Permalänk

Min 144hz skärm verkar inte fungera.

Tjena,

Har som sagt en AOC 144hz skärm som inte längre visar 144hz som ett alternativ vid inställningarna. Den har en gång i tiden gjort det. Köpte skärmen när jag hade ett AMD 7970, följt av att jag köpte ett 1070 och då fungerade allt som det skulle.

Nu har jag ett MSI 2070 som jag upptäckte häromdagen att jag inte lyckas få ut 144hz genom inställningarna. Jag har testat Displayport samt HDMI och köpte även en ny displayport och HDMI kabel på netonnet som skulle fungera för 144hz enligt deras specifikation.

Finns det något annat jag bör testa eller kan jag helt enkelt inte få ut 144hz på skärmen längre för den är... För gammal(?) defekt(?).

Har försök checka uppdateringar för drivrutiner på windows/nvidia/skärmen.

Längesen jag var "aktiv" på detta forum men vet att ni är kunniga. Några idéer?

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Bildexpert 📺

@lolensaken: En vanlig orsak är att du i Nvidias kontrollpanel under "Ändra upplösning", valt videoupplösningar och 1080p, under HD-inställningar vilket ger 60 eller 120 Hz som mest.

Istället ska du välja 1920x1080 under PC-inställningar en bit ned på samma ställe för att nå 144 Hz.

Oklart varför Nvidia placerar videoupplösningar överst och även väljer dessa som default.

Permalänk

@Laxpudding : Tacksam för svaret! Detta verkar vara problemet men det ena problemet löser av det andra då detta är vad jag får fram; https://i.imgur.com/8x4E2xo.png

1920x1080 finns icke som alternativ.

Tacksam för all hjälp och svar!

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Bildexpert 📺

@lolensaken: Ah – bra med skärmdump. Det är en del AOC-användare som rapporterat om liknande problem där skärmen inte identifierar sig på rätt sätt, fel EDID-metadata inprogrammerad i skärmen. Där har det hjälpt att tanka ned en drivrutin/mjukvara som inte är något program utan egentligen bara en .INF-fil som ger rätt metadata till grafikkortet.

Permalänk

@Laxpudding : Intressant, jag får försöka ta en kik på det när jag kommer hem från jobbet ikväll. En Inf. fil alltså? Lite google kan säkert lösa det mesta!

Tack för hjälpen! Uppskattas verkligen!

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Bildexpert 📺

@lolensaken: Tror en googling på "AOC [skärmens beteckning] Driver download" torde ta dig halvvägs.

Just detta som din skärmdump beskriver där 1920x1080 är borta från PC-upplösningar har jag inte sett själv på AOC-skärmar. Det har nämnts i forumet. Däremot har jag sett mer än en gång att Nvidias drivrutiner plockar 1080p från videoupplösningarna och så är det max 120 Hz i bästa fall. Tills man väljer från listan över PC-upplösningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolensaken:

och köpte även en ny displayport och HDMI kabel på netonnet som skulle fungera för 144hz enligt deras specifikation.

Jag vet inte vad du köpt för kabel, men förslagsvis använder du en med samma kontakt i båda ändarna för att undvika problem. Jag hade valt en Displayport kabel. Kabeln kan också vara ett problem här om grafikkortet av någon anledning inte tycker att den klarar tillräckligt hög bandbredd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet : Nej kabeln kan det inte vara. Har sett till att ha kompatibel kabel när jag köpte skärmen men för extra säkerhet köpte jag nya nu när detta problem uppstått. Så det är med 99% säkerhet inte problemet. Tack ändå för tipset!

@Laxpudding : Det blir lite detektivletande på google ikväll alltså skitlustigt att Nvidias egna kontrollpanel har det med 1080p som förinställning???

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lolensaken:

skitlustigt att Nvidias egna kontrollpanel har det med 1080p som förinställning???

Ja, det är lite oväntat. Träffat på det själv och det har varit flera frågor/lösningar runt just detta på senare tid. Drivrutinen väljer automatiskt 1080p istället för 1920x1080.

Permalänk

Har verkligen INGEN som helst tur vad gäller att hitta rätt drivrutiner till min skärm. Precis som på skärmdumpen så är den en AOC G2460. Mer exakt är det en G2460P, de enda jag kan hitta drivrutiner till är G2460PF/PQU. Den är rätt gammal trots allt men man kan ju tycka att det inte ska vara några problem att hitta drivrutiner på AOC egna hemsida :/

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Bildexpert 📺

@lolensaken: Testa med att göra en Custom resolution i Nvidia-drivaren. Och dubellkolla så att du inte råkat stänga av DDC/CI eller EDID i skärmens menyer.

Permalänk

@Laxpudding : Mycket märkligt att jag helt plötsligt i andra inställningar hittar 1920x1080 https://i.imgur.com/Jso7cYP.png Men det har säkert inte med problemet att göra.

Custom resolution gjorde ingen större skillnad vad gäller den biten dock. Lyckades fixa egen resolution men ingen skillnad i refreshraten. Testade även att låta GPUn skala skärmen men det gjorde inte heller någon skillnad.

Även slängt fram min gamla DVI-D kabel + adapter till DisplayPort men ingen lycka där heller.

