitt 5700XT.

Spel jag spelat i 1440p och vet att jag inte når högt på CPU användning.
- Ark - Survival Evolved (Max settings)
- Path of Exiles (full party play, dock allt på low (Annars dör man ))
- Total War - Troy, Warhammer 2 (Max settings)
- Battlefield 4, 5 (Ultra preset)
- Shadow of the Tomb Raider (Max settings)

Enda jag vet som maxar min 6700k är att bygga tunga jobbprojekt.
Ta detta med en nypa salt då mitt 5700XT flaskar i nämnda spel men tänkte iaf dela med mig.

Kan försöka samla ihop data från ovan spel om du vill

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w
RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU 5900X GPU 6800XT
5G Utvecklare Lovar att inte styra era tankar via 5G

Permalänk
Medlem

Lösningen stavas supersampling eller render quality som finns under inställningar i dagens moderna spel.

Även om du sitter på 1080p så kan du få kortet att producera varje bild i 4k med hjälp av supersampling vilket gör att du lägger mer belastning på GPUn. Med andra ord kommer du få ut snyggare fps, dock inte fler än vad CPUn klarar i just de spelet du spelar.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Om WoW är lika konstigt optimerat som det var i början av BFA så spelar grafikkortet mindre roll. Det är singlethreadprestanda på CPUn som sätter gränsen, även om spelet kan dra nytta av flera threads.

Vill minnas att en OC från 4.6GHz till 5.0GHz på min förra 7740x gjorde runt 10-20fps. Dessutom var några inställningar väldigt tungt belastande för frameraten. Detta med 1080Ti i 1440p.

Sök omkring efter prestandatester i WoW med olika CPUer och gå inte all in på GPU.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Om WoW är lika konstigt optimerat som det var i början av BFA så spelar grafikkortet mindre roll. Det är singlethreadprestanda på CPUn som sätter gränsen, även om spelet kan dra nytta av flera threads.

Vill minnas att en OC från 4.6GHz till 5.0GHz på min förra 7740x gjorde runt 10-20fps. Dessutom var några inställningar väldigt tungt belastande för frameraten. Detta med 1080Ti i 1440p.

Sök omkring efter prestandatester i WoW med olika CPUer och gå inte all in på GPU.

Det där är nästan lite av en motsägelse. Kan det dra nytta av låt oss säga 4 threads så är ju det 4 threadprestanda som är intressant, inte singel. Samma sak om det gäller låt oss säga 8 threads. Däremot är det ju 4 threads nästan samma sak som singlethreadprestanda i dagens läge då i princip alla sitter på 4 cores åtminstone.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 4.0:

Det där är nästan lite av en motsägelse. Kan det dra nytta av låt oss säga 4 threads så är ju det 4 threadprestanda som är intressant, inte singel. Samma sak om det gäller låt oss säga 8 threads.

Nu har jag ingen aning om hur WoW är upbyggt, men det behöver inte alls vara en motsägelse. Att spelet kan dra nytta av mer än en tråd innebär inte att det kan belasta flera trådar jämnt. Anta exempelvis att fysikmotorn på egen hand står för 65% av spelets totala processorbelastning och att fysikmotorn bara kan köras på en enda tråd. Spelet kör då fysikmotorn i sin egen tråd och allt annat utspritt på andra trådar, och eftersom fysikmotorn står för såpass stor del av den totala belastningen blir den enkeltrådiga prestandan helt avgörande för den totala prestandan - det spelar ingen roll om det finns ytterligare tre, elva eller femhundranitton trådar att tillgå eller vad den sammanlagda prestandan på dessa trådar är.

Spel är sällan helt parallelliserbara utan olika funktioner fördelas ut på olika trådar där en eller ett fåtal trådar är betydligt högre belastade än de andra.

Visa signatur