EDIT: Ser nu att Windows identifierar skärmen som "Generic PNP Monitor" hellre än AOC G2460P...?

EDIT 2: Sökte igenom vad "Generic PNP Monitor" kan betyda och inser nu problemet. Av någon anledning, antagligen efter någon win10 uppdatering så kan inte windows längre identifiera monitorn. Som sagt, den är gammal. Håller på att felsöka vad detta kan innebära och hitta lösningar på det här och nu. Helvete... rent ut sagt.

EDIT 3: Ännu mer luskande, lyckas inte lösa det med PNP monitor problemet. Men har VERKLIGEN försökt leta efter manuell drivrutin för installation. Verkar som att G2460P inte riktigt har varit en vanlig modell från AOC, antingen det eller så finns det EXTREMT lite frågetecken kring den. För det enda jag hittar är en som är sjukt lik som heter E2460P istället. Den är dock på 60hz. Det roliga med denna skärmen är att den ser EXAKT likaden ut som min G2460P... Jag tror jag håller på att bli galen. Jag VET att jag spelat på 144hz med denna skärmen och det STÅR klart och TYDLIGT G2460P uppe i högra hörnet på monitorn.

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Medlem

Har du provat att fullständigt avinstallera grafikdrivrutiner och installera om dessa?

Plocka även ur kortet och montera tillbaka, kanske inte sitter helt 100.

Kolla även att strömförsörjningen är ok hela vägen, samt att du har tillräckligt med W i nätagget för vad som krävs för kortet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Hittade följande tråd på steams forum:
https://steamcommunity.com/discussions/forum/11/1700542332333...

Där en kommentar nämner att på sida 47 i manualen står det att du måste köra DVI för 144Hz.
Detta är nackdelen med äldre skärmar.. du har helt enkelt inte anslutningarna på ditt grafikkort för att köra den.
Enda lösningen är att använda en Aktiv DP -> DVI-D adapter - eller köpa ny skärm

Citat:

HD(DVI only)
1920×1080@100Hz | 113.3 | 100
1920×1080@110Hz | 125.1 | 110
1920×1080@120Hz | 137.2 | 120
1920×1080@144Hz | 158.1 | 144

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hej, vet inte om detta kan hjälpa, men har haft likande problem själv.

Problemet för mig var att jag hade min 144hz skärm med DVI, och min TV med HDMI, och hade då duplicerad skärm i windows10 inställningarna (alltså exakt samma bild på TV som på PC).
Då kunde jag max välja 100hz som min TV maxar. Löste det genom att enbart visa på PC skärmen med 144hz, och sen duplicera när jag vill ha TVn också och då nöja mig med 100hz.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolensaken:

Har verkligen INGEN som helst tur vad gäller att hitta rätt drivrutiner till min skärm. Precis som på skärmdumpen så är den en AOC G2460. Mer exakt är det en G2460P, de enda jag kan hitta drivrutiner till är G2460PF/PQU. Den är rätt gammal trots allt men man kan ju tycka att det inte ska vara några problem att hitta drivrutiner på AOC egna hemsida :/

Det kan vara så att det är samma drivrutin för alla G2460 modeller (vilket det hintas om i .inf-filen i nedanstående fil då det endast står G2460 alltså utan något efterföljande tecken).

Så prova med den för G2460PG (om du inte har hittat just den så hittade jag den här AOC G2460PG)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolensaken:

Mer exakt är det en G2460P, de enda jag kan hitta drivrutiner till är G2460PF/PQU.

Har du kollat vad det står för modellnamn på t.ex. baksidan av skärmen? Det är inte ovanligt att skärmnamn blir förkortade och egentligen har några bokstäver extra i det riktiga modellnamnet. På AOC:s hemsida finns G2460PG, G2460PQU, G2460PF samt G2460PQU/BR, och troligtvis är din skärm en av dem även om det bara står G2460P på framsidan.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har skärmen 2 HDMI är det vanligtvis endast en av dem som kör full bandbredd. DP ska fungera hela vägen.

Att det står "Generic PnP" om en skärm i WIndows är normalt. Betyder endast att Windows saknar en .INF-fil. Så länge skärmen har korrekt metadata inprogrammerad når relevant information fram till grafikkortet via EDID. Men så är inte alltid fallet...

Permalänk

Tacksam för alla svaren hörni! Jättehärligt!

Jag har inte haft möjlighet att testa allt ännu men det jag ska testa nu är att låna en aktiv adapter från DVI till DisplayPort. Detta blir nästa sak att testa för att se om det kan funka enligt @Pamudas råd och framsökning.

Återkommer med det spännande resultatet när jag gjort detta

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolensaken:

Tacksam för alla svaren hörni! Jättehärligt!

Jag har inte haft möjlighet att testa allt ännu men det jag ska testa nu är att låna en aktiv adapter från DVI till DisplayPort. Detta blir nästa sak att testa för att se om det kan funka enligt @Pamudas råd och framsökning.

Återkommer med det spännande resultatet när jag gjort detta

Hejsan. Hur har det gått och hur upplever du skärmen idag?
Funderar på att skaffa en sådan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.